Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Litt info om godgutten vi ikke kan tegne, ikke akkurat Jesus...:

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1219370.ece

...og ellers er jo denne interessant:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/10/457379.html
    Ja nå må vel snart selv de største relativistene innse at tegningene kun blir brukt i et politisk spill. Men naivismen lenge leve.
    Spesielt Anne Holt var latterlig da hun fortalte om brune triste øyne og bøyde nakker på Bjølsen.

Jeg går gjennom Oslo sentrum hver dag, og de eneste bøyde nakkene jeg ser tilhører østeuropeiske profesjonelle tiggere.

O

OldBoy

Gjest
    Absolutt noe å tygge på.

Jeg noterer meg med interesse at forfatteren av kronikken er tilknyttet the Ayn Rand Institute. Jeg sier "med interesse" fordi jeg har lest de fleste av Ayn Rands bøker, som med mange vinklinger tar opp forholdet mellom individ og kollektiv. Mellom fasthet og pragmatisme. Mellom objektivitet og "føleri". Med fokus på INDIVID, FASTHET og OBJEKTIVITET. Ikke mye rom for kollektiv, pragmatisme eller "føleri" i hennes filosofi.

Andre filosofier har en annen tilnærming. "No man is an island". "Noen ganger er det nødvendig, ja til og med rasjonelt, å tute med de ulvene du er sammen med". "Mennesket er både et rasjonelt og et irrasjonelt vesen".

Jeg synes i hvert fall at den kronikken du henviste til åpnet for denne typen refleksjoner, men det er vel kanskje perler for svin i denne tråden?

J

jekri

Gjest
    Støtter henne jeg, hun vet bedre enn oss hva problemet er:
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/10/457378.html

Hva skal vi beklage?
    Det eneste vi har å beklage er feighet og dumsnillhet.
    Det kommer til å slå tilbake på oss selv ganske snart.
    Hvis du har fornærmet noen så er det normal folkeskikk å beklage det. Ikke tute videre om at du er i din fulle rett, det er en annen sak.
    Hvis ditt barn kaller din svigermor en feit gammel hurpe sier du da til svigermor at barnet har full rett til å si det og svigermor har bare med å tie still?
    Neppe ;)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Folkeskikk er jo greit.  Men ville du godtatt at svigermor som fornærmet truet med å hugge hodet av barnet ditt, foreldrene dine eller deg og brenne ned huset ditt hvis dere ikke unnskyldte begge to?

Greit nok at noen har brutt litt med høflighet og folkeskikk.  Men det er vel ikke noe mer folkeskikk å true til seg en unnskyldning med vold?

J

jekri

Gjest
    Greit nok det, men mye av stemningen her er at vi, representert ved en frimenighet med sete i Sverige, ikke har noe å be om unnskyldning for.
    Hvem hadde sympatien når Silje Stang ønsket at Valgerd Svarstad Haugland mått brenne i helvete? Jeg tror ikke S.S. mente det så bokstavelig, det gjør vel heller ikke alle de som fremsetter trusler mot oss.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Nå har Selbekk tatt personlig kontakt med det muslimske miljøet, og beklaget. Jeg synes det er fornuftig. Jeg tror han gjør dette fordi han er oppriktig lei seg for alt styret som har vært, ikke fordi han har gitt etter eller fordi han er feig.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182179

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Han er redd for sitt og sin families liv, han har ikke fått noen støtte for å sette fokus på et problem hverken fra andre aviser, eller norske, feige politikere.
    Hva med den dagen hinduene krever respekt for deres hellige dyr, kuen, og forlanger at vi slutter å spise dette?
    Da må vi jo i respekt for hinduene selvsagt følge opp, beklage alle biffene vi har spist og unnskylde vår uvitenhet.
    Nå må vi få en liste da, over hva vi kan, og hva vi ikke kan gjøre, si og skrive her i landet, før en av oss tabber oss ut og setter "norske liv" på spill igjen.

Dette er en tragedie for landet, vi har virkelig tapt et viktig slag.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg tror ikke S.S. mente det så bokstavelig, det gjør vel heller ikke alle de som fremsetter trusler mot oss.
    Ja, om vi ser bort fra 3 brente ambassader, væpnet angrep på norske soldater, og noen andre uvesentligheter, så har du selvfølgelig rett.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Politikerne har skjøvet Selbekk foran seg, brukt ham for å skjule egen mangel på ryggrad. At han beklager selv om han ikke har gjort noe galt, det er det helt andre folk som har gjort, er selvsagt både utidig og beklagelig, dog forståelig med tanke på det press han har blitt satt under.

Da får vi vel bare lene oss tilbake og vente på neste krav.

O

OldBoy

Gjest
    Hva med den dagen hinduene krever respekt for deres hellige dyr, kuen, og forlanger at vi slutter å spise dette?
    Da må vi jo i respekt for hinduene selvsagt følge opp, beklage alle biffene vi har spist og unnskylde vår uvitenhet.
    Vi kan godt fortsette å spise biffer. Men man trenger ikke å gjøre narr av hinduer når DE velger å la være. De må naturligvis finne seg i at vi spiser biffer i Norge, på samme måten som vi må finne oss i at biff ikke står øverst på menyene i deres kultur.

Litt fingertuppfølelse, ref. Dog's innlegg tidligere i denne tråden, kan være lurt av og til. Er du i India, er det neppe veldig lurt å rope "en biff, en biff, et kongerike for en biff!" (fritt etter Shakespeare). Hvis du ikke er i humør til en slåsskamp, da.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    Han er redd for sitt og sin families liv, han har ikke fått noen støtte for å sette fokus på et problem hverken fra andre aviser, eller norske, feige politikere.
    Nå må vi få en liste da, over hva vi kan, og hva vi ikke kan gjøre, si og skrive her i landet, før en av oss tabber oss ut og setter "norske liv" på spill igjen.

Dette er en tragedie for landet, vi har virkelig tapt et viktig slag.
    Hei Komponenten,
    Bare beklagelig at så få ser den prinsippielle siden ved dette. Når det gjelder Hinduene har de heldigvis sett at deres regler bare gjelder for dem selv. Det er kun muslimene som forlanger at deres regler skal følges av absolutt alle andre også !

Det er en trist dag, og jeg frykter at historiens dom vil bli lik den dom Chaberlain fikk for sitt: "Peace in our time! "

O

OldBoy

Gjest
    Det er en trist dag, og jeg frykter at historiens dom vil bli lik den dom Chaberlain fikk for sitt: "Peace in our time! "
    Historiens dom skrives av vinnerne, og vinnere tar aldri feil.

Det er mulig at de 50 millionene som døde, ville ha dømt annerledes.

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    52
    + oss "kristne" må vel tas med der også, virker det på meg. Vi skal jo spre den eneste sannheten vi og?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Litt fingertuppfølelse, ref. Dog's innlegg tidligere i denne tråden, kan være lurt av og til. Er du i India, er det neppe veldig lurt å rope "en biff, en biff, et kongerike for en biff!" (fritt etter Shakespeare). Hvis du ikke er i humør til en slåsskamp, da.
    Den der slår kun tilbake på deg selv.
    Hvem er det som er kommet hvor?
    Er vi kommet til et muslimsk land eller er muslimene kommet til oss?
    Skjønner dere ikke at tegningene ikke ble vist for å såre, men for å vise hvordan de faktisk er disse som reagerer så kraftig på så lite. Og det klarte Selbekk i alle fall, før han ble dolket i ryggen av sine egne.
    Ikke humor, ikke selvironi, bare et stort hat til oss i vesten, våre verdier og det vi setter høyest er det disse menneskene er preget av. Og mangelen på menneskerettigheter og hvordan de undertrykker kvinner får vi vel bare la være å nevne, kanskje de blir sure på oss igjen...
    Arrrgggghhhh!!!!!!

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    ja veldig interessante  linker. hørte på tv nå i natt at amerikanerne muligens vil bombe iran sønder og sammen om en måned hvis samtalene russland har med iran går i vasken. De skulle ta både atomkraftverk og en spesiell garde jeg ikke husker navnet på nå. Trøtt i trynet ja.
    Får håpe at de ikke tegner muhammed på bombene, for da er HELVETE løs. ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Skjønner dere ikke at tegningene ikke ble vist for å såre, men for å vise hvordan de faktisk er disse som reagerer så kraftig på så lite. Og det klarte Selbekk i alle fall, før han ble dolket i ryggen av sine egne.
    Ikke humor, ikke selvironi, bare et stort hat til oss i vesten, våre verdier og det vi setter høyest er det disse menneskene er preget av. Og mangelen på menneskerettigheter og hvordan de undertrykker kvinner får vi vel bare la være å nevne, kanskje de blir sure på oss igjen...
    Arrrgggghhhh!!!!!!
    Synes fortsatt du blander kortene litt, Komponenten. Det er ikke noe galt i å be om unnskyldning for en såpass unødvendig fornærmelse som det her er tale om. Dette ser mer og mer ut som en kamp mellom det helligste innen Islam og det eneste hellige i "vesten", nemlig retten til å være uhøflige uten grunn når og hvor som som helst.
    Vi må ALDRI gi opp retten til å si fra om overgrep, tortur og undertrykkelse! Det som er det interessante i denne saken er det underlige paradoks at "de" ser ut til å godta betraktelig større fornærmelser og handlinger fra "vår" side (med "krigen mot terror" og alle de omkringliggende handlinger som det mest åpenbare), mens "vi" også ser ut til å godta betydelig verre handlinger fra "dem" med enkle skuldertrekk (som mishandling og drap på en 15 åring for usømmelig oppførsel etter at HUN BLE VOLDTATT!!!).

Dette leder meg til å anta at vi i grunn ser noe annet enn det ser ut til; her foregår det noe under overflaten det er litt vanskelig å sette fingeren på. Jeg nekter å tro at tegningene har annet enn rent symbolsk effekt, og at de underliggende sammenhenger er langt tyngre saker og mer infløkte sammenhenger.

Honkey

O

OldBoy

Gjest
    Slår tilbake? Hvor? Jeg har ikke blitt så gammel som jeg er blitt uten å ha refleksene i orden, og jeg ser ingenting, jeg.

I all beskjedenhet spant jeg videre på forholdet til hinduene, som kommentar til et annet innlegg. Som tok opp dette med hinduer og hellige kuer. En god analogi, syntes nå jeg, men hvis du er uenig, er det selvfølgelig en menneskerett. Jeg skal ikke engang kritisere deg for det. Værsågod, kos deg med din uenighet!

Når jeg først er i sving, velger jeg å kommentere litt av innlegget ditt, bare for å markere MIN uenighet. I disse tider hadde det kanskje vært lurt å sjekke det ut først, men jeg tar det for gitt at du godtar det. Som en del av mine menneskerettigheter.

Altså: Jeg synes det er lite fruktbart å ta utgangspunkt i hvem som kommer til og hvem som drar fra et land. Et land er bare et landområde som tilfeldigvis har noen tenkte streker rundt seg, som vi til daglig kaller grenser. Et land gjør ikke noe annet enn å huse de religioner som de som bor i landet har. Og i vårt land har vi da religionsfrihet, har vi ikke? Og da må du, jeg og alle andre finne oss i at folk velger seg SIN religion. Og vi må finne oss i at de tar den med seg dit de drar, på samme måten som andre må finne seg i at vi tar med oss vår religion hvis VI drar noe sted. Og den religionsfriheten er vel uavhengig av hva de måtte mene i andre land, er den ikke?

K

knutinh

Gjest
    Hvis vi skal dra dette med "vi bestemmer da selv i eget land" så bør man jo se på hva vesten prøver å gjøre med muslimsk kultur.

Jeg støtter ikke omskjæring, steining, straff av mindreårige etc. Men jeg kan forstå at muslimer føler seg støtt av at utenforstående prøver å presse sine meninger og sin etikk ned over dem i sitt eget land.

Samtidig blir vi støtt av det vi oppfatter som muslimenes ønske om å sensurere norsk presse.

Som konklusjon er vi akkurat like fundamentalistiske mhp pressefrihet og menneskerettighetskonvensjonen som enkelte muslimer er mhp sin religion. Man kan argumentere med "godhets-faktor" og innhold i de to ideologiene, men jeg vil si de blir anslagsvis like absolutt fortolket av tilhengerne.

mvh
    Knut

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Bare som et lite tillegg til knutinh her; omskjæring og avstraffelsesesmetoder er ikke unisone islam-reilgiøse handlinger. Fundamentalister vil selvsagt hevde at de har støtte i Koranen, på linje med vår egen pastor Bratterud som på 80-tallet hevdet at han slo barna sine med støtte i Bibelen. (I tillegg føyde han til at de bad sammen etter avstraffelsen, og at han hadde rett på å bestemme over sin kone og mye annet tragisk, alt med basis i den samme Bibel du og jeg har hatt undervisning om i den norske skole. Jeg kjente ikke boka igjen.)
    Jeg har en sterk overbevisning om at det eksisterer noe som kan minne om en "universell sannhet". Deri ligger unngåelse av vold og undertrykkelse av alle slag. Alle religioner har nettopp disse rettensorer som grunntrekk.

Honkey

O

OldBoy

Gjest
    Bare som et lite tillegg til knutinh her; omskjæring og avstraffelsesesmetoder er ikke unisone islam-reilgiøse handlinger. Fundamentalister vil selvsagt hevde at de har støtte i Koranen, på linje med vår egen pastor Bratterud som på 80-tallet hevdet at han slo barna sine med støtte i Bibelen. (I tillegg føyde han til at de bad sammen etter avstraffelsen, og at han hadde rett på å bestemme over sin kone og mye annet tragisk, alt med basis i den samme Bibel du og jeg har hatt undervisning om i den norske skole. Jeg kjente ikke boka igjen.)
    Jeg har en sterk overbevisning om at det eksisterer noe som kan minne om en "universell sannhet". Deri ligger unngåelse av vold og undertrykkelse av alle slag. Alle religioner har nettopp disse rettensorer som grunntrekk.

Honkey
    Bibelen, ja. Du er inne på noe der Honkey:

- Øye for øye, tann for tann.

- Kvinner skal tie i forsamlinger.

- Gå ut og gjør all verdens forlk til mine disipler.

Og mye mer.

Mer enn nok å ta av for den som måtte ønske det. Da er det vel ikke helt fair å kritisere andre når de finleser SIN bok.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Dette leder meg til å anta at vi i grunn ser noe annet enn det ser ut til; her foregår det noe under overflaten det er litt vanskelig å sette fingeren på. Jeg nekter å tro at tegningene har annet enn rent symbolsk effekt, og at de underliggende sammenhenger er langt tyngre saker og mer infløkte sammenhenger.

Honkey
    Ja det har du helt rett i, og vi blir brukt i dette spillet, og sitter her med dårlig samvittighet helt uten grunn.

Der kan jo lese denne:
    http://www.rights.no/islam_gen/hrs_25.20_081207_110_6.htm

Ellers ble dette sendt til SOS rasisme fra noen jøder i dag... lurer på om noen støtter deres sak når de føler seg såret? :

Shalom.
    Vi har fått tilsendt den invitasjonen dere sendte ut i går med oppfordring om å gå ut i gatene fredag kl. 17.00, for "å skape en felles fremtid, basert på respekt for alle og for demokratiet."

Vi konstaterer at dere har valgt å legge arrangementet til et tidspunkt hvor dere vet at jødene har innledet Shabbat (kl. 16.35), og derfor er ekskludert fra å delta. Dette opplever vi som en religiøst diskriminerende beslutning fra deres side.

Så langt fra å slå ring om ytringsfriheten, samle Oslos befolkning om felles verdier og skape respekt for folks tro, gjennomfører dere en handling med et synlig rasistisk tilsnitt som vi tror vil måtte få en motsatt effekt.

Vi beklager at dere ennå holder på med dette.

Med vennlig hilsen,
    For Norsk Israelsenter mot antisemittisme (NIS)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Ja, for sabbaten er da langt viktigere ennn et usselt forslag om fredlig sameksistens! Herrejemini! :-/

Honkey

K

knutinh

Gjest
    Bibelen, ja. Du er inne på noe der Honkey:

- Øye for øye, tann for tann.

- Kvinner skal tie i forsamlinger.

- Gå ut og gjør all verdens forlk til mine disipler.

Og mye mer.

Mer enn nok å ta av for den som måtte ønske det. Da er det vel ikke helt fair å kritisere andre når de finleser SIN bok.
    Akkurat dette preller av på høyre-sida. At kristendommen har blitt brukt til mye rart historisk (korstog, colombus etc). At under-kulturer av kristne tolker skriftene i ganske så ekstreme retninger.

Hva med "kristne" sekter som låser seg inne med våpen nok til å starte 3. verdenskrig, og så velger kollektivt selvmord inklusive barn og mødre? Religiøse sekter som jobber i det skjulte for å la staten Israel ture fram akkurat som de vil? Hva med nazistene som var (selverklært) dypt kristne.

Poenget mitt er ikke å kritisere kristendommen eller kristne generelt, bare vise til at det finnes noen få galninger i alle leire, og en hellig bok kan alltid forvrenges til å si noe annet enn den var ment som. Kanskje er flere muslimer "ekstreme" enn det kristne er (i alle fall tolket av "oss selv"), men det må samtidig tolkes ut fra livssituasjonen.

k

O

OldBoy

Gjest
    Akkurat dette preller av på høyre-sida. At kristendommen har blitt brukt til mye rart historisk (korstog, colombus etc). At under-kulturer av kristne tolker skriftene i ganske så ekstreme retninger.
    Alt preller av.

Når hørte du sist noen som sa: "Vel..... nå som jeg hørt alt det du har sagt, skjønner jeg at jeg har tatt feil, og jeg forandrer herved mening."

Ikke du heller?

Kunne tenke meg det, ja. Ikke i denne tråden i hvert fall.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Alt preller av.

Når hørte du sist noen som sa: "Vel..... nå som jeg hørt alt det du har sagt, skjønner jeg at jeg har tatt feil, og jeg forandrer herved mening."

Ikke du heller?

Kunne tenke meg det, ja. Ikke i denne tråden i hvert fall.
    Gjelder dette folk fra venstresiden også?
    Eller er det bare de fra høyresiden som er slik?

Fristende å legge til:
    På seg selv kjenner man andre.

O

OldBoy

Gjest
    Gjelder dette folk fra venstresiden også?
    Eller er det bare de fra høyresiden som er slik?

Fristende å legge til:
    På seg selv kjenner man andre.
    Jeg tenkte nå på alle sider og alle kulturer, jeg. Hadde ingen spesielle i tankene i hvert fall. Et meget almennmenneskelig trekk at man ikke lar nye fakta påvirke de meninger man allerede har, etter min erfaring.

Forøvrig er det fristende å snu litt på halehenget ditt: På andre kjenner man seg selv.

R

Ronny_D

Gjest
    forsvare sin tro eller forsvare sin rett ?

Jeg aner en kolisjonskurs. Eller finnes en rokade ?

salme 2

JonnYb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2005
    Antall liker
    0
    Kanskje folk burde slutte å tenke så kollektivt?

Kollektivet styres av tiden vi befinner oss i, og akkurat nå er vi hjernevasket av søppel-tv av alle kategorier.

Faen at ikke det var jeg som fant opp det fjern synet, så kunne jo alle hørt på meg...

Dette forumet har hvertfall knust hele illusjonen jeg personlig hadde om at musikkelskere var fredelige folk med fredelig sinn.. :-/

:'(

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Dette forumet har hvertfall knust hele illusjonen jeg personlig hadde om at musikkelskere var fredelige folk med fredelig sinn..   :-/
    Du har ikke fulgt så mange kabeldebatter, skjønner jeg... ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Kanskje folk burde slutte å tenke så kollektivt?

Kollektivet styres av tiden vi befinner oss i, og akkurat nå er vi hjernevasket av søppel-tv av alle kategorier.

Faen at ikke det var jeg som fant opp det fjern synet, så kunne jo alle hørt på meg...

Dette forumet har hvertfall knust hele illusjonen jeg personlig hadde om at musikkelskere var fredelige folk med fredelig sinn..   :-/

:'(
    Antageligvis finner du et tverrsnitt av populasjonen også blant hifi freaker. Mange med adskillig livsvisdom under beltet.

Er det, for å spørre rett ut, noe spesielt du har merket deg, siden du er så skuffet?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    I bunn og grunn går vel denne debatten ut på å forsøke å finne ut hva som er verst: Å komme med en støtende ytring eller å reagere med vold og trusler nettopp på en ytring.

Noen sier "på seg selv kjenner man andre". Jeg må si at det nettopp er uforståeligheten i reaksjonsmåten som gjør at jeg mener at reaksjonsmåten er verst. For her kan jeg IKKE kjenne igjen meg selv i andre. Jeg har tenkt og tenkt, men utenom troverdige trusler om vold konkret rettet mot de som står meg aller nærmest, så kan jeg ikke komme på noen ytring som skulle kunne støte meg såpass at jeg ville brenne bygninger, true med å drepe mennesker, skyte på andre mennesker og generelt hevne meg på et helt folk. Dette er helt fremmed for meg, og jeg tenker "for noen hjernevaskede, uopplyste fanatikere". Men jeg er ikke så dum at jeg trykker DET i en avis, selvfølgelig, til det er jeg litt for glad i livet.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ja, for sabbaten er da langt viktigere ennn et usselt forslag om fredlig sameksistens! Herrejemini!  :-/

Honkey
    Det som er hellig for noen... Ja der ser du, det som for oss er noen enkle streker på et ark, er andre villige til å drepe for. Det er strenge regler for hva jødene kan gjøre på sabatten, men hvorfor bry seg om de, de kan vel se bort i fra litt av sine helligdommer, vi bor da i et sivilisert land...

Jaja, kjekt om alle blir venner igjen, får se hvor lenge det varer... ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg hørte på Alltid Nyheter i ettermiddag fra en ledende imam i Norge at kampen var over, etter at redaktøren i Magazinet hadde bedt om unnskyldning, og at han angret.
    ?????
    Har det vært en kamp i Norge, eller er det imamen som bestemmer når kampen skal slutte?

Eller er det slik at hele sirkuset har vært styrt fra vesten?

At det er slik for Danmarks vedkommende har vært klart lenge, men i Norge?

Er det slik at norske imamer nå allernådigst tilgir oss?
    Inntil videre?

For en tarvelig regjering vi har, som har sprunget stafett til ledenede imamer med en redaktør som gissel.

Samtidig har de stått i kø for å fornedre våre danske venner, og tatt avstand fra deres politikk, som har gjort det så vanskelig for muslimer. Drit i Danmark, bare det blir rolig rundt norske ambassader.
    Jeg blir egentlig litt kvalm, mens jeg venter på at forbudet mot julepynt kommer. I England er protestene allerede kommet, og i USA er det blitt mer og mer vanlig å kalle julehøytiden for the Holidays, for ikke å støte de hårsåre muslimene.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    La oss si unnskyld først, det er bra. Danskene burde etter min ringe mening også gjøre det. Men først og fremst Jyllands-posten. Deretter setter vi oss ned og prater med dem om det med hårsårhet. Husk at imamene ikke representerer alle muslimer, det er mange muslimer som synes at mange av dem er ekstreme.

Hvis dere har noen oppfatning at noe annet enn dialog er veien å gå i denne saken tar dere, med respekt å melde, feil. Kutter man ut dialogen, skaper man bare enda skarpere barrierer. Og dere må da være enige i at det er ingen tjent med?

Jeg blir litt oppgitt over det mange her hevder, at å si unnskyld nærmest er å tape kampen. At det bare er et tidsspørsmål før neste sak muslimene kommer til å presse gjennom. Ønsker man å endre det som Løkken kaller politisk Islam, som vel er den delen av den muslimske verden som er opplagt farlig, krever det møysommelig arbeid over lang, lang tid. Det er eneste måten å snu dette på. Enten dere tror det eller ikke så er det slik i saken om tegningene av Mohammed at så godt som alle muslimer er såret av dem. Men svært få har gått så langt som til å protestere på ulovlig vis.

For ordens skyld vil jeg si dette: Jeg synes at det var et feilgrep å trykke disse tegningene. Men det å brenne ambassader og true med å drepe mennesker på grunn av dem er mye mer enn et feilgrep, det er en forbrytelse mot menneskeheten, og skal overhode ikke tolereres. Alle demonstrasjoner som har foregått innenfor rammene av det som er allment akseptert har jeg ikke hatt noe imot. Jeg støtter dem ikke, ettersom jeg synes at disse tegningene ikke er noe å bråke slik for. Men jeg registrerer at andre synes det, så jeg har ingen problemer med at de viser sin misnøye med dem - innenfor lovens rammer. Så har jeg sagt det! :)

Det med humor er en litt spesiell greie. I den vestlige verden har vi utviklet en spesiell form for grov humor som for eksempel Otto Jespersen er en god representant for. Etter min mening er disse tegningene innenfor samme kategori. Sarkasme er vel et ord på det. Min kone er fra Etiopia, og jeg har vært der flere ganger. Deres humor er helt annerledes. Den er vennlig, og totalt fri for skarpe kanter. Etter min mening befriende! Herlig humor. Sender all sarkasme ut på sidelinjen.

Da hun kom til Norge, og ble kjent med den norske sarkasmehumoren, fikk hun sjokk, og ble svært provosert av den. Hun forsto overhode ikke at noen kan kalle dette humor. Regelrett mobbing, sier hun.

Det lille jeg har sett av dagligliv for alminnelige mennesker i Iran, Pakistan og andre muslimske land, tyder på at de har samme forhold til humor. Den type humor som disse tegningene av Mohammed representerer, forstår de overhode ikke, og de føler seg svært provosert av den. De har ikke historien med for eksempel Life Of Brian når det gjelder Profeten deres. Så de blir sinte. Jeg kan forstå det. Jeg forsvarer ikke de sterkeste utslagene, men jeg kan forstå at de er sinte. De har blitt eksponert for noe de ikke kan forstå.

Det er mye vi ikke forstår om andre mennesker. Hvis vi har det som utgangspunkt er det mye lettere å navigere seg gjennom livet uten å gå i de store fallgrubene. Trår man feil kan det å si unnskyld ofte være en fin vei ut av uføret en har rotet seg oppi. Jeg tror faktisk at man blir sterkere av det, ikke svakere. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn