Technics SL-1200G Master Edition - en verdig avskjed med en legende?

SL-1200GME-1.jpg

Et halvt århundre etter at den første SL-1200 ble lansert, setter Technics punktum for sin Grand Class “G”-serie med en eksklusiv og teknologisk raffinert utgave: SL-1200GME (sølv) og SL-1210GME (sort). Disse Master Edition-modellene markerer ikke bare slutten på produksjonen av SL-1200G, men også en teknisk oppgradering som bringer modellen à jour med nyvinningene fra SL-1300G og SL-1200GR2.

SL-1200G ble hengende litt etter
Sl-1200G ha vært toppmodellen i Technics sin platespillerserie hvis vi ser bort fra flaggskipet SL-1000R til en kvart million. Men selv om SL-1200G har vært Technics sin referansemodell i det, litt mer moderate HighEnd segmentet, har den ikke fått med seg alle de teknologiske fremskrittene som Technics har introdusert i nyere modeller. Og dette har kanskje vært litt et dilemma for de som har vært på jakt etter den beste direktedrevne Technics-spilleren til en tross alt overkommelig prislapp. Får både SL-1300G og til og med SL-1200 GR har hatt enkelte nyvinninger som SL-1200G til nå ikke har fått glede av....

Les hele nyhetsartikkelen om Technics SL-1200GME i Audiophile.no

SL-1200GME-5.jpg

Kommentarer

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
1
De melker denne kua hardt😅 Fantatisk spiller da, har hatt 1200C, GR2 og skal nok ha en 1200G på sikt.
Jeg syns det er flott at de lanserer denne spissede modellen, særlig så lenge SL-1300G og SL-1200GR2 blir beholdt. Personlig ville jeg trodd at det kunne vært grunnlag for å beholde SL-1200G også parallelt med SL-1200G Master Edition.

Tubeglow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
348
Torget vurderinger
0
Jeg syns det er flott at de lanserer denne spissede modellen, særlig så lenge SL-1300G og SL-1200GR2 blir beholdt. Personlig ville jeg trodd at det kunne vært grunnlag for å beholde SL-1200G også parallelt med SL-1200G Master Edition.
Enig👍

musicus

ad hoc
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
1.314
Sted
Std
Torget vurderinger
0
Sier det samme her som i den andre tråden:

Tror jeg beholder min SL-1210G, med dette svaret fra skyfi! (ikke mitt spm men quota fra dem)

I just bought an SL-1200G - is this worth the trouble?
"Probably not, the drive and power supply in the current SL-1200G series is superb. We don't feel there will be any discerning difference in terms of sound, or the difference will be somewhat minor. Technics has a history of making small incremental improvements to their technology, always moving forward, but none of them have been giant leaps.

However, the gold accents, special badging, and limited production makes this model super desirable and a must if you are a Technics fan"

Derimot skulle det vært spennende om det kom en modell mellom SL-1000 og 1200/10 :)

Tubeglow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
348
Torget vurderinger
0
Faen heller! Håper de ikke lager noe ekstra trappetrinn for gjerrigknarker og fattiglus. La oss som satset, få se ned på dere bønder med DJ utstyret deres! :cool:
Det kommer sikkert en til med annet støvlokk, Limited edition logo, champagne lakkert arm og 40k til i prisøkning som du kan bite på🤣

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
500
Sted
Jar
Vil anta dette kan bli produktlinja til Technics etter hvert:
Øvre budsjettklasse: SL 40, SL 50 og SL 100
Spillere med DJ-utstyr: SL 1200mk7 og SL1200GR2 (eventuelt med utfasing av 1200GR2 når mk8 kommer)
Hifi-spillere: SL 1500, SL 1300, ny SL 1100 og SL 1000
Det ville være en ryddig og komplett produktlinje:)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.164
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Klarer ikke å se at 1500c er mere hifi enn 100c.
1500 har innebygget riaa og forforsterker, noe jeg tenker er "bortkastet" rent hifi-messig (men absolutt mer allsidig) jeg som både har riaa og forforsterker, samt bruker bedre pickup enn de som følger med begge så er 100c et like godt valg samt mye billigere.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.592
Link til alle artikler
537
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Fire bananpluggar – Stig Arne si dagbok september 2025

Fire bananpluggar – Stig Arne si dagbok september 2025

• 0
Ein test mellom to forsterkarar enda opp med med ein test -med eller utan bananpluggar-. Det var slett ikkje planen. Ganske smalt, for ikkje å seia skikkeleg nerdete. Men bli med på reisa. CROFT...
Fortsett
Audiophile.no
Sound of Heaven og Hifisentralen med minimesse i Drammen

Sound of Heaven og Hifisentralen med minimesse i Drammen

• 0
Lørdag og søndag nest siste helg i oktober var det minimesse i Drammen, to lokale aktører som vertskap. Jeg tok en tur på søndag for å sjekke hva Jess Wilhelm i Sound of Heaven og Thomas i...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Little Feat - The Last Record Album (Deluxe Edition). Som å hoppe etter Colombus

PLATESMAKING: Little Feat - The Last Record Album (Deluxe Edition). Som å hoppe etter Colombus

• 7
Jeg vil anta at så godt som alle Little Feat-enusiaster er enige i at Little Feat var best på 70-tallet, og at bandet aldri helt ble det samme etter at frontfiguren Lowell George døde i juni 1979...
Fortsett
Audiophile.no
TEST Atohm Sirocco 1.24 – en velkledd fransk sjarmør

TEST Atohm Sirocco 1.24 – en velkledd fransk sjarmør

• 0
I fjor lanserte den franske høyttalerprodusenten Atohm en ny generasjon av innstegsserien Sirocco, med to nye modeller. Vi har hatt den minste modellen Sirocco 1.24 på test. I historien om Atohm...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Eversolo Play - strømmefavoritten som utvidet repertoaret

TEST: Eversolo Play - strømmefavoritten som utvidet repertoaret

• 0
Eversolo lanserte litt overraskende strømmeforsterkeren Eversolo Play i München. Og vi tenkte at nok fikk være nok, og ba om å få låne et testeksemplar av den Norske importøren. Og skulle du lure...
Fortsett
Audiophile.no
ÅRGANGSTEST: Klipsch RF-3

ÅRGANGSTEST: Klipsch RF-3

• 5
Kort tid etter min spede begynnelse som hifi-skribent møtte jeg Klipsch, og det var f... meg en øreåpner så brutal at jeg deretter har vært så full av blomsterspråk at jeg har ertet på meg mer enn...
Fortsett
Topp Bunn