Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.199
    Sted
    Langesund
    Da kan dere analysere denne.

    Ta spore " The Richest One"

    ruth brown.png


    Og spor - It's All Right With Me og Dixie/Strange Fruit på denne

    rené Marie.png


    Og valgfritt fra denne.

    earl wilson.png
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trekker ut endel diskusjoner på hvordan innspillinger høres ut i ulike oppsett samt diskusjoner av nøytralitet/naturlighet. Og diskuter gjerne hvilke produkter som dere synes låter best på enkelte låter og hvilke som klarer å spille nesten alt med overbevisning.

    Her diskuteres ikke hva vi synes om musikken, kun analyse. Fortrinnsvis lytting, men målemafian er velkommne :).

    Jeg overfører noen eksempler brukt i andre tråder her også.

    Begynner med en plate Audiophile-Arve mener låter fantastisk på alle anlegg: Ladysmith Black Mumbazo - Songs from Lindiwe

    Vis vedlegget 712939

    Hvordan høres denne ut på deres anlegg? Låt: Here our prayer
    Dette albumet var faktisk nytt for meg. Eg brukar ofte "Shaka Zulu" som også er a capella, med ei aning djupare lydbilde. Eldre opptak. Lindiwe-albumet var meir tett på i mitt oppsett. Og så likar eg godt "Scatter the fire", der det er instrument med, og ikkje så særprega Ladysmith.
    Det høyrest ut som Lindiwe også har breidde i lydbildet, og like imponerande nyansering av dei ulike stemmene. Sikkert like flott på alle anlegg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det låter ekstremt bra! Det er helt vilt hvordan bassen bankes ut av slanke to-veis høyttalere. Generelt litt mørk innspilling som kler dem veldig. Men ett stort minus. Gitaren som kommer enn et stykke ute ligger altfor mye fremme og jeg må dra volumet litt ned fordi den låter litt skarpt.
    Oppsummert fra et par av dine beskrivelser inkludert denne så synes jeg det virker som oppsettet ditt låter i overkant skarpt / trolig har noen frekvenser som er for dominerende. (?)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:

    Vis vedlegget 712944

    Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:

    Vis vedlegget 712944

    King gizzard & the lizard wizard- Automation.

    Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
    .

    Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
    Eg saknar dynamiske detaljar. Eg opplever å vere i relativt stor avstand frå orkesteret, som har musikarane langt frå kvarandre.
    Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:

    Vis vedlegget 712944

    King gizzard & the lizard wizard- Automation.

    Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
    Kunne tenkt meg meir nyansering av dynamikken, men det er ikkje alltid så utprva innan progrocken. Irriterar meg litt over fyrste sporet der det høyrest surt ut. Nokon som prøver seg på å spele kvarttonar? Lydbildet flyt litt saman, har ikkje den heilt store romopplevinga.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    En annen Rsmsteinlåt. LOS
    Hos meg er det Steinrått!
    Ganske klar og fin lyd.

    Hvordan oppleve du denne videoen/sangen?



    Svært godt opptak, med ordentleg formidling av anslag og rytme. Rå bass, fyldig utan å verke feit. Brystkasse-vokal som sit som spytta. Dette imponerte.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Home to you, med Sigrid synes jeg låter bedre live, på en video på YouTube som er fra nrk1, enn på denne platen.
    Da tenker jeg på følelsen av musikk sikkert, da det er ingenting å pirke på, når det gjelder plata.

    Hva mener dere?


    Vis vedlegget 712970

    Eg likar klangen i stemma til Sigrid svært godt. Denne kjem meir fram på NRK-opptaket, som elles er detaljrikt når det gjeld arrangementet, Ingen av opptaka gjev ei truverdig sceneoppleving. Men NRK gjer det best etter mi meining, og over mitt oppsett.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Ikke bare støy, men mye støy :LOL:. Ekstremt spiss gitarfuzz i de partiene. Her må nok noe være galt. Stor fare for å få tinitus med denne:unsure:
    Skal ikke mase mye om denne, men kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din; jada - det bråker , men det låter på ingen måte spisst og jeg er ikke redd for
    tinnitus; billig shit takler dette helt utmerket :sneaky:.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her er et eksempel jeg har brukt før av Oslo bandet Insense:

    Hør f.eks på låta Surviving Self Resentment. Hva synes dere?
    Eit uvanleg detaljert opptak innan sjangeren. Her er det luft, og ikkje graut mellom instrumenta, og slagverket er ryddig og dynamisk. Skulle kanskje brukt dette som referanse innan sjangeren? Men eg innser at eg har vanskar med å forholde meg til opptaket utan å filtrere gjennom musikken, og dette er ikkje mi greie.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her er mitt forslag: Grayson Capps, "Love song for Bobby Long". Ønsker å høre deres opplevelse av denne.
    Ny låt og artist for meg. Men opplever opptaket som realistisk og tredimensjonalt. Dei små nyansane kjem godt fram, og det høyrest ut som gitar og vokal er same person. Kanskje litt tett på -opptak av vokalen, men det er vanskeleg å få stemma til å høyrest distinkt ut om ein ikkje gjer det slik, reknar eg med.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spiller nå av Rammstein uten oversampling og filtrering..., og... oversampling suger! #MAMA! MAMA!!! :D
    .....og om 30 år til har du oppdaget at det vi vil ha er MDMA - Make Distortion Magic Again. 😁
    Den beste lyden - ekte high fidelity - låter drit på mange/de fleste innspillingene.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.199
    Sted
    Langesund
    .....og om 30 år til har du oppdaget at det vi vil ha er MDMA - Make Distortion Magic Again. 😁
    Den beste lyden - ekte high fidelity - låter drit på mange/de fleste innspillingene.
    Blir sånn når ørene er brukt opp. Jo eldre en blir, til mer forvrengning aksepteres. ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det der "MAMA" greien minner meg om slike fanatiske Liverpool fans som må spy ut sine 4 bokstav forkortelser uansett tid og anledning.
    De har et voldsomt markeringsbehov.
    Blir de påminnet dette kommer barnsligheten og trass fram og de fortsetter med større og fetere bokstaver.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    måtte søke på det igår, fant ut at det sto for make audio magic again.
    og jeg som trodde det bare var et rop etter mamma når man taper en diskusjon på nettet.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Noen burde hente frem Masvis for å analysere disse låtene. Jeg hører mye loudness og redusert dynamikk - men har bare hørt enkelte av låtene i tråden. Rammstein Los tok kaka i så måte og ørene krølla seg. Men de låter på alle anlegg ja.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    .....og om 30 år til har du oppdaget at det vi vil ha er MDMA - Make Distortion Magic Again. 😁
    Den beste lyden - ekte high fidelity - låter drit på mange/de fleste innspillingene.
    Om 30 år, RoDa, skal jeg returnere fra det hinsidige, jeg skal ta med meg en stor svart bit med glødende køl fra du vet hvor, og så skal jeg skrive #MAMA med schvære, schvarte bokstaver på den hvite gamlehjemsveggen der du ligger og stirrer tomt ut i luften, mens du lytter på et par utslitte Koss PortaPro med evighetsgaranti!

    :devilish: 👿
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Ladysmith Black Mambazo, "Hear our prayer": Veldig snill, litt mørk klangbalanse. Jeg opplever solisten som om han står en anelse lengre bak enn koret, samtidig som jeg opplever "Halleluja"-koret å være samlet litt ute på sidene, annet enn i mellomspillet der de synger uten solisten (ay-ey-oooh oppomola, eller hva de synger...); da er de plutselig i området omkring midten, gitt! :)

    King gizzard & the lizard wizard, "Automation": Dette er jo mer en "vegg av lyd", med en del krydder i tillegg. Ganske lite dynamikk her, men det låter relativt tøft og rufsete. Ikke ubehagelig på noen måte, vokalen er nokså dypt inne i mixen, vanskelig å oppfatte teksten annet enn i de stillere øyeblikk, der fuzzgitaren roer seg noe ned. Til tross for et relativt kaotisk lydbilde og en litt myk basslinje, går det helt fint å høre "inn" i lydbildet, det foregår mye moro i bakgrunnen der.

    Motorpsycho, "The all is one": Lydmessig var dette ganske trist, veldig flatt og udynamisk. Her kunne MYE vært gjort for å sprite opp både musikk og opplevelse, dette er tross alt flinke folk. Ikke på noen måte ubehagelig å lytte til, bare litt trist, egentlig.


    Her er mitt forslag: Grayson Capps, "Love song for Bobby Long". Ønsker å høre deres opplevelse av denne.
    All lytting med romkorreksjon under 1kHz, unntatt der hvor annet er nevnt

    Ladysmith Black Mambazo, "Hear our prayer
    Veldig enig med Rognlien her, Uten rommkorreksjon står vokalen ørite til venstre, med rom korreksjon er i senterte men e rsolist fortsatt litt bak. Ikke min musikksmak desverre.

    King gizzard & the lizard wizard, "Automation
    Uff dette var slitsomt å høre på, cymbalene er veldig fremtredende og masete og gitaren slitsom skarp. Her ville jeg brukt eq for å trekke ned omrpdet 2-8kHz som har et lite løft hos meg. Godt samsvar mellom ekkofofrie høyttalermålinger, rom-målinger og hva jeg hører her. Litt for mye harde vegger hos meg. samtidig som høyttaler har et løft i samme område,, Kanskje KEF ville vært bedre enn Revel her?.. Heldigvis kan jeg tune dett ved å la romkorreksjon gå i hele om rådet , eller dempe litt med eq.
    1618142740690.png



    Frekvensanalyse av et utsnitt av låten ser slik ut, hissig mellom 1-3k ja
    1618136760848.png




    Motorpsycho, "The all is one":
    For en møkkaproduksjon.. hører jo detaljeren i bassen her om man hører etter, men ikke noe morsomt å høre på.Ikke min musikk.

    Grayson Capps, "Love song for Bobby Long

    Virkelig herlig stykke dette. Mye romklang lagt på men vokal står flott i lydbildet, føler virkelig han er på scenen hos meg.( (men dett eer studio teknikk regner jeg med) .Gitaren er også fyldig og naturlig herlig klang og overhodet ikke overdrevent spisse strenger som på Keith Dont Go .

    Er det noen som liker denne? Steintøff på vinyl hos meg iallafall
    1618137602351.png


     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Noen burde hente frem Masvis for å analysere disse låtene. Jeg hører mye loudness og redusert dynamikk - men har bare hørt enkelte av låtene i tråden. Rammstein Los tok kaka i så måte og ørene krølla seg. Men de låter på alle anlegg ja.
    Skjønner ikke helt at ørene krøller seg på Los.

    Hva gjelder dynamikk er denne plata ganske bra på vinyl og ikke så bra på CD, vanskelig å si hvilken versjon ligger på strømmetjenestene, ofte er jo dynamikken bra/bedre der.

    1618136181441.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Skjønner ikke helt at ørene krøller seg på Los.

    Hva gjelder dynamikk er denne plata ganske bra på vinyl og ikke så bra på CD, vanskelig å si hvilken versjon ligger på strømmetjenestene, ofte er jo dynamikken bra/bedre der.

    Vis vedlegget 713225
    Min erfaring er at det som regel er cd versjonen som ligger på strømmetjenestene.

    At vinyl her har dobbelt så høy DR tyder på at det er en egen vinyl mastering - med bedre dynamikk, men det er vanskelig å sammenligne cd og vinyl DR - man får lytte for å avgjøre.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.280
    Skjønner ikke helt at ørene krøller seg på Los.
    Jeg blir ikke overrasket når jeg ser tallene fra dr.loudness-war.info. Jeg er nok følsom for noen av triksene i boka for å få det slik. Er det sammenheng mellom dette og hvordan låtene integrerer i anleggene tro. Ingen av låtene i tråden har veldig gode loudness-tall.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir ikke overrasket når jeg ser tallene fra dr.loudness-war.info. Jeg er nok følsom for noen av triksene i boka for å få det slik. Er det sammenheng mellom dette og hvordan låtene integrerer i anleggene tro. Ingen av låtene i tråden har veldig gode loudness-tall.
    Tja. Det er jo en viss sammenheng mellom komprimert dynamikk og når låtene er laget, og mange nyere låter er jo også fyldigere og bevisst laget for å umiddelbart høres ut som de har trøkk f.eks på radio. Vi spilte Los litt da @Snickers-is var her også - kanskje han har noen bevingede ord rundt hvordan han opplever denne låta.

    Ellers er jo ikke lav DR automatisk ensbetydende med dårlig lyd.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Ellers er jo ikke lav DR automatisk ensbetydende med dårlig lyd.
    Har enda til gode å høre en låt med lav DR som låter bra - av Rock & Pop. En del musikk har lav DR - ambient og diverse elektroniske greier. Men er det trommer osv som skal slå igjennom og trenger transienter, så låter lav DR ikke bra for meg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har enda til gode å høre en låt med lav DR som låter bra - av Rock & Pop. En del musikk har lav DR - ambient og diverse elektroniske greier. Men er det trommer osv som skal slå igjennom og trenger transienter, så låter lav DR ikke bra for meg.
    Høy dynamikk låter naturligvis bedre. Jeg postet jo f.eks Rammstein sin selvtitulerte låt Rammstein fra platen Herzeleid, den har relativt høy DR sammenlignet med platen som Los kommer fra, og låter også deretter. Når det er sagt er jeg jo langt fra enig i at Los ikke låter bra.

    Så er det jo ikke så godt å vite hva man får via strømmetjenestene, da mange album har veldig stor forskjell i DR fra utgivelse til utgivelse. At samme album har 5 i DR på en utgivelse og 10 på en annen er ikke så uvanlig.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Min lille Telarc samling. Alle kan anbefales foruden den gode lyd er det god musik :)
    Jeg har også en mindre samling på vinyl
    20210411_130951.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Høy dynamikk låter naturligvis bedre. Jeg postet jo f.eks Rammstein sin selvtitulerte låt Rammstein fra platen Herzeleid, den har relativt høy DR sammenlignet med platen som Los kommer fra, og låter også deretter. Når det er sagt er jeg jo langt fra enig i at Los ikke låter bra.

    Så er det jo ikke så godt å vite hva man får via strømmetjenestene, da mange album har veldig stor forskjell i DR fra utgivelse til utgivelse. At samme album har 5 i DR på en utgivelse og 10 på en annen er ikke så uvanlig.
    Enig - Herzeleid er ikke så ille, går fint å høre på. Er den eneste cden jeg har valgt å kjøpe med Rammstein. Det andre eksempelet får meg direkte til å lete etter volumknappen/slå av.

    Jepp, det er et problem med å ikke vite hva som finnes på streamingtjenestene, som regel er det de verste versjonene som finnes der (samme som cd). Noen ganger tilbyr de en alternativ versjon - som kan ha bedre dynamikk.

    Har du streaming med tilgang til high res finnes det andre muligheter - kan ikke så mye om det. Men som jeg nevnte tidligere i tråden finnes for eksempel noen Dream Theater album med betydelig bedre dynamikk å kjøpe i high res download (vs cd/streaming) - mulig disse også finnes på high res streaming.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Oppsummert fra et par av dine beskrivelser inkludert denne så synes jeg det virker som oppsettet ditt låter i overkant skarpt / trolig har noen frekvenser som er for dominerende. (?)
    Kanskje... er ikke helt sikker.

    Jeg har ikke eid så mange høyttalere, men Jm. Lab Cobalt var klart lyst/frempå. ProAc deretter var på den myke/behagelige siden igjen. Focal Utopia mye mer nøytral, men med en dæsj varme. Kudos var definitivt laidback/myke. Magico strekker strikken lengre mot det kjølige. Først tenkte jeg at de tippet over, men jo mer innspillinger jeg har hørt jo mer ser jeg at de er på helt på kanten uten å tippe over. Hvis de er på kanten så er det jo ikke så rart at enkelte lyder stikker over på det skarpe på enkelte innspillinger? Hadde det vært gjennomgående hadde det vært en annen sak. Det som låter litt skarp på det som er nevnt i denne tråden ville ikke lått skarp på ProAc eller Kudos. Har man anlegg som er på den behagelige siden av nøytralt vil ikke de lydene stikke seg ut. Jeg husker at jeg omtalte ProAc som nært nøytralt da jeg hadde dem, men jeg tok feil. Det er lett å tro at noe låter nøytralt når man ikke har erfaring med enda mer nøytrale produkter. Etter min erfaring må man nesten strekke det over kanten for å vite hvor den kanten er. Jeg har lest alt jeg kommer over av tester av Magico S1 og fra brukere. Har aldri lest om noen som mener de tipper over i overanalytisk/kjølig karakter. Men det som går igjennom overalt er at de er ekstremt nøytrale. Og det er foreløpig min vurdering også.

    Vi kan jo se for oss tre virkeligheter:

    A: Produsenter ønsker å lage produkter så korrekt og nøytralt som overhode mulig innenfor et viss budsjett.
    B: Produsenter ønsker å lage produkter som låter deilig, musikalsk og behagelig.
    C: Produsenter ønsker å lage produkter som låter imponerende på enkelte svært gode innspillinger med å overdrive HiFi egenskaper.

    Senario A og B er for meg helt naturlige valg og alt i mellom, men C er ikke logisk for meg. Jeg tror ikke noen med vilje har dette målet. Men alternativ C kan jo oppstå ved missmatching og dårlig integrering med rommet. Jeg tror ikke det siste er gjeldende hos meg. Rommet er helt kurant og ikke noe problemrom. Og Matching med Devialet tror jeg heller ikke er noe utfordring. Den skarpheten vi snakket om kommer ikke fra rommet, men fra høyttalerne. Eller kanskje mer riktig fra innspillingen? Hvordan kan vi vite det? Jeg tror i allefall at om det kommer fra høyttalerne så må det også skinne igjennom på flere plater og det er som sagt i mitt hode logisk at noen innspillinger er litt skarpe og hvis sitt anlegg spiller alt uten et snev at skarphet på noe så er det et rimelig sterkt signal om at anlegget kanskje ikke er helt nøytralt, men på den snille siden. Det er i alle fall den erfaringen jeg har gjort med mine produkter.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    La oss ta en mer utfordrende greie: Dream Theater, "Bridges in the sky"

    Skal ikke si så mye om den foreløpig, men jeg opplever den noe forskjellig på Spotify og CD, men ikke såpass at jeg vil kalle det dramatisk. Bare for å nerde litt, si gjerne noe om det tydelige "plinget" i innledningen. :)
    Ganske hard komprimering på de nyere DT platene, da låter det fort litt knust glass. Denne låta overstyrer også, det går i rødt på meterne når jeg spiller den i Adobe Audition. Plata som denne er på har fin balanse, men ødelgegges en del av nevnte ting.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje... er ikke helt sikker.

    Vi kan jo se for oss tre virkeligheter:

    A: Produsenter ønsker å lage produkter så korrekt og nøytralt som overhode mulig innenfor et viss budsjett.
    B: Produsenter ønsker å lage produkter som låter deilig, musikalsk og behagelig.
    C: Produsenter ønsker å lage produkter som låter imponerende på enkelte svært gode innspillinger med å overdrive HiFi egenskaper.
    Erfaringsmessig blir A altfor ofte C på grunn av dårlige innspillinger.
    I et rom som ikke er bygget for å huse stereoanlegg trengs derfor en tøtsj B i praksis.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Så når man leter etter nøytralitet leter man gjerne etter repeterbare ting som gjør at det som høres naturlig ut på én innspilling høres naturlig ut på en annen. Når man ender med at et relativt begrenset utvalg innspillinger høres rimelig ekte ut har man som regel bare et oppsett der dette fåtallet ikke eksponerer problemene.
    Du har i allefall en annen tilnærming enn min. Å lete etter nøytralitet er for meg å ikke høre en høyttalers eller en forsterkers karakteristikk, men å kun høre lyden av plata slik det er gjort. Hva de har ment å ville er ikke relevant i den sammenhengen. Så da må man forholde seg til innspillingene, og det er ikke nødvendigvis noen enkel oppgave. Hvis du generelt mener at problemer ligger hovedsaklig i anlegg og ikke innspillinger mener jeg du er litt på bærtur. Men det går jo begge veier så klart. Anlegg kan avsløre innspillinger og innspillinger kan avsløre anlegg. Vi må ha begge scenarioer i vurderinger.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Erfaringsmessig blir A altfor ofte C på grunn av dårlige innspillinger.
    I et rom som ikke er bygget for å huse stereoanlegg trengs derfor en tøtsj B i praksis.
    Ja, helt enig. Innspillinger er ikke ofte High-end slik vi oppfatter det i vår hobby. Det burde egentlig være logisk når man spiller en rekke innspillinger på det beste som finnes av dyr high-end. Det burde ringe en klokke når ekstremt dyr HiFi hvor de har jobbet intens med de beste materialene ikke får alle plater til å låte klokkerent og naturlig.

    Men nå er det på tide å lytte på låter fra tråden igjen :p..

    Når jeg analyserer spiller jeg ganske så høyt. På lavt volum så skal det litt tilt noe opleves ubehagelig. Jeg synes det går igjen på messer. Jeg synes det er vanskelig å vurdere når det spilles lavt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Lyngen Det virker som mange, og kanskje litt du (forsiktig spekulasjon) når du sier nøytral egentlig mener litt slank. Men nøytral er jo ikke slank, nøytral er nøytralt.

    Høyttalerne jeg spiller på nå har nesten helt flatt frekvensrespons i ekkofritt rom/utendørs (+/-2dB avvik og helt flat trend), og burde dermed treffe definisjonen på nøytrale, men ingen av innspillingene hittil i tråden har vært skarpe.

    Viktig å understreke at jeg her ikke forsøker å snakke ned oppsettet eller høyttalerne dine, bare utforske om vi beskriver ting likt og forstår det samme f.eks når vi sier nøytral. :) Det er jo ikke umulig at vi beskriver "skarp" litt forskjellig også. Når jeg sier skarp mener jeg at det er for skarpt, og noe jeg ikke kunne tenke meg å høre på lenge.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    år du sier nøytral egentlig mener litt slank.
    Nei, det mener jeg ikke. Men slank lyd er ofte et resultat av manglende dynamikk på plater. Og det er gjennomgående på det meste.

    Viktig å understreke at jeg her ikke forsøker å snakke ned oppsettet eller høyttalerne dine, bare utforske om vi beskriver ting likt og forstår det samme
    Ja, det er uproblematisk. Har ikke giftet meg med dem ;) . Vi kan enkelt gå ifra hverandre.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis dere tester denne videoen.

    Vil tro det spiller bra på det meste..
    Men hvor bra?

    Mye sal og detaljer før publikum og musikere roer seg ned.. Dynamisk merker jeg meg.. Klokkeklar trommer i slagverket og Korene på hver side.. Raspheten I trombonene og resten av blåseinstrumenter. Detaljene som ikke er musikk, som ligg blant musikerne og mest nede i salen, uten at det tar fokuset fra musikerne.

    Låter bra her.


     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvordan låter dette da?
    Denne videoen altså..?

    Det er så Steinrått at det ååååååh... 😁👍


    Den minner meg om å være på konsert med halvgode PA høyttalere og får lyst til å bruke propper på høyt volum. Men virkelig Live følelse er det!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn