Tandbergs Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.991
    Antall liker
    11.889
    Sted
    Hus
    Bare å fjerne laskene bak det og koble til nede og høre hva som skjer i andre enden. Som regel er det bass bare i den nederste og og resten i den øverste tilkoblingen. Som regel blir det balanse i regnskapet når en bruker to identiske forsterkere til biamp :)
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Precis som alla här i livet söker man ständiga förbättringar.

    Jag har kommit dit att jag funderar på att öppna mina Studio Monitor, byta ut kontakterna som högtalarkabeln sitter i. och även ta en titt på kabeln som går fra kontakten upp till delningsfiltret. och eventuellt byta den också.

    skickat på högtalarna är B+ (Litt riper her och där på treverket. Inga original stativ. )

    Då kommer det en del frågor till er som jag gärna vill höra er åsikt om.

    1. kommer värdet på högtalarna att förändras för jag modifierar originalet? Utveckla gärna svaret
    2. finns det en möjlighet att ljudet blir bättre & och eller sämre.
    3. Om du hade varit i min sits. har du gjort det och isåfall varför ?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.093
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har fikset og endret på flere høyttalerpar. De jeg bruker nå er noen JBL bastarder hvor jeg har byttet komponenter i delefilter og høyttalerelementer.
    Resultatet er at de er mye bedre enn da jeg startet, men verdien og salgbarheten er nok kraftig redusert.

    Jeg tror du kan regne med verdifall på høyttalerne ved slike inngrep.
    Hvis du ikke planlegger å selge dem, så er det vel bare å prøve!
    Tror det kan være fornuftig å ta vare på deler som du tar ut.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    820
    Antall liker
    258
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Fikk et sett med Tandberg høyttalere fra en kamerat.
    Det er Hifi system 3.
    Tandberg h?yttaler Hi-Fi System 3
    Har den ene originale esken og begge posene som høyttalerene er levert i.
    De er helt strøkne og en kan nesten ikke se noen bruksmerker på de. Nesten som nye.
    Han som har hatt de har tatt utrolig godt vare på de.
    Er det noe verdi i sånne i dag?

    Mvh Roger
     

    indianeren

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    112
    Antall liker
    24
    Sted
    Melbu
    Jeg har to slike. De hører til en Tandberg Huldra 7. Elementene er toveis med en temmelig kraftig magnet til bassen. Diskanten er skrudd fast i stålramma i front av bassen. Disse elementene er laget av Tandberg. Inni kassen fant jeg noe som lignet på krepp-papir som var stiftet fast som demping inni baklokket. Høyttalerne er lettdrevne og perfekte til en rørforsterker med moderat uteffekt som det jo sitter i en Huldra 7. Den har en effekt på 2*3 watt med ecc83 og el84 rør i forsterkerdelen. Ta vare på disse to og se om du kan finne deg en Huldra 7 som er i brukbar stand. Da har du en god match.
     

    Kim-a_84

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Har lest noen plasser at tandberg tcb 910 er laget kun i 35 eksemplarer eller noe. Og 911 bare er laget 400 av? Stemmer det?
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Kunngjøring:

    Tandberg er den ene og alene rette vei for en hi-fi entusiast.

    Men pass på, kan bli avhengig på livstid.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ser at f.eks. Sene produksjoner av TIA3012A har satin brytere, 3014A har også dette men jeg har aldrig sett dette på 3011A og 3001A, kan det stemme?
    Synes det ser fint ut med to apparater der har samme brytere men det blir kanskje litt vanskeligt?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.991
    Antall liker
    11.889
    Sted
    Hus
    Har 3001A med både blanke og satin knapper hjemme. Har hatt 3011A med satin knapper også, men den er mere skjelden. :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.991
    Antall liker
    11.889
    Sted
    Hus
    Det er laget ca 400 stk av TCD 910 og det er laget mye færre TCD 911. Står en TCD 911 salgs på ebay nå tror jeg :)

    Har lest noen plasser at tandberg tcb 910 er laget kun i 35 eksemplarer eller noe. Og 911 bare er laget 400 av? Stemmer det?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.483
    Datt en 3000x inn her om dagen. Får ta en liten rens og se hva som bor i den. TR1000 trives med den på den ene siden og TCD310 MkII på den andre siden. Mulig den skal få noen Hi-Fi system 17 for å få utløp for energien sin.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har 3001A med både blanke og satin knapper hjemme. Har hatt 3011A med satin knapper også, men den er mere skjelden. :)
    Takk for svar. Lure på å kjøpe en TIA3012A til hytta, denne har satin knapper. (skal stå til pynt sammen med en TCD440A). Han vil ha 4K for den, vet ikke hva de går for egentlig men det er sikkert vanlig pris.
     

    bergtann

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2010
    Innlegg
    33
    Antall liker
    9
    Sted
    Langs sjøen
    Plass til flere ? Har en TD20A SE som ofte er i bruk både til opptak og avspilling og er veldig godt fornøyd. Tilgangen til tape er jo også tilstede selv om prisene er stive, selv kjøper jeg tape fra Thomann i Tyskland som er et veldig seriøst firma.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Tandberg er ennå i skuddet.









    En stk pre 3018A som jeg synes er kjempebra.

    2 stk 3006A i biamp på Kappa 8.2

    En stk 4025 cd-spiller.

    Har også en pre 3028A stående med nylig gjennomført service.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.991
    Antall liker
    11.889
    Sted
    Hus
    Kommer an på hvem som selger denne. En jeg kjenner selger slike ferdig servet og klar for mange nye år i musikkens tjeneste. Jeg gav 3500 for min med tresider, og sendte den rett på service til 1600 spenn og en masse deler skiftet. Meget god lyd i denne og flott på hytta med en 3011A tuner i tillegg til kassettspilleren :)

    Har 3001A med både blanke og satin knapper hjemme. Har hatt 3011A med satin knapper også, men den er mere skjelden. :)
    Takk for svar. Lure på å kjøpe en TIA3012A til hytta, denne har satin knapper. (skal stå til pynt sammen med en TCD440A). Han vil ha 4K for den, vet ikke hva de går for egentlig men det er sikkert vanlig pris.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.991
    Antall liker
    11.889
    Sted
    Hus
    Ble du fornøyd med 2 X 3006A i biamp mot Kappaene ???

    Tandberg er ennå i skuddet.









    En stk pre 3018A som jeg synes er kjempebra.

    2 stk 3006A i biamp på Kappa 8.2

    En stk 4025 cd-spiller.

    Har også en pre 3028A stående med nylig gjennomført service.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, der er flere der selger egentlig, vet ikke helt hva jeg skal. Der er en kar i Elverum der har forferdelig mye Tandberg han selger f.eks. Du kan jo sende meg en PM om du mener der er steder jeg skal handle, og ikke handle.
    Jeg misset en strøken 440A på Finn i august, har det litt sånn "av/på" med interessen så jeg følger ikke konstant med overalt, lett å misse noe.
    Overveier egentlig det meste, også en Tandberg pre, og 3006A f.eks. men viktigt alt er ganske strøkent, samme fagre, og ja, pene tresider alltid en fordel ja.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Det spiller med disse, men synes det gir alt for lite guff - i forhold til mere lettdrevne høyttalere jeg hadde tidligere.

    Den ene, kobler ut - hvis jeg er omkring kl. 11/12 på volum, og det er den som forsyner diskanter og mellomtoner med strøm.

    For så vidt synes jeg Adcom GFA 5500 var for smått på Kappa 7.2 også......................
    Men denne har jeg ikke prøvd solo på Kappa 8.2 ennå.

    Infinity anbefalte forsterkere som hadde minst det doble av utsalgspris som sine Kappa høyttalere, og da snakker vi om forsterkere med nypris 60.000,- kr++

    Men veldig bra og dyp bass har Kappa 8.2 hos meg.

    Spekulerer i Klipsch RF 7-II
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.991
    Antall liker
    11.889
    Sted
    Hus
    Ville valgt gammel 70 talls JBL jeg til dette. Tandberg trives med litt tundrevne høyttalere. Merkelig at den ene kobler ut på høyt volum synes jeg på mellomtone og diskant. Må være noe feil her. Skjer det samme hvis du flytter om på forsterkerene ???
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ville valgt gammel 70 talls JBL jeg til dette. Tandberg trives med litt tundrevne høyttalere. Merkelig at den ene kobler ut på høyt volum synes jeg på mellomtone og diskant. Må være noe feil her. Skjer det samme hvis du flytter om på forsterkerene ???
    Har ikke prøvd å bytte om på disse effektforsterkere, man skal prøve senere.

    Den som kobler ut var den siste 3006A jeg kjøpte, brukte den ikke før Teletor gikk over den, så den skulle egentlig være grei..
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Noen med tegninger av Vertikal biamping?

    Har en forforsterker med 2 stk utganger, og tenker 1 stk forsterker på hver høyttaler.
    Bruker nå vanlig horisontal biamp, dvs. en forsterker til disk/mellom og den andre til bassene.

    Hadde noen gode illustrasjoner på nett for en tid siden men finner ikke disse nå.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Da bruker du bare en forsterker per høyttaler.
    Preout left med splitter (om noen bruker forforsterker med bare en utgang) og inn i Main Inn Left og Right på venstre effekt, da driver ene kanal høyfrekvens og den andre kanal bass.
    Samme med høyre kanal.
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Har to preout, skal jeg koble begge Venstre preout til en amp, og begge Høyre preout til en annen amp?

    Og så to sett høyttalerledninger til høyttalere, det ene til bass, det andre til mellomtone diskant?

    Skal jo holde Venstre og Høyre kanal separert oppi dette.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    EDIT :
    Ja, det er vel nesten korrekt, tror vel jeg dog ville bruke bare det ene sett preout. Preout Left går inn i en splitter, de to kabler går til Main Inn på den ene forsterker. Du kobler høyttalerkabler på venstre og høyre utgang, det ene sett går til diskant, det andre sett til bass.
    Samme med andre amp for preout sett no. 2, da bare bruker du høyre preout.
    Gå litt ned på siden, der er bilde. http://www.audioholics.com/frequent-questions/the-difference-between-biamping-vs-biwiring
    Tror vel du vil oppleve bedre lyd på denne måten.
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Okay, takker, får se om jeg finner splitter.

    Kan jo da "spare" den andre preout til sub - noe jeg tror jeg ikke trenger.

    Har jo sett anlegg der effektforsterkere hadde meget kort signalvei til høyttalere, og noen mente at korte høyttalerledninger var å foretrekke fremfor korte signalledninger fra forforsterker til effektforsterker.

    Men igjen var det noen som mente det motsatte var best, korte signalledninger og heller litt lengre høyttalerledninger innenfor en viss grense.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du kan jo bruke to kabler, en i preout left 1 og en i preout left 2 og koble disse inn i main inn høyre og venstre på den venstre effektforsterker, det går jo også.
    Korte høyttalerkabler tror jeg er å foretrekke.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ja det kan jeg.

    Her er ett par illustrasjoner

    Standard eller horisontal biamp


    Vertikal biamp

    Her kommer vel begge ledninger ut fra samme preout - da med splitter.

    Ser de fleste som har prøvd begge varianter - synes de får mest igjen for vertikal biamp.

    Hver forsterker får da kun en bass ( som oftes ) å holde styr på.
    Nå kan jo flere høyttalere leveres med flere basser for den saks skyld, men poenget er at vertikal biamp halverer antall basser å holde rede på i forhold til horisontal biamp.

    MEN forsterkerne må være klin like.

    Har bestilt phono splittere, så jeg har begge muligheter med to preout.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.991
    Antall liker
    11.889
    Sted
    Hus
    Jeg biamper vertikalt, og bruker ikke splittere siden det er to preout uttak :)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Men har ikke de 2 stk 3016A?

    Trenger ikke biampe da, kanskje en 3016A for mye.................?
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Har nå byttet om på signal og høyttalerledninger - dvs. halvparten av dem.

    Ser jeg må lodde på noen bedre kontakter mot effektforsterkere på høyttalerledningene, men spiller i vertikal biamp nå.

    En kort lyttetest, synes jeg gir mere volum i lydvolum?.
    Kanskje litt mere diskant og mindre bass?

    Kan være rene umiddelbare innbildninger, ett større utvalg av musikk og bruk vil vel gi ett bedre bilde.

    Siden jeg ikke har splittere enda, bruker jeg begge preout.
    Men med splittere på preout kan jeg koble til både en og to passive subber, eller aktive for den del.


    Får se senere hva det blir til.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.991
    Antall liker
    11.889
    Sted
    Hus
    Biamp er kult det, og har en tredje en å sette inn hvis noe skulle skje med en av de andre :rolleyes:

    Men har ikke de 2 stk 3016A?

    Trenger ikke biampe da, kanskje en 3016A for mye.................?
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Som f.eks. at en av de andre ble solgt og sendt nordover for en rimelig penge?:rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn