TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Nilzen74

    Det er vel ikke noe horn bak, kun frontladning.
    Har sett på på denne konstruksjonen selv, men finner ingen byggetegning på de
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Byttet ut Ec-forsterkerne til fordel for en ny Accuphase E-480 med Dac50. Må vel sies at Accuphase sammen med Tannoy er en fantastisk kombo!

    Sent fra min G8231 via Tapatalk
     

    Nilzen74

    Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Innlegg
    40
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Trosse: Han kaller det bakladet horn. jeg skal ikke krangle med deg på det, men en lading bak som hvor man kan styre dimensjonene kan vel kalles et horn. Samma det. Da kalles vel ikke frontmunningen et horn heller. Ett fett for meg.

    Dimensjonene har han vel ikke direkte oppgitt, men om du leser hele tråden nøye så blir det vel meste nevnt. resten bør ikke by på enorme problemer å finne ut av. Han selger jo disse så skjønner godt at han verner om "oppfinnelsen" sin.

    Apropos mål så hadde jeg satt utrolig pris på om noen av dere feinschmekere kunne hjulpet meg med noen mål på munningen?

    På forhånd hjertelig takk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette er utrolig flott estetisk sett og utrolig spennende rent teknisk.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Men morro blir det. Her er et bilde for å illustrere løsningen.
    Veldig spennende! Er det 15"? Hvis dimensjonen på hornet foran er det samme som på Westminster (i hvert fall ser formen veldig lik ut) så medfører det visstnok en akustisk deling på ca 300Hz på 6dB/oktav omtrentlig (dvs det er et "frontloaded midrange horn" for frekvensområdet 300Hz-1000Hz). På Westminster er "rear loaded horn" to separate foldede horn for bassen. I mitt rom: De ruller av en smule fra 60Hz men bidrar likevel med bra output ned til ca 20Hz (ca -6/-9dB sammenliknet med 60Hz), litt avhengig av plassering - og ganske mye boost under 30Hz ved plassering nær front og sidevegg. Aldri hørt så "kjapp" bass før, veldig kult. Jeg har likevel valgt å sette dem litt mer frittstående og med ganske mye toe-in og heller komplementere med et par subber fra 50Hz og nedover som jeg enkelt kan slå av/på ved behov (ikke noe deling på frontene). Men subbene står for det meste på, siden jeg har fått dem meget pent integrert (både tid og fase) vha Audiolense DSP filtre. Hører lite til at subbene er LITT tregere fordi de deles så lavt og ellers er så godt integrert. Men jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe et par (eller muligens fire) horn-subber over nyttår, vurderer sterkt disse fordi de ikke tar så mye plass i bredden (for det har jeg ikke lenger :) og så er det litt ekstra gøy å støtte norske prosjekter: V110 se https://www.kvalsvoll.com/Services/compacthorn.htm
    Det tror jeg kan bli ekstra morsomt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Prestige-serien har en jordingsterminal i tillegg til +/- høy og lav frekvens.
    Dersom effektforsterkeren ikke har jordingsskrue, hvordan kobler dere da? Og gjør det forskjell med?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    893
    Antall liker
    572
    Jada det var seriøst. Dette til tross for at jeg oppga mål godt i forveien. Muligens for lenge i forveien. Nå skal det sies at jeg ble litt satt selv. Det ser jo ut for menigmann som en parodi på høyttaler.

    Tannoyene står fortsatt i stua. Når hun ikke krever de vekk før julaften mistenker jeg at de blir stående en liten stund. Bare så det er sagt: Jeg er IKKE en pisket hund, men når hun så og si kun har en hobby som innebærer interiør så kan det lett bli litt vanskelig. LMC og sluket vrenger seg vel, men happy wife, happy life.

    Nilzen
    Jeg synes også de er grimme. De har vel heller ikke optimale betingelser, når de står så tæt på væggen?
     

    hifi.vinyl

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2019
    Innlegg
    50
    Antall liker
    201
    Sted
    Vinterbro
    Prestige-serien har en jordingsterminal i tillegg til +/- høy og lav frekvens.
    Dersom effektforsterkeren ikke har jordingsskrue, hvordan kobler dere da? Og gjør det forskjell med?
    Testet å jorde mine kingdom 12. Kan ikke si jeg merket noen forskjell.... klarer ikke helt se hva det skal gjøre av endringer uansett. Dårlig jord er jo ofte årsaken til mye støy, og om man har dårlig jording hjemme, så gjør det bare vondt verre..... du kan jorde til hva som helst av dine komponenter. Det enkleste for de fleste er å bruke jordingsskruen på et riaa trinn eller lignende.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis jeg skulle prøvd måtte jeg nok koblet den rett til sekundær jord på min iso-trafo, som i praksis er jordpotensialet for alt utstyr i anlegget men som egentlig flyter i forhold til "jord" i resten av huset. Har litt lyst til å prøve for moro skyld men jeg har ikke kommet så langt og det er mulig jeg aldri gidder, tror kanskje jeg plasserer dette i kategorien snake-oil sammen med lyden av sølv vs kobber, vulkanisk stein som støtter under kabler, "audiofile" sikringer og cryo-behandlet delefilter! Selv om jeg ELSKER mine cryo-behandlede Tannoys og alt sølvet i mine kabler altså ;-)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser mange bruker rør på Tannoy,
    Noen som bruker eller har hørt "nøytral" transistor forsterker på Prestige serien? Vurderer å teste Tunberry Prestige GR på min Devialet.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ingen som gidder å svare deg Minutten? Jeg er i hvert fall VELDIG fornøyd med Tannoy sammen med ASR Emitter II. Forstår egentlig ikke helt at noen matcher Westminster med små rørforsterkere.. i hvert fall ikke hvis du liker å dra på litt men fortsatt ha god kontroll i bassen... jeg vurderte en bitteliten stund å prøve Boulder 865 på Westminster men fant ut at: nei, Westminster trenger mer strøm enn det for partykveld... jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å matche en Tannoy med 1000W RMS, og i hvert fall mye mer enn 8 rørwatt, for å få den kontrollen i bassen som jeg hører innimellom som et ankepunkt mot Tannoy...

    ps: nå hørtes jeg ut som en fullstendig bass-junkie, og det stemmer egentlig bra, men det låter ekstremt fint oppover også :)
     
    Sist redigert:

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Samme her. Emitter på cheviot. Rett og slett knall match :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1

    Mye tørrprat, men han virker fornøyd :)


    Edit:hvordan i all verden får jeg embedded?
    Edit 2: takk til Fenalaar + at jeg oppdaget feil link :)
     
    Sist redigert:

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm !

    Ser at dagens Cheviot har 2 porter gitt....

    Snodig

    Etter litt søk på nettet så kan det se ut til å være en tidligere modell av Cheviot.
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Aha. Var et bilde Tannoy la ut på Facebook for noen dager siden. Så begynte litt å lure. :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    ^ Läckert BB!

    Hur flyttar du de enkelt med SD-fötter?
    Takk Crosswind. Jeg har møbel”knotter” under SD føttene og har 3M dobbeltsidig tape for å feste dem bedre til høyttalerne. I tillegg har jeg brukt sort Tesa stofftape rundt dem fordi jeg kan ikke fordra den originale fargen:

    D26C9069-BB47-4984-BD6A-16691BE6094C.jpg


    -BB-
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Fin lösning. Så då sklir de enkelt på trägolvet under?
    Det vil jeg påstå at dem gjør. Jeg holder dem i toppen og sklir dem på gulvbordene. Dette fungerer også over bordfalsene. Dem står også passe stabilt med disse putene uten fare for å velte.

    -BB-
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    ^ Vakkert BB. Og kryss i taket, vi er rørende enige om Tannoy som musikkformidlere! :)
    (På tide du kommer ut av skapet som subjektivist nå, BB, det er et helvete å holde det inni seg! :D:D)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    ^ Vakkert BB. Og kryss i taket, vi er rørende enige om Tannoy som musikkformidlere! :)
    (På tide du kommer ut av skapet som subjektivist nå, BB, det er et helvete å holde det inni seg! :D:D)
    Tannoy spiser det som dem blir servert uten å mukke og her er råvarene en ATI542 og Anthem STR med bass management og DSP. Bruker kun bass management nå. Kilden er for tiden Tidal men en VPI spiller med Tranfiguration PU er på vei opp. Tenkte å koble platespilleren opp mot det digitale riiatrinnet i Anthem og samtidig også full analogt med et riiatrinn fra Soundsmith. Kjekt å kunne sammenlikne/leke seg litt når det er innevær her på fjellet.

    -BB-
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    10
    Tannoy GOLD 7

    Har fått TANNOY GOLD 7 og 8 i hus. Først ut er GOLD 7. Har hatt dem til test nå i en uke. Stått på nesten hele tiden med svakt volum. Nå etter en uke så har det virkelig åpnet seg. Med volumet på kl. 10:00 og med musikk av Diana Kralls Live in Paris så er dette lydnirvana. Er det virkelig lyden fra en moderat stor Monitor. Det er et utrolig brett stort lydbilde og det mangler ingen ting i verken topp eller bunn. Bassen er kontant med en nærmest brutal autoritet. Typisk Tannoy. Jeg gleder meg til å sette i gang test av GOLD 8. Kommer tilbake med den. Jeg sier bare LØP og kjøp.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg skulle hatt et par Gold 5 til PC høyttalere?
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    Tannoy G 15

    Jeg lurer på hvor mye er verdien på et par Tannoy Glenair 15 hvis en skulle finne på og selge dem ? Vurdere og teste et annet merke ;) Disse er i mint utsende/stand. Kjøpt dem nye.
     
    Sist redigert:

    jenjoh

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Turnberry GR

    Hei.
    Jeg har gått til anskaffelse av et par nye Turnberry GR. Spiller med en 24w kl A cayen rørforsterker..
    Nå har jeg ikke mere enn et par timer , maks 4-5 spilt, men jeg opplever de veldig «harde» i toppen,
    på grensen til det slitsomme å høre på Noen som kjenner disse, har samme opplevelsen? Vil de roe seg etterhvert,
    bør jeg prøve annen forsterker, akustiske tilltak osv om dette ikke avtar?

    Skal så klart la de få mange timer til på seg for å løsne litt, men ville nå høre etter om noen har hatt denne erfaringen..
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Har testet endel forskjellig på dem, men ingen ting av forsterkere kan måle seg med denne Krellen. G15 serverer en bass som jeg ikke har fått til tidligere. Det låter mye bedre på alle måter, men størst forandring i bassen.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    144
    Det er et utrolig brett stort lydbilde og det mangler ingen ting i verken topp eller bunn.
    Frequency range: 65 - 20,000 Hz, så lidt må der jo mangle i bunden....men dine A cappella plader mangler nok intet ;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    I motsetning til en del andre høyttalerprodusenter så forsøker ikke Tannoy å tvinge dem til å spillere lavere ned en hva dem gjør. Står det at dem spiller ned til 45hz så gjør dem det, hverken mer eller mindre. Derfor er dem også prime kandidater til å kombineres med en eller flere subwoofere. Jeg spiller selv med subwoofer som jeg deler ved 45hz.

    -BB-
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Jeg har gått til anskaffelse av et par nye Turnberry GR. Spiller med en 24w kl A cayen rørforsterker..
    Nå har jeg ikke mere enn et par timer , maks 4-5 spilt, men jeg opplever de veldig «harde» i toppen,
    på grensen til det slitsomme å høre på Noen som kjenner disse, har samme opplevelsen? Vil de roe seg etterhvert,
    bør jeg prøve annen forsterker, akustiske tilltak osv om dette ikke avtar?

    Skal så klart la de få mange timer til på seg for å løsne litt, men ville nå høre etter om noen har hatt denne erfaringen..
    Noe kan nok ligge hos elektronikken din..
    Jeg hadde Cayin forsterker og cd spiller, og klarte ikke å holde ut toppen på noen av de.. Ble vesentlig bedre med amerikansk, engelsk og italiensk elektronikk :)

    M
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Har fått TANNOY GOLD 7 og 8 i hus. Først ut er GOLD 7. Har hatt dem til test nå i en uke. Stått på nesten hele tiden med svakt volum. Nå etter en uke så har det virkelig åpnet seg. Med volumet på kl. 10:00 og med musikk av Diana Kralls Live in Paris så er dette lydnirvana. Er det virkelig lyden fra en moderat stor Monitor. Det er et utrolig brett stort lydbilde og det mangler ingen ting i verken topp eller bunn. Bassen er kontant med en nærmest brutal autoritet. Typisk Tannoy. Jeg gleder meg til å sette i gang test av GOLD 8. Kommer tilbake med den. Jeg sier bare LØP og kjøp.
    Hvem selger disse?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn