La oss si unnskyld først, det er bra. Danskene burde etter min ringe mening også gjøre det. Men først og fremst Jyllands-posten. Deretter setter vi oss ned og prater med dem om det med hårsårhet. Husk at imamene ikke representerer alle muslimer, det er mange muslimer som synes at mange av dem er ekstreme.
Hvis dere har noen oppfatning at noe annet enn dialog er veien å gå i denne saken tar dere, med respekt å melde, feil. Kutter man ut dialogen, skaper man bare enda skarpere barrierer. Og dere må da være enige i at det er ingen tjent med?
Jeg blir litt oppgitt over det mange her hevder, at å si unnskyld nærmest er å tape kampen. At det bare er et tidsspørsmål før neste sak muslimene kommer til å presse gjennom. Ønsker man å endre det som Løkken kaller politisk Islam, som vel er den delen av den muslimske verden som er opplagt farlig, krever det møysommelig arbeid over lang, lang tid. Det er eneste måten å snu dette på. Enten dere tror det eller ikke så er det slik i saken om tegningene av Mohammed at så godt som alle muslimer er såret av dem. Men svært få har gått så langt som til å protestere på ulovlig vis.
For ordens skyld vil jeg si dette: Jeg synes at det var et feilgrep å trykke disse tegningene. Men det å brenne ambassader og true med å drepe mennesker på grunn av dem er mye mer enn et feilgrep, det er en forbrytelse mot menneskeheten, og skal overhode ikke tolereres. Alle demonstrasjoner som har foregått innenfor rammene av det som er allment akseptert har jeg ikke hatt noe imot. Jeg støtter dem ikke, ettersom jeg synes at disse tegningene ikke er noe å bråke slik for. Men jeg registrerer at andre synes det, så jeg har ingen problemer med at de viser sin misnøye med dem - innenfor lovens rammer. Så har jeg sagt det!
Det med humor er en litt spesiell greie. I den vestlige verden har vi utviklet en spesiell form for grov humor som for eksempel Otto Jespersen er en god representant for. Etter min mening er disse tegningene innenfor samme kategori. Sarkasme er vel et ord på det. Min kone er fra Etiopia, og jeg har vært der flere ganger. Deres humor er helt annerledes. Den er vennlig, og totalt fri for skarpe kanter. Etter min mening befriende! Herlig humor. Sender all sarkasme ut på sidelinjen.
Da hun kom til Norge, og ble kjent med den norske sarkasmehumoren, fikk hun sjokk, og ble svært provosert av den. Hun forsto overhode ikke at noen kan kalle dette humor. Regelrett mobbing, sier hun.
Det lille jeg har sett av dagligliv for alminnelige mennesker i Iran, Pakistan og andre muslimske land, tyder på at de har samme forhold til humor. Den type humor som disse tegningene av Mohammed representerer, forstår de overhode ikke, og de føler seg svært provosert av den. De har ikke historien med for eksempel Life Of Brian når det gjelder Profeten deres. Så de blir sinte. Jeg kan forstå det. Jeg forsvarer ikke de sterkeste utslagene, men jeg kan forstå at de er sinte. De har blitt eksponert for noe de ikke kan forstå.
Det er mye vi ikke forstår om andre mennesker. Hvis vi har det som utgangspunkt er det mye lettere å navigere seg gjennom livet uten å gå i de store fallgrubene. Trår man feil kan det å si unnskyld ofte være en fin vei ut av uføret en har rotet seg oppi. Jeg tror faktisk at man blir sterkere av det, ikke svakere.