Tannoy GRF Professional(byggetråd med bilder)

E

espenj2005

Gjest
Hei!
Tenkte jeg skulle legge ut en liten tråd om bygging av et par vintage høyttalere med bakladet horn og 15" dual consentric elementer fra Tannoy. Orginalt skal det være "Monitor Silver" elementer i denne konstruksjonen men egenskapene til HPD385(1974) skal være "drop in"
HPD 385 er etterfølgeren til legendariske Monitor Gold. HPD skiller seg ut med "ribbein" montert på membranet for å øke powerhandling(og bass) samt et nitrist oppheng i stoff som råtner etter ca 15 år...
Høyttalerne er forholdsvis store og kompromissløse. En "End of the affair" konstruksjon med WAF faktor som PA utstyr. Litt taktikk blir brukt siden jeg lurte pappa´n til samboeren til å hjelpe meg med tilskjæring av delene. 7 fullsize mdf og kryssfiner er tilskjært. Har etter mye tid på kne med "knepte" hender fått et oppgitt OK av interiørarkitekten til å taue inn "tilbyggene" Husk at det ikke trenger å gå så bra om du skulle begå samme synden som jeg har gjort. Vi har en portefølje på 2 små terrorister samt felles hus og bil - og snart 2 store høyttalere. Det er ikke lenger bare å dra sin vei :)
Siden elementene hadde dårlig oppheng måtte jeg begynne med å skifte disse:









Starten på kompresjonskammer



Så langt er jeg kommet nå men vil fortsatt legge ut bilder og komentarer etterhvert som prosjektet går fremover.
Takk
Espen
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Ser bra ut, men prøv å reduser størrelsen litt på bilde nummer 4.

Frode
 
E

espenj2005

Gjest
Der var feilen ja... Fersk i gamet. Kommer mer bilder med blant annet byggetegninger samt forklaringer og beskrivelser for de som ønsker det.
Mvh
Espen
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Nå ble det bedre, ja! Tannoy har en del fascinerende konstruksjoner som jeg kunne tenkt meg å prøve.

Frode
 
E

espenj2005

Gjest
Har ikke hørt på de store fra Tannoy men håper å få en liten smakebit neste gang jeg er i Oslo. De jeg bygger har endel tilfelles med Westminster Royal. Blant annet er bakhornet av samme(med forbehold) størrelse som Westminster slik at jeg kan forvente en lav -3db. Det gleder jeg meg til. Bakhornene jeg har nå har -3db ved ca 45hz og det virker ganske bra og realistisk med horn.
Mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Fantastisk tråd, Espen! ;-) Jeg har hørt endel klassisk Tannoy, og de opplevelsene hører med blant mine aller beste lytteseanser, alle som en.:) Forøvrig må jeg si jeg beundrer motet ditt, disse kassene kan vel karakteriseres som du antyder - som tilbygg, men det kan jo virke som om du her like velsignet som jeg føler meg - med en langt over gjennomsnittet musikkinteressert og forståelsesfull livsledsager... ;-) Gleder meg til neste rapport...og endelige lytteintrykk! Lykke til!
 
E

espenj2005

Gjest
Takk Impulse!
Konstruksjonen var MYE mer omfattende og større enn jeg først trodde. Hver høyttaler har 2 horn slik at alle plater med vinkler etc må dobbles. Tegninger viser heller ikke allt og noe må tilskjæres on site. Topp/bunn måtte tegnes opp for fresing av spor til alle kabinettdelene(se bilde) og siden allt blir gjort for hånd må det være nøye slik at platene passer i topp/bunn.
Har fått tid til litt mekking og skjært hull i subbaffel(19mm mdf skal i sandwitch med denne)
Monterte element og satte det hele på plass med magneten inn i hybelen. Fyllte deretter med byggeskum og lot det tørke før jeg tok ut elementet. Resultatet ble et tett og fint kammer for magneten.

Limtvingen holder hast sideveggene til magnet kammeret.
Neste jobb blir å lage/tilpasse avstivere som skal monteres mellom platene(horngangene) og montere første delen av hornet
Mvh Espen
 
E

espenj2005

Gjest
På gøy monterte jeg elementet i baffelen, plasserte den imellom mine nåværende høyttalere med en plate på toppen for å simulere ett kammer. Sat.. for en kraft. De må skyve en del luft ja.
Ps! Høyttalerne er 8" Fostexelementer i Jericho horn

Mvh
 
E

espenj2005

Gjest
2 smale vegger som danner innersidene til trykkammer. På andre siden blir det et kammer som skal fylles med sand. Tilsvarende vinkel kommer i innersvingen til hornmunningen.
Mvh
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.467
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Milde Moses, for noen beist.
Hva er størrelsen på disse?

Men finfin bildetråd. :)
 
E

espenj2005

Gjest
Takk
:eek: De blir rundt 150cm på strømpelesten og 82cm brede. Ca 550 liter intern volum.
Mvh Espen
 
E

espenj2005

Gjest
Da fikk jeg klemt inn en kveld i kjelleren og fikk jobbet litt videre. Har tilpasset sub-baffel mot magnethullet og har brukt mye tid til filing/kirurgi av åpningen til magneten. Det er på mm nøye for at elementet skal bunne jevnt med sub-baffel. Ellers har jeg gjort klar avstivere som skal monteres sammen med de påfølgende horngangene. Har også drillet hull og banket i slagmuttere fra baksiden etter å ha forsterket med 12mm finerprofil. På bildene kan det som skal bli sandkammer sees. Tilsammen 6 kammer skal fylles med mer/mindre sand før det hele forsegles. Siden jeg hadde membran tilovers etter et baderom brukte jeg dette på og i trykkammer + forsegling av sandkammer. dette tror jeg sammen med 13 avstivere skal gi evt kabinettresonans en god kamp.
Nå står høyttaler nr2 for tur til å få den samme behandling, men ikke i kveld:)


Mvh Espen
 
E

espenj2005

Gjest
Joda, jeg fortsetter en ensom kamp i kjelleren og poster videre for de som måtte ha interesse av dette. Har tidligere fått kvalifisert hjelp her på forumet og betaler litt tilbake med denne tråden. Hvem vet, kanskje er det en eller annen entusiast som trenger dette for å komme igang med lignende prosjekt. Har selv lik null erfaring men har bygget et par foldede horn og det har hjulpet meg til å unngå de værste tabbene(håper jeg)
Her følger bilder av delefilteret som er orginalt. Det skal benyttes til å begynne med før jeg evt går for aktiv deling evt lager et selv med de verdiene som er foretrukket.
Her er også en høyttaler "tørrmontert". Må innrømme det kriblet en del da jeg betraktet den for første gang og ørlite sjelving da bildet skulle taes:)
DET som mangler er bakplaten, sokkel/føtter og frontbaffel som er 19mm mdf. Den skal limes i sandwitch med sub-baffel. DET SKAL IKKE VÆRE SPIKES UNDER DISSE ;D



Og så:


Mvh Espen
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Må bare få si at dette ser kjempespennende ut. Gleder meg til å se de ferdig og få tilbakemeldinger om lyden!
Er impregnert!
 
E

espenj2005

Gjest
Da var jeg ferdig med det første byggetrinnet. MDF ytterkabinett er ikke montert samt ytterste hornpanel og avstivere(2 pr side). Venter ennå på en mdf plate som skal tilskjæres til frontbaffel og limes i sandwich Skal nå pusse til disse delene og gi de en grunnfinish. Siden jeg ikke er helt sikker på hvilken finish de skal ha(finèr eller pianolakk) får de et lite strøk oljemaling siden de skal opp i stua. Der skal sand fylles i og resten monteres(sparer en del vekt før flyttingen).
Tips om finerleverandør ønskes.



Siden de er nesten ferdig koblet jeg dem provisorisk opp med umodifiserte delefilter, dårlig og altfor tynn ht kabel, elendige signalkilder og kabler . Jeg fikk bakoversveis. Luftig og deilig med en enorm dynamikk. Bassen er et kapittel for seg og går dypt, så dypt men virker tørr og definert. Dramatisk musikk var rett og slett brutalt å høre på. Gjett om det er en som gleder seg til å gå beserk i vinylsamlingen når det hele står i overetasjen:) Det er helt klart et kjempepotensiale og akkurat det jeg håpet på med mere.
Mvh Espen
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Utrolig artig å følge med på slike prosjekter :)
Står virkelig respekt av de som gir seg utpå slikt.
Gleder meg til fortsettelsen.

/jan
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kjempefin tråd Espen.
Godt å se at jeg ikke er alene om å trekke hjemmebygde "beist" inn i hjemmet.

Har lest mye om delefilter i det siste halve året.  Ikke så mye om hvordan man lager, men hvordan de påvirker, og spesielt i horn.  Det har nok skjedd en del rundt dette det sists tiåret.
Klappenberger har en del tanker rundt dette med frekvensområde som passer til selve hornet. Før tok man gjerne hovedsaklig hensyn til driverens båndbredde. Denne går som oftest ut over hornets ideelle frekvenser, slik at man får uheldige resonnanser i hornet.  Ved både måling og lytting, vil man oppdage en forbedret ro og fokus ved å "stramme til litt" på båndbredden.
Om disse teoriene passer i ditt tilfelle har jeg ingen formening om, men kanskje noen tanker å ta med i arbeidet videre.

Nok en gang....kjempeprosjekt og fin tråd.
Jeg gleder meg til fortsettelsen....
 
E

espenj2005

Gjest
Takk til deg også.
Slike prosjekt er lange lerret å bleke men fordelen er at man kan bare ikke "slenge" halvferdig prosjekt i et mørkt skap om motet skulle svikte:) Man må gi jernet......

Interessant info om alternativ deling. Har du noe info/adresser å dele ut?
Mvh Espen
 
E

espenj2005

Gjest
Takk JanR!
Grattis med den nye rørforsterkeren. Sluker lytteintrykkene dine rått:)
Mvh Espen
Utrolig artig å følge med på slike prosjekter :)
Står virkelig respekt av de som gir seg utpå slikt.
Gleder meg til fortsettelsen.

/jan
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Interessant info om alternativ deling. Har du noe info/adresser å dele ut?
Mvh Espen
Nå står mine i garasjen, og "jernet" er vel ikke alltid like varmt, men det kryper da fremover.

http://www.alkeng.com finner du en god del interessant lesing. Al Klappenberger som driver dette er forøvrig veldig hyggelig og hjelpsom. Svarer velvillig på mail, og hjelper gjerne med råd og vink. Dessuten har han tydeligvis masser av programmvare for å beregne filtre.
Jeg bygger hans ES400/5800 til Khorna, og gleder meg sinnsykt til å teste dette.

Konfigurasjonen av mine filtre blir slik at jeg enkelt kan flytte dem til andre Khorn for testing. "Desverre" består disse filtrene av komponenter tilpasset K-driverne til Klipsch(bla autotrafo) som sannsynligvis gjør dem lite egnet til andre høytalere.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Takk JanR!
Grattis med den nye rørforsterkeren. Sluker lytteintrykkene dine rått:)
Mvh Espen
Takker :)
Bor du i levelig avstand fra Sarpsborg så må vi jo teste 2A3'n på hornene dine en gang utover :)

/jan
 
E

espenj2005

Gjest
Hei Jan
Tror det er ca 180-200 mil mellom oss(Harstad) så det går vel dårlig desverre. Sikler selv etter et byggesett med 2A3 fra Bottlehead. Kan kanskje bli litt i svakeste laget for bassen men mellom/diskant er jo kompresjonsdrevet horn med høy spl :)
Mvh

Takker :)
Bor du i levelig avstand fra Sarpsborg så må vi jo teste 2A3'n på hornene dine en gang utover :)

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hei Jan
Tror det er ca 180-200 mil mellom oss(Harstad) så det går vel dårlig desverre. Sikler selv etter et byggesett med 2A3 fra Bottlehead. Kan kanskje bli litt i svakeste laget for bassen men mellom/diskant er jo kompresjonsdrevet horn med høy spl :)
Mvh
Litt drøy bit å kjøre bare for en helg iaf ;)
Og ja vil nok kanskje tro at en 2A3 må jobbe overtid for kjøre en 15" 110%.Men videre opp vil jeg nok tro at en 2A3 vil gjøre jobben til gangs.
Når det er sagt må jeg få si at jeg er overrasket at 2A3'n her klarer å kontrolere 2x10" i Klipschene så bra som den gjør.

/jan
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Espen!!

Dette er den mest interessante DIY tråden jeg har lest på leeeenge..
Helt sinnsykt spennende, veldig trist at du bor så langt unna, skulle veldig gjerne ha hørt på dette her ;D

Kjøpte du elementene og delefilterene på ebay eller fikk du tak i dem her i norge?
Kan tenke meg at resultatet du får her er blir helt fantastisk!
Jeg har veldig lyst til å bygge meg noe DIY basert på tannoy DC selv etterhvert, men i en liten OBOS leilighet lar det seg ikke gjennomføre så det er utsatt på ubestemt tid.

Noe som har bekymret meg litt med de eldre tannoy driverene er at de ser ut til å ikke ha så mye dypbass.
Men du trenger vel neppe subwoofere med den hornkonstruksjonen du har der? ;)
Og selv mine små tannoy som stopper på sekstitallet et sted spiller overraskende mye bass, såpass mye at flere besøkende var helt overbevist om at sub'en også spilte med.

Du er virkelig heldig som har plass til noen sånne beist, og får tillatelse fra din bedre halvdel til å plassere dem i stua...

Du MÅ fortsette å holde oss informert!

A
 
E

espenj2005

Gjest
Takk Are
Kjøpte elementene her på HFS. En eldre kar som kjøpte dem ny på 70 tallet.
Vet ikke hvor du har det fra men eldre Tannoy spiller dyyypt. Som jeg skrev innledningsvis har elementet et målt fs på 14,7hz(nytt kantoppheng) og rundt 20hz fabrikkmålt så man trenger vel ikke bygge horn for å spille subbass:). Nå er det veldig spennende i kjelleren. Har mekket litt videre og i kveld skal høyttalerne opp i stua. Der skal ytterkabinett monteres og sandkammer fylles. Dette er på grunn av størrelse og vekt. Mangler fortsatt frontbaffelen men den monteres på i ettertid når materialet kommer samt finish som ikke er bestemt ennå(finer eller lakk). Har kjøpt rørblokker(vintage) som er på tur i posten.
Skal ta nye bilder og vil poste en del de nærmeste dagene
Later dude!
Mvh Espen
 

lasset

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Innlegg
78
Antall liker
2
Sted
Gjerdrum
Hvordan ble dette prosjektet til slutt?Finnes det bilder?Mvh.lasset.
 
Topp Bunn