tang band w2-803sm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Googlet denne 2tommers "fulltonen" for å finne løsninger for dashbordmontering da jeg kom over denne japanske tråden:
    ?m?[?g?u?b?NPC?p?X?s?[?J?[?Q

    Holy moly, det var grundig arbeid! Ville bare dele linken :D

    Men post gjerne gode ideer til bruk av dette elementet i denne tråden.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    997
    Ai, det var puslearbeid! Svak for slikt... brukte forresten mine W2 i dashen på den forrige bruksbilen. Satte dem bare løst i originaluttakene og koblet til. Var såpass heldig at de fungerte fint både med hensyn til følsomhet og frekvensgang. Finfint løft i lydbildet, og den fulltonetypiske mellomtonen. Deilig. Har planer om å gjøre noe tilsvarende i den nye bruksbilen, da med Aurasound NSW2 "Whisper" som både passer langt bedre rent fysisk og ser ut til å få bedre kritikker.

    Leste forresten på hififorum.nu at BjørnJ(?) hadde en W2-TABAQ på tegnebrettet. Skulle materialisere seg etter ferietid visstnok.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Det var gode nyheter, har bygd noen w3 tabaq, blir kult å se w2 versjonen!
    En på avforum bygde tabaq og satte i w2, ble visst ok resultat.

    Bilen jeg skalforsøke å sette de i har ikke originale diskanter i dashbordet, og eieren er ikke positiv til å borre i a-bjelken. Har smurt sammen et par små kasser til å legge oppå for å høre hvordan det låter, kanskje jeg kan overtale eieren om at mellomtone og diskant i knehøyde ikke er optimalt.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Tangband 2 inch fullrange speakers - YouTube

    ↑ W2'ene jeg postet på AV-forumet. Disse er IKKE tabaq, bare inspirert av designen. Kun "prøvekjørt" i WinISD.
    Jeg har imidlertid tegninger fra Bjørn på W2-Tabaq'en, gi meg en PM om noen vil ha (vil ikke poste dem før konstruktøren gjør det selv..)

    Dynabel hadde disse på tilbud til 75,- her for noen uker siden, så det blir nok et par ekte Tabaq her snart.
    Men i første omgang må jeg finne ut om jeg skal lage BiB eller TL av vedlagte kasser ;)

    tb22-1.JPG
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Heisann,
    hva bestemte du deg for? Og hvordan ble resultatet?
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Har faktisk ikke kommet noe særlig videre med disse..
    Alt for mange jern i ovnen på en gang, blandt annet disse W4-655

    Men skal få w2-803sm i boks før nyttår - filmer med samme kamera/låt-kombo som forrige video og poster resultat her ;)
     

    Vedlegg

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Jøss, de var tøffe :)

    Takk for tegningene!
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Så har jeg fått skrudd sammen et par Tabaq micro. Riktignok i plywood, men det er i 15 mm så det er kanskje stivt nok til så små elementer. Etter å lekt mye med 3" og 4" hadde jeg nok litt for høye forventninger, men med en sub som spiller opp til 140Hz låter det ikke så ille. På sanger med mye bass kan de lett begynne å vrenge, burde kanskje sette på et høypassfilter for ikke å ta livet av de. Noen som har forslag til filter?

    Har såvidt begynt å eksperimentere med demping, har nå nuppeskum i bakkant av elementet.
     

    Vedlegg

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Se der var de materialisert, kult! Tror du er den første som faktisk har bygget dem.
    Jeg måtte plassere tårna mine helt inne i hjørnene for at det skulle fungere uten sub. Såpass langt ut i rommet som dine står (vel - alt er relativt) ville ikke mine fungert heller uten hjelp i bunn. De har tross alt under halve membranarealet til 3-tommeren :)
    Bjørn sa han hadde tunet disse til 75hz hvis jeg husker rett, men hvis de ramler fra 130hz så kan du jo prøve å korte inn porten noe.

    En 2-300 uF kondensator kunne kanskje fungert (ren gjetting) men med mindre du går for elektrolytt koster det fort noen kroner.
    Antar du ikke har mulighet for aktiv deling?

    Ser forøvrig at jeg har glemt å laste opp bib-sluttresultatet jeg lovet lenger oppe i tråden, men det er fordi det slettes ikke ble noen suksess.
    Har også testet 0,5L bassrefleks tunet til 150 og det var også relativt ubrukelig. Med relativt mener jeg at jeg fremdeles har dem på kontoret, og at jeg ikke har orket å styre med nye kasser enda selv om de låter ræva..
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Også kan jeg jo evt. flytte litt på meg, feks en sofapute til høyre og faktisk høre bass :)
    Det må ha vært utfasinger der jeg satt, men godt plantet på naboputa låt det ikke så ille! Jeg er igjen imponert over en lite fulltone. Overraskende at den kan låte så bra den også, som du sier med under halve membranarealet til 3-tommeren.
    Når jeg skrur opp til litt mer enn muzak-nivå vrenger det riktignok litt (høres på vokalen på sanger med bass og basstromme. Feks Kari Bremnes Live-album låter helt nydelig men når jeg skrur opp litt hører jeg det på nivåsterke partier), så noe over bakgrunnsmusikk passer de ikke til i alle fall i mitt rom. Tror disse havner på soverommet, kunne trenge et koselig lite anlegg der.

    Etter noen kasser som ikke funker blir man litt lei, men uten å ha prøvd noen andre kasser tror jeg kanskje dette er optimalt for dette elementet?
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Tåler ikke de veldig store membranbevegelsene nei. Jeg opplevde at mellomtone ble visket ut noe før forvregningspunktet, den rett og slett "forsvant".
    Men følte skjelden behov for å dra dem så langt - riktignok var mine som sagt plassert helt inne i hjørnene. Rommet var også mindre.

    Godt mulig at tabaq er den beste kassa for dem, men de blir i største laget for bordplata (den er allerede velfylt). Tror rett og slett det blir helt andre høyttalere på kontoret til høsten, w2-803sm må ha for stor kasse for å klare seg på egen hånd.
    Da kunne jeg testa dem i micro-OB i kombinasjon med 6,5-8" bass . Hadde vært kult med et lite anlegg på badet..?
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Når du sier "dra de så langt" mener du da at de spilte i ok lyttevolum uten forvrengning eller at mellomtonen ble påvirket? Nå er jo lytterommet mitt veldig dårlig akustisk, men jeg får de ikke opp til lyttevolum uten at det påvirker lyden, det blir kun i bakgrunnsvolum.

    Har bygget flere 3" og 4" i de kassene som Vidar/low-q kalte "de små røde" (ble vel "de minste bukkene bruse"), og de spiller både høyt nok og med nok bass til fint å brukes på kontoret. Men fulltonene er jo veldig retningsbestemte, så det funker ikke optimalt å ha de rett ved siden av pc-skjermen, spillende i mage/mellomgulvshøyde. De siste jeg bygget lutet bakover slik at de på litt avstand skulle spille rett mot øra selv om de stod på pulten, men de har jeg ikke fått fullført.

    OB med w2-803 på badet, det hørtes kult ut! (Med vinger da eller? Så det blir frihet på en liten planke? Hoho...) Har du noen bass elementer i tankene?
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Oi... Høyttalerne fra innlegg #6 var kule... Noe sånt kunne jeg tenkt meg å prøve meg på... Har noen TB 4" liggende. Mulig å få tegninger til disse?
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Når du sier "dra de så langt" mener du da at de spilte i ok lyttevolum uten forvrengning eller at mellomtonen ble påvirket? Nå er jo lytterommet mitt veldig dårlig akustisk, men jeg får de ikke opp til lyttevolum uten at det påvirker lyden, det blir kun i bakgrunnsvolum.
    Mine krav til lyttevolum er muligens mer pinglete enn dine ;) De holdt for normal lytting for min del.
    Lå vel kanskje på rundt 1,5 - 2mm vandring uten at jeg syns det påvirket mellomtonen, men nå begynner det å bli såpass lenge siden jeg har hørt på dem så jeg skal være forsiktig med å være påståelig.

    Har bygget flere 3" og 4" i de kassene som Vidar/low-q kalte "de små røde" (ble vel "de minste bukkene bruse"), og de spiller både høyt nok og med nok bass til fint å brukes på kontoret. Men fulltonene er jo veldig retningsbestemte, så det funker ikke optimalt å ha de rett ved siden av pc-skjermen, spillende i mage/mellomgulvshøyde. De siste jeg bygget lutet bakover slik at de på litt avstand skulle spille rett mot øra selv om de stod på pulten, men de har jeg ikke fått fullført.
    Tror nok det må bli noe mer i de baner ja. De jeg har nå er bygget for å visuelt se ut som "aller minste bukkene bruse", og sliter også med at vinkelen blir alt for stor. Å få litt vinkel på dem hadde sikkert gjort underverker. Du må si ifra hvordan det går med dine når de er ferdige

    OB med w2-803 på badet, det hørtes kult ut! (Med vinger da eller? Så det blir frihet på en liten planke? Hoho...) Har du noen bass elementer i tankene?
    Ikke whatsoever, blir vel noe tilfeldig på salg fra dynabel eller partsexpress. Men blir iallefall med dobbel w2 i toppen.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Oi... Høyttalerne fra innlegg #6 var kule... Noe sånt kunne jeg tenkt meg å prøve meg på... Har noen TB 4" liggende. Mulig å få tegninger til disse?
    Bygde på "måfå" uten tegninger, det er ikea skapdører. De pleier stort sett å ha noen i billig-hjørnet.
    Mener de er 42x90.
    Dybde på kassa er 8cm (brukte 12mm sponplate) og er portet på undersiden. Jeg portet til 40hz (med WINisd), et vettugt menneske vil muligens porte høyere.
    Min hylleport ble da 8x2,5cm i åpningen, 9,5cm dyp
    Beina er ikea hylleknekter.

    Høres slik ut filmet med fotoapparat :p

    Tang Band W4-655SH - YouTube

    Vedlagte bilde forklarer muligens nok angående innmat? Jeg vil ikke gi noen fasit på stuffing, jeg har ganske lite i mine. Kun på bakvegg og litt ekstra bak elementet.
    Sykt proff.jpg



    Edit: Ser jeg har glemt å nevne at jeg har jukset med disse.. Sitter nå Tangband diskant på dem i serie med en Jantzen Z-Standard 1,8uF
    Syns disse elementene er litt tynne i toppen uten hjelp.
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    997
    Puttet to stk i en liten lukket kasse av 5mm finér med en cheap ass Helder-amp på 2x15 watt i ryggen. Det spiller ikke skrekkelig høyt eller lineært på noen måte, og det finnes nok bedre 2" fulltoner... Men helt akseptabelt for de aller fleste vil jeg tro. Og sannsynligvis mye bedre om de får litt støtte nedover.



    Kjøpte 16 stk, så jeg vurderer fem slike småtasser + sub. Eller to smale tårn med åtte W2 i hver. Eventuelt to "monitorer" med tre W2 vertikalt og en W6 på siden.... :rolleyes:
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Kle dem i pels, legg dem sidelengs og sett på et par kaninører. Vips har du verdens søteste høyttaler?
    De jeg nå har i bassrefleks er nesten identiske i størrelse, bare 3/4 av høyden av de der og med ett element og bassrefleks.
    Syns mine låter rart, tror kanskje det kan være på grunn av den mikroskopiske baffelen. Har prøvd å tette porten, men det resulterte bare i mindre bass..
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Har malt mine tabaq micro, prøvd med mye forskjellig demping; både nuppeskum og polyfill i forskjellige sammensetninger og mengder, men jeg finner ikke noen god lyd i disse. Helt merkelig da jeg syntes det låt akseptabelt i den ene posisjonen i sofaen før jeg malte de. Har hengt opp et bilde bak sofaen i mellomtiden, kanskje det er synderen? Jeg var på besøk hos en kompis denne uken og plutselig låt 3" tabaqene jeg bygde til ham veldig ullent, helt merkelig så kjipe de låt. Men når vi fjernet det lyddempende bildet han hadde hengt opp siden sist ble det en helt annen låt. De var faktisk avhengige av for mye klang i rommet til å låte riktige i diskanten. Tror kanskje det er tilfellet her også.

    Om noen har lyst på mine tabaq micro er det bare å si fra så får du de. Men raskt, ellers sendes de på de evige jaktmarker.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Hvis du ikke har avlivet dem tar jeg dem gjerne hvis ingen andre har meldt seg og du gidder sende? Betaler selvfølgelig frakt.
    Man er veldig avhengig av at de peker temmelig direkte mot lytteren, ellers bryter det fort sammen på alle måter.

    Synd det ikke nådde opp til forhåpningene :(
    Nytt prosjekt på gang da? :)
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Fikk et par MGR A-1708 i posten i dag, så da er jeg klar for überlavbudsjett-mini-OB med W2-803SM i topp
    Forslag til baffel og (billig passiv) filtrering mottas med takk :cool:
     

    BjornJ

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    2
    TABAQ MICRO

    Da blev jeg klar med min 2 tommers versjon.

    Ikke ille ! Hvis du ikke spiller for højt og gir litt bass i EQ på PCen låter det utroligt fint - størrelse og pris tatt i betrkatning.

    Les mere her.

    PS: Se også den kommersielle TABAQ som er på gange her.

    Hilsen
    Bjørn
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Hva slags priser har du på produktene? Savnet litt slik info på siden. Eller veldig lekre søyler. :)
     

    BjornJ

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    2
    Enhetene var 50, glass 40, akryl 80. Alle priser ganges med 2.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn