Høyttalere Tannoy eller Klipsch?

glosli

Medlem
Ble medlem
03.09.2016
Innlegg
11
Antall liker
1
Jeg er i ferd med å gjøre mitt første kjøp av noe som er verdig nok til å kalles høytalere. Jeg har vært på soundgarden og hørt på litt forskjellig i prisklassen 5-14.000. Jeg endte opp med å bli svært begeistret for et par klipsch rp-280f. Helt fantastisk lyd, men syns det ble litt grøtete og litt lite punch når jeg satt på progressiv rock/metal og litt den type musikk. I følge experten i butikken, så sa han at klipsch var et av de beste høytalerne i den prisklassen til å takle progressiv metal. Eventuelt sa han at jeg kunne teste ut Tannoy selv om de ikke fører det merket. Noen erfaringer med Tannoy her inne, gjerne hvis du også har prøvd klipsch.

I den prisklassen jeg har råd til nå, står det mellom klipsch rp-280f og Tannoy Revolution XT 6F. Skal selvelgelig dra å høre på Tannoy høytalerne når jeg har tid, men intressant å høre om noen her vet noe om det jeg lurer på. Tar imot andre forslag og selvfølgelig.

Takk på forhånd.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Trolig vil 7-8 av 10 svare og anbefale deg Klipsch her på sentralen, rett å slett for at Klipsch trolig er den mest populære og kjøpte høytaleren mellom 5-15k

Kan ikke gi deg noen konkrete råd om de høytalerne du nevner, begge gir trolig god valuta for pengene.
Jeg kjenner begge merker og har testet de, men det er eldre vintage modeller- begge er gode merker-Skulle jeg kjøpt meg i den prisklassen ville jeg valgt et av de 2 merkene selv.

Mitt tips er at du ikke skal vektlegge de svarene du nå kommer til å få på spørsmålet ditt, test ut Tannoy og gjør dine egne vurderinger,begge merker vil jeg tro gir deg god valuta for pengene.
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Du burde ta en tur til Stereofil hvis du bor i nærheten og testet Tannoy. Kanskje du klarer å prute xt8f innenfor budsjettet ditt. Personlig foretrekker jeg helt klart Tannoy fremfor Klipsch. Noen synes også JBL kan være ett godt alternativ til din musikktype.
 

P226

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2015
Innlegg
275
Antall liker
224
Sted
Hallingdal
Kan være greit å huske på at mye rock og metal er plaget med dårlige produksjoner. En god høyttaler vil avsløre dette lett.
Bruk gode innspillinger så får du nok både trøkk og detaljer. Klipsch er nok den høyttaleren med mest punch i denne prisklassen
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du må nesten høyre sjølv. Alt kjem an på kva modell du går for. Er La Scala eller Klipschorn eit alternatv, er det mykje ungdomskjærleik for mitt vedkomande. Men om du brukar tilsvarande pengesum på Tannoy (t.d.Turnberry, Kensington eller det som verre er), vert det ikkje akkurat saktmodig.....
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Hørte nylig på rp280,utrolig skuffende lyd.
Har selv rf62mkii
 

glosli

Medlem
Ble medlem
03.09.2016
Innlegg
11
Antall liker
1
Ja, det var den den butikken han på soundgarden anbefalte også :) Så blir en tur innom der ja!
 
Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Dere ser jo hva ts etterspør- det dreier seg om nye produkter kjøpt i butikk.

jeg er er jo helt enig i de som eventuelt heller ville anbefale bruktkjøp av Herresey til 8k eller Lascala til 16k men det er jo urelevant i forhold til ts sine spørsmål-
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Jeg er i ferd med å gjøre mitt første kjøp av noe som er verdig nok til å kalles høytalere. Jeg har vært på soundgarden og hørt på litt forskjellig i prisklassen 5-14.000. Jeg endte opp med å bli svært begeistret for et par klipsch rp-280f. Helt fantastisk lyd, men syns det ble litt grøtete og litt lite punch når jeg satt på progressiv rock/metal og litt den type musikk.
Har selv et par RP 280F og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av lyden, og her går det stort sett bare i hardrock og metal dagen lang (og natt).

Hva ellers ble det spilt på? Kilde og forsterker(e)?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dere ser jo hva ts etterspør- det dreier seg om nye produkter kjøpt i butikk.

jeg er er jo helt enig i de som eventuelt heller ville anbefale bruktkjøp av Herresey til 8k eller Lascala til 16k men det er jo urelevant i forhold til ts sine spørsmål-
Burde ein ikkje vurdere andre merke også?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Prøv høyttaleren du vurderer hjemme. Når Klipsch mister punch og trøkk på slik musikk vil jeg mistenke rommet før noe annet. Er det uheldig akustikk der du hørte på, så vil overlading av rommet forårsake kollaps i opplevd lydkvalitet.
Rommet har så mye å si for lydkvalitet at det ikke engang er morsomt.
 

Xtrike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.01.2015
Innlegg
91
Antall liker
30
Sted
Mjøndalen
Prøv høyttaleren du vurderer hjemme. Når Klipsch mister punch og trøkk på slik musikk vil jeg mistenke rommet før noe annet. Er det uheldig akustikk der du hørte på, så vil overlading av rommet forårsake kollaps i opplevd lydkvalitet.
Rommet har så mye å si for lydkvalitet at det ikke engang er morsomt.
Må si meg enig dette her. Er selv veldig glad i klipsch og punchen i dem, men du bør prøve de hjemme hos deg selv før du tar avgjørelsen :)
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Stereofil fører nå både Klipsch og Tannoy så min anbefaling er at du får tatt en lytt hos dem. Burde være mulig å få hørt på begge merkene / modellene og da gjort deg opp en mening selv om hva som faller i smak. Det beste er selvsagt å få hørt de hjemme i det rommet de skal stå i og med den elektronikken som skal benyttes, som da andre har nevnt tidligere, men ikke alltid like enkelt å la seg gjennomføre.
 
Sist redigert:

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
163
Antall liker
84
Selv kan jeg ikke huske å ha hørt en Tannoy høyttaler spille "dårlig". Bare naturligvis begrenset i forhold størrelse og pris. Men jeg har hørt store dyre Klipsch spille lyst og spisst. Helt for jævlig for å si det sånn. Men enkelte Klipsch er jo legendariske, så de kan ikke bare være rævva. Prøv begge før du bestemmer deg.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Hva skal du drive høyttalerne med da?
En ting er å kjøpe høyttalere, men en må jo ha noe å drive dem med også.
-Og da gjerne noe som passer høyttalerne dine.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Stereofil fører nå både Klipsch og Tannoy så min anbefaling er at du får tatt en lytt hos dem. Burde være mulig å få hørt på begge merkene / modellene og da gjort deg opp en mening selv om hva som faller i smak. Det beste er selvsagt å få hørt de hjemme i det rommet de skal stå i og med den elektronikken som skal benyttes, som da andre har nevnt tidligere, men ikke alltid like enkelt å la seg gjennomføre.
Eneste, hvis de ikke har gjort noe med det ene lytterommet sitt som er ned en liten trapp, så vær obs på at det rommet ikke låter nøytralt, snarere basstungt og litt "boomy", som iallfall er sånn jeg oppfattet lyden der. Det beste er selvsagt å prøve hjemme hvis mulig.

Selv kan jeg ikke huske å ha hørt en Tannoy høyttaler spille "dårlig". Bare naturligvis begrenset i forhold størrelse og pris. Men jeg har hørt store dyre Klipsch spille lyst og spisst. Helt for jævlig for å si det sånn. Men enkelte Klipsch er jo legendariske, så de kan ikke bare være rævva. Prøv begge før du bestemmer deg.
Vet ikke hvilke Klipsch du har hørt, men min erfaring med merket er at matching med elektronikk har en god del å si. Kan jo tenkes du har ramlet over en dårlig match, eller at akustikken ikke var helt på lag med oppsettet du hørte. Eller kanskje de ikke var innspilt, Klipsch er jo litt beryktet for å kreve høvelig mye massasje av elementene før de "løsner" og oppfører seg som de skal.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Rent personlig blir det Tannoy, uten tvil.
Men jeg kjenner mange med din musikksmak som spiller Klipsch, og er godt fornøyd med det.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Tanmoy elker Klipsch ?
Ingen av de ...
ELAC !
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Tanmoy elker Klipsch ?
Ingen av de ...
ELAC !
Smaken er nå som baken...
Liker tannoy godt og synes klipsch kan være gøy.
Men ikke Elac. Av de 3 oppsettene jeg har hørt det, har det bare vært plagsomt for ørene mine.
Kan til nød gå med noe skikkelig varm elektronikk.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Den eldste produsenten imot den som antageligvis selger mest... Utseende, Tannoy. Bredde i sortiment, Tannoy. Spilleglede, uavgjort. Råskap, Klipsch.... Tja.. Vet ikke helt
:)
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Klipsch premiere har sin grense hvorpå de til slutt mangler litt definisjon og detaljer.

I soundgarden sitt sortiment burde du tatt en lytt til System Audio, de er en killer på slik musikk grunnet deres rytmiske og punchy mellomtone. De evner også å organisere litt bedre enn klipsch.

(Har eid flere høyttalere fra begge disse merkene selv)
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
Var i litt tilsvarende situasjon for noen årsiden.
Endte da på Tannoy, angrer ikke på det, men var ikke så lett å lande på det.
Som andre sier her, så ta deg en runde å hør.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Et problem er at man sjeldent eller aldri får lyttet til ferdig innspilte Klipsch i butikk. De låter stort sett dritt før 200+ timers spilletid.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Glosli: Hvilken du skal velge kommer an på hvilket utstyr du har fra før, hvor stort rommet er, hvilken musikk du hører på og hvordan du liker den presentert for deg. Så fortell! Hva har du?:rolleyes:
 

glosli

Medlem
Ble medlem
03.09.2016
Innlegg
11
Antall liker
1
Ble spilt fra en hegel husker ikke modellen men det kostet rundt 20 000.

Jeg er i ferd med å gjøre mitt første kjøp av noe som er verdig nok til å kalles høytalere. Jeg har vært på soundgarden og hørt på litt forskjellig i prisklassen 5-14.000. Jeg endte opp med å bli svært begeistret for et par klipsch rp-280f. Helt fantastisk lyd, men syns det ble litt grøtete og litt lite punch når jeg satt på progressiv rock/metal og litt den type musikk.
Har selv et par RP 280F og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av lyden, og her går det stort sett bare i hardrock og metal dagen lang (og natt).

Hva ellers ble det spilt på? Kilde og forsterker(e)?
 

glosli

Medlem
Ble medlem
03.09.2016
Innlegg
11
Antall liker
1
Glosli: Hvilken du skal velge kommer an på hvilket utstyr du har fra før, hvor stort rommet er, hvilken musikk du hører på og hvordan du liker den presentert for deg. Så fortell! Hva har du?:rolleyes:
Rommet er vel rundt 30 kvadrat, og har ingenting fra før. Jeg bestemte meg for å gå for klipsch etter å ha hørt på tannoy. Syns helt klart at Klipsch var bedre enn tannoy til mitt bruk og mine ører. Jeg valgte å heller kjøpe en litt varmere forsterker i håp om å gi litt rundere lyd, enn det jeg hørte når jeg testet høytalerne i butikken. Så Har gått for accuphase e-206 + klipsch høyttalerne. :)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Jeg er i ferd med å gjøre mitt første kjøp av noe som er verdig nok til å kalles høytalere. Jeg har vært på soundgarden og hørt på litt forskjellig i prisklassen 5-14.000. Jeg endte opp med å bli svært begeistret for et par klipsch rp-280f. Helt fantastisk lyd, men syns det ble litt grøtete og litt lite punch når jeg satt på progressiv rock/metal og litt den type musikk.
Har selv et par RP 280F og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av lyden, og her går det stort sett bare i hardrock og metal dagen lang (og natt).

Hva ellers ble det spilt på? Kilde og forsterker(e)?
Ble spilt fra en hegel husker ikke modellen men det kostet rundt 20 000.
Jeg hadde en Hegel H300 en ukes tid sammen med et par andre Klipsch som jeg har (CF3), og det var absolutt ikke min kopp te. Hegelen ble solgt. Det er ganske mange innlegg her på sentralen som ikke favoriserer Hegel sammen med Klipsch høyttalere.
 

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
163
Antall liker
84
Glosli: Hvilken du skal velge kommer an på hvilket utstyr du har fra før, hvor stort rommet er, hvilken musikk du hører på og hvordan du liker den presentert for deg. Så fortell! Hva har du?:rolleyes:
Rommet er vel rundt 30 kvadrat, og har ingenting fra før. Jeg bestemte meg for å gå for klipsch etter å ha hørt på tannoy. Syns helt klart at Klipsch var bedre enn tannoy til mitt bruk og mine ører. Jeg valgte å heller kjøpe en litt varmere forsterker i håp om å gi litt rundere lyd, enn det jeg hørte når jeg testet høytalerne i butikken. Så Har gått for accuphase e-206 + klipsch høyttalerne. :)
Går det an å spørre hvilke to modeller du sammenlignet?
 

glosli

Medlem
Ble medlem
03.09.2016
Innlegg
11
Antall liker
1
Glosli: Hvilken du skal velge kommer an på hvilket utstyr du har fra før, hvor stort rommet er, hvilken musikk du hører på og hvordan du liker den presentert for deg. Så fortell! Hva har du?:rolleyes:
Rommet er vel rundt 30 kvadrat, og har ingenting fra før. Jeg bestemte meg for å gå for klipsch etter å ha hørt på tannoy. Syns helt klart at Klipsch var bedre enn tannoy til mitt bruk og mine ører. Jeg valgte å heller kjøpe en litt varmere forsterker i håp om å gi litt rundere lyd, enn det jeg hørte når jeg testet høytalerne i butikken. Så Har gått for accuphase e-206 + klipsch høyttalerne. :)
Går det an å spørre hvilke to modeller du sammenlignet?
klipsch rp-280f og Tannoy Revolution XT 6F, skrev det i første innlegget. Koster omtrent det samme pluss minus noen hundrelapper.
 

glosli

Medlem
Ble medlem
03.09.2016
Innlegg
11
Antall liker
1
accuphase e 206, ødelagt høyttaler utgang

Fikk beskjed av selgeren av forsterkeren at høytaleruttgang a fungerer ikke, men uttgang B fungerer fint. Er det noen som vet hva det kan skyldes? Kan det være dyrt å fikse, er det eventuelt et dårlig tegn på at det kan skje flere feil siden det er en såppas gammel forsterker?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Glosli: Premiere er imo Klipschs beste, sammen med Palladium. Bra! En Accuphase der er vel kanskje ikke det jeg ville valgt, men kontra det aller meste annet fra sin tid er de svært raffinerte. Klipsch trenger det raffinementet. Også bra! Ang service skal du kontakte Lyric Hi-Fi/T.AA. IMPORT. Tor Aamodt har hatt Accu lenge. Gratulerer med anlegget!
 

glosli

Medlem
Ble medlem
03.09.2016
Innlegg
11
Antall liker
1
Takk! Ganske grønn på lyd enda, er det noe annet du vil anbefale? Jeg likte klipsch'ene veldig godt, men syns det var litt vel spisse i noen sjangere. Og fikk tips om å teste ut forsterker med varmere lyd(old school forsterker). Vedkommende skulle ha 6000 for den.

Glosli: Premiere er imo Klipschs beste, sammen med Palladium. Bra! En Accuphase der er vel kanskje ikke det jeg ville valgt, men kontra det aller meste annet fra sin tid er de svært raffinerte. Klipsch trenger det raffinementet. Også bra! Ang service skal du kontakte Lyric Hi-Fi/T.AA. IMPORT. Tor Aamodt har hatt Accu lenge. Gratulerer med anlegget!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Glosli: Send meg gjerne en PM..:rolleyes:
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Et problem er at man sjeldent eller aldri får lyttet til ferdig innspilte Klipsch i butikk. De låter stort sett dritt før 200+ timers spilletid.
Dvs. at man blir vant til lyden etter 200+ timer.
RP280 endret seg mye det første minuttet, nå etter flere hundre timer er det ingen forandring å spore.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Et problem er at man sjeldent eller aldri får lyttet til ferdig innspilte Klipsch i butikk. De låter stort sett dritt før 200+ timers spilletid.
Dvs. at man blir vant til lyden etter 200+ timer.
RP280 endret seg mye det første minuttet, nå etter flere hundre timer er det ingen forandring å spore.
Hvis man ikke spiller høyt nok til at elementene får nødvendig massasje kan det ta nærmest uendelig mye tid. Vet ikke om RP serien trenger innspilling i samme grad som Heritage, men det er iallfall en god del som mener å ha erfart dette, og som trolig ikke vil være enig i det du sier om at det kun er snakk om tilvenning.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Rognlien snakka vel om at det trengtes minst 200 timer på Klipsch før oljefat-klangen begynte å forsvinne?

Johan-Kr
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Et problem er at man sjeldent eller aldri får lyttet til ferdig innspilte Klipsch i butikk. De låter stort sett dritt før 200+ timers spilletid.
Dvs. at man blir vant til lyden etter 200+ timer.
RP280 endret seg mye det første minuttet, nå etter flere hundre timer er det ingen forandring å spore.

Deg om det. Jeg gjetter at en gang i frem tiden erfarer du også at det "løsner". Det hjelper ikke med tusenvis av timer heller, hvis du ikke myker opp opphengene med litt skikkelig juling. Eller i alle fall: jo høyere du spiller, innen rimelighetens grenser, jo fortere går det.
 
Topp Bunn