Godt sagt, Unplugged!
|
Jeg skjønner at dette støtter ditt synspunkt. Legg merke til at han, som for eksempel redaktøren av Magazinet, ikke ante at dette skulle få så enorme konsekvenser. Så det er mange av de som har vært med på å sette det hele i gang som nå angrer.Og ikke før har jeg postet forrige innlegg. så dukker det opp på Nettavisen:
http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article557315.ece
Mer ormeyngel blant oss.
Det er jeg ikke så sikker på.Jeg skjønner at dette støtter ditt synspunkt. Legg merke til at han, som for eksempel redaktøren av Magazinet, ikke ante at dette skulle få så enorme konsekvenser. Så det er mange av de som satte det hele i gang som nå angrer.
Tja. Det er sikkert noen som ikke angrer også! I begge leire!Det er jeg ikke så sikker på.
Og vi må finne oss i at de tar den med seg dit de drar, på samme måten som andre må finne seg i at vi tar med oss vår religion hvis VI drar noe sted. Og den religionsfriheten er vel uavhengig av hva de måtte mene i andre land, er den ikke?
Jeg vil hevde at ormeyngelen blant muslimene er i klart mindretall, synes ikke dere klarer å overbevise meg om noe annet. Dere baserer disse synspunktene på ting dere leser rundt omkring, jeg baserer mine synspunkter på reelle møter med mennesker i tillegg. Når jeg legger det jeg har lest sammen med det jeg har erfart, får jeg et annet resultat enn deg. Det er vel greit nok?Ormeyngelen blant muslimene har et mål, og det er å underlegge seg vesten.
Absolutt, jeg har ingen problemer det.Når jeg legger det jeg har lest sammen med det jeg har erfart, får jeg et annet resultat enn deg. Det er vel greit nok?![]()
Hvor mange nazister var det i Tyskland i begynnelsen?Jeg vil hevde at ormeyngelen blant muslimene er i klart mindretall, synes ikke dere klarer å overbevise meg om noe annet. Dere baserer disse synspunktene på ting dere leser rundt omkring, jeg baserer mine synspunkter på reelle møter med mennesker i tillegg. Når jeg legger det jeg har lest sammen med det jeg har erfart, får jeg et annet resultat enn deg. Det er vel greit nok?![]()
;D Det er det mest ironiske jeg har lest på lenge 8)Da skal jeg ønske alle en riktig fredelig helg! Måtte alle gi hverandre omtanke, forståelse og overbærenhet i denne diskusjonen.
Som Gandhi himself skulle sagt det!!!
Bjørn
Tiden vil vise om denne sammenligningen holder mål.Hvor mange nazister var det i Tyskland i begynnelsen?
Jeg synes du svartmaler situasjonen, Oddgeir. /quote]
Eksempel: Det gjennomsnittlege antal barn som norskbuande par frå Somalia har er 5.2 (i følge Aftenposten).
Syns ikkje han svartmaler situasjonen.
1. Den norske stat. Dessutan Sveits og Japan, trur eg."USA er intet mer enn Vestens militærmakt. Landet har enorme økonomiske INTERESSER og et veldig bra militærvesen. Men de har til gjengjeld dårlig utviklede kulturelle "antenner", grunnet en total mangel på folkeopplysning. De er dessuten økonomisk fattige - dersom USA skulle betale all sin til andre aktører i verden (f.eks. FN), så ville de vært konkurs. "
1. Hvem ville ikke være det....?
2. Hvis jeg skulle betale alt jeg skylder i morgen, så ville også jeg være konkurs så det holder! ;D
Tror alle burde sette av 5 min til å lese dette en gang til...La oss si unnskyld først, det er bra. Danskene burde etter min ringe mening også gjøre det. Men først og fremst Jyllands-posten. Deretter setter vi oss ned og prater med dem om det med hårsårhet. Husk at imamene ikke representerer alle muslimer, det er mange muslimer som synes at mange av dem er ekstreme.
Hvis dere har noen oppfatning at noe annet enn dialog er veien å gå i denne saken tar dere, med respekt å melde, feil. Kutter man ut dialogen, skaper man bare enda skarpere barrierer. Og dere må da være enige i at det er ingen tjent med?
Jeg blir litt oppgitt over det mange her hevder, at å si unnskyld nærmest er å tape kampen. At det bare er et tidsspørsmål før neste sak muslimene kommer til å presse gjennom. Ønsker man å endre det som Løkken kaller politisk Islam, som vel er den delen av den muslimske verden som er opplagt farlig, krever det møysommelig arbeid over lang, lang tid. Det er eneste måten å snu dette på. Enten dere tror det eller ikke så er det slik i saken om tegningene av Mohammed at så godt som alle muslimer er såret av dem. Men svært få har gått så langt som til å protestere på ulovlig vis.
For ordens skyld vil jeg si dette: Jeg synes at det var et feilgrep å trykke disse tegningene. Men det å brenne ambassader og true med å drepe mennesker på grunn av dem er mye mer enn et feilgrep, det er en forbrytelse mot menneskeheten, og skal overhode ikke tolereres. Alle demonstrasjoner som har foregått innenfor rammene av det som er allment akseptert har jeg ikke hatt noe imot. Jeg støtter dem ikke, ettersom jeg synes at disse tegningene ikke er noe å bråke slik for. Men jeg registrerer at andre synes det, så jeg har ingen problemer med at de viser sin misnøye med dem - innenfor lovens rammer. Så har jeg sagt det!
Det med humor er en litt spesiell greie. I den vestlige verden har vi utviklet en spesiell form for grov humor som for eksempel Otto Jespersen er en god representant for. Etter min mening er disse tegningene innenfor samme kategori. Sarkasme er vel et ord på det. Min kone er fra Etiopia, og jeg har vært der flere ganger. Deres humor er helt annerledes. Den er vennlig, og totalt fri for skarpe kanter. Etter min mening befriende! Herlig humor. Sender all sarkasme ut på sidelinjen.
Da hun kom til Norge, og ble kjent med den norske sarkasmehumoren, fikk hun sjokk, og ble svært provosert av den. Hun forsto overhode ikke at noen kan kalle dette humor. Regelrett mobbing, sier hun.
Det lille jeg har sett av dagligliv for alminnelige mennesker i Iran, Pakistan og andre muslimske land, tyder på at de har samme forhold til humor. Den type humor som disse tegningene av Mohammed representerer, forstår de overhode ikke, og de føler seg svært provosert av den. De har ikke historien med for eksempel Life Of Brian når det gjelder Profeten deres. Så de blir sinte. Jeg kan forstå det. Jeg forsvarer ikke de sterkeste utslagene, men jeg kan forstå at de er sinte. De har blitt eksponert for noe de ikke kan forstå.
Det er mye vi ikke forstår om andre mennesker. Hvis vi har det som utgangspunkt er det mye lettere å navigere seg gjennom livet uten å gå i de store fallgrubene. Trår man feil kan det å si unnskyld ofte være en fin vei ut av uføret en har rotet seg oppi. Jeg tror faktisk at man blir sterkere av det, ikke svakere.
Jeg har faktisk gjort akkurat det. Tatt med meg kristendommen min til en rekke muslimske land. Og resultatet: Ingen problemer overhodet! Jeg ble ikke mobbet, ikke halshugget, ikke truet til omvendelse. Jeg fikk ganske enkelt være i fred.Dette synes relativt naivt, til tross for alderen som du selv påpeker, forsøk du å ta med deg "kristendommen" til feks Saudi eller ett annet totalitært Islamsk styre, der vil du IKKE finne den etterlyste religionsfriheten, i teorien derimot skjønner jo alle at det er slik det burde være, men verden er dessverre ikke slik den kan el "burde se ut", ifra vår lille naive og blåøyde verden her nord.
Dette er SOSIALE prosesser, ikke INDIVIDUELLE prosesser. Hva du og jeg gjør når vi er alene og upåvirket av andre, er ikke nødvendigvis det samme som vi gjør når vi er sammen med "flokken". Det er nok av eksempler på det i alle sivilisasjoner.Noen sier "på seg selv kjenner man andre". Jeg må si at det nettopp er uforståeligheten i reaksjonsmåten som gjør at jeg mener at reaksjonsmåten er verst. For her kan jeg IKKE kjenne igjen meg selv i andre. Jeg har tenkt og tenkt, men utenom troverdige trusler om vold konkret rettet mot de som står meg aller nærmest, så kan jeg ikke komme på noen ytring som skulle kunne støte meg såpass at jeg ville brenne bygninger, true med å drepe mennesker, skyte på andre mennesker og generelt hevne meg på et helt folk. Dette er helt fremmed for meg, og jeg tenker "for noen hjernevaskede, uopplyste fanatikere". Men jeg er ikke så dum at jeg trykker DET i en avis, selvfølgelig, til det er jeg litt for glad i livet.
Sikkert ikke. Et godt utgangspunkt er vel å følge det man selv mener er rett?Det har aldeles ingen nytteeffekt å være politisk korrekt.
En av de viktigste rettighetene i et demokrati er å gå i tog og "hoppe, rope og være sint". Det at du vil nekte muslimer denne rettigheten viser vel at vesten rett og slett ikke har kommet så mye lengre som vi tror...Jeg blir selv provosert når jeg ser disse enorme demonstrasjonstogene av mennesker som hopper, roper og er sinte. Det er jo UMULIG å ta noe så dyre-lignende seriøst. Og jeg mener at vi i vesten rett og slett har kommet lengre. Verden har followers, og verden har leaders.
Det samme har kommunisme og liberalisme. Alle "religioner" kan brukes til faenskap når ledere utnytter blind tro blant massene til å fremme egen agenda.Jeg ønsker ikke å rakke ned på islam som religion, for dette har egentlig ikke så mye med religion å gjøre. Kristendommen er absolutt ikke noe bedre, og fundamentalistisk kristne har også brukt sin religion som "skjold" for de grusomste handlinger opp igjennom historien. Det går på samfunnets styresett.
Og dette er bra. Alle norske statsborgere bør føle harme over at andre norske statsborgere blir truet, uansett religion.Norske muslimer har uttrykt avsky overfor Muhammed-tegningene, men like stor avsky overfor hærverk på ambassader og krigserklæringer. De tror på den samme Allah, men de lever i et vestlig sosialdemokrati, og føler fordelene ved dette på kroppen hver dag.
Jeg har ikke sett noen som ønsker (i alle fall uttalt) et kommunistisk styresett. Teknikken du bruker er kjent fra Bush (og venstre-sida): ved å sette dine mostandere i bås, og stemple denne båsen som kriminelle/farlige slipper du å argumentere saklig.Vi skal vokte oss vel for å klage for mye over vår arroganse - vi har faktisk utviklet en samfunns-"stil" som har veldig mange fordeler, spesielt her i Skandinavia. Og jeg mener verden har noe å lære av oss. Det finnes bortskjemte drittunger her som prøver å innbille folk at kommunismen ville fungere bedre, men spør en innvandrer fra tidligere Sovjet om det...
Jeg tror din analyse av USA er for enkel. USA er et stort land, og kan vel heller sammenlignes med EU/Europa mhp variasjon. En typisk skandinav/germaner er veldig forskjellig fra en typisk italiener/franskmann/spanjol som igjen er veldig forskjellig fra østeuropa. Dette gjelder verdens-syn, utdanning, samfunns-struktur (familiens stilling), religion, you name it.USA er intet mer enn Vestens militærmakt. Landet har enorme økonomiske INTERESSER og et veldig bra militærvesen. Men de har til gjengjeld dårlig utviklede kulturelle "antenner", grunnet en total mangel på folkeopplysning. De er dessuten økonomisk fattige - dersom USA skulle betale all sin til andre aktører i verden (f.eks. FN), så ville de vært konkurs.
Jeg har tidligere nevnt tysklands overgang fra blind fører-lojalitet til demokrati etter andre verdenskrig. Selvfølgelig har du rett i at kulturer som aldri har hatt vestlig tankegods vil ha problemer med en slik overgang.Vi kan ikke regne med å snu utviklingen i forskjellige land. Vest-Europa har brukt over 2.000 år på å utvikle demokrati. Se hva som skjedde da Russland og Østblokklandene skulle utvikle det over natta. Det gikk dårlig.
På samme måte vil heller ikke de totalitære muslimske landene utvikle et samfunn som ligner Vesten ennå. Avvenning fra religiøst frontet styre til et styre basert på rasjonalistiske prinsipper tar flere generasjoner.
Nå er det faktisk flere enn Hitler som, sannsynligvis med en viss rett, har hevdet at fredsbetingelsene i 1918 og den måten tyskerne ble behandlet på i årene etter første verdenskrig, la en ideell grobunn såvel for nazismens utvikling som for verdenskrig nummer to.Erling Gjelsvik hadde en veldig bra kronikk i BA nå i helgen, hvor han bl.a. sammenlignet dagens situasjon med Hitler og hans måte å bruke samme fremgangsmåte på ved å hevde at Tyskland var krenket etter 1. verdenskrig, noe som førte til medfølelse og forståelse og på den måte klarte han faktisk å starte 2.verdenskrig.
Helt enig med deg........håper bare Stoltenberg har vett nok til å holde kjeft..............Nå må surret stanses. Er det noen som skal be om unnskyldning er det de imbesille tullingene som bråker om dette. Muslimer, enten de er i Norge eller i Midtøsten må bare få inn i den tette pappen sin at vi i Norge gjør som vi vil. Vi lar oss ikke diktere av mørkemenn og huleboere. Ikke faen. Alt kan og bør krenkes. Man kan spøke med Kirken, Bibelen, krigen, jøder, homser, handikappede. Det er bare å slå av fjernsynet, lukke øra eller la være å lese. Min forakt er nå bunnløs, måtte de gå en rask og fortjent undergang i møte.
Kva gjer vi når dei ikkje har lyst til dette, då?Nå må surret stanses. Er det noen som skal be om unnskyldning er det de imbesille tullingene som bråker om dette.
Hvorfor pokker har ikke VG spurt meg? Jeg er den mektige lederen for en forening i fylket mitt og forlanger at Bush ber om unnskyldning på vegne av hele den vestlige verden for hva Magazinet har trykket!!!!!!!Helt enig med deg........håper bare Stoltenberg har vett nok til å holde kjeft..............
Josef al Qaradawi krever at Stoltenberg også må beklage Muhammed-karikaturene.
8)
Hjernevasking- er det rart de er som de er? Det finnes noe som heter teppebombing med atombomber...................?
Vi har nok av eksempler gjennom historien på at ikke så få andre er blitt opplært til, ikke bare å TRO, men også til å OPPTRE som herrefolk.Fra de er små, blir muslimer opplært til å tro at de er herrefolket. Et folk som er overlegne alle andre.