TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jo, det er vel mulig det. Men hvis du har mulighet til å trekke de litt ut fra bakvegg ville jeg ikke sett helt bort i fra at det kunne fungert. Men da helst med utprøving i eget lytterom først. Ellers må du vel over på stativhøyttalere, mitt lille tips ville kanskje vært å se i retning av Harbeth 30.1.
    Takker for svar men vil ikke DC8TI også bli for store for mitt lille rom?
    Vel, du har jo DC8TI, men om du får de brukt til til 15000 er vel kanskje litt tvilsomt. Kanskje bruke litt tid og spare?
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26


    Var veldi flotte i virkeligheten :D

    Og spiller heilt nydelig allerede rett utav eska:cool:
    Suben blei slått av med det samme de begynte å spille :O
    De se helt fabelaktige ut, ganske store også. Slike har jeg lyst til å prøve. HVordan går det med lyttingen?
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det Tommo21, fikk nettopp isted kommentar fra venninne at de var så fine at hu kunne overlevd med de i stova :)
    Seie kansje litt :p

    Lyttinga har blitt litt lita tid til enda, men førsteinntrykket etter non timer:
    eg har aldri hatt ein høyttaler som spiller så detaljert som desse og de har go tyngde i bassen som visstnok skal bli enda bedre etter innspilling :) Er jo bare 8" elementer men syns de trøkker greit til alikevel med bra dynamikk :)

    Veldi spent på utviklinga:cool:
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Gikk til anskaffelse av et par Mercury V4i i dag. De er tiltenkt hovedrollen i anlegg nr 2 på loftet. Måtte teste de i hovedoppsettet først, for å finne ut hva de er gode for. Og gode er nettopp hva de er, steike hvor imponert jeg er. Ufattelig gøy å få så god lyd for 2500!
    Fikk bittelitt (les veldig) lyst til å høre hva DC10ti har å by på, eller kanskje noen vurderer å kvitte seg med Glenair 15? Er redd RF83 går en usikker framtid i møte her :cool:
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har hørt de nye Tannoy Revolution XT6F? Jeg skal snart kjøpe nye høyttalere og disse frister veldig.
    Den blodferske testen i What Hi-Fi er også overbevisende: Tannoy Revolution XT6F review | Hi-fi speakers | What Hi-Fi?
    Precision 6.2 frister også, men prisen på de er ikke like fristende. Hva tror dere, er Precision 6.2 verdt de ekstra kronene?

    Edit: Ser på bildene i testen til What Hi-Fi at sokkelen på høyttalerne er anderledes enn bildene hos Stereofil.
    Hva kommer det av tro?
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har hørt de nye Tannoy Revolution XT6F? Jeg skal snart kjøpe nye høyttalere og disse frister veldig.
    Den blodferske testen i What Hi-Fi er også overbevisende: Tannoy Revolution XT6F review | Hi-fi speakers | What Hi-Fi?
    Precision 6.2 frister også, men prisen på de er ikke like fristende. Hva tror dere, er Precision 6.2 verdt de ekstra kronene?

    Edit: Ser på bildene i testen til What Hi-Fi at sokkelen på høyttalerne er anderledes enn bildene hos Stereofil.
    Hva kommer det av tro?
    Har ikkje hørt XT6F, men er meget fornøyd med mine XT8F og de er langt ifra innspillt endo :)
    Kjenner meg veldi igjen i forklaringen til testen til What hi-fi, men vil tru og håper XT8F er enda meir av det :)

    Bildet av sokkelen i testen ser ut til å være sokkelen til stativhøyttaleren i serien XT6.


     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Snart er Glenair 15 på veg. Har vært på utkikk etter disse en stund, gleder meg til å teste disse opp mot RF83. Kanskje litt risikabelt å kjøpe disse uhørt, men noen sjanser må man ta her i livet.
    Hos Stereofil mente de at min MA7900 hadde for liten dempingsfaktor til å drive 15 tommere!?
    Andre som har erfaring med McIntosh og 15 tommere som tilsier at det skulle være dårlig match?
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Glenair 15 er ikke vanskelige å drive. Men klart det blir mer moro med mye krefter. jeg har en KT88 forsterker som spiller helt fantastisk på Glenair 15. Det eneste jeg ikke får til på Glenair og andre Tannoy høyttalere er EC forsterkere.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Glenair 15 er ikke vanskelige å drive. Men klart det blir mer moro med mye krefter. jeg har en KT88 forsterker som spiller helt fantastisk på Glenair 15. Det eneste jeg ikke får til på Glenair og andre Tannoy høyttalere er EC forsterkere.
    Høres bra ut! Blir spennende å teste. Har og muligheten til å kjøre MA7900 som pre og Rotel RB1090 som power for å sammenligne med MA7900 alene, men tviler på om jeg blir så mye klokere av det. Har og lyst til å teste kl A, f.eks Musical Innovation MI9. Gjerne med en god rørpre. Men det er tungvint med logistikken nå som jeg har bosatt meg i Lofoten. Får se hva jeg synes om Glenair kontra Klipsch først, kun en av de blir stående. Trur jeg... 8)
    Når det gjelder EC sitter jeg med følelsen av at forforsterkerdelen er det svake punktet, men det er kun synsing basert på diverse demoer opp igjennom.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Det som merkes best er den late/slappe bassen en EC forsterker gir.
    Hørte EC på Dynaudio hos Soundgarden, det var katastrofe. Lyden var ullen og uklar, så byttet vi til Hegel og det spilte bra. Prøvde det samme på SA Explorer Master, her var det annerledes. Foretrakk EC på denne, hårfint foran Hegel. Skal sies at Hegelen var dobbelt så kraftig, og Dynaudio er krevende. Men fikk en a-ha opplevelse angående matching.
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Tannoy har en sprangvillighet som ikke EC klarer å få til. Jeg hadde tidligere D700 og det var umulig å få til med EC. Kjente ikke igjen lyden av Tannoy ved en kombo av TD 12 og EC 250. Vanskelig å forklare, men det lyder ikke Tannoy.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12


    Var veldi flotte i virkeligheten :D

    Og spiller heilt nydelig allerede rett utav eska:cool:
    Suben blei slått av med det samme de begynte å spille :O
    Stilig! Driver og lurer litt på disse selv. Lyst til å dele ytterligere erfaringer og gjerne litt om hvordan lytterom du har også :)
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Hei Volund
    For øyeblikket er eg i Kina og kommer ikkje heim før i månedsskifte igjen, så lite med lytting på meg for tida.

    Så blir enda ei stund til eg får spilt de skikkelig inn, men merker etter kansje 1-2 veker med fleire timers spilling kvar dag så at mellomtonen åpnet seg meir opp og bassen blei meir fastere enn utifra eska. Kan faktisk på visse sanger allerede da kjenne basslag i kassen som eg synest er imponerende fra 2 stk 8" (og er vel bare ein av de som spiller det djupeste fra 250hz og nedover).
    Vil påstå de er høyttalere som spiser det de bli matet med:)

    Eg har ikkje den beste hørselen til å kunne gå i microdetaljer, men ein kompis som derimot har det skal komme å høre på de etter eg kommer meg heim igjen.
    (kan kansje da gi hans rapport videre)

    Lydrommet er langt ifra kvadratisk av noe slag, mykje krinkelkroker, skråtak og ei åpen trappedør ned. Men har non bassfeller plassert i hjørner i bakkant, som hjelper godt på akkustikken i rommet. Har også lyttestol i skinn som eg tviler er optimalt for akkustiken? som med tida blir skiftet ut og såklart et teppe mellom meg og høyttalerne. Men alt i alt sliter eg ikkje med akustikkproblemer etter bassfellene kom inn og non høyttalere som ikkje passet min smak blei kastet ut :p

    Kan også nevne at eg har hatt JBL studio 590 tidligere som er i same prisklasse, Tannoyene spiller meir morro enn de uten å bli anstrengende :)
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Takk for kjapt svar fra langtvekkistan :)

    Da har akkurat Revolution XT 8F sneket seg inn døre og ned i kjelleren her. Førsteinntrykket er utrolig bra gleder meg til mer innspilling og testing fremover. Virker som om de har funnet den fine balansen mellom moro og vakkert, der høyttaleren makter begge deler.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Takk for kjapt svar fra langtvekkistan :)

    Da har akkurat Revolution XT 8F sneket seg inn døre og ned i kjelleren her. Førsteinntrykket er utrolig bra gleder meg til mer innspilling og testing fremover. Virker som om de har funnet den fine balansen mellom moro og vakkert, der høyttaleren makter begge deler.
    Bare hyggelig det, og det blir meir morro og meir vakkert og :cool:
    For å være ærlig så har hørselen min ganske godt av å få seg ein musikkpause etter eg fikk Tannoyene I hus :p
    Det blei mykje guffing kan du mildt si!

    Gratulerer med kjøp :)
    Ta gjerne bilde av oppsettet ditt å legg ut :)

    Kva elektronikk kjører du på de?
     

    ...

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.10.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    50
    Jeg har vel ikke akkurat de råeste Tannoyene (Mercury MX1) men att det skal komme så god lyd som det gjør ut av ett par gammle og billige høytalere er utrolig.:D
    image.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Jeg kunne ikke vært mer enig :) Mine var så rimelige, at jeg måtte gi selger ei vinflaske i tillegg, for ikke å få dårlig samvittighet :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: ...

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Oslo
    11150906_10153119107972702_5915933860028965628_n.jpg

    Ble overasket over hvor god lyd disse gir, deilig diskant og mellomtone
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Er det IMF du har bak der?
    Hva er de greiene på toppen? Noen vintage supertweetere eller??
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Oslo
    Ja det er Imf , Super tweetere ja :)
    De på stativ er tannoy
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Snart er Glenair 15 på veg. Har vært på utkikk etter disse en stund, gleder meg til å teste disse opp mot RF83. Kanskje litt risikabelt å kjøpe disse uhørt, men noen sjanser må man ta her i livet.
    Hos Stereofil mente de at min MA7900 hadde for liten dempingsfaktor til å drive 15 tommere!?
    Andre som har erfaring med McIntosh og 15 tommere som tilsier at det skulle være dårlig match?
    Da skal Glenair ankomme rett over helga. Ventetida blir laaang... Disse gleder jeg meg veldig til å få på plass i stua! Spent på matchen med rommet, håper på litt slam fra 15" her. Kommer tilbake med inntrykk etterhvert :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Oslo
    Du skulle kjøpt de tls 80 jeg solgte for en stund siden ;P De er litt "mindre"
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Du skulle kjøpt de tls 80 jeg solgte for en stund siden ;P De er litt "mindre"
    Tenkte på det, men kona ville fortsatt gått i flint. De ville neppe kommet lengre enn til garasjen, og den er full av emballasje fra alt det andre jeg har kjøpt.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Snart er Glenair 15 på veg. Har vært på utkikk etter disse en stund, gleder meg til å teste disse opp mot RF83. Kanskje litt risikabelt å kjøpe disse uhørt, men noen sjanser må man ta her i livet.
    Hos Stereofil mente de at min MA7900 hadde for liten dempingsfaktor til å drive 15 tommere!?
    Andre som har erfaring med McIntosh og 15 tommere som tilsier at det skulle være dårlig match?
    Da skal Glenair ankomme rett over helga. Ventetida blir laaang... Disse gleder jeg meg veldig til å få på plass i stua! Spent på matchen med rommet, håper på litt slam fra 15" her. Kommer tilbake med inntrykk etterhvert :)
    Da ankom endelig Glenair. Blir noen spennende dager med testing.
    Slenger med et bilde av laber kvalitet, bedre enn ikke noe....
     

    Vedlegg

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Du får komme med erfaringene også etter hvert. Uansett:Gratulerer.
    Har du plass til å dra frem høyttalerne fra veggen(e) når du spiller?
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Du får komme med erfaringene også etter hvert. Uansett:Gratulerer.
    Har du plass til å dra frem høyttalerne fra veggen(e) når du spiller?
    Takker. Kommer med erfaringer etterhvert ja, viktig å ikke komme med noen forhastede konklusjoner. Jeg trenger nok litt tid til å venne meg til en lyd som er såpass annerledes.
    Kan dra høyttalerne frem fra bakvegg ja, får teste litt forskjellige plasseringer. Hva mener du er den største fordelen med å dra de lenger ut fra veggen?
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Bassportene sitter på baksiden og du vil få en annen bass hvis du plaserer de lenger ut fra veggen. Hva du liker finner du jo ut.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Bassportene sitter på baksiden og du vil få en annen bass hvis du plaserer de lenger ut fra veggen. Hva du liker finner du jo ut.
    Joda, det er sant. Nå spiller ikke Glenair på langt nær så mye bass som jeg trodde, så de blir nok stående ganske nær vegg. Får leke litt med avstand og toe in de nærmeste dagene.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er det noen som har forsøkt Devaliet på Tannoy? Har et par dc10ti og vurderer en devaliet 200.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ja, har lurt på om jeg skulle oppgradere innenfor enten luxman eller mcintosch. Jeg liker lyden av luxman veldig godt men jeg må innrømme at jeg vanskelig kan se for meg en hifi-tilværelse uten mcintsoch i hus uansett om jeg føler at det mangler litt oppløsning på ma 7000( liker nok litt varm lyd). Hva vil jeg få hvis jeg hopper over på separate komponenter fra mcintosch?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mcintosh lyden er egentlig veldig lik i alle dems komponenter. Men dagens modeller, også den integrerte 8000, er endel mer oppløs enn tidligere. Om du kjøper integrert eller separat er rimelig hipp som happ på mcintosh syns jeg, med mindre du trenger kreftene en separert løsning gir.
     

    Totalsindre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    8
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    5
    Hei, jeg er ikke venn her ennå men håper det ikke blir lenge til. Jeg har vært litt intressert i defenition dc8t.
    Men jeg har desverre et meget lite lyyterom på ca 7kvm. og 250cm takhøyde. Rommet er ganske kvadratisk med tregulv og betongvegger/tak. Har satt opp noen akustikkplater og har teppe og sofa i rommet.
    Mitt spørsmål er om jeg kunne hatt en så stor høytaler som dc8t på mitt rom?
    Jeg er ikke ute etter å spille veldig høyt, men å ha dynamikk i musikken på moderate volum.
    Høyttalerne må stå ganske nærme bakvegg.
    Håper på svar :)
     
    Sist redigert:

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Om de skal stå nærme bakvegg ville jeg passet meg for høyttalere med bassport bak. Blir ofte litt ukontrollert buldrebass. Om jeg ikke husker helt feil faller DC8T inn i denne kategorien.

    Sitter nå og lytter til Revolution XT8F og er utrolig imponert over hva de får til for "bare" 16500. De har bassporten under med en spalte som peker fremover. De tåler mer enn mange andre å være nærme veggen. Dog ville jeg på 7 kvm vurdert lillebroren XT6F.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Bassen kan reguleres noe med de medfølgene skumproppene. Det er i alle fall en veldig bra høytaler som også vil takle eventuelle større rom ved en senere anledning også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn