Technics sl-d2

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
technics sl-d2.jpg


Hei!

Jeg har funnet frem min bestefars gamle platespiller fordi kona gjerne ville ha den frem(!). Jeg har ingen greie på dette, men tror jeg har forstått følgende: Den skal kobles til en electrocompaniet eci-2. Jeg trenger da en RIAA forsterker. Nå tenkte jeg bare å starte rimelig for å se om dette er en interesse som det vil bygges videre på. Jeg vet ikke om det er Moving magnet (MM) eller Moving Coil (MC) som sitter i denne. Har noen et forslag på nederste hylle som jeg kan starte med?

Platespilleren har stått lenge, så jeg vet ikke en gang om den virker, men jeg har en følelse av at den gjør det. Når slikt har stått lenge har jeg forstått at pickupen uansett bør skiftes (tror det var noe med gummi som eldes). Jeg tar også gjerne imot tips om noen slike.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Kjøper en brukt riaa så får en ofte igjen pengene hvis en skal selge senere.
Musical Fidelity V-LPS II er et eksempel på riaa som en får kjøpt/solgt for en tusenlapp.

Pickupen som står på kan gjerne brukes for testing. Som regel vil en pickup fungere fint selv om den er gammel.
Du kan også kjøpe ny stift til denne Technics EPC-U25 pickupen. Den er nok like god som budsjettpickupene som lages nå og da slipper en bryet med skifte/innstilling av ny pickup.

Disse kan sikkert skaffe stift til denne: http://elektroniskbureau.no/nettbutikk/6-stift/
Kjøp gjerne Tonar stift med elliptisk slipning.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Annet forslag til ny stift er Thakker EPS 202 ED Nadel für Technics / National EPC-P202 - Nudeline Swiss Made
Veldig god stift til en fornuftig pris.

Du kan bruke stifter som passer følgende pickuper:
EPC-P22, EPC-P23, EPC-P24, EPC-P25
EPC-P27, EPC-P28, EPC-H22, EPC-H23
EPC-H25, EPC-H25E, EPC-U24, EPC-U25
EPC-U25S, EPC-U25SK, EPC-202
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Jeg kjøpte samme spiller da jeg gikk på videregående, i januar 1980. Har den fortsatt, og spiller på den av og til. Det er en svært god spiller, som kan gi fine musikkopplevelser. Med god pick-up spiller den ikke veldig mye dårligere enn SME-spilleren min. Selv bruker jeg Ortofon Concorde Century, men den fungerer fint også med Technics egne pick-up’er (som vel ble laget av Nagaoka?).

Prøv å få tak i originaloljen på E-Bay eller lignende, og gi den en dråpe olje etter instruksjonene i manualen (som du kan finne på nett). Oljen har delenummer SFW 0010, og er ikke dyr. Prosedyren er enkel: Løft av platematte og tallerken, og gi området rundt senterspindelen 2 til 3 dråper olje - ikke mer! Dette skal gjøres etter 2000 timers drift.

Dra også hastighetsvelgeren og hastghetsjusteringen litt frem og tilbake innimellom - ellers henger de seg. Her har du en flott spiller!
 
Sist redigert:

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Tusen takk for gode innspill, pekaill og TomVen! Da tenker jeg denne rekkefølgen; Først litt olje(!), så finne meg en Musical Fidelity V-LPS II - det har ikke lykkes meg å finne hverken ny eller brukt...Så begynne å se litt på stift og pickup. Jeg prøver å fyre den opp i kveld på min bestefars litt kjipe forsterker bare for å se om det er noe liv i den. Igjen; tusen takk :)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Du finner nok Musical Fidelity V-LPS på finn.no
Andre rimelige riaa som for eksempel Cambridge Audio tror jeg er ok.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Ja, jeg fant faktisk en på finn til 1000,- men vedkomne har ikke svart meg i løpet av påsken. Cambridge Audio skurrer litt, men har aldri hørt eller hatt noe av dette merket, så det er kanskje bare fordommer...Jeg sjekker det litt ut
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Ja, jeg fant faktisk en på finn til 1000,- men vedkomne har ikke svart meg i løpet av påsken. Cambridge Audio skurrer litt, men har aldri hørt eller hatt noe av dette merket, så det er kanskje bare fordommer...Jeg sjekker det litt ut
Jeg har hatt en Cambridge Audio RIAA. Den var drit.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.317
Antall liker
2.556
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Tusen takk for gode innspill, pekaill og TomVen! Da tenker jeg denne rekkefølgen; Først litt olje(!), så finne meg en Musical Fidelity V-LPS II - det har ikke lykkes meg å finne hverken ny eller brukt...Så begynne å se litt på stift og pickup. Jeg prøver å fyre den opp i kveld på min bestefars litt kjipe forsterker bare for å se om det er noe liv i den. Igjen; tusen takk :)
Det ligger en på Finn til en tusenlapp.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
En ny Pro-Ject Phono Box e får du til kr 690. Det er en fin start.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Nå har jeg sjekket litt grundigere og det er nok ikke pickupen det i utgangspunktet er noe galt med. Det kommer en konstant summelyd når den er på uten at den spiller og en høy brummelyd ved høyere volum og den spiller bare veldig svakt i èn kanal. Jeg har sjekket alle endre feilkilder, og funnet ut av at det må komme fra spilleren et sted.

Er det mulig å legge ved en video/lydfil her? Det er litt vanskelig å forklare
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Nå har jeg sjekket litt grundigere og det er nok ikke pickupen det i utgangspunktet er noe galt med. Det kommer en konstant summelyd når den er på uten at den spiller og en høy brummelyd ved høyere volum og den spiller bare veldig svakt i èn kanal. Jeg har sjekket alle endre feilkilder, og funnet ut av at det må komme fra spilleren et sted.

Er det mulig å legge ved en video/lydfil her? Det er litt vanskelig å forklare
Går helt fint laste opp bilde / lyd fil til OneDrive som du kan dele med andre via tilgangskode på mappen du velger dele .

Mvh
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Musical Fidelity V90-LPS koster rundt 1500 og brukbar til prisen, ekstern strømforsyning fåes også. Egen inngang for MC og for MM.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Er det egen jordledning og har du koblet denne til forsterker?
Høres ut som dårlig kontakt mellom pickup og forsterker. Ta av headshell og sjekk at alle ledningene sitter ordentlig på pinnene påpickup og i headshell.
Har du multimeter kan du sjekke at rød leder ved pickup har kontakt med + på høyre phonoplugg, grønn har kontakt med skjerm på høyre phonoplugg. Hvit har kontakt med + på venstre phonoplugg og blå har kontakt med skjerm på skjerm på venstre phonoplugg.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Gjør det det ja - det hørtes litt komplisert ut, men skal se på mulighetene for dette
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
OK, pekaill - der kan det hende at du sparte meg for noen tusen til den lokale "hi fi-reparatøren". Jeg skal sjekke dette i morgen tidlig. Jeg har dessverre ikke lengre et multimeter. Men første del av prosedyren kan jeg i det minste studere nærmere... Ja, det er forresten en jordledning som er koblet til forsterker.
 
Topp Bunn