Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Jeg så også det meste, men irriterte meg storligen over et ganske så uninteressant program. Jeg savnet de vanskelige og problematiske spørsmål. Slett ikke vanskelig å fremstå som "moderat" når en ikke blir utfordret på grunnleggende syn, og skyver det ubehagelige inn under mantraet "dialog". Dialogen er noe jeg setter høyt, men nå begynner det uttrykket å få et retorisk preg. Hvorfor startet de ikke dialogen om de vanskelige ting i programmet? Nedbrutt ble jeg.
    Såvidt jeg forsto var dette et program hvor unge norske muslimer fikk anledning til å komme med sine frustrasjoner. Skal man diskutere de vanskelige spørsmål i Islam mener jeg de bør invitere godt voksne kvinner og menn som har langt mer livserfaring enn disse unge. Det ville ikke vært riktig å utfordre dem på spørsmål om kvinneundertrykking og politisk Islam direkte på TV (vet ikke om Standpunkt går direkte eller blir tatt opp tidligere på dagen).

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    En litt småartig tilleggsopplysning fra NRK P2 i går ettermiddag:

Opportunistiske forretningsmenn i midtøsten gjør nå store ekstrainntekter på import av norske og danske flagg til brenning! Det ser jeg humoren i!! :D (Aldri så galt at det ikke er godt for noe...!)

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg så også det meste, men irriterte meg storligen over et ganske så uninteressant program. Jeg savnet de vanskelige og problematiske spørsmål. Slett ikke vanskelig å fremstå som "moderat" når en ikke blir utfordret på grunnleggende syn, og skyver det ubehagelige inn under mantraet "dialog". Dialogen er noe jeg setter høyt, men nå begynner det uttrykket å få et retorisk preg. Hvorfor startet de ikke dialogen om de vanskelige ting i programmet? Nedbrutt ble jeg.

Helt enig, det var totalt uinteressant, ble ikke noe klokere av å se dette.

K

knutinh

Gjest
    morsomt :)

"..
    In the news
    Muslims burn down the Belgium embassy in retaliation for a cartoon published in a local newspaper which implied that Muslims were violent people, much to their offence.

As part of a counter boycott campaign, european consumers are taught to avoid arab products which are mainly coke. In other news, Colombian GDP just increased fourfold.
    .."

-k

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    I islam så er religion og politikk blandet i en eneste suppe er inntrykket mitt. Hva som er hva er det vel ingen gitt å vite med et mulig unntak av imamene. Skal en kritisere det ene, så står man i fare for å kritisere det andre og omvendt. Resultatet er vel at ingen ting kan kritiseres i islam siden alt er så infiltrert i hverandre?? Skal man kritisere islam, så kritiserer man religionen uansett?

A

Affa

Gjest
    I islam så er religion og politikk blandet i en eneste suppe er inntrykket mitt. Hva som er hva er det vel ingen gitt å vite med et mulig unntak av imamene. Skal en kritisere det ene, så står man i fare for å kritisere det andre og omvendt. Resultatet er vel at ingen ting kan kritiseres i islam siden alt er så infiltrert i hverandre?? Skal man kritisere islam, så kritiserer man religionen uansett?
    Feil unge mann. Islam er i praksis den i særklasse mest aggressive og destruktive religion i verden.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det eneste som er verre enn barbariet er hykleriet. Hvorfor roper de ikke om inter-religiøs respekt når arabiske medier gir ut sånt som dette?

Dette opprøret handler ikke om respekt, kun underkastelse.

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Det eneste som er verre enn barbariet er hykleriet. Hvorfor roper de ikke om inter-religiøs respekt når arabiske medier gir ut sånt som dette?

Helt enig. De vil vi vestlige skal underkaste oss islams regler.

O

OldBoy

Gjest
    Helt enig. De vil  vi vestlige skal underkaste oss islams regler.
    Jeg ser store bjelker i mitt eget øye.

For jeg er egentlig ganske snill, bare jeg får som jeg vil.

K

knutinh

Gjest

Av samme grunn som at du ikke roper om inter-religiøs respekt når magazinet publiserte sine tegninger vel:

1. "De" føler ikke ansvar for det andre fra samme kulturbakgrunn skriver.

2. "De" er mer opptatt av å forsvare sine egne standpunkt enn å forsvare standpunkt de ikke liker.

3. "De" har vært så heldige å få utdelt et ukjent antall medlemmer i sin kultur som bare er ute etter bråk.

pkt 1-3 kan settes inn for den jevne nordmann - eller den jevne muslim skulle jeg tro.

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Av samme grunn som at du ikke roper om inter-religiøs respekt når magazinet publiserte sine tegninger vel:
    Jeg har aldri ropt om inter-religiøs respekt, det kunne ikke falt meg inn å utøve hverken boikott eller aksjoner fordi noen gjorde narr av "min" religion.

pkt 1-3 kan settes inn for den jevne nordmann - eller den jevne muslim skulle jeg tro.
    Ikke når man ser på reaksjonene. Vi har aldri gått i harnisk fordi arabiske medier nærmest daglig latterliggjør og demoniserer vestlig kultur, religion og (ikke minst) jødedommen. Når de får tilbake én tusendel av de det selv gir ut, så kammer det fullstendig over. Hykleri og barbarisme i skjønn forening.

O

OldBoy

Gjest
    Vi har aldri gått i harnisk fordi arabiske medier nærmest daglig latterliggjør og demoniserer vestlig kultur, religion og (ikke minst) jødedommen. Når de får tilbake én tusendel av de det selv gir ut, så kammer det fullstendig over. Hykleri og barbarisme i skjønn forening.
    Løper du rundt med brennende fyrstikker i et brannsikkert miljø, skjer det sannsynligvis ingenting. Gjør du det samme i et eksplosivt miljø, starter du en storbrann. Det ene miljøet er ikke nødvendigvis bedre eller verre enn det andre, det er bare forskjellig. Hvis du har tenkt å løpe rundt med brennende fyrstikker, er det lurt å ta hensyn til det.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Utfordringen vår kultur har er at vi ikke har mange helligdommer igjen. Med unntak av friheten til å sjikanere, muligens. Og den friheten er vi villig til å sjikanere enda mer for å få beholde!

Honkey

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Åssen kan en se ut av disse tegningene at det er Mohammed som er avtegnet ?
    Lurer litt på det , da det for meg ser ut til å kunne være en vilken som helst med arabisk herkomst. :p

Å sånn bortsett fra det så synes jeg at alle litt for mye troende (uansett religion) kan roe seg ned litt, sånn at vi ikketroende kan få litt fred her på jorda. ;)
    Det bor noen av oss her og til tross for at de fleste ser ut til å ha glemt det. 8)

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Lurer litt på det , da det for meg ser ut til å kunne være en vilken som helst med arabisk herkomst. :p

Å sånn bortsett fra det så synes jeg at alle litt for mye troende (uansett religion) kan roe seg ned litt, sånn at vi ikketroende kan få litt fred her på jorda. ;)
    Det bor noen av oss her og til tross for at de fleste ser ut til å ha glemt det. 8)
    Hvor mange av arabisk herkomst heter muhammed?
    1 mill? 10mill? Det kan jo være noen av disse som er karikert?

Kanksje det endog finnes selvmordsbombere som heter muhammed....Kanksje det er disse som er karikert??.........

Det ser ikke ut til å være tema. Hvis en av dagens muhammeder skulle sprenge seg selv i luften med et stort antall uskyldige ofre, hvor mye opptøyer, hvor mange ambassadebrenninger ser vi da? Da ville de måtte brenne sine egne ambassader og egne flagg.

Siden mange av disse selvmordsbomberne er kjent ved navn, skulle det være morsomt å vite hvor mange som faktisk heter muhammed.....

O

OldBoy

Gjest
    Lurer litt på det , da det for meg ser ut til å kunne være en vilken som helst med arabisk herkomst.
    Selvfølgelig ser det ut som om det kan være hvem som helst. Akkurat som et bilde av deg. Ingen som ikke kjenner deg, kan vite at det er deg før noen opplyser om at det er deg.

Så budskapet rundt bildene er naturligvis en del av bildene.

Det er veldig forskjell på å si at: "Nå skal dere få se et skikkelig festlig bilde av BHO, det er så dere kan le dere i hjel!" og "Nå skal dere få se et ikke så vellykket bilde av BHO, men dere får bare skylde på fotografen, som ikke hadde en helt heldig dag." Jeg kjenner jo ikke deg, men hvis du er som jeg, så ville du nok ha reagert ganske forskjellig.

R

Ronny_D

Gjest
    Jeg syns først vi skulle bygget ett gedigent amfi
    slippe disse koloniserte stammene litt fri
    gi en AK47 til alle på ti.

"Knekkes" den religion er det en viss sansynlighet for at opphavet til alle utbrytergruperinger i regionen forsvinner.
    Sannelig er det egentlig svært lite interessant; babeletøyset minner om en flokk hylende ADHD med autisme for sin tro. Vi får la dem hyle litt, de er ikke lytter øre. stakkars idioter

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig ser det ut som om det kan være hvem som helst. Akkurat som et bilde av deg. Ingen som ikke kjenner deg, kan vite at det er deg før noen opplyser om at det er deg.

Så budskapet rundt bildene er naturligvis en del av bildene.

Det er veldig forskjell på å si at: "Nå skal dere få se et skikkelig festlig bilde av BHO, det er så dere kan le dere i hjel!" og "Nå skal dere få se et ikke så vellykket bilde av BHO, men dere får bare skylde på fotografen, som ikke hadde en helt heldig dag." Jeg kjenner jo ikke deg, men hvis du er som jeg, så ville du nok ha reagert ganske forskjellig.
    Det er ikke bilder det er snakk om, men tegninger. 8)

O

OldBoy

Gjest
    Det er ikke bilder det er snakk om, men tegninger.  8)
    Beklager! Var ikke klar over at teskjeene min var for store.

Bytt ut "bilder" med "tegninger", så skjønner du kanskje tegningen.

-HP-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    129
    Ganske sykt at så mange av konfliktene her i verden dreier seg om ting som ikke finnes. Religion har vært brukt som unnskyldning for mange offensiver opp igjennom historien. Menneskeheten lærer jo aldri...

Det er jo tydelig at "religion" brukes der man har en personlig/politisk agenda. Landene i Midtøsten mangler en opplysningstid i sin historie. De mangler utvikling av demokratiske prinsipper og menneskerettigheter. Og det er DERFOR de er farlige å terge. Det er dessuten DERFOR disse tegningene har startet et sånt vanvittig oppstyr: noen luringer har sett sitt snitt til å bruke dette for å fyre opp mobben, og dermed fremme en egen agenda. Normalt opplyste mennesker ville jo aldri gått i fistel for noen jævla tegninger, det skjønner da enhver idiot..........

Er så glad jeg bor i et fredelig og opplyst hjørne av verden.

O

om.s

Gjest
    babeletøyset minner om en flokk hylende ADHD med autisme for sin tro.
    ADHD med med autisme behøver ikke være så negativt som du her fremstiller og anvender begrepet el diagnosen, ett medlem av husstanden  har diagnosen, og er absolutt, både intelligent, oppegående og resonlig, bare sånn apropo.......

Det disse primatene holder på med er noe helt annet  ;)

mvh

O

om.s

Gjest
    Utfordringen vår kultur har er at vi ikke har mange helligdommer igjen.
    Honkey
    Godt poeng!
    ...og dette er også forsøkt belyst (for egen del vel og merke) litt i bla trådene "er du religiøs" og "hva hender i 2006". Og det innen dette muslim "opprøret" vi nå er vitne til......

mvh

J

jekri

Gjest
    Sannelig er det egentlig svært lite interessant; babeletøyset minner om en flokk hylende ADHD med autisme for sin tro.
    Du har ikke peiling på hva du snakker om.

J

jekri

Gjest
    Tror dessverre du har rett her  ;)

mvh
    Også et medlem av min husstand har denne diagnosen, men det er desverre det eneste som er felles med ditt medlem. Bortsett fra det har han det bra ;)

R

Ronny_D

Gjest
    ADHD med med autisme behøver ikke være så negativt som du her fremstiller og anvender begrepet el diagnosen, ett medlem av husstanden har diagnosen, og er absolutt, både intelligent, oppegående og resonlig, bare sånn apropo.......

Det disse primatene holder på med er noe helt annet ;)

mvh
    Primater ? vel ... nei, jeg ville ikke gå så langt i mine ytrykk. De er tross alt resultat av ett regime. Til tross for det kan mange både prate og skrive og regne, det er tilogmed noen som vil leke med atomkraft....
    Jeg har ikke framstillet ADHD negativt, jeg hentyder aktiviteten i deres verden. Som det desverre kan være vanskelig å forstå sammenhengen i fra deres vinkel. Autisme i tillegg gjør ikke kommunikasjonen enklere på noen måte. Hvilken virkelighet ? Når det kan plage noen så mye at de må hyle ett par dager, og ikke får sakene i ett mere reelt perspektiv fordi det eneste de kan relatere til er vers ? Og selvfølgelig overdriver jeg framstillingen nettopp for å fremme synspunktet.
    Nettopp du burte skjønne akkurat hvordan den biten jeg hentydet kunne skape vansker. Du har betydelig bedre innsyn i problematikken enn de fleste, som du sier det finnes både intelligent, oppegående og resonlige troende ;) også.
    Ja det er beklagelig at det kunne virke støtende, men det var altså ikke intensjonen med relasjonen.

O

om.s

Gjest
    Primater ? vel ... nei, jeg ville ikke gå så langt i mine ytrykk. De er tross alt resultat av ett regime. Til tross for det kan mange både prate og skrive og regne, det er tilogmed noen som vil leke med atomkraft....
    Jeg har ikke framstillet ADHD negativt, jeg hentyder aktiviteten i deres verden. Som det desverre kan være vanskelig å forstå sammenhengen i fra deres vinkel. Autisme i tillegg gjør ikke kommunikasjonen enklere på noen måte. Hvilken virkelighet ? Når det kan plage noen så mye at de må hyle ett par dager, og ikke får sakene i ett mere reelt perspektiv fordi det eneste de kan relatere til er vers ? Og selvfølgelig overdriver jeg framstillingen nettopp for å fremme synspunktet.
    Nettopp du burte skjønne akkurat hvordan den biten jeg hentydet kunne skape vansker. Du har betydelig bedre innsyn i problematikken enn de fleste, som du sier det finnes både intelligent, oppegående og resonlige troende ;) også.
    Ja det er beklagelig at det kunne virke støtende, men det var altså ikke intensjonen med relasjonen.
    Der av både "apropoet" og denne ;), no hard feelings......

mvh

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    509
    Sted
    Bergen
    Synes denne artikkelen er flott. Vi i vesten trenger en påminning om hva det dreier seg om. Venstresiden er fremdeles travel med å skamme seg over noe de helt ikke vet hva var.

Hentet fra Dagbladet:

Demokrati i en tegning

Av Ibn Warraq, forfatter

Muhammed-tegningene. Den store britiske filosofen John Stuart Mill skrev i "Om friheten": "Rart er det at mennesker åpner for argumentenes gyldighet i den frie debatt, men protesterer mot at de "presses til det ekstreme"; da unnlater man å se at hvis grunnene ikke er gode i det ekstreme tilfellet, er de ikke gode i noe tilfelle."

Karikaturtegningene i den danske avisen Jyllands-Posten reiser det viktigste spørsmålet i vår tid: Ytringsfrihet. Skal vi i Vesten gi etter for press fra samfunn med et middelaldersk tenkesett, eller skal vi forsvare vår mest dyrebare frihet - ytringsfriheten - som tusenvis av mennesker har ofret livet for?

Grunnleggende frihet.
    Et demokrati kan ikke overleve lenge uten ytringsfriheten, friheten til å diskutere, ha avvikende meninger, til og med fornærme og støte. Det er en frihet som sårt mangler i den islamske verden, og uten den vil islam forbli uinntagelig i sin dogmatiske, fanatiske, middelalderske festning - stivnet, totalitær og intolerant.

Uten denne grunnleggende frihet vil islam fortsette å undertrykke tanken, menneskerettigheter, enkeltpersoner, opprinnelighet og sannhet.

Med mindre vi viser litt solidaritet - skamløs, støyende, felles solidaritet - med de danske karikaturtegnerne, vil kreftene som prøver å presse en totalitær ideologi på det frie Vesten ha vunnet. Islamiseringen av Europa vil for alvor ha begynt.

Dette reiser et annet, mer generelt spørsmål: Vestens manglende evne til å forsvare seg intellektuelt og kulturelt. Vær stolt, be ikke om unnskyldning. Må vi fortsette å unnskylde våre forfedres synder?

Det britiske imperium.
    Må vi for eksempel fortsette å be om unnskyldning for det britiske imperium, når det britiske nærværet i India faktisk førte til Indias glansperiode, lindring av hungersnøden, jernbaner, veier og kunstige vanningssystemer, utrydding av kolera, en statsadministrasjon, grunnleggelsen av et utdannelsessystem på alle nivåer, som ikke eksisterte før, parlamentarisme og lov og rett?

Hva med den britiske arkitekturen i Bombay og Calcutta? Britene ga til og med fortiden tilbake til inderne: Det var europeisk vitenskap, arkeologi og forskning som åpenbarte Indias storhet; det var den britiske regjeringen som gjorde sitt beste for å redde og bevare kulturskattene, som var et vitne om fortidens prakt. Britisk imperialisme bevarte der tidligere islamittisk imperialisme ødela tusenvis av hindutempler.

Vestens kultur.
    Skulle vi virkelig for en hel verden be om unnskyldning for Dante, Shakespeare og Goethe? Mozart, Beethoven og Bach? Rembrandt, Vermeer, van Gogh, Breughel, Ter Borch? Galileo, Huygens, Copernicus, Newton og Darwin? Penicillin og datamaskiner? De olympiske leker og fotball? Menneskerettigheter og parlamentarisme?

Vesten er kilden til de frigjørende idéene om individets frihet, politisk demokrati, lov og rett, menneskerettigheter og kulturell frihet. Det er Vesten som har hevet kvinnenes status, slåss mot slaveri, forsvart fri forskning, ytringsfrihet og trosfrihet.

Ingen moralpreken.
    Nei, Vesten trenger ingen moralprekener om den høyerestående dyden i samfunn som undertrykker sine kvinner, skjærer av dem klitoris, steiner dem til døde for påstått utroskap, kaster syre i ansiktene deres eller fornekter menneskerettighetene til de som anses å tilhøre lavere kaster.

Hvordan kan vi vente at innvandrere integrerer seg i det vestlige samfunnet når de samtidig lærer at Vesten er dekadent, en syndens hule, kilden til all ondskap, rasist, imperialist - og til å forakte?

Hvorfor kommer de?
    Hvorfor skulle de, sagt med den afrikansk-amerikanske forfatteren James Baldwins ord, ønske å integrere seg i et synkende skip? Hvorfor ønsker de alle å innvandre til Vesten og ikke til Saudi-Arabia?

De burde undervises i de århundrer med kamp som resulterte i de frihetene som de og alle andre verdsetter, oppebærer og nyter godt av: Om individene og gruppene som kjempet for disse frihetene og som er vist ringeakt og glemt i dag - frihetene som resten av verden er misunnelig for, beundrer og prøver å etterligne.

Med Frihetsgudinnen.
    Da de kinesiske studentene gråt og døde for demokrati på Tiananmen-plassen i 1989, bragte de ingen kung-fu-tze- eller buddhafigurer med seg - men en figur av Frihetsgudinnen i New York.

Ytringsfriheten er vår vestlige arv og vi må forsvare den, eller den vil dø som følge av totalitære angrep. Det er også et sterkt behov for ytringsfrihet i den islamske verden. Ved å forsvare våre verdier lærer vi den islamske verden en verdifull lekse, vi hjelper dem ved å underordne deres vernede tradisjoner opplysningens verdier.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Ja, det er av innvandrerne vi må høre det.
    Når de selvpiskende politisk korrekte kryper rundt og ber om tilgivelse for at vi i vesten har fått det til, er det godt at noen, som i alle fall ikke kan beskyldes for vestlig arroganse, sier hvor skapet skal stå.

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    "..And the Germans killed the Jews
    And the Jews killed the Arabs
    And the Arabs killed the hostages
    And that is the news
    And is it any wonder that the monkey's confused
    He said Mama, the President's a fool
    Why do I have to keep reading these technical manuals
    And the joint chiefs of staff
    And the brokers on Wall Street said
    Don't make us laugh, you're a smart kid
    Time is linear
    Memory is a stranger
    History is for fools
    Man is a tool in the hands
    Of the great God Almighty
    And they gave him command of a nuclear submarine
    And sent him back in search of the Garden of Eden.."
    Greit sagt av R.W.

8)

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    ja veldig interessante linker. hørte på tv nå i natt at amerikanerne muligens vil bombe iran sønder og sammen om en måned hvis samtalene russland har med iran går i vasken. De skulle ta både atomkraftverk og en spesiell garde jeg ikke husker navnet på nå. Trøtt i trynet ja.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Ja... endelig...! Alt skal bli så mye bedre når de snille, vestlige bomber faller over kvinnemishandlere og autister, aper og svin.
    Ellers er jeg fortsatt litt i stuss over hvordan det plutselig ble så umulig for folk i vår kultur å be om unnskyldning.... Er ikke det en del av barnelærdommen, da?
    Om du har ei venninne som har lagt på seg, og du sier det rett ut: -Du er blitt feit! Not good. Ikke kriminelt, fullt lovlig, ikke lurt. Det tar tid å rydde opp igjen. En unnskyldning er på sin plass, selv om utsagnet var helt reelt i henhold til virkeligheten. Vi har lov, og vi BØR si høylytt i fra om alt det som er galt i ALLE totalitære (og demokratiske...!) stater. Problemet med totalitære islamistiske stater er IKKE at de lar seg fornærme over noe du og jeg ikke skjønner. Problemet er at de mishandler og undertrykker deler av sin befolkning. Vi får til h.... lære oss folkeskikk, kutte ut unødige fornærmelser, men pøse på med nødvendige!

Honkey

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn