TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Flott og gjenkjennelig oppsummering Haakon. Jeg vil legge til bare en erfaring. Den siste tiden har jeg spilt med 11 wat SEP på både Kensington SE og Turnberry SE. Og stort sett er det et helt rått bra, men - som jeg kan med forsterkerne jeg har nå - så spiller de best med litt (henholdsvis 3 og 4 dB) negativ feedback. Jeg kjenner godt til renhetslovene som gjelder blant mange rørforsterkerelskere, men erfaringen min tilsier at ulike høyttalere trenger ulike egenskaper fra en forsterker. Så oppsummeringen er, så lenge strømforsyningen er god, så er 11 watt på Prestige nok, men det bør justeres for en dæsj negativ feedback for å få kontroll på bassen. Og bass vil vi ha :cool:

    Budsjettet er ikke bestemt enda men når man har kjøp slike høyttalere så bør vel forsterkerdelen være deretter. Snuser litt på mf og bladelius. Men før et kjøp hadde det vært fint med innspill om hva man burde og evt ikke burde:)
    Kan i hvert fall komme med noen generelle råd: Tannoy DC-serie er stemt relativt tilbakelent, dvs, de har en elegant og avslappet topp som subjektivt oppleves å rulle litt av i forhold til mainstream-høyttalerne. Når dette er sagt, er det vel min mening at dette ofte er mer likt virkeligheten enn det som fremstilles av høyttalere der diskanten er mer "på", men her kan det være delte meninger. Jeg opplever DC-serien mest levende med svært gjennomsiktige og kontrollerende forsterkere, selv om de i og for seg er relativt lett last for forsterkeren. 30 Watt spiller greit med dem, så du behøver ikke være så veldig opptatt av høy forsterkereffekt, men det er aldri feil å ha gode strømforsyninger, så klin til med noe som veier litt. Om du finner forsterkere som jobber litt i klasse A finner jeg det alltid underholdende, men det er ikke det eneste som funker. DC 8T kan gå overraskende dypt, så igjen, forsterkeren bør kunne levere varene når det tar av litt, strømforsyning, altså.
    Så kan du forsøke å regne ut, da, sånn ca hvor disse rådene fører deg.... :cool:

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Hei og takk for gode råd og tips. Hva tror dere om dc8t i kombinasjon Parasound Halo21 og P3?
    Bumper denne :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    LFD er optimal match til alt av Tannoy
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Wikos: har dessverre ingen erfaring med Parasound, så her må andre komme med innspill.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    WRSE er absolutt penest uten "tøy" på:p
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Flott og gjenkjennelig oppsummering Haakon. Jeg vil legge til bare en erfaring. Den siste tiden har jeg spilt med 11 wat SEP på både Kensington SE og Turnberry SE. Og stort sett er det et helt rått bra, men - som jeg kan med forsterkerne jeg har nå - så spiller de best med litt (henholdsvis 3 og 4 dB) negativ feedback. Jeg kjenner godt til renhetslovene som gjelder blant mange rørforsterkerelskere, men erfaringen min tilsier at ulike høyttalere trenger ulike egenskaper fra en forsterker. Så oppsummeringen er, så lenge strømforsyningen er god, så er 11 watt på Prestige nok, men det bør justeres for en dæsj negativ feedback for å få kontroll på bassen. Og bass vil vi ha :cool:

    Hei og takk for gode råd og tips. Hva tror dere om dc8t i kombinasjon Parasound Halo21 og P3?
    Bumper denne :)
    Har ikke direkte erfaring med hverken Halo-serien til Parasound eller DC8T, så min gjetting må taes med en stor klype salt:

    Kjørte en liten stund med den rimeligere NC-serien effekttrinn på Tannoy Sandringham, og det låt helt ok, selv om effekttrinnet nok ikke fikk frem det aller, aller beste av hva som bodde i høyttalerne. Basert på snakk rundtom er det rimelig å tro at Halo-serien er hvassere og byr på enda bedre oppløsning. Dessuten tror jeg at DC-serien til Tannoy er voicet litt mer mot moderne transistorelektronikk, enn Prestige-serien. Så alt i alt tror jeg at det kan bli en bra kombinasjon. Bare husk å bruke kilder (DAC, CDspiller, vinyl etc.) av best mulig kvalitet.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Flott og gjenkjennelig oppsummering Haakon. Jeg vil legge til bare en erfaring. Den siste tiden har jeg spilt med 11 wat SEP på både Kensington SE og Turnberry SE. Og stort sett er det et helt rått bra, men - som jeg kan med forsterkerne jeg har nå - så spiller de best med litt (henholdsvis 3 og 4 dB) negativ feedback. Jeg kjenner godt til renhetslovene som gjelder blant mange rørforsterkerelskere, men erfaringen min tilsier at ulike høyttalere trenger ulike egenskaper fra en forsterker. Så oppsummeringen er, så lenge strømforsyningen er god, så er 11 watt på Prestige nok, men det bør justeres for en dæsj negativ feedback for å få kontroll på bassen. Og bass vil vi ha :cool:

    Hei og takk for gode råd og tips. Hva tror dere om dc8t i kombinasjon Parasound Halo21 og P3?
    Bumper denne :)
    Har ikke direkte erfaring med hverken Halo-serien til Parasound eller DC8T, så min gjetting må taes med en stor klype salt:

    Kjørte en liten stund med den rimeligere NC-serien effekttrinn på Tannoy Sandringham, og det låt helt ok, selv om effekttrinnet nok ikke fikk frem det aller, aller beste av hva som bodde i høyttalerne. Basert på snakk rundtom er det rimelig å tro at Halo-serien er hvassere og byr på enda bedre oppløsning. Dessuten tror jeg at DC-serien til Tannoy er voicet litt mer mot moderne transistorelektronikk, enn Prestige-serien. Så alt i alt tror jeg at det kan bli en bra kombinasjon. Bare husk å bruke kilder (DAC, CDspiller, vinyl etc.) av best mulig kvalitet.
    Har kokt det ned til et det trolig blir en av disse:
    1.Bladelius Thor ll
    2.Musical Fidelity M6I
    3.Parasound Halo A21 m/den nye P5.

    Takk for innspill og en ellers så livlig tråd! ;)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Bumper denne :)
    Har ikke direkte erfaring med hverken Halo-serien til Parasound eller DC8T, så min gjetting må taes med en stor klype salt:

    Kjørte en liten stund med den rimeligere NC-serien effekttrinn på Tannoy Sandringham, og det låt helt ok, selv om effekttrinnet nok ikke fikk frem det aller, aller beste av hva som bodde i høyttalerne. Basert på snakk rundtom er det rimelig å tro at Halo-serien er hvassere og byr på enda bedre oppløsning. Dessuten tror jeg at DC-serien til Tannoy er voicet litt mer mot moderne transistorelektronikk, enn Prestige-serien. Så alt i alt tror jeg at det kan bli en bra kombinasjon. Bare husk å bruke kilder (DAC, CDspiller, vinyl etc.) av best mulig kvalitet.
    Har kokt det ned til et det trolig blir en av disse:
    1.Bladelius Thor ll
    2.Musical Fidelity M6I
    3.Parasound Halo A21 m/den nye P5.

    Takk for innspill og en ellers så livlig tråd! ;)
    du har kokt ned til seriøse forsterkere, men pust nå med magen og tell til ti: du har ikke engang vurdert rørforsterkere. Seriøst - det er jo snakk om Tannoy :rolleyes:
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Bumper denne :)
    Har ikke direkte erfaring med hverken Halo-serien til Parasound eller DC8T, så min gjetting må taes med en stor klype salt:

    Kjørte en liten stund med den rimeligere NC-serien effekttrinn på Tannoy Sandringham, og det låt helt ok, selv om effekttrinnet nok ikke fikk frem det aller, aller beste av hva som bodde i høyttalerne. Basert på snakk rundtom er det rimelig å tro at Halo-serien er hvassere og byr på enda bedre oppløsning. Dessuten tror jeg at DC-serien til Tannoy er voicet litt mer mot moderne transistorelektronikk, enn Prestige-serien. Så alt i alt tror jeg at det kan bli en bra kombinasjon. Bare husk å bruke kilder (DAC, CDspiller, vinyl etc.) av best mulig kvalitet.
    Har kokt det ned til et det trolig blir en av disse:
    1.Bladelius Thor ll
    2.Musical Fidelity M6I
    3.Parasound Halo A21 m/den nye P5.

    Takk for innspill og en ellers så livlig tråd! ;)
    du har kokt ned til seriøse forsterkere, men pust nå med magen og tell til ti: du har ikke engang vurdert rørforsterkere. Seriøst - det er jo snakk om Tannoy :rolleyes:
    For at dere skal forstå mine valg så er det kanskje greit å summere opp hvor i denne "forvirrende hifi-verdenen" jeg befinner meg :)

    Mitt anlegg som nå oppgraderes; harman/kardon AVR260 med Canton cinema 125 (satelitter og sub, 5.1 system) og en samsung blueray som jeg syntes var en enestående kombinasjon når det kom inn i hus for noen år siden, et virkelig steg opp fra det jeg hadde før! Fikk hele pakken for 12.000,- via en kompis som er butikkeier i en av de større kommersielle el-kjedene. Dette var et varp i mine øyne ;) Har egentlig vært lykkelig(uvitende) med dette oppsettet fram til for en måneds tid siden, da jeg skulle gjøre meg klar for å dra på ferie.

    Hvorfor oppgradering?
    I min mine ferieforberedelser hadde jeg lagt inn et besøk Soundgarden her i Trondheim for å kjøpe et sett Focal Spirit One hodetelefoner og Fiio7 forsterker. Tanken var god men det skulle vise seg at besøket hos Soundgarden skulle gi mersmak, og ikke bare med tanke på hodetelefoner med også lyd hjemme i stua.

    Etter å ha kjøpt og betalt det jeg skulle og var egentlig veldig lykkelig, trodde jeg! Men i mens jeg sto å lytta på lyden i Focalene hadde det kommet inn en kunde med sine egne høyttalere og ville prøve ut div forsterkere. Jeg ble stående å lytte etter at jeg hadde betalt mens de testet (har ikke peil på hvilke høyttalere eller hvilken forsterker dessverre) Det var da det skjedde!! Det var som det gikk opp et lys(eller lyd?:) for meg. For en lyd! for en klar og detaljert lyd! Hadde ikke hørt maken (hvertfall ikke tenkt igjennom det på samme måte)! Gikk derifra med med et stort smil!;)

    Men, ja det ble et et stort MEN det hele. For når jeg kom hjem, fikk rigga meg i sofaen, dro fram fjernkontrollene og fikk fyrt opp det jeg fram til da trodde var LYDanlegg så ble jeg ufattelig trist. For en nedtur! Det jeg trodde var bra lyd var jo bare suppe i forhold til det jeg hørte hos Soundgarden tidligere på dagen!

    Had to happen!
    Etter å ha pøst ut min store fortvilelse til en kompis som forsåvidt er oversnittet hifi interessert, skjedde det som var uungåelig! Noe måtte gjøres og det SNAREST! en oppgradering var på trappene! Etter litt søk og diskutert en del anbefalte han meg å gå for et par Tannoy dc8t som ble lagt ut for salg her på torget. Prisen var slettes ikke ille i følge han selv om de kosta mange tusen mer brukt enn hele mitt HK/Canton/Samsung oppsett kostet nytt!

    To dager før ferien satte jeg meg i bilen og kjørte Trondheim-Oslo-Trondheim og hentet hjem høyttalerne :cool:

    Ble jo selvfølgelig helt hekta og brukte da så følgelig hver anledning med wifi tilgang med ipaden og tlf i ferien til å lese annonser, diskutere og utforske denne hifi verdenen(til min samboers store fortvilelse). Og bedre meg for en forvirrende verden! Det var jo så ufattelig mye å velge i mellom! Sov dårlig om natten! siste jeg leste om før jeg sovna og første jeg leste når jeg våkna. HIFI og forsterkere!! Hadde til og med med meg ipaden ned ved bassenget!14 dager til ende pågikk dette! Jeg var sikkert innom et titalls forskjellige produsenter før jeg med god hjelp kom fram til disse:
    -Bladelius Thor ll
    -Musical Fidelity M6i
    -Parasound Halo A21 m/nye P5


    Er nå kommet hjem fra ferie og har lyttet noen timer til Tannoyene tilkoblet HK AVR260. med sine 2x40W så spiller den overraskende greit. Høyttalerne gir selvfølgelig en helt annen lydopplevelse hva Canton C 125 klarte, skulle vel bare mange ;) Mye vil jo ha mer og i dette tilfellet må det jo til i form av en Forsterker som kan drive Tannoyene med bravour!

    Rør?
    Etter som at dette er mitt første steg inn i hifi verdenen så blir det ikke rør i første omgang. Rør er helt ukjent for meg og det må læres mer om faget før jeg tar det steget, noe som jeg sikkert kommer til å gjøre med tiden :)

    Prøver forsåvidt å puste med magen men er jommen ikke lett og telle til ti! :D

    Konklusjon
    Burde holdt meg unna spesialforretning som selger hifi da det viser seg at det ble meget avhengighetsdannende og det røsker godt i lommeboka til en som har alt for mange hobbyer fra før:p

    Håper dette var litt oppklarende om hvor jeg er pr nå :confused:Fersk.no
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt skrevet Wikos.
    Tror vi er mange som kjenner oss igjen i mye av det du beskriver her ;)

    PS
    Det er noen av oss her inne på sentralen, som bor i Trondheim/Trøndelag
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt å følge din hifi-hobby og dens utvikling. Forstår godt dine prioriteringer. Samtidig vil jeg melde inn at en moderne rørforsterker ikke trenger å være så komplisert å ta i bruk - og synergien med Tannoy er formidabel. Hvis du ikke er for utålmodig, så kan Horten messa være et fint utgangspunkt for å få oversikt over ulike forsterkere. Stereofil skal sannsynligvis spille på Tannoy og Manley (rør) :cool:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har en rørforsterker Mastersound 845 på hjemmebesøk som spiller på mine tannoy dc10t. Har tidligere hatt en Line magnetic 218 (også med 845) på besøk. Selv har jeg et flott modwright 150w transistor effekttrinn. Kan bare konstantere at 845 rør er for mine ører en perfekt kombinasjon med dc10t. Det er plenty av krefter med 20-30w klasse a i min 40kvm stue. Rom og tilstedeværelse er komplett og begge forsterkere har stålkontroll på bassen. Ta kontakt med mala audio og du får en lm 218 til hjemlån. Det må bare prøves hvis du ikke har opplevd rør på Tannoy.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Takker for gode innspill om rør:) Tviler ikke på at rør er er ypperlig valg for tannoyene mine men i denne omgang blir det nok en transistorløsning. Tror at Rør vil komme inn i bildet etterhvert som jeg lærer litt mere om hifi og hi end, må prøve og feile litt for å gjøre meg opp egen erfaringer :)
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Har en rørforsterker Mastersound 845 på hjemmebesøk som spiller på mine tannoy dc10t. Har tidligere hatt en Line magnetic 218 (også med 845) på besøk. Selv har jeg et flott modwright 150w transistor effekttrinn. Kan bare konstantere at 845 rør er for mine ører en perfekt kombinasjon med dc10t. Det er plenty av krefter med 20-30w klasse a i min 40kvm stue. Rom og tilstedeværelse er komplett og begge forsterkere har stålkontroll på bassen. Ta kontakt med mala audio og du får en lm 218 til hjemlån. Det må bare prøves hvis du ikke har opplevd rør på Tannoy.
    Men bare sånn av ren nysgjerrighet; hva er kosten på rørforsterkeroppsett tilsvarende de du beskriver? :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kosten med røroppsettet på mine Tannoy Dc10t i forhold til mine preferanser er en fantastisk tilstedeværelse i musikken. Instrumenter og sangere er plassert rundt i et enormt tredimensjonelt rom som jeg bare har hørt rør klare å male. I tillegg syntes jeg det var overraskende hvor veldefinert bassen var med begge forsterkerene. Bevares jeg har et glimrende transistoreffekttrinn, men jeg syntes 845 forsterkerene spilte mer på lag med høyttalerene mine som trossalt har en følsomhet på hele 92 db. Ser ikke at det er noe mer styr med rør enn transe foruten at de bør slåes av etter bruk. Biasinnstilling ved rørbytte er såre enkelt på line magnetic som har innebygd biasmeter. På mastersound var det omtrent like enkelt, men du er avhengig av et multimeter.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hvis du mente kostnad så ligger det nå en ny Line magnetic 218 på torget til 18k. Mastersound er vel veiledende 37k. Rør byttes vel rundt 2000 timer og koster vel en 1500 for et sett greie 845 rør.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Greit! Etter "massivt press" og gode omtaler mtp rør og Tannoy så gir jeg etter! I morgen sender Mala audio en LM 218IA slik at jeg kan få teste! :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer! Du får nok en gledelig overraskelse og Så må du gi rapport. Du vet at det er en til salgs i trondheim til spottpris?
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Håper på det beste. Gir selvfølgelig tilbakemelding når den er testet litt. Ja ser det ligger en tilsalgs på torget. Ser også ut som det er mulig å få en til god pris hos mala, så vi får se. Teste først nå ;)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy og rør har jeg levd med i en årrekke. Nå er det trioderøret 805 som trakterer mine 12" med bravour. Har prøvd 845 også med veldig godt resultat!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Da har min Modwright blitt ofret på rørforsterkerenes alter. Modwright var sørgmodisk avlevert og bestilling har blitt lagt inn på en Mastersound Compact 845. Har prøvd mye forskjellig nå på Dc10t og trodde jeg var i trygg havn med fantastiske Modwright Kwa-150. Men ei... Etter tohjemmedemoer med 845 er jeg overbevist om at for mine ører er det ingenting som kler dc10t bedre.
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    De står veldigt nære bakvegg , 15cm sånn ca . Jeg starta med og ha dem 1m ut på gulvet , men fik ikke lyden til og sitte før de ble plassert helt oppe i hjørnene . Dette hadde nok ikke fungert om de ikke var front ported . De spiller utroligt nok helt frigjort i fra rommet selv med den plasseringen i et forholdsvis lite rom . De ble straks mye bedre kontroll når BP20 kom på plass , så nå spiller jeg med begge portene åpne .

    Jeg kan ikke si så veldigt mye om Audio Logic Dac`en enda da de meste av elektronikk er nytt , så jeg trenger nok noen uker på og lære og kjenne utstyret først .
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Ser mange nevner Dc10t som en høyttalere som man kan bruke det meste av forsterkere på , jeg er ikke sikker på at jeg er helt enig i det. Den spiller pent med Audio valve og EC , men slipper seg ikke helt løs. Kanskje en hegel etter audio valven hadde vært bedre ? Jeg har testet med kun H200 og det hørtes ikke så halvgærnt ut .
    Selv så vurderer jeg rør hele vegen på de.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.717
    Antall liker
    11.190
    Torget vurderinger
    2
    Ser mange nevner Dc10t som en høyttalere som man kan bruke det meste av forsterkere på , jeg er ikke sikker på at jeg er helt enig i det. Den spiller pent med Audio valve og EC , men slipper seg ikke helt løs. Kanskje en hegel etter audio valven hadde vært bedre ? Jeg har testet med kun H200 og det hørtes ikke så halvgærnt ut .
    Selv så vurderer jeg rør hele vegen på de.
    Det vil som alltid bero på smak og behag, jeg deler forsåvidt din opfatning av at nøye seleksjon er like viktig med DC10t som med de fleste andre høyttalere. Det som gjør dem greie, er jo at de har en relativt lettdrevet natur, samt at de låter nokså avslappet, litt mot det mørke, slik at de er mottakelige for det meste. For å få litt "sprut" i dem , foretrekker også jeg kontroll og stor grad av gjennomsiktighet fra kilde og forsterker. De minste rørforsterkerne sliter litt med dem, i de fleste tilfeller bør man nok ha en del kraft og god kvalitet på trafoer. Monoblokker med Interstage-løsninger kan nok være helt optimalt, men det koster som kjent litt. Selv foretrekker jeg derfor kombinasjonen av en god rør pre og en solid, hurtig og bestemt transistor effektforsterker på DC10t.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har nå prøvd et kraftig transeffekttrinn med både TVC og aktiv rørpre og to forskjellige SET integrerte. Jeg tror valget er også avhengig av lyttenivå og ikke minst lytterom. Jeg inbiller meg å ha kommet i havn med en Mastersound SET 845. Den har jo noen gedigne trafoer som tydeligvis gir det Dc10t trenger. De kvalitetene som var avgjørende for meg var veldefinert og dynamisk lydbilde ved lavere lyttenivå, luftighet og en magisk mellomtone. Bevares, transeeffekten og rørpre var en fantastisk match, men ved mine lyttenivåer lå jeg på bunn av skalaen på preamp og nærmest full attenuering på TVC. Ja det var mye gain i systemet, men jeg brukte stort sett noen skarve watt,så hva skal jeg da med 150 av de? Iallefall hjemme hos meg sparker 30 gode klasse A watt noe voldsomt med liv i Tannoyene og til rølpenivåer hvis det er nødvendig. Til info er stua kun 30kvm. Musikksmaken spenner seg fra renessanse til elektronisk så det er ikke bare trio jazz jeg har prøvd de forskjellige kombinasjonene på...
     
    Sist redigert:

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Har selv dårlige erfaring med små set-forsterkere på Dc10t . Hadde dog vært morsomt og testa med min nåværende Border Patrol S20exd som leverer mye strøm . Har også testa/hørt EC på Dc10t , Kingdom15 og Glenair 15 å kan ikke si dette var det helt store . Mørkt , slapt og inneslutta .

    Testa også enn periode med H200 som blir nevnt å likte også denne comboen greit . De mangla litt på "musikalitet" så det spørs om ikke Hegel effekttrinn med enn god rør-pre kunne vært veien å gå .

    Ellers ville jeg sterkt vudert Klasse a forsterker(e) fra Musical Fidelity , Pass Labs ,Luxman , Accuphase . Men de koster jo noen slanter .
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har selv dårlige erfaring med små set-forsterkere på Dc10t . Hadde dog vært morsomt og testa med min nåværende Border Patrol S20exd som leverer mye strøm . Har også testa/hørt EC på Dc10t , Kingdom15 og Glenair 15 å kan ikke si dette var det helt store . Mørkt , slapt og inneslutta .

    Testa også enn periode med H200 som blir nevnt å likte også denne comboen greit . De mangla litt på "musikalitet" så det spørs om ikke Hegel effekttrinn med enn god rør-pre kunne vært veien å gå .

    Ellers ville jeg sterkt vudert Klasse a forsterker(e) fra Musical Fidelity , Pass Labs ,Luxman , Accuphase . Men de koster jo noen slanter .
    Hvilke set amper har du prøvd ut? Snakker vi type mindre 300b amper?

    Rocknrolla: du sitter jo på en flott pre, så det hele koker jo ned til hvilken lydsignatur du er ute etter. Jeg var bergtatt av tilstedeværelsen som 845 set gav meg, men innrømmer at transeffekt og rørpre var hurtigere og hadde mer gå på når volumet gikk opp. Dog var den kombinasjonen hos meg mer tilbaketrukken i forhold til SET og jeg følte meg mer distansert fra musikken. Som Leifi nevner er det ikke dumt å prøve ut gode klasse A transistortrinn som pass labs, accuphase eller Firstwatt. Modwright kwa100 eller 150 er jo også fantastiske effekttrinn som gir klasse A i de første wattene og har mye å gå på i forhold til strømreserver.
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Her snakker jeg små eksotiske set-amper som Audiopax , Audio Note etc.. Disse brukte jeg i sin tid på hoveroppsette som besto av Avantgarde Mezzo som nermest går på luft . Så de set-ampene jeg testa var aldri ment som noe permanent valg . Ble bare testa for moro skyld .

    Den ampen du driver og tester er jeg ikke i de minste tvil om fungerer , da det er forskjellige singel ended amper som leverer plenti med strøm . Mine Canterbury er nok enn av de mest lettdrevne høytalerene til Tannoy , så jeg skal ikke sette den opp i mot Dc10t når det kommer til det punkte . Men min BP effekt som er singel ended 300b på 18w med 2separate psu`er har full kontroll på det store elemente . Mistenker også den ville gjort enn god jobb på Dc10t .
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Hadde vært moro med mere bilder her i tråden folkens . Så dra frem kamera å knips i vei .
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    canterbury ser fantastiske ut både på bilde og spesifikasjoner. Bortsett fra følsomheten, hva er det som gjør høyttalere lettdrevene? antall element? Impedansekurve?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Mitt oppsett: Mastersound Compact 845 på toppen, Aesthetix Calypso pre på gulvet. modwright Kwa-150 i racket. MW er avlevert ny eier.
    image.jpg
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Håper på det beste. Gir selvfølgelig tilbakemelding når den er testet litt. Ja ser det ligger en tilsalgs på torget. Ser også ut som det er mulig å få en til god pris hos mala, så vi får se. Teste først nå ;)
    Da var det på tide med en oppdatering på min vei inn i livet som hifi "tulling"

    Hadde ikke trodd at jeg skulle bli en av de/dere som hører forskjell på lyd mellom både forsterkere og dac'er men nå er jeg altså der! Lytter til lydkvaliteten foran selve musikken! Har nå etter en ukes intens testing av av Forsterkere og dac'er kommet fram til hva jeg skal gå for.

    Min test hjemmetest:

    Utgangspunktet var for det hele var å finne en dugelig forsterker til mine ny innkjøpte Tannoy DC8T.
    På dagsorden har det vært to Dac'er: NAD M51(lånt av Hifiklubben Trondheim, stor takk til de) og Hegel HD20, og to forsterkere. En LM Audio218ia og en oppgradert Musical Fidelity A1008. Her var det forskjeller store hørbare forskjeller både mellom dac'er og forsterkere. Artig å få hørt forskjell på rør og transistor :)

    MF A1008: Hadde en skarp bass, lavere/mindre/lysere mellomtone, klar og ren lyd, om man kan si litt mer filtrert/mekanisk enn rørlyden?. Spilte med snert og skikkelig trykk!

    LM218ia:(etter ca 100 timer innspilling). Varmt lydbilde, fyldig mellomtone og en tung bass med mye punch. Ble veldig imponert over hvor godt denne spilte på mine DC8T! Fikk en helt annen romfølelse.

    Begge forsterkerne var uten tvil på høyde med hverandre men leverte hver sitt lydbilde. Synes også at dac'ene var i samme klasse selv om de leverte hvert sitt lydbilde, så her er det smak og behag som teller inn. Det var plusser og minuser samme hvilket oppsett som ble testet.

    Min konklusjon:
    Etter mye fram og tilbake, lytting og vurdering sammen med to kompiser kom jeg fram til at jeg skulle gå for RØR! :)
    Så nå har jeg gått til innkjøp av en LM Audio 218IA integrert rørforsterker! Ser fram til en høst fylt med nye lytte/musikk opplevelser! :)

    Takk
    Takk til Mala Audio får lån av LM Audio 218ia , god service med bra oppfølging! Anbefales!
    Takk til dere som manet til test og vurdering av rørforsterker! Angrer absolutt ikke på det!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Halleluja! Det er flere som har sett lysene av 845 røra! Morro at det fungerer og håper vi kan utveksle videre erfaring om tannoy og 845 rør. Det virker som disse rørene har fått en renessanse etter at Sveinung begynte med Line Magnetic.

    Jeg hadde også en hegel hd20, men har nå byttet den med en nos dac som heter metrum octave. Lm 218 har høy inngangsfølsomhet og følte at det ble mye gain og lite spenn på volumregulering med hegelens 2,5v ut. Kanskje greit å velge en dac med relativt lav utgangsspenning?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn