Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Det er flere som mener at regjeringen opptrer unnfallende:
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301841
    og andre som demonstrerer unnfallenhet til fulle (som forventet):
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301825
    De norske forfatterne reagerer på at Stoltenberg gir Selbekk skylda for bråket som har oppstått. Og det er også jeg enig med dem i. Men det er kun det de har reagert på. En annen ting: Selv Siv Jensen gir regjeringen full støtte for måten de har håndtert ambassadebrenningen i Syria.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Er vel ikke fullt ut enig i at det disse religiøse lederne forfekter her er unnfallenhet. Det er en legitim mening, som vi kan velge å være enige eller uenige i. Det er vel lov å stille spørsmålet om HVORFOR den modige Magazinet-redaktøren trykket tegningene. Var det for å hevde sunne verdier og sloss for de svakes sak? Var det for å hegne om trykkefriheten? Eller var det for å hevde sin intellektuelle og religiøse overlegenhet?
    Jeg tror ikke det er mange i dette landet som rent faktisk mener disse tegningene bør omfattes av en paragraf i lovverket. Man kan ikke begrense dumhet med loven i hånd. Men det er vel lov å forsøke og tale sunn fornuft til alle våre landsmenn, gamle som nye.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det er flere som mener at regjeringen opptrer unnfallende:
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301841
    og andre som demonstrerer unnfallenhet til fulle (som forventet):
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301825
    Det er da enda godt at noen har vett nok til å si i fra.
    Denne uendelige ryggpissingen vi har vært vitne til de siste dagene er nesten kvalmende.

Her skyver man redaktøren i Magazinet foran seg, samtidig som man ber om unnskyldning for at vi har ytringsfrihet i dette landet.
    Inn i rekken føyer også Kåre Willoch seg, som er blitt helt islamofil, etter at han fikk en svigersønn fra området.

Nå skal muslimer forstås ihjel, samtidig som vi i vesten skal be om unnskyldning for at vi har noe så avskyelig som ytringsfrihet.

Feigt også av andre medier og ikke stille opp i solidaritet med Jyllandsposten og Magazinet. Selv Aftenposten, som selv har trykket tegningene, lister seg rundt og håper at ingen oppdaget det.
    Feigt.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Det er da enda godt at noen har vett nok til å si i fra.
    Denne uendelige ryggpissingen vi har vært vitne til de siste dagene er nesten kvalmende.

Her skyver man redaktøren i Magazinet foran seg, samtidig som man ber om unnskyldning for at vi har ytringsfrihet i dette landet.
    Inn i rekken føyer også Kåre Willoch seg, som er blitt helt islamofil, etter at han fikk en svigersønn fra området.

Nå skal muslimer forstås ihjel, samtidig som vi i vesten skal be om unnskyldning for at vi har noe så avskyelig som ytringsfrihet.

Feigt også av andre medier og ikke stille opp i solidaritet med Jyllandsposten og Magazinet. Selv Aftenposten, som selv har trykket tegningene, lister seg rundt og håper at ingen oppdaget det.
    Feigt.
    Jeg er enig med deg når det gjelder Selbekk, selv om jeg ikke ville uttrykt meg på den måten. Når det gjelder resten kan jeg bare konstatere at jeg er totalt uenig. Dette har ikke med feighet å gjøre!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Er det noen som gjør det?
    Man har frem til nå ikke kunnet kritisere muslimer på noen måte før en eller annen prøver å legge debatten død ved å nevne ordet rasisme. Kankje blir det en bedring etter hvert...?

Noe helt annet, denne er jo litt bra synes jeg:

www.filibustercartoons.com

W

wurst

Gjest
    Motivene til Magazinets redaktør er et helt annet tema, det er altså fullt lovlig her i landet å fornærme andre i ytringsfrihetens navn. Ev. reaksjoner på slikë forhold omfattes av injurielovgivningen. Saken dreier seg om vi skal ha full ytringsfrihet eller om den skal begrenses når det gjelder ytringer som kan støte annerledes tenkende. Hva utvises av ev. utvist klokskap osv. er forsåvidt likegyldig, selv "idioter" har stemmerett og frihet til ytring. Vi kan være uenige i det som fremsettes, men det er vel ikke i noens interesse at det skal skremmes under jorden?

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Sitat fra overskriften:
    A-gjengen varsler krig
    Ordlyden i overskriften er jourrnalistens valg. Men hva mener du med at A-gjengen vil gi oss nordmenn et sårt tiltrengt korrektiv om hva vi skal si og mene?

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Motivene til Magazinets redaktør er et helt annet tema, det er altså fullt lovlig her i landet å fornærme andre i ytringsfrihetens navn. Ev. reaksjoner på slikë forhold omfattes av injurielovgivningen. Saken dreier seg om vi skal ha full ytringsfrihet eller om den skal begrenses når det gjelder ytringer som kan støte annerledes tenkende. Hva utvises av ev. utvist klokskap osv. er forsåvidt likegyldig, selv "idioter" har stemmerett og frihet til ytring. Vi kan være uenige i det som fremsettes, men det er vel ikke i noens interesse at det skal skremmes under jorden?
    Det er da ikke det vi er uenige om?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Ordlyden i overskriften er jourrnalistens valg. Men hva mener du med at A-gjengen vil gi oss nordmenn et sårt tiltrengt korrektiv om hva vi skal si og mene?
    De ønsker å arrangere en protestaksjon som en reaksjon på muhammedtegningene. Undersforstått at de mener vi ikke skal trykke denslags, eller ellers kritisere profeten.
    Det ver det jeg mente.
    Når det er sagt, så er de selvfølgelig i sin fulle rett til å aksjonere så mye de vil.

Du ser åpenbart ikke det komiske i at en kriminell gruppe demonstrerer mot trykkefrihet.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Nå var det nynazistene som A-gjengen ville gå til krig mot, og bare hvis de møtte opp under demonstrasjonen.
    Lese litt mer enn overskriftene anbefales.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    De ønsker å arrangere en protestaksjon som en reaksjon på muhammedtegningene. Undersforstått at de mener vi ikke skal trykke denslags, eller ellers kritisere profeten.
    Det ver det jeg mente.
    Når det er sagt, så er de selvfølgelig i sin fulle rett til å aksjonere så mye de vil.

Du ser åpenbart ikke det komiske i at en kriminell gruppe demonstrerer mot trykkefrihet.
    Nei, de har da like stor rett til å demonstrere som oss andre?

Nå ser det ut til at denne aksjonen ikke blir lovlig, og hvis noen Vigrid-folk kommer i tillegg er jeg bekymret for hvordan dette kan utvikle seg. Håper de får ha demonstrasjonen sin i fred så det ikke utvikler seg i en retning ingen av oss ønsker. For demonstrasjon må vi regne med at det blir selv om den ikke blir godkjent av politiet.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Er vel ikke fullt ut enig i at det disse religiøse lederne forfekter her er unnfallenhet. Det er en legitim mening, som vi kan velge å være enige eller uenige i. Det er vel lov å stille spørsmålet om HVORFOR den modige Magazinet-redaktøren trykket tegningene. Var det for å hevde sunne verdier og sloss for de svakes sak? Var det for å hegne om trykkefriheten? Eller var det for å hevde sin intellektuelle og religiøse overlegenhet?
    Jeg tror ikke det er mange i dette landet som rent faktisk mener disse tegningene bør omfattes av en paragraf i lovverket. Man kan ikke begrense dumhet med loven i hånd. Men det er vel lov å forsøke og tale sunn fornuft til alle våre landsmenn, gamle som nye.

Honkey
    Grupper av mennesker, mellom 1 og 1,5 mrd muslimer i dette tilfellet er INGEN svak gruppe som trenger beskyttelse i for hold til ytringsfriheten, jeg tror heller ikke at Stoltenberg og co helt har fått med seg dette....

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Nei, de har da like stor rett til å demonstrere som oss andre?.
    Ja, selvfølgelig, og det skriver jeg da også.

Nå var det nynazistene som A-gjengen ville gå til krig mot, og bare hvis de møtte opp under demonstrasjonen.
    Lese litt mer enn overskriftene anbefales.
    Og det mener du er ok?
    Dette er en kriminell gjeng med flere mord på samvittigheten?
    Jeg gjentar fra min forrige post, er det ingen som ser det komiske i at en kriminell gjeng skal demonstrere mot ytringsfriheten?

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Grupper av mennesker, mellom 1 og 1,5 mrd muslimer i dette tilfellet er INGEN svak gruppe som trenger beskyttelse i for hold til ytringsfriheten, jeg tror heller ikke at Stoltenberg og co helt har fått med seg dette....
    Hva er det du tror om Stoltenberg? Kanskje det heller er et eller annet du ikke har fått med deg? ;)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg syntes hele ytringsfrihet-diskursen er et blindspor. Her handler det mer om å navigere, unngå(hvis mulig) - å sette et tent fyrstikk NEDI bensintanken. Vel, nå er jo det historie..men hvordan man håndterer det trenger også den samme fingertuppfølelsen - hvis man ønsker å unngå skarp og langvarig konflikt. Og det handler ikke om feighet, men om å være smart i mine øyne.

Det er jo ingen som helst grunn til å mene noe annet enn at det som skjer nå er en grov overreaksjon på noe som er egentlig ganske uskyldig og ufarlig. Men bensindampen var tett...og da sa det pang.

O.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Jeg syntes hele ytringsfrihet-diskursen er et blindspor. Her handler det mer om å navigere, unngå(hvis mulig) - å sette et tent fyrstikk NEDI bensintanken. Vel, nå er jo det historie..men hvordan man håndterer det trenger også den samme fingertuppfølelsen - hvis man ønsker å unngå skarp og langvarig konflikt. Og det handler ikke om feighet, men om å være smart i mine øyne.

Det er jo ingen som helst grunn til å mene noe annet enn at det som skjer nå er en grov overreaksjon på noe som er egentlig ganske uskyldig og ufarlig. Men bensindampen var tett...og da sa det pang.

O.
    Fin måte å si det på.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10

O.
    Hva gjør vi neste gang imamene vil sette fingeren på noe de misliker. Det kan være våre historiebøker som ikke faller i smak, eller det kan være bruk av krenkende julesymboler som bør fjernes (j.fr England).

Hvor langt er du villig til å strekke deg med fingerspitzgefühl?

Hvordan tror du de tolker vår ettergivenhet? Som svakhet eller som styrke?

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Og det mener du er ok?
    Dette er en kriminell gjeng med flere mord på samvittigheten?
    Jeg gjentar fra min forrige post, er det ingen som ser det komiske i at en kriminell gjeng skal demonstrere mot ytringsfriheten?
    Hvor i all verden skrev jeg at det var ok? Ville bare opplyse om at A-gjengen ikke skulle starte krig mot det norske folk, men mot en ekstremistgruppe (som for meg er like mye verdt som det hvite skummet man får i munnvikene når man er skikkelig skikkelig tørst).
    Selvfølgelig ser jeg det komiske i det.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Og det mener du er ok?
    Du vet at jeg ikke synes at det er ok at noen truer med at demonstrasjoner utarter seg. Jeg prøvde bare å få frem hva som sto i avisartikkelen.

Dette spørsmålet fra Oddgeir er enda et eksempel på at mange av hans meningsfeller bevisst misforstår hva jeg og andre prøver å formidle. Pokker heller! Det er kjedelig å få slike spørsmål, kan du skjønne det? Jeg stiller spørsmålstegn ved noe av det dere sier, men når det gjelder det du spør om her, er det ingen tvil om at vi er på bølgelengde. Etter å ha vært med i diskusjonen så lenge må du da ha forstått det?

Det virker som om enkelte her diskuterer etter regelen "er du ikke med oss, så er du mot oss". Det er lite fruktbart! :)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hvor i all verden skrev jeg at det var ok? Ville bare opplyse om at A-gjengen ikke skulle starte krig mot det norske folk, men mot en ekstremistgruppe (som for meg er like mye verdt som det hvite skummet man får i munnvikene når man er skikkelig skikkelig tørst).
    Selvfølgelig ser jeg det komiske i det.
    Flott, da kom vi i mål. 8)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Du vet at jeg ikke synes at det er ok at noen truer med at demonstrasjoner utarter seg. Jeg prøvde bare å få frem hva som sto i avisartikkelen.

Dette spørsmålet fra Oddgeir er enda et eksempel på at mange av hans meningsfeller bevisst misforstår hva jeg og andre prøver å formidle. Pokker heller! Det er kjedelig å få slike spørsmål, kan du skjønne det? Jeg stiller spørsmålstegn ved noe av det dere sier, men når det gjelder det du spør om her, er det ingen tvil om at vi er på bølgelengde. Etter å ha vært med i diskusjonen så lenge må du da ha forstått det?

Det virker som om enkelte her diskuterer etter regelen "er du ikke med oss, så er du mot oss". Det er lite fruktbart!  :)
    Da har du misforstått, for den kommentaren var ikke rettet til deg.
    Hvis du mener at jeg er for uanyansert eller "sleivete" i min måte å debattere på, så ber jeg om unnskyldning for det, det er ikke min hensikt. Korrektiver tar jeg gjerne imot.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Flott, da kom vi i mål. 8)
    Ingenting er bedre enn det :)
    Men prøv å lese innleggene litt grundigere framover. Å indirekte komme med beskyldninger om at jeg sympatiserer med nynazister på bakgrunn av det tidligere innlegget mitt er totalt meningsløst og på grensen til frekt. Ekstremister, enten de er til høyre eller venstre eller nord eller syd, har jeg fint lite til overs for. Dannede mennesker derimot....
    Ha en fortsatt god dag. I dag har jeg tatt meg fri, og vil ut å ta meg en sykkeltur i det fine været. :)

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Stoltenberg, Støre og Stålseth burde skamme seg. Maken til feighet og unnfallenhet overfor et så viktig prinsipp som ytringsfrihet er det sjelden å oppleve. At Stålseth er lite smart visste jeg, men at Stoltenberg og Støre kunne dumme seg så totalt ut, kom faktisk litt overraskende. Jeg skjems over regjeringen, den er en skam.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Da har du misforstått, for den kommentaren var ikke rettet til deg.
    Hvis du mener at jeg er for uanyansert eller "sleivete" i min måte å debattere på, så ber jeg om unnskyldning for det, det er ikke min hensikt. Korrektiver tar jeg gjerne imot.
    OK, jeg så ikke a du quota fra to forskjellige innlegg, jeg trodde begge sitatene var fra meg.

Husk at det vi er grunnleggende uenig om er hvorvidt det var riktig eller ikke å trykke disse tegningene. Det meste ellers er vi enig om. Jeg liker ikke antakelser om at jeg eller noen andre her mener det er greit å komme med drapstrusler, brenne ambassader, masseslagsmål, og annet. Denslags antakelser har kommet mange ganger i løpet av denne tråden. Jeg opplever dette som ubehagelig.

Unnskyld den skarpe tonen, men nå vil jeg si fra.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Ingenting er bedre enn det :)
    Men prøv å lese innleggene litt grundigere framover. Å indirekte komme med beskyldninger om at jeg sympatiserer med nynazister på bakgrunn av det tidligere innlegget mitt er totalt meningsløst og på grensen til frekt.
    Det er visst flere som misforstår. Dette har ALDRI vært i mine tanker. ???

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    OK, jeg så ikke a du quota fra to forskjellige innlegg, jeg trodde begge sitatene var fra meg.

Husk at det vi er grunnleggende uenig om er hvorvidt det var riktig eller ikke å trykke disse tegningene. Det meste ellers er vi enig om. Jeg liker ikke antakelser om at jeg eller noen andre her mener det er greit å komme med drapstrusler, brenne ambassader, masseslagsmål, og annet. Denslags antakelser har kommet mange ganger i løpet av denne tråden. Jeg opplever dette som ubehagelig.

Unnskyld den skarpe tonen, men nå vil jeg si fra.
    Diskusjonen om riktig eller galt er i denne forbindelsen helt i tåka. Poenget er at ytringsfriheten vår skal være slik at alle ytringer, også de vi er uenige i og ikke liker, skal kunne ytres uten at det fører til trusler eller vold.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Ellers er det kan hende på sin plass å nevne at de siste politisk motiverte drap i Norge ble utført av nynazister (Hadelandsdrapene 1981). Dessuten drepte Mossad (Israel) en uskyldig mann på vei hjem fra jobb på Lillehammer i 1973.
    Og hittil i denne håpløse konflikten basert på noen enkle tegninger, har en palestiner (igjen en uskyldig mann på vei fra jobb) fått smake kniven fra norske patrioter. Eller var det idioter. Heldigvis er ikke Nordmenn flest såpass slepphendte med skarpe gjenstander.

Honkey

R

Ronny_D

Gjest
    Ellers er det kan hende på sin plass å nevne at de siste politisk motiverte drap i Norge ble utført av nynazister (Hadelandsdrapene 1981). Dessuten drepte Mossad (Israel) en uskyldig mann på vei hjem fra jobb på Lillehammer i 1973.
    Og hittil i denne håpløse konflikten basert på noen enkle tegninger, har en palestiner (igjen en uskyldig mann på vei fra jobb) fått smake kniven fra norske patrioter. Eller var det idioter. Heldigvis er ikke Nordmenn flest såpass slepphendte med skarpe gjenstander.

Honkey
    Hvaforno ? er det noen som har rispa i en bruning ?

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Diskusjonen om riktig eller galt er i denne forbindelsen helt i tåka. Poenget er at ytringsfriheten vår skal være slik at alle ytringer, også de vi er uenige i og ikke liker, skal kunne ytres uten at det fører til trusler eller vold.
    Ja men herregud da mann, jeg er da ikke uenig i det! :-/
    Mitt poeng er at ytringsfriheten også innebærer ansvar, og at man med fordel kan avstå fra å komme med respektløse ytringer. Det er mitt poeng, og det er greit at du ikke er enig med meg i det, men vennligst ikke tillegg meg andre meninger enn de jeg kommer med! At jeg godtar trusler og vold er ikke riktig, og en slik oppfatning er ingen konsekvens av det jeg sier. Er det så vanskelig å forstå?

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Re: Tegningene

Menneskerettsfråsegna

Alle skal ha meinings- og ytringsfridom. Denne retten gjeld fridom til å ha meiningar utan innblanding, til å søkje, ta imot og gjere kjent opplysningar og idear gjennom alle dei informasjonskanalar som finst, og på tvers av alle grenser.

Artikkel 19 i Menneskerettsfråsegna

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Chomsky

Goebbels was in favor of free speech for views he liked. So was Stalin. If you're in favor of free speech, then you're in favor of freedom of speech precisely for views you despise. Otherwise, you're not in favor of free speech.

Noam Chomsky.

meir

Frå Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media (1992).

Omsett:

Goebbels var for ytringsfridom for syn han likte. Det var Stalin òg. Viss du er for ytringsfridom, er du for ytringsfridom for nett dei syna du hatar. Elles er du ikkje for ytringsfridom

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Vil bare minne om at jeg skriver kan avstå fra, ikke skal. Man kan skrive hva man vil, selvsagt. Tror du, bber, at jeg ønsker å innskrenke ytringsfriheten? Da skjønner du absolutt ingenting av hva jeg sier her. Jeg kan ikke annet enn beklage det.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Hvaforno ? er det noen som har rispa i en bruning ?
    Det der RonnyD er i beste fall et utslag av usedvanlig lav sosial intelligens eller ditto humor. Hva ønsker du å oppnå med slike utsagn egentlig?

Honkey

R

Ronny_D

Gjest
    Det der RonnyD er i beste fall et utslag av usedvanlig lav sosial intelligens eller ditto humor. Hva ønsker du å oppnå med slike utsagn egentlig?

Honkey
    Jeg spurte og ville følgelig ha svar !

merkelig at det må gjentas
    Og det ville være like mye stigmatisering eller hva enn du eller jeg hadde kalt vedkommede formentlig brun av farve... kaller det uansett hvilket ord jeg hadde brukt, farve er i seg selv ikke negativt. Jeg ville oppnå svar på spørsmål selvsagt! erru hårsår på morran eller ? Kanskje vi skulle vri på: Artikkel 19 i Menneskerettsfråsegna også ?
    Menneske rett s fra senga .

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn