Te

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Siden vi ikke får lov å ødelegge kaffetrådene så får vi ta det her...:


Gjestemedlem skrev:
Earl Grey har mer felles med donaldparfyme enn med te.

Til engelsk te med melk og sukker er Twinings Breakfast Tea eller PG Tips helt utmerket.

Drikker man den uten tilsetningsstoffer er det store mengder gode teer å velge fra.

Selv drikker jeg da helst Darjeeling First Flush eller håndrullede kuler av jasmininfusert kinesisk grønn te.


Ellers er det ufattelig mye restavfall fra matvareproduksjon og gartnerarbeid som blir pakket i esker og solgt som te.

Dette er vel smal og behag. Jeg har drukket denne teen siden jeg gikk på ungdomsskolen, og det er den ene jeg holder meg til ennå. Har selvsagt smakt mange andre, men ingen over, ingen ved siden, etter mitt syn.

Te bør kunne drikkes bar, te med melk og sukker er noe annet enn bare te. Lipton sin gule klarer jeg ikke uten sukker, fruktteer klarer jeg ikke uansett.

Jeg bruker sitron i teen når jeg har, leste en gang at om man drikker te til skivemat tar ikke kroppen så godt til seg jern, men om man har sitron i hjelper det, dessuten smaker det godt.

Synes det er stor forskjell på te i løsvekt i forhold til i pose, selv om jeg har lest at noen påstår at det ikke er forskjell ( faktisk var det en te-produsent som hevdet dette) så kjenner jeg den godt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Dette er vel smal og behag. Jeg har drukket denne teen siden jeg gikk på ungdomsskolen, og det er den ene jeg holder meg til ennå. Har selvsagt smakt mange andre, men ingen over, ingen ved siden, etter mitt syn.
Har notert meg at endel mennsker drikker denne teen uten å bli tvunget til det ja. Men jeg har ogse merket meg at de fleste som drikker Earl Grey, iallefall uten melk og sukker, trekker den normalt skjelden mer enn 20 sekunder. Jeg har derfor kommet til den konklusjonen at de som drikker dette egentlig ikke liker te, men kun vil ha litt farge på det varme sursøte vannet sitt.


Te bør kunne drikkes bar, te med melk og sukker er noe annet enn bare te. Lipton sin gule klarer jeg ikke uten sukker, fruktteer klarer jeg ikke uansett.

Jeg bruker sitron i teen når jeg har, leste en gang at om man drikker te til skivemat tar ikke kroppen så godt til seg jern, men om man har sitron i hjelper det, dessuten smaker det godt.
Sitron inneholder litt C vitaminer, og disse assisterer i opptaket av jern. Hvor mye en dråpe sitron ugjør i en slik sammenheng vet jeg ikke, men jeg ville ikke bekymret meg så mye med mindre man lider av jernmangel. Og slv da er det nok bedre måter å justere dette nivået på. Den eneste gode grunnen til å ha sitron i teen må være at det smaker interessant eller man er estesiek opptatt av å gjøre teen litt lysere på farge.



Synes det er stor forskjell på te i løsvekt i forhold til i pose, selv om jeg har lest at noen påstår at det ikke er forskjell ( faktisk var det en te-produsent som hevdet dette) så kjenner jeg den godt.
Det kommer vel an på hva slags kvalitet de bruker i posene da. Den beste kvaliteten blir nok neppe brukt til dette regner jeg med.

Personlig foretrekker jeg Earl Grey teen med 4 sukketter og en skvulp med geitemelk, og helst at den blir servert til noen andre.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Bengal Spice fra Celestial Seasonings ..jeg sier ikke mere
Kjøpes i enhver helskost, innvandrer evt velassortert forretning
Sleiven
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sleiven skrev:
Bengal Spice fra Celestial Seasonings ..jeg sier ikke mere
Kjøpes i enhver helskost, innvandrer evt velassortert forretning
Sleiven
Litt rødvin i den der så har du en grei gløgg.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Gjestemedlem skrev:
Sleiven skrev:
Bengal Spice fra Celestial Seasonings ..jeg sier ikke mere
Kjøpes i enhver helskost, innvandrer evt velassortert forretning
Sleiven
Litt rødvin i den der så har du en grei gløgg.
Du har smakt den skjønner jeg..., førovrig helt enig
Sleiven
 
S

Slubbert

Gjest
Lipton har noen tesorter der posen er formet som et tetraeder, de er ikke så verst. Ellers er kanelte som selges i løsvekt på tebutikker veldig godt.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Det pussige med te (kvalitetste vel og merke) er at jo mildere den smaker, jo dyrere er den (tenk Darjeeling, Oolong, Ti Kuan Yin, etc). Heldig for meg forsåvidt, siden jeg liker maximum smak. I så måte er mine favoritter:

Ceylon: Kenilworth-Dimbula Estate. En av de fyldigere Ceylon-teene og langt billigere enn f.eks New Vithanakanda som går for å være den mest fornemme (les smakløse) og derfor også er dyrest.

Assam: Koomsong Estate og Orangajuli Estate, begge klassiske mørke Assam-teer med plenty malt-preg, slik en Assam skal smake.

Kina: Golden Yunnan, en fyldig, rund te med en svært karakteristisk pepper-aktig smak.

Oolong: Min Nan (Kina), en klassisk Oolong med mer kropp og fylde enn de fleste og med en fabelaktig bouquet.

Grønn: en sjelden gang kan det være godt med en kopp klassisk japansk (ikke kinesisk) Sencha, eller en Gunpowder. Sistnevnte bør i så fall bestå av de minste mulige kuler, såkalt "pinhead", siden størrelsen på disse tilkjennegir hvilken kvalitet te som er brukt.

Når det gjelder te i poser består denne oftest av en større eller mindre andel oppsop (fannings på fagspråket. Helt enkelt det som er tilbake etter at alt det som er godt nok til å selges i løsvekt er borte), og i verste fall nærmest støv. Imidlertid er det enkelt nok å lage sine egne poser av te i løsvekt, da man kan kjøpe DIY-poser både til engangs og gjenbruk. Orker man ikke det, har Whittards of Chelsea de eneste virkelig gode teposene jeg kjenner til.

Earl Grey er forøvrig en ypperlig te synes jeg, dog noe avhengig av fra hvilken produsent, og er den eneste smakssatte teen som får passere min gane. Jacksons of Piccadilly har den opprinnelige oppskriften, som fremdeles er den beste etter mitt skjønn. Twinings er grei nok, men når ikke de store høyder. Ellers finnes det et uttall greie og mindre greie Earl Grey utgaver i dag, da stort sett enhver nettbutikk lager sin egen blanding. De gamle er nå likevel eldst, som vanlig.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Smal og behag... vups :eek: ..all denne tedrikkingen er visst i ferd med å gi meg dysleksi ser jeg... :-[


Smakte en gang te hvor det var blandet i kardemommefrø i kannen. Det var godt, og jeg kjøpte selv frøkapsler med kardemommefrø som jeg av og til hiver oppi kannen når jeg lager te der. Ellers lager jeg stort sett te i en stor kopp når bare jeg skal ha selv.

Det datt vel kanskje ut, det vil si jeg skrev det i en annen tråd, at jeg foretrekker twinings earl grey. Men nå skal jeg ikke påstå at jeg har smakt så mange eksklusive typer.

Jeg bekymrer meg ikke akkurat for jermangel men synes sitron er godt i te. Suketter derimot... :p Sukker bruker jeg i perioder, men nå har jeg klart å slutte igjen... litt som med røyking tror jeg, har man først sluttet bør man ikke bevilge seg "festsukring"...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Har drukket litt kaffe med kardemomme også. Det var en libanesisk restaurant i byen for endel år siden som serverte dette. Svart som en natten og søt som en gammel dames parfyme og med et krydret innslag av julebakst. Alt dette sammekokt i en liten kobberpanne og servert med 50% grut i pittesmå kopper. Smakte egentlig ganske bra, men man kunne ikke drikke mange koppene før pulsen økte raskere enn på en som har 5 rette på lottoen med 2 tall igjen i trommelen.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.935
Antall liker
32.854
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Mango te (svart te blanding tilsatt gule blomsterblader og olje fra mangofrukten),
selfølgelig i løs vekt fra te forretning - en av husets favoritter.

Kvede te er også spennende, litt mere spesiell.

Te i poser drikkes kun i nødsfall.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Drikker en del te ja, faktisk mer en kaffe.. Chai te i løs vekt går det mest i, uten sukker eller noe annet takk :) Diverse grønne varianter også.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Te er mye drukket her nede i Tyrkia. Alle sipper til et glass med varm drikke.

Her et bud på vei over gaten med en kopp. Bildet tatt fra altanen her i dag.

 

Vedlegg

N

nb

Gjest
KnB skrev:
Drikker en del te ja, faktisk mer en kaffe.. Chai te i løs vekt går det mest i, uten sukker eller noe annet takk :) Diverse grønne varianter også.
"Chai te" er et av mine favorittord, da Chai betyr te på sikkert 100 språk;) Litt som salsasaus.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Det har du rett i ;D

Blir solgt som "chai" men er jo egentlig en egen klasse for te.., basert på sort te. (i alle fall den jeg drikker)
Uansett så har jeg funnet en type chai som jeg holder meg til.


nb skrev:
KnB skrev:
Drikker en del te ja, faktisk mer en kaffe.. Chai te i løs vekt går det mest i, uten sukker eller noe annet takk :) Diverse grønne varianter også.
"Chai te" er et av mine favorittord, da Chai betyr te på sikkert 100 språk;) Litt som salsasaus.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
KnB skrev:
Det har du rett i ;D

Blir solgt som "chai" men er jo egentlig en egen klasse for te.., basert på sort te. (i alle fall den jeg drikker)
Uansett så har jeg funnet en type chai som jeg holder meg til.


nb skrev:
KnB skrev:
Drikker en del te ja, faktisk mer en kaffe.. Chai te i løs vekt går det mest i, uten sukker eller noe annet takk :) Diverse grønne varianter også.


"Chai te" er et av mine favorittord, da Chai betyr te på sikkert 100 språk;) Litt som salsasaus.
Inderene serverer gjerne denne basert på melk i stedet for vann. Er krydret litt som en gløgg. Grei vinterdrikk eller som trøst hvis man har spist noe som var litt for sterkt på en indisk restaurant.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Drikke mest kaffe men har perioder jeg drikke litt te også, noen som kan anbefale en god Lapsang Souchong? Beste (og dyreste) jeg har smakt var fra Tedragen i Bergen, men den virker å være utsolgt. Testet litt andre fra diverse forhandlere men har ikke funnet noe som er i nærheten, har Solberg & Hansens på vei i posten for å teste denne.
 
2

2xJ

Gjest
Ikke prøvd den selv. Men har handlet derifra, og kan bare si godt om dem.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Har kjøpt annen OK te fra Solberg & Hansen, så kanskje de har en OK lapsang souchong også (får vente å se), men det er nok mye enklere å få tak i god kaffe en te i Norge. Har testet ut noen lokale spesialbutikker og kjøpt noe på nett men det har vært heller dårlig, et par har været OK men ikke noe mer.
 
2

2xJ

Gjest
Eneste jeg i det minste kan fraråde er teacoffe.no - pga forjævli råtten service !!!!! :mad:
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Den har jeg prøvd, servicen var bedre en teen.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Hmm... Dårlig med anbefalinger her. Pleier alltid å være noen som har god kunnskap om mat og drikke, det være seg kjøtt, brød, ost, vin,øl eller kaffe... Men det er visst bare jeg og tanta til Beate som liker Lapsang Souchong, selv om hun bruker melk i teen.
Forstår egentlig ikke poenget med god te/kaffe for så og fylle på med melk (og sukker). Blir som en god sigle malt og så fylle opp glasset med cola.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Etter litt undersøkelser på nett så virker det som om det nå vanskelig å finne Lapsang Souchong (røkt) av god kvalitet. Mange av produsenten fra område der disse produseres har sluttet å produsere røkt te. Etterspørselen har sunket og det kreves mye jobb og energi (røking) dvs den er kostbar å produsere. Tresorten som brukes for å sette røksmaken er også utrydningstruet så det er begrenset med tilgang på ved, og kinesiske myndigheter har bedt dem produserer te som ikke er røkt. EU jobber også med å forby import av røkt te! (Blir det neste forbud mot Skotsk whisky med røk smak?)
Må nok finne meg en nye favoritt te da det mest på markedet i dag er "fake", dvs te med lav kvalitet som er tilsatt røksmak.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ounce Upona Toyme fantes det en lilla metallbox i varehandlen (kolonialer) 60ś... engelsk - som var helt fantastisk aromatisk...... vanskelig å beskrive smaken men det nærmeste en kan komme er kanskje "blomstereng" ... mørk..

Har lett etter den senere men aldri funnet den.... te med stor THE som kameraten min blide å beskrive den....
 
Topp Bunn