Technics ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    Det kan se ut som den kobler sammen skjerm i signalledningene med chassis/jord. Min anbefaling er å holde skjerm i RCA-ledningene mellom platespiller og phonoforsterker langt unna chasis, dersom ledningene er vanlige coax-ledninger. Dersom signalledningen er tvinnede par, så kan det gi mening å koble skjerm til chassis, dersom skjermen ikke er koblet til signal.

    mvh
    KJ
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.863
    Antall liker
    21.866
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Bær over med meg…hvilken nytte gjør denne, og i hvilken ende skal den kobles til?😶🤭
    Det der ville være en typisk løsning for en Gammel Thorens eller Linn med en like gammel SME 3009: RCA-kontaktene er til signal varm og kald. Den grønne spaden i grammofonenden er tonearmsjord, den andre til chassisjord. Begge løper i skjerm til spaden som skrus fast på phonoforsterkeren. Dersom chassis på grammofonen ikke skal jordes bruker man ikke den spaden.
    Rettelse: Den der er rar, selv om Y, Tomé vet hva de driver med. Man må som @KJ sier håpe at RCA-kontaktene er koplet til et tvistet par og at den innringede spaden er koplet til skjerm og skal koples til phonoforsterkeren må man anta. De to andre spadene koples til grammofon og phonoforsterker, og så håper vi at det ikke brummer.

    Tillegg:
    Jepp. Kople den innringede til PHONO EARTH, sammen med PHONO earth lead.
    1713799367655.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for hjelpen @KJ , @Valentino og @tob ! Jeg la faktisk ikke merke til den ekstra koblingen når jeg bestilte, så ble smått sjokkert når jeg åpnet esken og så det hang en ekstra spade og dinglet i kabelen.
    Da senker jeg skuldre og kobler kabel👍

    Sentralen ass🥰
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    Fra kilden: Y Tome Silvercord duo 24:
    Det er en tvinnet par kabel. Jeg tror ikke det står veldig eksplisitt om hvordan de har koblet skjerm vs signal. Jeg velger å tro at de ikke har koblet sammen skjerm og signal, men det tryggeste er å spørre.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Fra kilden: Y Tome Silvercord duo 24:
    Det er en tvinnet par kabel. Jeg tror ikke det står veldig ekslisitt om hvordan de har koblet skjerm vs signal. Jeg velger å tro at de ikke har koblet sammen skjerm og signal, men det tryggeste er å spørre.

    mvh
    KJ
    Jeg sender ham en kjapp mail 👍 Poster opp svaret her om noen andre begår samme "tabbe" som meg i fremtiden😋
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Svaret fra Yannis kom fort:

    Hello Alexander,
    The additional "drain leads" that come from the RCAs, connect the cable shields directly onto an external ground post. This end should be connected to the phono preamp end and you can fit both spades (from the main earth lead and from the drain leads) onto the same ground post of your phono preamp. If you were using additional components (i.e. an MC step-up transformer) then one of the spades would be connected on this component. I hope that this makes sense.
    Best regards
    Yannis Tomé
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.863
    Antall liker
    21.866
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det han ikke sier er at skjerm ikke er koplet til - (negativ) i platespillerenden, men jeg har ingen grunn til å tro at de driver med tøys.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Så: Hvordan låter det?
    Lyden ble et knepp bedre, men på kjøpet fikk jeg en statisk/hummende lyd som er merkbar i rolige passasjer i musikken. Skrur jeg av musikken og drar volumet opp, så er høres det godt (se video).

    koblet slik:
    IMG_3509.jpeg

    Også prøvde jeg med spadene slik:
    IMG_3512.jpeg

    Men summingen er der fortsatt. Har sendt Yannis en ny mail, så får vi se hva han sier.

    video:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.863
    Antall liker
    21.866
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig merkelig.
    Har du prøvd å flytte på kabelen?
    Hva skjer om du kopler fra den eksterne jordkabelen?
    Har du et multimeter? Da kan du sjekke kabelen for feil.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Veldig merkelig.
    Har du prøvd å flytte på kabelen?
    Hva skjer om du kopler fra den eksterne jordkabelen?
    Har du et multimeter? Da kan du sjekke kabelen for feil.

    Har ikke prøvd å flytte kabelen ennå. Eneste kabelen den kan være i konflikt med er strømkabelen til platespilleren. Resten av kabelsalaten er i andre enden av racket.

    Det er mulig jeg har et multimeter liggende et sted. Hvordan måles det isåfall?

    mvh
    Den brysomme mannen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.863
    Antall liker
    21.866
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du må bippe. Det skal si bipp:
    • Fra senterpinne til senterpinne.
    • Fra minuspinne til minuspinne (jeg har hatt slike fjonge KLEI-kontakter en gang).
    • Mellom alle spader.
    Andre kombinasjoner skal ikke bippe.
    Dersom multimeteret ditt ikke kan bippe må du måle motstand. Bipp tilsvarer ned mot null Ohm, ingen lyd mot uendelig motstand.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Du må bippe. Det skal si bipp:
    • Fra senterpinne til senterpinne.
    • Fra minuspinne til minuspinne (jeg har hatt slike fjonge KLEI-kontakter en gang).
    • Mellom alle spader.
    Andre kombinasjoner skal ikke bippe.
    Dersom multimeteret ditt ikke kan bippe må du måle motstand. Bipp tilsvarer ned mot null Ohm, ingen lyd mot uendelig motstand.
    Takk👍 Da blir det en tur ned i rot(t)ekjelleren etter jobb idag.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    8.104
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Alt som går til jord på platespiller og RIAA eller forsterker. Det hjalp alle fall meg når jeg hadde jordingsbrum et annet sted jeg bodde. Jording kan være rare greier enkelte ganger.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.863
    Antall liker
    21.866
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig med JMM. Ta en spade om gangen. Isoler problemet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.304
    Antall liker
    9.552
    Torget vurderinger
    2
    Pg du har selvsagt prøvd med andre kabler, det er nok med en dårlig kontakt ….
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    @Balle Clorin
    IMG_3523.jpeg

    Brukte disse sammen med jordingskabelen som fulgte med Technicsen først, og da var det knyst.
    Men kapasistansen var overskrevedet med 100pF, så kjøpte Y.tome kabelen for å få den ned under 200pF totalt.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Bruker disse selv med technics 1210 https://www.vandenhul.com/product/d-102-iii/
    De har også lav kapitans The capacitance between the 2 internal conductors is a very low 37 pF/meter
    Selges hos de fleste hifi pushere eller så ligger de ofte på finn
    Perfekt👌 Men håper jeg kan få disse til å funke. Å bruke penger på kabler er det jeg synes er minst gøy 😓
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Du må bippe. Det skal si bipp:
    • Fra senterpinne til senterpinne.
    • Fra minuspinne til minuspinne (jeg har hatt slike fjonge KLEI-kontakter en gang).
    • Mellom alle spader.
    Andre kombinasjoner skal ikke bippe.
    Dersom multimeteret ditt ikke kan bippe må du måle motstand. Bipp tilsvarer ned mot null Ohm, ingen lyd mot uendelig motstand.
    Det piper mellom senter, minus (helt forferdelig å treffe de små duppedittene) og jord. Den tredje spaden pipper ikke sammen med noen av de.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva hvis du ikke bruker noe jording og heller bruker den orginale technics jordingskablen?
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Hva hvis du ikke bruker noe jording og heller bruker den orginale technics jordingskablen?
    Kan teste til helgen. Føles bare veldig bortkastet å ha 3 spader slengende til ingen nytte. Gir ikke akkurat godfølelsen jeg hadde forventet med denne kabelen😋 Jeg har koblet tilbake "nødløsningen" og nå er det stille som i graven.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    714
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Til tross for en litt humpete start med en vaklevoren platetallerken og en phonokabel som ikke ville spille på lag, så storkoser jeg med med vinylformatet. Siden jeg startet eventyret med Karius og Baktus som eneste plate, har det vært et jevnt renn av vinylplater inn i husstanden. Noen er kjøpt basert på ei låt, hvor resten av albumet enten har levert ok, eller skuffet sånn passe. Andre er kjøpt fordi jeg nesten har streamet hull på Ethernet kabelen med flere av albumets låter. Her er min foreløpige beskjedne samling "sirlig" dandert utover gulvet, med Karius og Baktus tronende på topp:

    IMG_3550.jpeg


    Jeg har fortsatt et par pakker i vente, men fremover skal jeg prøve å kose meg med å lage meg en ønskeliste på Discogs og kjøpe inn under litt mer kontrollerte former. Et album med 3-4 gode låter er et must have, imens et album med 1 likbar låt for min del like så godt kan spilles av i en spilleliste på streameren.

    God helg🥳
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn