Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Edit: Trafikken dreper godt over 40 000 (FØRTI TUSEN) i bare USA i et normalår....
    Det er jo dette som gjør at veitrafikk er så gjennomregulert som det er.  Men det er forskjell på å kjøre bil til og fra jobb og så ende opp med å meie ned noen i et uoppmerksomt øyeblikk og å lage en bombe i kjelleren som man deretter plasserer i en hotellobby og detonerer.  Det må skilles mellom ulykker og premediterte massedrap.

    Hvor i all verden er nyansene i denne debatten?
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Selvsagt, Roffe. Men av rent perspektivistiske hensyn, har dette tallet interesse. En krig er også et "premiditert massedrap". For øvrig er grensene mellom "krigføring" og "terror" blitt svært flytende etter hvert....

    Honkey
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Men det er forskjell på å kjøre bil til og fra jobb og så ende opp med å meie ned noen i et uoppmerksomt øyeblikk og å lage en bombe i kjelleren som man deretter plasserer i en hotellobby og detonerer.  Det må skilles mellom ulykker og premediterte massedrap.

    Hvor i all verden er nyansene i denne debatten?
    Gode poenger. Men hvis vi tar den pragmatiske linja så finnes det altså områder hvor potensialet for å berge menneskeliv er betydelig større enn terrorisme. Ved å bygge sikrere veier kan vi sannsynligvis redde flere norske menneskeliv enn om vi bombet hele midtøsten til steinalderen.

    Hvis vi skal se på motiv, så hva med bilprodusenter som kalkulerer med profit når de vurderer om de skal tilbakekalle biler med dødelige konstruksjonsfeil? Hva med mennesker som tar sitt eget liv ved å kaste seg ut foran en trailer?

    Nyanser er bra, så også perspektiv. Enkelte ulvemotstandere kjemper som om ulv er den største dødsårsaken i norge, når den ikke har drept noen på 200 år. Igjen ser vi at irrasjonell frykt får ta overhånd over logisk tankegang - nettopp den reaksjonen fundamentalister og terrorister prøver å provosere fram.

    -k
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Ei heller, realist, har den norske mann noe med å be drittkjærringa si om unnskyldning. Men da får han stå der som en mann når reaksjonen kommer!

    Honkey!
    Vil man være med på leken, ja da må man tåle steken! ;D
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Hvem er mentale misfoster? Bare de som kommer med drapstrusler, eller alle muslimer? Hvis førstnevnte er jeg enig, selv om jeg ikke bruker slike uttrykk om andre mennesker. Hvis alle muslimer - så er det skivebom.

    Den norske regjering har faktisk ikke bedt om unnskyldning. De har sagt at de har forståelse for at man kan føle seg krenket, men de har ikke tatt ansvar for hva Magazinet har trykket, ettersom Norge er et land med ytringsfrihet. At noen tar det som unnskyldning fra regjeringen kan jeg bare ta til etterretning, men det er altså feil.
    Mentale misfoster er selvsagt de som får mord i blikket bare de ser noen streker (eller har hørt at noen andre har sett noen streker) i en avisspalte på den andre siden av jordkloden...

    Støre har uttalt at ingen norsk toneangivende avis har trykket disse tegningene... Hva hvis dagbladet/vg i ettertid trykker de likevel, eller har han nå lagt såpass press på de med sine uttalelser at de ikke kan trykke de? Hvis de allikevel gjør det, så har de tatt livet av hans forsøk på å bagatellisere innslaget i Magasinet...
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Nå påpekte vel knutinh rimelig greit for deg at den påstanden om at terrorisme = islam var rimelig på trynet. Ergo pekte han også på det hyggelige faktum at du kan lære masse nytt ved å forsøke litt lesing av bøker, for eksempel. Det som er så deilig med verden, er blant annet at det flommer med kunnskaper bare man gidder se etter!! :)
    Dersom terror har en fellesnevner der ute, så må det være "frykt". Inne i våre skrøpelige menneskehjerner har det lett for å feste seg frykt, av så vel irrasjonelle som rasjonelle årsaker. Og sitter frykten hardt nok, og er den dyp nok, så vil fryktens bror, aggresjonen, tre frem. Og da begynner triste ting å skje. Som at man sjikanerer hverandre for manglende intelligens, hevder f.eks at motparten er selvmordsbombere av rent rasemessige/religiøse/opphavsmessige årsaker, eller at man tyr til sterker lut og begynner å slå, stikke med kniv, skyte, bombe osv... Det er alt utslag av frykt på en eskalerende skala. Det STORE spørsmålet er HVORFOR vi tillater frykten å finne bolig i oss. Dette krever en del filosofering; svart/hvite modeller virker ikke her!!

    Honkey!
    Så du har lest mange bøker du. Da lurer jeg sannelig på hvordan du kan være så slurvete i din omgang med statistikk.- Har du overhode sjekket noe som helst selv, eller svelger du rått det som kommer fra de debattantene som deler ditt syn?
     
    T

    Thomas_Lutro

    Gjest
    Ja når du sier det. Vi holdt ut 4 angrepsbølger den 31. januar rett øst for Narva i 45. 8 MG 42, 2 88mm PAK og 3 Pantere. De røde lå i hauger foran oss, men vi klarte det.  På Krukenbergs ordre trakk vi oss tilbake i ly av mørket. Pantrene rygget slik at ikke russerne skulle se flammene fra eksosen. PAKene ble sprengt. Krukenberg fikk eikeløv for den bragden.
    Jaja. Dere tapte til slutt. Noen kommentarer til det?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Monty Python var tidlig ute vedr. arabere....


    Never Be Rude To An Arab - Monty Python

    Never be rude to an Arab,
    An Israeli, or Saudi, or Jew,
    Never be rude to an Irishman,
    No matter what you do.
    Never poke fun at a Nigger,
    A Spik, or a Wop, or a Kraut,
    And never put down...
    (explosion!)


    Kabeldragern
     
    A

    Affa

    Gjest
    Jaja. Dere tapte til slutt. Noen kommentarer til det?
    Heldigvis ble det tap, det skjønte alle med vettet i behold fra 43, men dette var ikke en klubb man bare meldte seg ut av unge mann. De som overlevde gikk i fangenskap og måtte starte fra bunn 10 år senere. Tiden har imidlertid vist at årelatingen av Stalins styrker ikke var helt uten verdi for det moderne Europa.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Monty Python var tidlig ute vedr. arabere....


    Never Be Rude To An Arab - Monty Python

    Never be rude to an Arab,
    An Israeli, or Saudi, or Jew,
    Never be rude to an Irishman,
    No matter what you do.
    Never poke fun at a Nigger,
    A Spik, or a Wop, or a Kraut,
    And never put down...
    (explosion!)


    Kabeldragern

    Ett annet alternativ er The Cure med "killing an arab" bør nytes med el til en kopp sterk te, for "stemningens" skyld.....

    mvh
     
    T

    Thomas_Lutro

    Gjest
    Arabere er neppe alene om å være hårsåre. Det skulle ikke mer til enn at Michael Jackson hvinte "Kike me" før det ble skandale i verdenspressen. Jeg kan forresten ikke huske å ha hørt Zappa's "Jewish Princess" på Radio Norbatt, all ytringsfrihet til tross. Det er forøvrig en redaksjonell avgjørelse jeg støtter 100%.
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Ett annet alternativ er The Cure med "killing an arab" bør nytes med el til en kopp sterk te, for "stemningens" skyld.....

    mvh
    Ja, det er en knallåt!
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Rart det ikke er mer fokus på om ytringsfriheten faktisk kan misbrukes også...

    Eller gir den oss uinnskrenket rett til å håne, såre og krenke andre mennesker bare fordi at vi har frihet til å si og mene hva vi vil om hva vi vil?
    Hva om ungene dine en dag kommer hjem med en presang til deg som er den værste og styggeste tingen du noensinne har sett. Sier du det rett ut til dem og kaster den i søpla fordi at du selvsagt sier rett ut hva du mener uansett hvor såret andre blir, eller tar du noen hensyn til andres følelser?
    Og om du gjør det, gjelder hensynet kun dine nærmeste? Og alle som bor utenfor nærområdet og du ikke kjenne driter du langt i, under henvisning til ytringsfriheten?

    Det er ofte sånn at rettigheter også gir plikter.
    Ja, vi lever i et fritt land der vi kan si og mene hva vi vil...men....


    ::)
     

    Tresko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    459
    Antall liker
    0
    Som en venn sa det:
    Yttringsfriheten gir meg anledning til å uttale meg kritisk om Harley Davidson motorsykler utenfor klubbhuset til Hells Angelss også.
    Jeg velger likevel å avstå.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Man HAR regulert ytringsfriheten i Norge. Den er ikke absolutt. Eksempler på begrensninger er forbudet mot rasistiske ytringer og injurielovgivningen.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.789
    Antall liker
    21.338
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Som en venn sa det:
    Yttringsfriheten gir meg anledning til å uttale meg kritisk om Harley Davidson motorsykler utenfor klubbhuset til Hells Angelss også.
    Jeg velger likevel å avstå.
    så sant, så sant.

    jeg for min del bor på grunerløkka, og kvier meg litt for å rope ut nazistiske meldinger nede på raggae-klubben rett overfor blå.

    men viktigst av alt: jeg føler absolutt ingen behov for det heller.
     
    T

    Thomas_Lutro

    Gjest
    En ting du skal være veldig forsiktig med på Grünerløkka, er å slenge dritt om nordledninger. De er jo for F*** over alt. ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.789
    Antall liker
    21.338
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    En ting du skal være veldig forsiktig med på Grünerløkka, er å slenge dritt om nordledninger. De er jo for F*** over alt. ;D

    hehe, har bodd to år i alta, så jeg vet hva du snakker om. livsfarlige folk. spanderer sprit og reinsdyrmiddag og tar deg med på hundekjøring og fisketurer, og masse annet faenskap. ;D
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Beklager stort bilde, men kunstnergutta don&dave har en bra forside nå:


    ;D

    O.
     

    kjetilrosand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2003
    Innlegg
    177
    Antall liker
    0
    Sett i lys av denne saken er det verdt å nevne at filmen "Life of Brian" ble FORBUDT vist i kristen-fundamentalistiske Norge, og ble først lovlig på 90-tallet. Dette fordi den var blasfemisk. De som har sett den skjønner vel hvor landet ligger. Hva blir det neste? Vi blir klasebombet for å si at Buddha er feit?
    Og i kveld på NRK2 sender de "Life of Brian" kl 2100 ;D ;D ;D ;D ;D
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Gåte:

    Hva er 100 imamer på bunnen av Stillehavet??
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Gåte:

    Hva er 100 imamer på bunnen av Stillehavet??
    Skjønner hvor du vil hen, men selv om det er morsomt som vits, så viser det jo en holdning som kanskje ikke er så mye bedre enn holdningen til muslimene overfor dem som trykker bilder.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Skjønner hvor du vil hen, men selv om det er morsomt som vits, så viser det jo en holdning som kanskje ikke er så mye bedre enn holdningen til muslimene overfor dem som trykker bilder.
    Når 100 amerikanske advokater kan befinne seg på bunnen av Atlanterhavet, hvorfor kan ikke 100 imamer befinne seg på bunnen av Stillehavet??

    En vits er en vits uansett hvem det handler om, men det er vel atskillig værre når det er snakk om islam og imamer, eller hva??

    De som trykker bilder sender ikke ut selvmordsbombere eller truer med det!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Nord-Trøndelag var en uregjerlig og krigersk heksegryte som konstant truet nasjonale og samfunnsmessige interesser, samt begikk massive overgrep, så kunne kanskje et inntog i Verdalen vært nødvendig for å holde fylket i tøyler.
    Ja det var det i Rwanda også...uten at jeg ser at noen koalisjoner av stater spaserte inn med 10-15 divisjoner...

    Vi må ærlig talt innrømme at grunnen til at man går til militære intervensjoner, i stor grad dreie seg om tilgangen til ressurser. Olje er en vital en. Hadde det ikke vært for det så hadde vel Irak fått være i fred...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    En ting du skal være veldig forsiktig med på Grünerløkka, er å slenge dritt om nordledninger. De er jo for F*** over alt. ;D
    Nå tror jeg du skal passe deg litt...ellers sender jeg en torsk med en bombe i ned til deg...

    Jævla søringer... ;D
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Det er forjævlig at noen kan være SÅ underutvikla at de lar seg hisse av noen skisser.
    Nå fortsetter trykkeriene å spre seg, og fint er jo det.
    Jeg syns vi skulle åpne for arenaer alla Gladiator tiltenkt de mest hissige, slik at resten av verden kunne nyte underholdningen. Rett å slett komisk
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er forjævlig at noen kan være SÅ underutvikla at de lar seg hisse av noen skisser.
    Nå fortsetter trykkeriene å spre seg, og fint er jo det.
    Jeg syns vi skulle åpne for arenaer alla Gladiator tiltenkt de mest hissige, slik at resten av verden kunne nyte underholdningen. Rett å slett komisk
    Underhaldningsverdien er nok ganske avgrensa, vi har jau alt fotball, Big Brother, Holmgang og Idol, som ganske sikkert vil ha større publikumsappell.

    Du meiner tumleplassar for slike som vil markere at dei er villege for å døy for Den Einaste Rette Meining? Slik at sivile kan halde på med fredelege syslar og sleppe angsten for å verte vilkårleg drept?

    Eg lurer på om ein terroristsjølvmordsbombar hadde tykt dette var like gøy som no. Eller om han (eller ho) faktisk hadde kome til paradis under slike tilhøve (kjem jentene til paradis, forresten? Viss ikkje, kvifor skulle dei då sprenge seg sjølv i lukta?). Det må då vere langt meir kvalifiserande å skyte ein forlagsredaktør, eller sprenge ein avisredaksjon?
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    kjem jentene til paradis, forresten? Viss ikkje, kvifor skulle dei då sprenge seg sjølv i lukta?
    De får vel 72 jomfruer å boltre seg med de også, tipper jeg. ;D
     
    A

    Affa

    Gjest
    Nå stiller jaggu stormuffinsen av Jerusalem krav også. I tilfelle noen i UD ikke har sagt det til han sier jeg det nå:" Dra til helvete jævla stormufti. Jeg tørker meg bak med profeten."
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Noen som så programmet på nrk2 i går?

    Jeg bet meg merke i en referert undersøkelse om at 45% av palestinerne hadde sett faren sin få bank av Israelske soldater. Jeg lurer på hva det hadde gjort med Affa og Løkken å se faren få juling av okkuperende soldater? Hvis familien hadde blitt jagd vekk fra gården de hadde hatt i ca 2000 år pga en FN-resolusjon som gjorde det lovlig å erstatte ett folk med et annet? Hvis 1/3 av de falne sivile hadde vært barn?

    Og dette av et folk som selv påberoper seg rasisme ved hver anledning - spesielt når det kommer saklig kritikk mot politikken de fører...

    Jada, programmet var ensidig. Men til begge sider av debatten her så er det nyttig å reflektere over at de fleste konflikter har to sider. "Slemme" og "Gode" finnes bare i barne-eventyr - og i retorikken til en viss fundamentalistisk statsleder og cowboy....

    -k
     
    A

    Affa

    Gjest
    Noen som så programmet på nrk2 i går?

    Jeg bet meg merke i en referert undersøkelse om at 45% av palestinerne hadde sett faren sin få bank av Israelske soldater. Jeg lurer på hva det hadde gjort med Affa og Løkken å se faren få juling av okkuperende soldater? Hvis familien hadde blitt jagd vekk fra gården de hadde hatt i ca 2000 år pga en FN-resolusjon som gjorde det lovlig å erstatte ett folk med et annet? Hvis 1/3 av de falne sivile hadde vært barn?

    Og dette av et folk som selv påberoper seg rasisme ved hver anledning - spesielt når det kommer saklig kritikk mot politikken de fører...

    Jada, programmet var ensidig. Men til begge sider av debatten her så er det nyttig å reflektere over at de fleste konflikter har to sider. "Slemme" og "Gode" finnes bare i barne-eventyr - og i retorikken til en viss fundamentalistisk statsleder og cowboy....

    -k
    Hvis du tror jeg støtter jødene tar du feil unge mann. Det betyr ikke at jeg ikke har forståelse for deres behov for å beskytte seg mot sine sinnsyke fiender. Grunnen til at 1 av 3 falne er barn er ene og alene at de brukes av terroristene som spydspiss i demonstrasjoner og storminger. Når de rev grensene mot Egypt strømmet det barn gjennom hullet. De er noen jævler, slik er det bare.

    Når vi angrep på østfronten sendte vi panservogner med grenadierer først, ikke småunger.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Grunnen til at 1 av 3 falne er barn er ene og alene at de brukes av terroristene som spydspiss i demonstrasjoner og storminger.
    Også 2 år gamle jentunger??
    Når vi angrep på østfronten sendte vi panservogner med grenadierer først, ikke småunger.
    Kan du slutte med det nazi-tullet? Finn deg en kosete nazi-homse så kan dere gnikke på våpnene deres i badstua sammen men nå får det jammen være nok

    -k
     
    A

    Affa

    Gjest
    Også 2 år gamle jentunger??
    Kan du slutte med det nazi-tullet? Finn deg en kosete nazi-homse så kan dere gnikke på våpnene deres i badstua sammen men nå får det jammen være nok

    -k
    Neimen ønsker vi sensur også her?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Utelukker du ikke deg selv da lille venn?  
    På rent objektivt grunnlag så vil jeg bestride at jeg er liten. Hvis du ikke tror meg er du velkommen til å komme på besøk og finne ut.

    Ellers så er det vel ikke tvil om hvem som utelukker seg selv ved å være sosialt uintelligent i disse trådene...

    -k
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    De som trykker bilder sender ikke ut selvmordsbombere eller truer med det!
    Nei, men de vet, eller burde vite, at det å komme med visse ytringer KAN føre til denslags. Eller at noen danske meiriarbeidere mister jobbene sine.

    Hvem skal betale for ytringsfriheten? Den som kommer med ytringene, eller den som får en bombe i hodet eller mister jobben?

    Du må gjerne ha ytringsfrihet hvis du selv betaler prisen. Men hvis ytringene våre går, eller KAN gå, utover en uskyldig tredjeperson, har vi ikke da en aktsomhetsplikt?

    Jeg understreker at jeg ikke på noen måte godtar den type reaksjoner som er kommet i denne konkrete saken. Jeg behøver ikke engang å forstå eller prøve å forstå dem. Jeg konstaterer bare at verden ER slik. At en, ganske sikkert uskyldig, ytring fører til at noen danske meieriarbeidere mister jobbene sine, og at faren for at det smeller en bombe ett eller annen sted i nærheten av oss KAN (jeg sier KAN, vi vet jo ikke helt sikkert før etterpå, men da er det for sent) ha økt.

    Om redaktørene ikke finner grunn til å beklage seg overfor muslimer, kan de ha all grunn til å beklage seg overfor de rammede meireiarbeiderne og folk flest: Vi beklager at trykkingen av bildene har fått slike konsekvenser for dere. Vi håper dere vil være med å betale prisen for vårt ønske om å trykke bildene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn