Tandbergs Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Kassettspillerene er gode de, men de må brukes. Det gjelder jo det meste av audioutsyr det. 3015A er det vel ikke så mange igjen av som er i god stand med display som er helt. Bruker min 910 hver eneste helg jeg. Ikke til innspilling, men avspilling av kassetter jeg har liggende fra midten av 80 tallet :)

    Gratulerer Mulelid, skal se det blir folk av deg også.
    ;)
    Jau, takk! Hehe.. Mangler bare en TCP 3015A nå. Kassettspillerne gidder jeg ikke siden de ikke er stabile nok i drift. De fleste som har gode 3014A har jo hatt dem til overhaling? :)
    Jo, men de som er gode koster skjorta å kjøpe - og de som ikke er gode koster skjorta å få overhalt.....
    Vil jo ikke slippe til hvem som helst inni en 3014A eller en 910 om jeg skulle hatt en. De eldre klarer jeg å justere opp igjen selv, men da må man jo ha mal for tonehodebro, lydgenerator og noen måleinstrumenter. Kassetten for avspillingsnivået kjøpte jeg i 1992 hos det som var N.E.S. i Oslo da jeg skulle overhale en TCD 310. Men i dag gidder jeg ikke kjøpe en TCD 310, for den er rett og slett for dårlig og for enkel å anskaffe. Mark II var MYE bedre! Men skal jeg først anskaffe et Tandberg-deck blir det minimum en TCD440A. Hvis det kun er for "syns skyld" for å matche 3012 + 3011A kan jeg jo finne et 3034-deck, men den fikk man vel kun i alufargen? :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.978
    Antall liker
    11.832
    Sted
    Hus
    Teletor tar seg av 3004, 3014A og 910. Kommer an på hva som må gjøres. Fikk tak i en TCD 3004 og 910 fra samme selger for halvannet år siden for 12 frognertiere, men de måtte på overhaling begge to. Det viste seg at 910 var en prototype som ikke var nummerert, men den kom på beina igjen med bytte av kondiser, justert hastighet og noe annet rusk. TCD 3004 hadde de senvanlige feil med vakkel, tørrloddinger og annet fanteri. Mange datterkort som sitter med kontakter ned i motherboardet. TCD 440 har begynt å bli temmelig dyre de også hvis de er i god stand. 3034 fantes bare i sølv så vidt jeg vet. :)
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Får kanskje melde meg inn her. Har en TA 300 forsterker som spiller som en drøm etter en reparasjon for 15 år siden. Bruker den stort sett på 78-plater da den har både filter-funksjoner og diskant- og baskontroll. Dette er ganske sentralt dersom man skal spille gamle steinkaker. Er koblet opp mot Lenco L 75 spiller fra -68 og B&W høyttalere fra 1980., samt ---en 3000X båndspiller som fortsatt går, men bør stå i høykant-posisjon.
    Jeg vet ikke hvor mange tusen timer dette anlegget har gått, men et langt livsløp har det vært så langt. :)
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Får kanskje melde meg inn her. Har en TA 300 forsterker som spiller som en drøm etter en reparasjon for 15 år siden. Bruker den stort sett på 78-plater da den har både filter-funksjoner og diskant- og baskontroll. Dette er ganske sentralt dersom man skal spille gamle steinkaker. Er koblet opp mot Lenco L 75 spiller fra -68 og B&W høyttalere fra 1980., samt ---en 3000X båndspiller som fortsatt går, men bør stå i høykant-posisjon.
    Jeg vet ikke hvor mange tusen timer dette anlegget har gått, men et langt livsløp har det vært så langt. :)
    TA 300 er jo Huldra 10 sitt utgangstrinn montert i kabinettet til TR 200, men med en annen front fordi sistnevnte var en kjekk liten receiver. Hvis den spiller som en drøm etter 15 år siden siste verkstedbesøk er det vel den uten mikrofoninngang du har? Skyvepotmeteret for miksing mellom kilde og mic. lager jo krøll om det ikke renses ofte nok, men fortvil ikke; det kan kobles ut! :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Får kanskje melde meg inn her. Har en TA 300 forsterker som spiller som en drøm etter en reparasjon for 15 år siden. Bruker den stort sett på 78-plater da den har både filter-funksjoner og diskant- og baskontroll. Dette er ganske sentralt dersom man skal spille gamle steinkaker. Er koblet opp mot Lenco L 75 spiller fra -68 og B&W høyttalere fra 1980., samt ---en 3000X båndspiller som fortsatt går, men bør stå i høykant-posisjon.
    Jeg vet ikke hvor mange tusen timer dette anlegget har gått, men et langt livsløp har det vært så langt. :)
    TA 300 er jo Huldra 10 sitt utgangstrinn montert i kabinettet til TR 200, men med en annen front fordi sistnevnte var en kjekk liten receiver. Hvis den spiller som en drøm etter 15 år siden siste verkstedbesøk er det vel den uten mikrofoninngang du har? Skyvepotmeteret for miksing mellom kilde og mic. lager jo krøll om det ikke renses ofte nok, men fortvil ikke; det kan kobles ut! :)
    Helt riktig. Også at det var en utgave med mikrofoninngang også, men det tilbudet jeg fikk - tror det var til 1145 kr. - gjaldt utgaven uten mic-inngang. Jeg må innrømme at jeg ikke lenger bruker forsterkeren daglig akkurat, men den var faktisk i daglig drift fra ca 1971 til langt ut på 90-tallet. Plutselig røyk den ene kanalen da jeg skulle prøve den i 1998, og jeg fikk skiftet ut diverse transistorer. Siden det har jeg stort sett brukt forsterkeren til 78-plater som jeg har noen hundre av.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Ta 300 er herlig! Har en jeg også, koblet bort skyvepoten. Kjekt med to phono innganger også.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Får kanskje melde meg inn her. Har en TA 300 forsterker som spiller som en drøm etter en reparasjon for 15 år siden. Bruker den stort sett på 78-plater da den har både filter-funksjoner og diskant- og baskontroll. Dette er ganske sentralt dersom man skal spille gamle steinkaker. Er koblet opp mot Lenco L 75 spiller fra -68 og B&W høyttalere fra 1980., samt ---en 3000X båndspiller som fortsatt går, men bør stå i høykant-posisjon.
    Jeg vet ikke hvor mange tusen timer dette anlegget har gått, men et langt livsløp har det vært så langt. :)
    TA 300 er jo Huldra 10 sitt utgangstrinn montert i kabinettet til TR 200, men med en annen front fordi sistnevnte var en kjekk liten receiver. Hvis den spiller som en drøm etter 15 år siden siste verkstedbesøk er det vel den uten mikrofoninngang du har? Skyvepotmeteret for miksing mellom kilde og mic. lager jo krøll om det ikke renses ofte nok, men fortvil ikke; det kan kobles ut! :)
    Helt riktig. Også at det var en utgave med mikrofoninngang også, men det tilbudet jeg fikk - tror det var til 1145 kr. - gjaldt utgaven uten mic-inngang. Jeg må innrømme at jeg ikke lenger bruker forsterkeren daglig akkurat, men den var faktisk i daglig drift fra ca 1971 til langt ut på 90-tallet. Plutselig røyk den ene kanalen da jeg skulle prøve den i 1998, og jeg fikk skiftet ut diverse transistorer. Siden det har jeg stort sett brukt forsterkeren til 78-plater som jeg har noen hundre av.
    TA 300 kom i 1972, sammen med TR 1000 og TCD 300, men TA 300 er den som gir mest for pengene i dag. Ikke suverene data, men mer enn godt nok til LP-plater og kasseter + FM-radio. TR 200 kom året før, men jeg syns det virker rart at de ikke laget en egen tuner til TA 300. Den evt. tuneren ville vært ettertraktet i dag pga bredden på 43 cm. Tunerinngangen på TA 300 var ment for TP 41 og 43 slik at man kunne høre radio, og da denne var ny sendte man jo bare FM Mono i Norge. :)
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    I går henta jeg min TIA 3012 nede på "postkontoret" på den lokale Best-stasjonen! Må si det der er en artig sak.. :)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Gratulerer.

    Da mangler du bare riktig dyre nok kabler før alt faller på plass:rolleyes:
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Føler vel jeg også hører med her. Har en TR 2075 MKll som ble ødelagt i transport. Bakstykket (baker print har flere brudd) så om noen skule ha til fornuftig pris, eller tips :)
    Ellers ganske mange av TR20.. serien, alle i svart. Alle TCD -911, div båndspillere med TD 20A på topp. Det meste er kjøpt siste året, men starten var nok en TCD 3014A og en 3001 kjøpt sommeren -90 og selvfølgelig "arven" hjemmefra med sølvsuper, Huldra 10 og Huldra 11
     

    Kim-a_84

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Får vel melde meg inn her jeg også :) har nettopp arvet en haug med tandberg og litt andre ting fra en onkel som har sammlet på det siden han var guttunge. han drev også og repparerte tandberg spillere så han hadde vel deler i hopetall til det meste som er laget av tandberg. selv er jeg helt blank på hva som er lite verdt og mye verdt av dette utstyret enda. jeg vet han skal ha en sak i samlingen sin som det vist nok bare ble laget to stykker av men hvem av di det er aner jeg ikke enda i allefall.. Men jeg skal få notert ned en komplett liste over det som nå er min sammling, og når jeg får gått igjennom alt av deler så kansje jeg kan være til hjelp med dette til dere andre her inne om dere skulle trenge noe.. mvh Kim-a
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Hei og velkommen

    Hadde en del Tandbergdeler liggende tidligere jeg også.

    Regner med det var mellom 50 - 10kg deler i ett par store pappesker.
    Alt fra potmetere til pærer, printkort - mer eller mindre ferdig loddede++++

    Ble byttet bort mot en outboard - fikk dette av en kamerat - utdannet elektriker som jobbet på østlandet.
    Dette var på begynnelse av 80-tallet - angrer på at jeg byttet dette bort i denne outboard som det aldri ble noe av.
     

    Kim-a_84

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2013
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Dette er noe av det jeg har i min samling :) så får vi se om det holder til og bli en tandberg venn :) Tandberg: TD20A Final Edition, TCD440A "sorte sider", 3031A, 3035A, 3028A,3017A,TCD440A"Tre Sider", TIA 4062, 3001A, 3038A, 3015A, 3014A, TCD 420A "Sorte sider", TCD 330 "Sølv front.Tre Sider", TCD320 "Sølv Front.Tre Sider" , TCD 310MK II "Sølv front.Tre Sider" TCD 310 "Sølv Front.Tre Sider", TCD 300, TCR222, TCD 440A "Sølv Front.Tre Sider", 3004"sølv",3003"sølv",3002"sølv"3001"sølv", TCD 911, TCD910 , 3002A, 3003A, 3006A, 3012A, 3011A, 3015A, 3032A, 308A, TCD 4035, TPT4031, TCA4038, TPA 4036, 3005"Høytalere 2stk", TROLL "Sort Front", TROLL " Tre Front", TCD420A "Sølv Front.Sorte sider", 2stk TCP 4025 i forseglet eske, 3036A, 3011,3012,3441X,3034, TCD 330 "Sort front.Tre Sider ", Cross Field 9000X Serie, Cross Field 10XD Serie..
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jøss - her var det virkelig mye Tandberg-snadder!!! ;)

    Er det mulig å få se bilder av noen av lekkerbiskene...?

    Mvh Salty
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.978
    Antall liker
    11.832
    Sted
    Hus
    Har ikke hørt om 3017A, så jeg regner med at det er en skrivefeil for 3018A?? Mangler 3016A da :)
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Er d noen som har testet linjedelen i 3018 mot 3028? Er d noen lydmessig forskjell?
    Sonicfrontiers
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.978
    Antall liker
    11.832
    Sted
    Hus
    3018A er noe bedre enn 3028A, og så har den RIAA. 3028A har fjernkontroll, men ikke RIAA, og en måtte kjøpe det ekstra den gangen disse var for salg. Mye mere komponenter i 3018A enn 3028A oxo. :)
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Hva er det som er bedre på 3018?

    Kretsmessig så er 3018 og 28 helt like.
    Det som skiller de er at 28 har en spenning på +- 25 volt kontra +-22 volt i 18.

    Strømforsyningen som gjør forskjellen? Det får jeg se etter i skjema.
    Det er også en krets for offset (tror jeg) som er implementert i 28.

    Sonicfrontiers
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.997
    Antall liker
    721
    ^ En gang på nittitallet ville jeg montere fjernstyring på volumkontrollen på min 3018 og spurte om muligheten hos AkersMic.
    Jeg ble frarådet da volumkontrollen var "vesentlig bedre" på 3018 enn 3028....og det er alt jeg vet om saken.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.978
    Antall liker
    11.832
    Sted
    Hus
    Bare å åpne boksene og se det. Det printet som sitter i 3018A er en del større enn i 3028A. Samme gjelder trafo og strømforsyning. 3018A har ringkjernetrafo og gode Elna lytter. :)
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Bare å åpne boksene og se det. Det printet som sitter i 3018A er en del større enn i 3028A. Samme gjelder trafo og strømforsyning. 3018A har ringkjernetrafo og gode Elna lytter. :)




    Jeg melder meg inn i Tandberg klubben da jeg har en Tuner 3001A , Kasettspiller 440A og TCD910
    E.P
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Er d noen som har testet linjedelen i 3018 mot 3028? Er d noen lydmessig forskjell?
    Sonicfrontiers
    Har begge og synes 3018A låter bedre via de effekttrinn jeg har.

    På 3028A kan jeg bruke fjernkontroll av nyere type som fulgte med 4025
    Denne heter RC 4070MKII
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Ser det er mange kunnskapsrike personer her med god erfaring med Tandberg.
    Jeg har jo en TPA 3026A i daglig bruk.Det jeg lurer på er om noen kan "mene" noe om hvor godt dette trinnet er.

    Sitter å vurderer å oppgradere , men vet ikke til hva. Er avhengig av å selge 3026 for å finansiere en evt oppgradering,men kjenner at jeg kvier meg.

    Noen som har en formening om hvor man evt må legge lista.

    Vet jo også at det er et spørsmål om å matche resten av utstyret.

    Har lest litt rundt på nettet,og fått inntrykk av at de fleste som mener noe,nevner bredden i lydbildet som et minus.

    Håper noen kanskje har oppgradert fra denne før og kan uttale seg.

    Mvh Frank
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Tandberg-venner. Jeg har kjøpt meg TP 41. Jeg trenger "batteri-eliminator" / strømforsyning / transformator til denne. Tror den skal ha 12 volt AC ??? Takknemlig for tips om hva jeg skal ha / hvor jeg får kjøpt det ??? Er den noen som vet hvor lenge vi kan regne med å ha fm- signaler ?
     
    Sist redigert:

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Tandberg-venner. Jeg har kjøpt meg TP 41. Jeg trenger "batteri-eliminator" / strømforsyning / transformator til denne. Tror den skal ha 12 volt AC ??? Takknemlig for tips om hva jeg skal ha / hvor jeg får kjøpt det ??? Er den noen som vet hvor lenge vi kan regne med å ha fm- signaler ?
    DET MÅ FINNES NOEN HER SOM VET NOE OM DETTE !!! ???
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Dine to første spørsmål har jeg ikke rede på.Svaret på det siste er2017 ettet hva jeg har hørt.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen somkan si hvor mye en Tandeberg Huldra 12 er verdt. Fungerer som de nskal i sort farge
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.978
    Antall liker
    11.832
    Sted
    Hus
    FM skal stenges i 2017 hvis det er nok mennesker som har kjøpt DAB radio. Hvis ikke så stenger FM nettet i 2019. Du skal ha tak i en 12V DC batterileminator som gir ut over 1000mA strøm. Pass på riktig poilaritet her. :)

    Hei, Tandberg-venner. Jeg har kjøpt meg TP 41. Jeg trenger "batteri-eliminator" / strømforsyning / transformator til denne. Tror den skal ha 12 volt AC Takknemlig for tips om hva jeg skal ha / hvor jeg får kjøpt det Er den noen som vet hvor lenge vi kan regne med å ha fm- signaler ?
    DET MÅ FINNES NOEN HER SOM VET NOE OM DETTE !!!
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    ok. Er desverre ikke helt srøken. Har noen bruksmerker på hjørnene foran blant annet:) Annonsen ligger nå på torget..:) takk for info
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.978
    Antall liker
    11.832
    Sted
    Hus
    Har selv hatt to av disse i anlegget mitt, og det er gode forsterkere.

    Spilte godt hjemme hos meg med JM Lab Alcor, og det kommer oxo an på hva slags forforsterker du har. Jeg har 3018A hjemme.

    Har oppgradert til 4X3009A og videre til 2X3016A, og de står ikke noe tilbake i forhold til disse utenom at den har mindre resurser.





    Ser det er mange kunnskapsrike personer her med god erfaring med Tandberg.
    Jeg har jo en TPA 3026A i daglig bruk.Det jeg lurer på er om noen kan "mene" noe om hvor godt dette trinnet er.

    Sitter å vurderer å oppgradere , men vet ikke til hva. Er avhengig av å selge 3026 for å finansiere en evt oppgradering,men kjenner at jeg kvier meg.

    Noen som har en formening om hvor man evt må legge lista.

    Vet jo også at det er et spørsmål om å matche resten av utstyret.

    Har lest litt rundt på nettet,og fått inntrykk av at de fleste som mener noe,nevner bredden i lydbildet som et minus.

    Håper noen kanskje har oppgradert fra denne før og kan uttale seg.

    Mvh Frank
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Har selv hatt to av disse i anlegget mitt, og det er gode forsterkere.

    Spilte godt hjemme hos meg med JM Lab Alcor, og det kommer oxo an på hva slags forforsterker du har. Jeg har 3018A hjemme.

    Har oppgradert til 4X3009A og videre til 2X3016A, og de står ikke noe tilbake i forhold til disse utenom at den har mindre resurser.





    Ser det er mange kunnskapsrike personer her med god erfaring med Tandberg.
    Jeg har jo en TPA 3026A i daglig bruk.Det jeg lurer på er om noen kan "mene" noe om hvor godt dette trinnet er.

    Sitter å vurderer å oppgradere , men vet ikke til hva. Er avhengig av å selge 3026 for å finansiere en evt oppgradering,men kjenner at jeg kvier meg.

    Noen som har en formening om hvor man evt må legge lista.

    Vet jo også at det er et spørsmål om å matche resten av utstyret.

    Har lest litt rundt på nettet,og fått inntrykk av at de fleste som mener noe,nevner bredden i lydbildet som et minus.

    Håper noen kanskje har oppgradert fra denne før og kan uttale seg.

    Mvh Frank
    TCA 3018,stemmer det at den er uten fjernkontroll ? Og at den regnes for å ha et av de beste phonotrinnene i denne serien.?

    Mener å ha lest en gammel test av disse to sammen en gang , husker ikke hvor. Tror konklusjonen var at de passet meget godt sammen.


    mvh
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    FM skal stenges i 2017 hvis det er nok mennesker som har kjøpt DAB radio. Hvis ikke så stenger FM nettet i 2019. Du skal ha tak i en 12V DC batterileminator som gir ut over 1000mA strøm. Pass på riktig poilaritet her. :)

    Hei, Tandberg-venner. Jeg har kjøpt meg TP 41. Jeg trenger "batteri-eliminator" / strømforsyning / transformator til denne. Tror den skal ha 12 volt AC Takknemlig for tips om hva jeg skal ha / hvor jeg får kjøpt det Er den noen som vet hvor lenge vi kan regne med å ha fm- signaler ?
    DET MÅ FINNES NOEN HER SOM VET NOE OM DETTE !!!
    Takk for tips !!! Batterieliminator, "Mascot" er bestilt.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Har selv hatt to av disse i anlegget mitt, og det er gode forsterkere.

    Spilte godt hjemme hos meg med JM Lab Alcor, og det kommer oxo an på hva slags forforsterker du har. Jeg har 3018A hjemme.

    Har oppgradert til 4X3009A og videre til 2X3016A, og de står ikke noe tilbake i forhold til disse utenom at den har mindre resurser.





    Ser det er mange kunnskapsrike personer her med god erfaring med Tandberg.
    Jeg har jo en TPA 3026A i daglig bruk.Det jeg lurer på er om noen kan "mene" noe om hvor godt dette trinnet er.

    Sitter å vurderer å oppgradere , men vet ikke til hva. Er avhengig av å selge 3026 for å finansiere en evt oppgradering,men kjenner at jeg kvier meg.

    Noen som har en formening om hvor man evt må legge lista.

    Vet jo også at det er et spørsmål om å matche resten av utstyret.

    Har lest litt rundt på nettet,og fått inntrykk av at de fleste som mener noe,nevner bredden i lydbildet som et minus.

    Håper noen kanskje har oppgradert fra denne før og kan uttale seg.

    Mvh Frank
    TCA 3018,stemmer det at den er uten fjernkontroll ? Og at den regnes for å ha et av de beste phonotrinnene i denne serien.?

    Mener å ha lest en gammel test av disse to sammen en gang , husker ikke hvor. Tror konklusjonen var at de passet meget godt sammen.


    mvh

    3018A er god, har gode RIAA trinn for både MM og MC.

    En meget god hodetlf utgang - men som du sier ikke tilpasset fjernkontroll.

    Dèt er 3028A men låter ikke fullt så godt som 3018A - i tillegg er de fleste 3028A uten RIAA - trinn fordi dette var ekstrautstyr.
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Har fått meg en Tandberg TR-1055. Har restaurert denne littegrann, liten vask samt pusset ned trepanela og lakket desse på nytt..
    Men denne har desverre ganske krafig støy/summing på ene kanalen (venstre kanal) er dette noe kjent problem? Og eventuelt mye arbeid/kostnad og reparere.

    Stemningsbilde.. Her prøver Tandbergen seg på et par klipsch CWIII
     

    Vedlegg

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Innventar oversikt

    Hm ei stund siden jeg nevnte min 2075 MK ll. Den er nå i stand og til salgs. Men samlingen har økt ganske betraktelig. Har nå hele TR 2000 serien + Huldra 10,11,12. TR 1010 og 1040 og en SS12.
    På høytaler siden har det blitt TL 1520, 2520, 5020 og studio monitor.
    Av kassett spillere er alle TCD stereo, -911 på plass, men 3034 må opp og gå via belteskift. Har vel også noen dubletter av de tidligste, men må nok gjøre en innsats med flere av disse.
    Båndspillere som fungerer: TD 20A, 10X og 10XD, men har også noen tidligere, som etter hvert skal opp og gå :)

    Akkurat nå sliter jeg mest med at jeg skulle hatt sider i nøtt, evt komplett sider og topp til kabinett størrelsen 2055/2075/2080 da 55en min fikk seg alt for hard medfart i postgangen
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Innventar oversikt

    Hm ei stund siden jeg nevnte min 2075 MK ll. Den er nå i stand og til salgs. Men samlingen har økt ganske betraktelig. Har nå hele TR 2000 serien + Huldra 10,11,12. TR 1010 og 1040 og en SS12.
    På høytaler siden har det blitt TL 1520, 2520, 5020 og studio monitor.
    Av kassett spillere er alle TCD stereo, -911 på plass, men 3034 må opp og gå via belteskift. Har vel også noen dubletter av de tidligste, men må nok gjøre en innsats med flere av disse.
    Båndspillere som fungerer: TD 20A, 10X og 10XD, men har også noen tidligere, som etter hvert skal opp og gå :)

    Akkurat nå sliter jeg mest med at jeg skulle hatt sider i nøtt, evt komplett sider og topp uavhengig om det er: teac, nøtt ,palisander, svart, til kabinett størrelsen 2055/2075/2080 da 55en min fikk seg alt for hard medfart i postgangen
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Når det gjelder TR1055 så er det aikkert mange som kan gi deg tips. Jeg vet om et par: Rens ALLE potmetre og brytere. Sjekk print for kaldloddinger.
    Det er som regel en kabelforbindelse mellom for og etterforsterker. Du kan prøve å bytte om på disse for å se om feilen flytter seg. Hvis den gjør det ligger feilen i forforsterker. Det er mulig at det er separat strømforsyning på venstre og høyre kanal. Hvis det er det kan du prøve å bytte side her også. De store kondensatorene er også en mulig feilkilde. Skriv gjerne om du finner ut noe!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn