TB horn (morobygge II  ?    )

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Re: TB horn (morobygge II  ?    )

Utrolig at ingen har svart ang. design/fargevalg nå  ???
Er ferdig med toppen:

Bestemte meg også for å lage bunn i høyttaleren. Dette gjør det enklere å experimentere med vinkelen på utgangen av hornet ( erfaring gjort med voighthornet )

Alt i alt en ganske produktiv dag
Mvh Jan I

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Hvis jeg skulle ha en såpass mørk og varm beis-tone som du viser i bildet, så ville jeg helt klart gått for sort eller svært mørk grå på kunstlæret.  Dette ser jo svært spennende ut, Jan. Kan skjønne det er mye jobb med alle smådelene.

( Må bare nevne en digresjon: Leste en gang en reklame i en postordrekatalog:  Skinnjakke i ekte lærimitasjon. ;) )

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Hvis jeg skulle ha en såpass mørk og varm beis-tone som du viser i bildet, så ville jeg helt klart gått for sort eller svært mørk grå på kunstlæret.  Dette ser jo svært spennende ut, Jan.  Kan skjønne det er mye jobb med alle smådelene.

( Må bare nevne en digresjon: Leste en gang en reklame i en postordrekatalog:  Skinnjakke i ekte lærimitasjon. ;) )
Er veldig usikker m.h.t. fargevalg, derfor synes jeg det er fint med innspill om dette.
Mvh Jan I

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

Synes det blir minst kontroversielt eller påtrengende om fronten er mørkere enn sideplatene. Foretrekker selv matt lakk på beis fremfor blank eller halvblakk lakk.

Men også resten av møblementet og fargen på rommet der høyttalerne står spiller inn.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Rart at det ikke er mer respons på fargevalg ??? ??? ???
Her har jeg satt veggen mot høyttaleren for å få visualisert (igjen)

Ser ikke så aller verst ut dette,eller?
Forresten, dere som har bygget horn:
Har dere kledt hele "linja" inni med noen form for dempematriale? og i så fall hvilke/n type/r ?
Mvh Jan I

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Begynner å ta form, nå ja. :D Meget godt gjennomført så langt. Skal bli moro å høre om lytteinntrykkene også...

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Vedr. Demping av hornet:
Tror de fleste "hard-core" hornbyggere kjører uten særlig mye demping.
Imidlertid: du har åpningen foran, og det bør derfor ikke være noen ulempe å dempe mellomtonelekkasje denne veien litt.
Dessuten kan det hende at sponplate-bitene ikke er unødig overdimensjonert.
Derfor: Forelår 4 mm kork hele veien. Ser pent ut. gjør neppe noen større skade, og kan hende positiv effekt.

Svein.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Begynner å ta form, nå ja.  :D  Meget godt gjennomført så langt.  Skal bli moro å høre om lytteinntrykkene også...
Vel - det er langt fram ennå. har bare satt sideplatene løst til for å se hvordan de tar seg ut. Er også spent på om det blir noe lyd av dette.
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Vedr. Demping av hornet:
Tror de fleste "hard-core" hornbyggere kjører uten særlig mye demping.
Imidlertid: du har åpningen foran, og det bør derfor ikke være noen ulempe å dempe mellomtonelekkasje denne veien litt.
Dessuten kan det hende at sponplate-bitene ikke er unødig overdimensjonert.
Derfor: Forelår 4 mm kork hele veien. Ser pent ut. gjør neppe noen større skade, og kan hende  positiv effekt.

Svein.
Både TLen og Voight hornet jeg bygde har minimalt med dempning. Kun en del rett bak elementene og et stykke ned i kammeret/linjen.
Du har helt rett i at sponplatene ikke er dimensjonert akkurat kraftig, men knoketesten var faktisk overraskende. Ser ut som om alt avstiver hverandre , og det blir nok bedre når sideplata er limt på plass.
Dette skulle egentlig være et cost no object,så minimalt blir kjøpt inn. Har desverre ikke kork,så jeg får vel se om jeg finner noe annet.
Har også begynt med litt sliping,og dette er jo et HÆL _ _ _ _ . Tar mye tid og det støver noe inn i...
Mvh Jan I

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Dette skulle egentlig være et cost no  object,
Et no cost object ? ;D

Har også begynt med litt sliping,og dette er jo et HÆL _ _ _ _ . Tar mye tid og det støver noe inn i...
Mvh Jan I
Rasp og grovt sandpapir på sponplatene for å få formen, og så kantfrese sideflatene?
Burde ikke bli så værst mye støv.
Alt er vel bedre enn MDF støv-hel.....!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Et no cost object ?  ;D
Nei Nei et costa nok objekt  ::)

Ja rasp er en fin ting på spon,men det er lett å ta for mye med en grov rasp.
Er enig med deg ang. MDF støv... Det er mye værre og giftigere.

Mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Har fått gjort litt i dag også

mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Dette høres jo knall bra ut. Lag gjerne en tråd ut av dette. ... Snarest ;) :)
Fikk litt opphold i fremdriften,da jeg banket hammeren rett på tommelen på jobb :-X :-X :-X
Sånn er det å ha ti tommeltotter ::) :-[Mvh Jan I
Var tommelen i dette tilfellet tommelen, pekefinger, langefinger, ringefinger, eller lille Petter spellemann (Lillefinger)?

:D

PS! Artig å se byggingen forresten.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Var tommelen i dette tilfellet tommelen, pekefinger, langefinger, ringefinger, eller lille Petter spellemann (Lillefinger)?

:D

PS! Artig å se byggingen forresten.
Du syntes det ser så dårlig ut ? Ja Ja er man ikke bedre å bygge så... Godt jeg kan skylde på tommelen :D

Fikk så mange mailer om jeg kunne legge ut bilder av byggingen underveis,så jeg følte det nesten som et krav da ::)
En ting er i hvertfall sikkert, det er moro å se dette bli til.
Hornet minner meg litt om en sax. Håper bare det spiller bra også.
Mvh Jan I

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1

Hei Jan

Jeg har brukt sort kunstlær og mahognybeis på furusidene. fire lag med beis for at ikke platene skulle bli for røde. så er det syv lag med klarlakk :) Legger med ett bilde.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Takker for de flotte bildene.
Det var akkurat denne fargen jeg var ute etter. MEGET PENT :)
Hvilket merke/type beis og lakk brukte du 6bm8 ?
Mvh Jan I

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1

jotun mahognybeis og 3 stjerners klarlakk "blank"

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Takk takk :)
Har ikke fått gjort så mye i kveld,har holdt på med litt papirarb. for jobben :-/
Har dog fått stivet litt av innvendig (kun etter knoketest for å finne hvor en skal sette rundstokken)

Så har jeg også fått satt opp en "testbenk" for YAGen
(hadde laget dette tidligere, men satt opp nå)
Får se om jeg finner noen komponenter for å lage et delefilter.

Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Prøvde kassene m. bånddisk akkurat nå med et Technics delefilter m L-pad og dette viste jo lovende takter :) :) :)
Fikk det lille extra i toppen uten at denne ble påtrengende.
Mvh

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1

hei jeg bruker også den samme diskanten på mitt morobygge. deler 12db ved 9Khz. fungerer flott det.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1

altså deler vel ikke, men lar diskanten rulle av ved 9K. TB elementet spiller hele frekvens området..

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1

altså deler vel ikke, men lar diskanten rulle av ved 9K. TB elementet spiller hele frekvens området..
Bruker du da en spole i parallell med diskant og en motstand i parallell med mellomtone/basser, satt sammen i seriefilter?!

Et slikt seriefilter med utgangspunkt i naturlig avrulling fra mellomtone, kan fungere rikitg bra tror jeg.. Har planer om å prøve det ut på mine monitor/ sat. høytalere.. ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

fikk noen boller inn og da var jo ikke veien lang til å prøve noe:

Mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Er disse "bollene" rent koniske? I tilfelle ligger det en betydelig kvalitetsforbedring ved å kjøre dem hornformet - eller bytte ut med noe som er hornformet innvendig.

Konisk form gir veldig ugjevn forsterkning av frekvensregisteret.

Vidar

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Hei
Ja disse er nesten helt koniske,men det er en mulighet å ta litt helt inne og helt ute,da disse bollene er ca 8mm tykke (om enn vanskelig da jeg ikke har dreiebenk)
Skal bare prøve dette oppsettet ,men syntes det ble litt heftig visuelt. Det kan jo være dette også funker ,hvem vet ;)
En vet ikke før en har prøvd.
Er vel egentlig IKKE ute etter en linjalrett frekvensgang,men heller noe "musikalsk" (hva nå det enn er)
Derfor bestemmer MITT ØRE alt i dette prosjektet. ::)
Tenkte også jeg skulle prøve behringern (DEQ 2496)etterhvert,men det er nok langt fram i tid.
Mvh Jan I

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Disse Ikea-bollene blir vel en slags kombinert waveguide og baffel. Ikke sikkert det blir så galt 8)

Jeg har selv tenkt på å bruke et par slike på "vranga" som kasser for et par W3-871s el.lign. Fine veggmonterte bakhøyttalere? Dersom man vil ha surrerundt lyd da. 8)

Svein B

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Jeg tør ikke påstå at disse bollene eller andre husholdningsartikler ikke kan virke, men om en bruker en av disse hornkalkulatoerene som kan lastes ned fra nett, måler og regnet litt, så ser man etter noen få kalkulasjoner hvor "far away from reality" dette er. Men sammen med litt heldig romforvrengning og litt hjelp av delefiltre så kan det bli bra lyd av dette også.
Her ser dere hvordan et 400hz-6khz (alså et typisk mellomtonehorn) ser ut i formen.

Ette en god del mislykkede prøver og forsøk med fukting, bøying etc, resignerte jeg og kjøpte disse, ferdig beregnet, bøyet og satt sammen.

Jeg har forøvrig et sett Klipsch K700 mellomtonehorn (fra Heresey) i støpegods som jeg gjerne overlater til en som kan finne bruk for dem.
Mrk:
Jeg gir dem ikke bort til en grådig jævel ;D som skal ha dem liggende til pynt!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

FY FLATE
DETTE VAR MORO helt rått at noe så rimelig skal spille slik . Spiller nok ikke helt rett,men du verden så engasjerende. ( måtte justere bånddiskanten litt opp med L-PADen igjen etter at "trakten " var montert)
Det ble en hel enhet av dette.
Elvis sin Fever var til å få frysninger av
Tror jeg må lage disse små boxene slik de er nå,og heller bestille et par nye TB 4" ::)
Mvh Jan I

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342

Du syntes det ser så dårlig ut ? Ja Ja er man ikke bedre å bygge så...   Godt jeg kan skylde på tommelen  :D

Fikk så mange mailer om jeg kunne legge ut bilder av byggingen underveis,så jeg følte det nesten som et krav da  ::)
En ting er i hvertfall sikkert, det er moro å se dette bli til.
Hornet minner meg litt om en sax. Håper bare det spiller bra også.
Mvh Jan I
Jeg syns bygget ser helt topp ut jeg - det eneste jeg har å utsette på er materialvalg på hornbygget, men dette er jo bare et prøveprosjekt som du sier.

Ellers hadde det vært artig å høre de små kassene med bånddiskant og Ikea-boller, men bor ikke du litt langt unna?

Kunne jo laget et par kasser selv da. Vi har jo Ikea rett i nærheten og elementer har jeg litt for mye av - så intet problem ;D

Hva er delingen på diskanten, og med hvilken orden (1., 2., 3., etc. orden)?

Du er kjempeflink Jan!!

Vidar

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Jeg syns bygget ser helt topp ut jeg - det eneste jeg har å utsette på er materialvalg på hornbygget, men dette er jo bare et prøveprosjekt som du sier.

Ellers hadde det vært artig å høre de små kassene med bånddiskant og Ikea-boller, men bor ikke du litt langt unna?

Kunne jo laget et par kasser selv da. Vi har jo Ikea rett i nærheten og elementer har jeg litt for mye av - så intet problem ;D

Hva er delingen på diskanten, og med hvilken orden (1., 2., 3., etc. orden)?

Du er kjempeflink Jan!!

Vidar
Jeg er helt enig i at materialvalg er veldig uheldig og tynnt ,MEN som sagt man tager hva man haver  ::)
(  = billigprosjekt)
Vel prøveprosjekt og prøveprosjekt, har jeg visst at dette tok slik av og tok så lang tid så har jeg nok lagt mer i av materialvalg.
Det veldig morsomt å experimentere med disse rimelige (men gode) elementene så bare sett i gang.
Har jeg bodd nærmere så skulle du gladelig fått testet disse kassene. ( å sende koster jo mer enn å lage nye der du bor)
Disse bollene "farger" lyden en del, men på en behagelig måte,så det er vel verd 98,- ( for 2)for å experimentere med.
Når det gjelder delefilteret, så var dette et jeg hadde liggende til noen gamle technics høyttalere og er nok alt annet enn optimale. Vet ikke heller delefrekvens, men det virket nesten som om de delte for lavt.
Det ser ut som om det er et 1.ordens 6db lavpass
samt et 2. ordens 12db høypass + en L-PAD i serie til disk.
?????????     Litt usikker her.   ???
Må nok også moderisere meg litt fra i går kveld.
Det virket som om det manglet noe i nedre mellomtone/øvre bass med alt innkoblet,men ellers veldig engasjerende.
Ellers holder jeg på å teste storhornene nå.
Har bare skrudd fast sidene m. tvinger for å teste.
Synes det er litt "booomy" lyd akkurat nå, men kassene er helt udempet. Skal prøve å fylle litt saueull og prøve da.

Forresten så kom jo bassen frem nå,og en kan jo spille ganske høyt med min 2x12W rørforsterker på disse høyttalerne.
Må jo også takke for rosen :)
Mvh Jan I

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Ellers holder jeg på å teste storhornene nå.

Synes det er litt "booomy" lyd akkurat nå, men kassene er helt udempet. Skal prøve å fylle litt saueull og prøve da.
Litt boomy lyd innen man får justert seg inn er vel ikke helt usansynlig med horn.
Så lenge du ikke har limt på sidene har du jo en stor frihet.

Muligheter:
- demping med ull eller filt, i kompresjonskammeret, eller i linjen.
- justere størrelsen på CC
- justere horn-halsen og tykkelse og ekspansjon på hornet (lime in plater eller vinylgulvbelegg?)

+++ ?

Svein.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Litt boomy lyd innen man får justert seg inn er vel ikke helt usansynlig med horn.
Så lenge du ikke har limt på sidene har du jo en stor frihet.

Muligheter:
- demping med ull eller filt, i kompresjonskammeret, eller i linjen.
- justere størrelsen på CC
- justere horn-halsen og tykkelse og ekspansjon på hornet (lime in plater eller vinylgulvbelegg?)

+++ ?

Svein.
Ja har prøvd med litt saueull og dette resulterte i mye mindre "boomyeffekt"
Det er enda litt igjen,men jeg er ikke ferdig å experimentere med dette. Tror nok jeg klarer å få dette helt vekk,og DA tror jeg virkelig dette blir en "value for money" høyttaler.
Forresten hva mener du med å justere størrelsen på CC?

Mvh Jan I

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Vedr. størrelsen på CC:
CC (Compression Chamber) er kammeret bak høyttaleren. Det var der du ikke satte inn den øvre skrå plata til å begynne med for å ha justeringsmulighet.
Det er alltid lettere å redusere volumet etterpå enn å øke det. Det ser ut som du har 3 hull til det indre hulrommet også. Disse skal vel tettes?
For å redusere volumet kan du jo bare leggge inn en pose med sand, plastflasker med vann, spraybokser o.a.

Ideel størrelse på CC avhenger vel av høyttalelren, men jeg har ikke noen god tommelfingerregel tilgjengelig. Dessuten virker størreslen som et lavpassfilter. Stort kammer slipper (nesten) bare gjennom de dype frekvensene.

M.h.t. horn-halsen diskuterte vi vel i begynnelsen at den burde være noe rundt 50-70% av membranareallet. Det burde vel bli rundt 2cm (med 17 cm bredde)

---
ellers så bør du ikke høre så nøye på råd fra meg, jeg har selv et par horn som boomer litt ;D ;D

Svein.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Ja kom på det etter at jeg hadde lagt ut spørsmålet  :-[ , har faktisk lagd ferdig den øvre plata,slik at den er bare å feste.
Det lille kammeret m hullene tenkte jeg først å fylle m. skumgummi e.l.  og så stenge hullene gradvis. event fylle dette kammeret m sand e.l.
Bredden er 15,8cm og begynnelsen på "tunnellen" er 2,8cm. (slik at jeg kan minke denne)

Gode råd er godt å få, det er faktisk utrolig mye viten folk her på forumet besitter. OG som de faktisk deler  :) :)

Måtte jo teste dette også:

Mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517

Det der så faktisk litt fett ut!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Prøving av et par forskjellige piezodiskanter jeg hadde liggende:

PS: Har ikke prøvd disse lydmessig,skulle bare sette de opp for å se hvordan dette tok seg ut.
Mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313

Det der så faktisk litt fett ut!
Takker,ja synes også det ser litt heftig ut,og det ble en veldig "direkte til deg" lyd.
Ellers har jeg fått satt inn den extra skrå plata oppe i CC
og lagt litt skum inn ( siden mangler på den ene høyttaleren)
Har også satt inn en rundstokkavstiver under utgangen av hornet

Nå er det litt mer testing.
HUFF det er dette som tar tid,men som "gjør" hele høyttaleren til slutt lydmessig.
Mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Du kan nok fortsat dempe med mer og mer luftig dempematerialet utover i større deler av hornet.

Det ser bedre ut uten bollene på disse faktisk - syns jeg da :)

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1

Du kan nok fortsat dempe med mer og mer luftig dempematerialet utover i større deler av hornet.

Det ser bedre ut uten bollene på disse faktisk - syns jeg da :)
Blir ikke noe bygging med TL og TB elementer på deg a?

Du er jo Norges importør for TB,  så du må jo sette standarden.. ;D

Topp Bunn