Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

Affa

Gjest
    Følgelig burde alle land trykke bilder av profeten snarest. Så kan de ete kameldrit der nede.

K

knutinh

Gjest
    Jeg ser man har gått til innrømmelser. Til knutinh: Dessuten skjønner jeg ikke hva dårlige oppvekstvilkår for barn i Palestina har å gjøre med noen karikaturer av profeten Muhammed i vestlige aviser. Han er jo også i tidligere tider blitt avbildet på ulike måter.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/02/456550.html
    Den generelle diskusjonen her har ved hjelp av Affa og Løkken gått på Islams påståtte underlegenhet alle andre trosformer, og hvordan koranen direkte leder til terrorisme. Jeg argumenterer med at andre forhold, som det å plukke opp bitene av lillesøstera di fra veggen kan være vel så motiverende til å utføre angrep som er moralsk forkastelige.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Så så, ta det med ro.
    Litt info til dere som tror på muslimer når de står frem på TV.
    Innen Islam finnes det et begrep som heter Taqiya (litt ulike skrivemåter)
    Det er beskrevet både i Koranen og i gyldige Hadither.
    Det gir en muslim rett til å lyve til vantroende når det tjener Allah og profeten.
    Ledende muslimer går foran med gode eksempler, og tilhengerne følger etter.
    Senest i går fikk vi vite at en ledende imam i København fordømmer boikotten av danske varer og brenning av danske flagg på dansk TV, samtidig sier han det stikk motsatte på Al Arabya og Al Jazeera. Der oppfordrer han til mer boikott.
    Likeledes vet vi at det ikke var tegningene som ble trykket i Jyllandsposten de hadde med seg til Midt-Østen for å protestere, det var langt grovere saker, bl.a. tegninger av Allah i homoseksuelle sammenhenger.

Hva jeg vil frem til?

De lyver så det renner av dem, hvis det kan tjene deres sak.
    Akkurat nå tjener det deres sak å føre en kamp mot danske myndigheter, grunnet danskenes stadig strengere asyl- og innvandringspolitikk. Tegningene er bare et påskudd.

K

knutinh

Gjest
    De lyver så det renner av dem, hvis det kan tjene deres sak.
    Det har jeg ingen problem med å tro på.

Det blir vel det samme som når Bush og Carl I snakker til diverse bibel-tro menigheter?

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det har jeg ingen problem med å tro på.

Det blir vel det samme som når Bush og Carl I snakker til diverse bibel-tro menigheter?

-k
    Flott.
    Hva Hagen og Bush har med saken å gjøre, skjønner jeg ikke.

K

knutinh

Gjest
    Flott.
    Hva Hagen og Bush har med saken å gjøre, skjønner jeg ikke.
    Å snakke med to tunger: en til sine fundamentalistiske kjerne-tilhengere, og en annen til sauene.

Det har da vel alt med saken å gjøre når det blir påstått at islamske imamer sier en ting til danske media, og en annen til muslimske media.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det har da vel alt med saken å gjøre når det blir påstått at islamske imamer sier en ting til danske media, og en annen til muslimske media.

-k
    Påstått?
    Det ble da ettertrykkelig dokumentert på nyhetene i går kveld!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det har også en god del med saken å gjøre at folk på "begge sider" er ekstremt uhøflige, stigmatiserende og direkte sjikanøse mot "motparten". Hadde "vi" og "de" giddet å snakke MED i stedet for å rope TIL, så hadde sakene vært rimelig annerledes. Forkjellige kulturuttrykk gjør ikke den ene bedre enn den andre. Fremmede ting vil alltid fortsette å skremme. Oss som dem. De kan ikke BEGRIPE hvorfor vi på død og liv ønkser å såre dem dypt og inderlig, vi kan bare ikke FATTE hvordan de kan få seg til å true med død og dævelskap for noen usle tegningers skyld.
    Hva er det som er så jævla edelt med det å BEVISST oppføre seg som et forbanna snobbete rasshøl, i grunn? Ytringsfrihet, my ass! Denne saken dreier seg om en god, gammeldags pissingcontest!

Honkey!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    At politiske ledere i øst, vest, nord og sør juger så're rennner av dem er da vel faen ikke nytt! Ei heller religionsbestemt. Slutt! Løgnaktighet er en personlig brist, ikke et systemproblem!

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    At politiske ledere i øst, vest, nord og sør juger så're rennner av dem er da vel faen ikke nytt! Ei heller religionsbestemt. Slutt! Løgnaktighet er en personlig brist, ikke et systemproblem!

Honkey
    Selvfølgelig gjør politikere det, men for muslimer er det en rett for folk flest å lyve når det tjener profeten.

En slik rett er ikke nedfelt i andre religioner. Det er forskjellen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det gjør ingenting om du underbygger den påstanden, oddgeit. Så skal jeg underbygge en del like geniale påstander om "kristendommen". Rent bortsett fra at det tjener INGEN hensikt. Det er IKKE oppbyggelig. Det fjerner ikke slike syke barriærer mellom mennesker som du nå fortsetter å bygge opp. Kan det ikke gå an, for en gangs skyld å makte mer enn "fargene" svart og hvitt, og mer enn bare EN tanke på en gang...?

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Dumt å undervurdere Bush. Husk at Churchill av venstresiden ble sett på som krigshisser i 1938-9. Han var en av få som ville stoppe Hitler med makt. De fleste ville "snakke med ham" og ordne tingene på den måten. Vi vet hvordan det gikk. Hitler er forresten kjempepopulær i arabiske land.

K

knutinh

Gjest
    Selvfølgelig gjør politikere det, men for muslimer er det en rett for folk flest å lyve når det tjener profeten.

Jeg er ikke kompetent til å støtte eller bestride din uttalelse. Men jeg har hørt at det står endel i bibel også som ikke tåler dagens lys?

http://home.sprynet.com/~owl1/biblequotes.htm
    "Deuteronomy 22:20-1 If, however, the charge is true and no proof of the girl’s virginity can be found, she shall be brought to the door of her father’s house and there the men of her town shall stone her to death. She has done a disgraceful thing in Israel by being promiscuous while still in her father’s house."

"..Q1:
    What is the purpose of Scary Bible Quotes?

A:
    According to polls conducted in 2004, 82% of Americans believe that the Bible is the word of God,(2) and 55% believe that “every word of the Bible is literally accurate.”(3) But it seems to me unlikely that 55% of the country believe all of the assertions quoted on the Scary Bible Quotes page. So I think many people must be unaware of what the Bible actually says. (It’s understandable – who has time for reading books these days?) It seems to me that a look at these quotations would provide valuable evidence relevant to whether the Bible is in fact the word of God and whether every statement in it is literally true.."

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Slikt trur eg ikkje kan forsvarast ut frå koranen (no er eg ingen ekspert....). Eg tippar det er kulturbetinga. T.d. trur eg ikkje ein berber ville forsvare lygn på denne måten.

K

knutinh

Gjest
    Dumt å undervurdere Bush.  Husk at Churchill av venstresiden ble sett på som krigshisser i 1938-9.  Han var en av få som ville stoppe Hitler med makt.  De fleste ville "snakke med ham" og ordne tingene på den måten.  Vi vet hvordan det gikk.  Hitler er forresten kjempepopulær i arabiske land.
    Churchill var en meget kapabel taler og skrev sine egne taler. Dessuten var han i stand til å uttale store deler av det engelske ordforrådet korrekt. Bare det gir jo mannen endel plusspoeng i min bok.

Til sammenligning en mann som i følge seg selv ikke leser aviser "siden det står bare tull der", og som henviser til guds kall når han går til krig i strid med internasjonal lov?

Forhåpentligvis vil historien dømme han hardt og nekte familien videre innpass i politiske kretser.

-k

O

om.s

Gjest
    Det gjør ingenting om du underbygger den påstanden, oddgeit. Så skal jeg underbygge en del like geniale påstander om "kristendommen". Rent bortsett fra at det tjener INGEN hensikt. Det er IKKE oppbyggelig. Det fjerner ikke slike syke barriærer mellom mennesker som du nå fortsetter å bygge opp. Kan det ikke gå an, for en gangs skyld å makte mer enn "fargene" svart og hvitt, og mer enn bare EN tanke på en gang...?

Honkey
    Vel, det skal de ha, de har kommet langt m tanke på "likeskilling" mellom kjønnene, hva klær angår vel og merke:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179135

Og siden kan du jo prøve deg med den litt flåsete rappkjefta tonen du har, overfor disse, i syfte å bygge opp, også dette vel og merke?:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301608

mvh

K

knutinh

Gjest

Honkey
    Fint innlegg. La oss være enige om at bibelen, koranen, mein kampf, maos lille røde (og de neo-konservatives manifest over dammen) etc uten sammenligning forøvrig inneholder utsagn som kan fortolkes veldig groteskt i vårt samfunn om man leser som "fanden leser bibelen".

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fint innlegg. La oss være enige om at bibelen, koranen, mein kampf, maos lille røde (og de neo-konservatives manifest over dammen) etc uten sammenligning forøvrig inneholder utsagn som kan fortolkes veldig groteskt i vårt samfunn om man leser som "fanden leser bibelen".

-k
    Heilt einig, ut frå etterpåklokskapens klare lys etter å ha finlese og abonnert på the absolute sound og Stereophile i store deler av mi stormfulle ungdomstid....

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Fanatisme, fundamentalisme, dogmatisme, og en god del andre -ismer er problematiske å forholde seg rasjonelt til. Samt de som opplever at de finner virkeligheten i VG's spalter. Der er jo det jo virkelig dyptpløyende analyser, kan en si....
    Så nei, oddgeit; jeg tenker ikke å snakke så mye med en psykopatmorder i burka. Ei heller en 15 åring som tar med seg maskingeværet sitt inn i klasserommet på Columbine high. Ødelagte mennesker finnes det (teoretisk sett) behandlingsplasser til.

Honkey

K

knutinh

Gjest
    Heilt einig, ut frå etterpåklokskapens klare lys etter å ha finlese og abonnert på the absolute sound og Stereophile i store deler av mi stormfulle ungdomstid....
    Jeg innrømmer at jeg ikke fullførte mein kampf. Jeg begynte med godt mot på den første boka, men etter å ha gjespet meg igjennom halvparten... Makan til selvopptatt og dårlig forfatter skal du lete lenge etter!

Knut

A

Affa

Gjest
    Jeg innrømmer at jeg ikke fullførte mein kampf. Jeg begynte med godt mot på den første boka, men etter å ha gjespet meg igjennom halvparten... Makan til selvopptatt og dårlig forfatter skal du lete lenge etter!

Knut
    Det var vel da han fant ut at teori ikke var hans sterke side. Valgte derfor å prøve det ut i praksis.

K

knutinh

Gjest
    Det var vel da han fant ut at teori ikke var hans sterke side. Valgte derfor å prøve det ut i praksis.
    Det viste seg vel at praksis heller ikke var hans sterke side. Den sterkeste siden var vel å være så dumdristig at ingen greide å forutse handlingene. Men også denne taktikken feilet til slutt i øst.... Takk og pris for det.

Det skumle er at han hadde stor støtte for tankene (som forøvrig ikke var hans men diverse rase-teoretikere) blant eliten og folk flest i europa og USA før krigen. Altså var det selve krigshandlingen og ikke synet på jøder og andre "underlegne" som mobiliserte resten av verden.

-k

A

Affa

Gjest
    Det viste seg vel at praksis heller ikke var hans sterke side. Den sterkeste siden var vel å være så dumdristig at ingen greide å forutse handlingene. Men også denne taktikken feilet til slutt i øst.... Takk og pris for det.

Det skumle er at han hadde stor støtte for tankene (som forøvrig ikke var hans men diverse rase-teoretikere) blant eliten og folk flest i europa og USA før krigen. Altså var det selve krigshandlingen og ikke synet på jøder og andre "underlegne" som mobiliserte resten av verden.

-k
    Selvsagt var det slik. Vi er oss selv nærmest.

Uansett. Hitler eller ei, konflikten var det ikke mulig å unngå. Det kommunistiske helvetet var i ferd med å ete opp Europa. En mobilisering av motkrefter var derfor naturlig og nødvendig.  En ustoppelig kjemisk reaksjon ble igangsatt med avslutningen av 1. verdenskrig og revolusjonen i Russland. Vi tømte sovjet halvveis for blod, det skal Europa prise seg lykkelig over. Krigens resultat var optimalt for Europa i etterkant. Enorm velstand og blikket rettet fremover.

Grusomhetene som ble begått er heller ikke historisk unike. Slik er menneskehetens historie. Grusom

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    305
    De får vel 72 jomfruer å boltre seg med de også, tipper jeg.  ;D
    Hvordan kom disse jentene til paradis, egentlig?
    For det første må de være jomfruer, og for det andre må de være muslimer, for ellers er de urene, og da vil selv selvmordsbombere ikke ta i de. Da kan man jo ikke sprenge miss worldshowet heller. Tipper at det er langt mellom muslimske jenter der, for ikke å snakke om jomfruer ;D

Nei, heretter så må nok selvmordsbomberne være selvforsynt med jomfruer, når selv allah og muhammed ikke kan skaffe nok av de. Bombing av aghanske jenteskoler ser ut til å bre om seg, kanksje de har funnet løsningen....

maiden

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Antall liker
    0
    Nå trykkes visst tegningene flere europeiske aviser. På tide å investere litt i flaggbransjen nå. ;D

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    305
    Nå stiller jaggu stormuffinsen av Jerusalem krav også. I tilfelle noen i UD ikke har sagt det til han sier jeg det nå:" Dra til helvete jævla stormufti. Jeg tørker meg bak med profeten."
    Vår tids fascister befinner seg i moskeene ser det ut som...

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    305
    Snakk med sjømenn som frekventerte arabiske land på 50-60-70- tallet. Hør hva de har å si om arabere/muslimer...

O

OldBoy

Gjest

Vel, vel. De ti bud har i hvert fall et tilsynelatende avslappet forhold til det å lyve. Ikke slå ihjel, ikke drive hor...og alt det der, men det står faktisk ikke at "du skal ikke lyve".

Du skal ikke vitne falskt mot din neste, står det, men det er jo noe helt annet og langt mer alvorlig.

Så en vanlig løgn kan nok passere.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det er rett det som er sagt angående muslimer, de kan lyve som de vil til oss vanntro, de kan til og med leve "vestlig" for å narre oss til å tro at de er mer liberale enn de er.

Jeg har også lest at den eneste måten en muslim kan være sikker på å komme til Paradis er å dø i hellig krig, altså ved f.eks å sprenge seg mens man dreper vanntro. Det er altså en ren egotrip de driver med ved å sprenge seg, den ene sikre vei til Paradis.

Ellers kan jeg jo nevne at Koranen er sortert etter lengden på versene. Derfor virker den noe rotete og selvmotsigende. Det er alltid det siste Muhammed sa om et emne som er gyldig, og da må man ha tillegsinfo for å vite hva det er. Så om han i et vers snakker om fred og kjærlighet kan dette være ugyldig hvis han seinere har sagt det motsatte. Men dette er det visst ikke alle som vet...

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    305

-k
    Da bibelen, koranen, toraen etc ble skrevet, la oss si av vår herre som mange tror, men de vet ikke hvem som leste korrektur, men det vet jeg, og det var FANDEN sjøl!!

O

OldBoy

Gjest
    Jeg har i grunnen vært nokså lunken til det Israel foretar seg i forhold til sine naboer, men når det etterhvert begynner å demre for noen og enhver hvilke naboer de har......i say no more.
    Spørs hvem som har vært mest uheldig med naboen. Det er nok delte meninger her.

Ville nok ikke likt det selv hvis en uønsket innflytter begynte å bygge seg hus og garasje i min eplehage.

K

knutinh

Gjest
    Ville nok ikke likt det selv hvis en uønsket innflytter begynte å bygge seg hus og garasje i min eplehage.
    Nettopp.

Det grunnleggende spørsmålet er dog: Hva gir eiendomsretten til land? Det å ha bodd der i <50 år? Det å ha bodd der i 2000år? Det å ha bodd der for 2000 år siden?Deler gud ut eiendomsrett, og i så fall, hvem skal løse tvister mellom guder?

-k

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Hvis de ikke respekterer vår suverene rett til å publisere hva vi måtte ønske innenfor rammene av vårt eget lovverk, så respekterer de i prinsippet ikke vår suverenitet som nasjon og som samfunn. Det burde prinsipielt sett føre til kutt av alle diplomatiske og handelsmessige forbindelser.
    Å hevde en nasjons suverenitet fører stort sett bare til problemer, særlig i en tid hvor vi forventer deltakelse, samarbeid, demokrati, likeverdighet, partnerskap skal oppfylles.

Konflikten i Svaldbardsonen kan ikke løses gjennom at Norge hevder suverenitet. "Suverenitet" må vike for mer demokratiske løsninger.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det er rett det som er sagt angående muslimer, de kan lyve som de vil til oss vanntro, de kan til og med leve "vestlig" for å narre oss til å tro at de er mer liberale enn de er.

Jeg har også lest at den eneste måten en muslim kan være sikker på å komme til Paradis er å dø i hellig krig, altså ved f.eks å sprenge seg mens man dreper vanntro. Det er altså en ren egotrip de driver med ved å sprenge seg, den ene sikre vei til Paradis.

Ellers kan jeg jo nevne at  Koranen er sortert etter lengden på versene. Derfor virker den noe rotete og selvmotsigende. Det er alltid det siste Muhammed sa om et emne som er gyldig, og da må man ha tillegsinfo for å vite hva det er. Så om han i et vers snakker om fred og kjærlighet kan dette være ugyldig hvis han seinere har sagt det motsatte. Men dette er det visst ikke alle som vet...
    Med hvilken autoritet og rett sprer du slik løsfundert sladder? Dette stoffet er så forkvaklet i sin (mangel på) tankegang at det er direkte slitsomt å lese!
    Når skal din og tilsvarende forenklede sjeler makte å bestige den tinden som gir deg oversikt nok til å se at "de" ikke er en masse burkakledde med identiske tanker, mål og meninger...? "De" er minst like mangfoldige i sin måte å se livet og menneskene på som "vi". Jeg ville reagere sterkt på å bli slått i hartkorn med for eksempel den amerikanske presidents holdninger fordi jeg er et barhodet snøtryne som sorterer under merklelappen "kristen", kan du begripe det? Jeg er MEG i kraft av min egen person, min bakgrunn, historie og holdninger, IKKE på bakgrunn av en forkvaklet idé i hodet på ledere "her" eller folk med parallell tankegang som deg Komponenten, "der".
    Sånn er også han som akkurat nå er på vei til markedet for å selge appelsiner i Gaza! Han finner seg heller faen ikke i at DU stempler og stigmatiserer ham på grunn av hva hans idiot av en landsmann foretar seg med geværet sitt!
    Prøv, komponenten, og dere andre med, PRØV å forstå at det ikke finnes noen DEM og VI!

Honkey!

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Å hevde en nasjons suverenitet fører stort sett bare til problemer, særlig i en tid hvor vi forventer deltakelse, samarbeid, demokrati, likeverdighet, partnerskap skal oppfylles.

Konflikten i Svaldbardsonen kan ikke løses gjennom at Norge hevder suverenitet. "Suverenitet" må vike for mer demokratiske løsninger.
    Kompromisser på grunnleggende verdier som ytringsfrihet finner jeg fullstendig utelukket, hvis en politiker engang tenker i de baner bør man kreve hans avgang. "Demokratiske løsninger" finnes dessuten ikke all den tid de man må imøtekomme er av en kultur som strider mot ethvert demokratisk prinsipp. Å "finne løsninger" med disse er å oppgi demokratiet, ikke å etterleve det. Videre må vårt lovverks suverenitet i eget land være ubestridt, sharia eller andre kulturelle/religiøse leveregler skal ha absolutt null forrang ovenfor norsk lovverk i Norge.

De som ikke godtar dette kan dra hjem.

A

Affa

Gjest
    Med hvilken autoritet og rett sprer du slik løsfundert sladder? Dette stoffet er så forkvaklet i sin (mangel på) tankegang at det er direkte slitsomt å lese!
    Når skal din og tilsvarende forenklede sjeler makte å bestige den tinden som gir deg oversikt nok til å se at "de" ikke er en masse burkakledde med identiske tanker, mål og meninger...? "De" er minst like mangfoldige i sin måte å se livet og menneskene på som "vi". Jeg ville reagere sterkt på å bli slått i hartkorn med for eksempel den amerikanske presidents holdninger fordi jeg er et barhodet snøtryne som sorterer under merklelappen "kristen", kan du begripe det? Jeg er MEG i kraft av min egen person, min bakgrunn, historie og holdninger, IKKE på bakgrunn av en forkvaklet idé i hodet på ledere "her" eller folk med parallell tankegang som deg Komponenten, "der".
    Sånn er også han som akkurat nå er på vei til markedet for å selge appelsiner i Gaza! Han finner seg heller faen ikke i at DU stempler og stigmatiserer ham på grunn av hva hans idiot av en landsmann foretar seg med geværet sitt!
    Prøv, komponenten, og dere andre med, PRØV å forstå at det ikke finnes noen DEM og VI!

Honkey!
    Sludder og pølsevev. "De" har gitt oss 10 timer nå. Det er bare å lade rifla, finne frem granatene, fylle feltflaska og vente på halvapene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn