Tandberghøyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Hus
    Fant ikke denne tegningen her hjemme, men i Australia :eek:

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Obs. 036 delefilteret passer ikke med det jeg har hatt i mine 303R. (Dette står og på skjema til filter; at det er alternativ versjon)

Pass og på at det er riktig versjon ; 4 eller 8 ohm!

Ser at dette heter 036a og er en erstatning (australsk versjon) for 036.

På den norske versjonen fra -78 brukes 1,1 mH k-spole her, uten noe mer, 1 ordens filter og delefrekvensen oppgis til den samme.. (8 Ohm)

Mye rart fra Seas :) (4 Ohms utgaven har 1.6 mH , mens teoretisk skal vel en 8 Ohms bass ha dobbelt så stor spole som 4 Ohms)

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    heisann igjen!

Du som har den originale kit 60, Bartesam, kan du sjekke om du har dette delefilteret eller om det står en "norsk versjon" i dine ht ?

Har du samme ht du og Kjell ?

Hadde vært fint om noen kan legge ut bilde av delefilteret!

(Er det 4.7 mH spole til bassen, så er denne svær, selv m tynn tråd og P-Kjerne )

Sitter og lurer på hva jeg skal gjøre med mine; originale basser og diskanter har jeg...

Men kanskje sette inn en moderne Seas , eller Vifa mellomtoner, fy ... men har et par i 4 Ohm liggende, og en Seas H881 diskant (Flere en meg som liker den, sjekk Gravesen sine konstruksjoner)

Alternativt bruke filter og MT/diskant element fra Seas 303R..... Her sitter mellomtonen i en 0.75l plastboks, så skulle være enkelt å montere. Eller bruke filter fra 2 veis 302, enkelt filter m 2 orden til diskant, Thats it! (Type Dome 87 eller H086/107). Greit
    å ha et lite lager :)

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Hus
    Skal legge ut bilder når jeg er ferdig for dagen på jobben. :)

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Barte-supert :)

Hvilket lideskapelig delefilter :)

Tipper det er Jensen elektrolytter?

Om du skal bytte kondiser/motstander, så er mitt råd å ikke røre dette originale....
    Gamle loddinger er ikke så mye å rote med så lenge det virker.. Og du har muligheten å sette inn det originale om du angrer :)

Kjøp Masonitt/hullplater på Dynabel.no og fest nytt delefilter på de med strips eller kontaktlim.
    De selger alt av delefilter komponenter, og har de ikke riktig spole så vikler de ned fra en større (som jeg selv gjør)

Mange audiofile mener dessuten at elektrolytter er det beste!

Spolen på det filteret er av god kvalitet, luftspole antar jeg (sees ikke på bildet).

Tror jeg kan garantere at den er langt mindre enn 4,7 mH (MillyHenry), som det Australske filteret har....

Jeg har liggende et filter med en liknende spole (står klistrelapp på sida H881). Den ser omtrent like stor ut og mener å huske jeg målte den til 1.1 mH (tatt fra kit 30, som hadde 28/17 TV-GW , 9 TV-LG og 5 TV-HF)
    Spolen er 4,5 cm bred, 4,4 i diameter med et hull (luftspole) på ca 2 cm.

Dette med delefrekvenser er ikke noe å bry seg så mye om da disse seas 3 veis sakene er "filler driver" konstruksjoner, dvs at elementene spiller over hverandre og mellomtonen brukes mest for å få nok nivå i dette frekvensområdet.

Den Australske versjonen er nok av annen type. (Kan nevnes at etterkommeren av 25 F-EWX , coata utgave, H 245, som har ganske lik frekvenskurve, ble benytta i Dynabel S23 (erstatta dyr Audax, Seas var mye bedre :) )
    Delefrekvens er der 270 Hz, og 2 ordens filter består av seriespole på 3,3 MH (som bestemmer hvor filteret begynner og virke) , og en kondis på 100uf (større kondis gir brattere filter).

Mvh "Den som samler han har " :)

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Ps: Kan garantere dette er en "norsk versjon" . EDIT; Etter justering av visuelle evner ser jeg 2 spoler til, men de ser små ut , og er neppe lik de i "australsk" versjon...

Tror jeg ville lodda sammen den Australske versjonen faktisk....

Send en PM så får du tips om hvor du får kjøpt billige trafo (nullohm) spoler og :)

Godt mulig Dynabel (Eltek) har liggende papirer på delefilter og elementer.
    Ta en tlf og spør etter Øivind, han er sjefen over sjefene når det gjelder gamle elementer :)

Mvh " den som kaster, han har ikke " :)

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Hus
    Skal la dette filteret være som det er , men jeg skal felle inn en terminal i bakveggen og skifte kabelen innvendig, og få på plass plate til mellomtonen. Skal få tak i sorte skruer og male frontplaten også slik at finishen blir bedre... :)

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Puuuh!

Der blei jeg letta!!!

Vi seriøst lidende retrofile liker ikke at godsaker som dette blir tukla for mye med :)

PS. Får du lyst til å prøve med nyere MT og Diskant (nyere = 2-3 år... )
    så bare ta kontakt.

Og så et tips, en sak jeg og har brukt på Tandberg og Radionette rør-radioer.

Kopl på en Seas 5 HF-tv eller LG m en serie kondis på 1,5 eller 2,2 uF og en motstand
    2,2 til 4,7 ohm, og du får en luftig ht ...

Tror kanskje jeg fant på "SuperTweeteren" før Tannoy og dets like :)

Rolf_Zetterberg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Antall liker
    49
    Om man studerar bilden på Bartesams filter,så ser man att det stämmer exakt med det från Australien.Antalet komponenter och vissa värden som syns stämmer.

När det gäller de olika varianterna av filter,så ser man varför de heter så om man tittar längst ner t.v på komponentlistan.D014d betyder bara att man ändrat till 4,7 ohm.Bokstaven efter betyder alltså bara en Endring.Konstigare än så är det inte.

Man kan nog tryggt lita på att D014 ska sitta i Kit 60 och att de "australiska" schemana stämmer bra.

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Og spolene L2 og L3 hvor sitter de?

Nå er jeg en gammal gubbe med briller, skjegg og det hele , gir du meg en henvisning Bartesam ?

PS: Tar det gjerne på blå resept :)

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Hus
    Sitter under de to øverste kondisene :) Ikke noe dårlig filter dette, ikke noe sytråd i de spolene :) Er trangsynt jeg, så jeg ser godt på nært hold....vurdert prog briller ???

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Prøvd 8 par briller; Progressive, bifokale, lesebriller, byfokale, .... så de ikke før jeg kopla på laptoppen til 50"
    3D TV :)

Der har vi de jo : liggende! Ser bra ut!

Men som den store skeptiker jeg er, har dog tatt feil før...-73 husker jeg..., En spole på 4.7 og 2.2 mH ville dekt hele filteret , med mindre de var av sytråd,.....Trur eg :)

Ps; kondisene på filteret til 303R og passer m australsk/norsk, mens spolene er veeldig forskjellig....

Mvh "Den som ser, han lærer " :)

Rolf_Zetterberg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Antall liker
    49
    Håller med dig om att de ser ganska små ut,men en förklaring kan vara att de äldre spolarna har 1,1mm tråd och dessa har 0,7mm.Alltså blir de äldre betydligt större än dessa för samma induktans.
    De mindre kan ju ofta ha mindre tråddiameter utan att det påverkar särskilt mycket.Jag har sett spolar i Seas-filter som har riktigt tunn tråd.

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Ble så stille på tråden, så jeg blir nødt til å protestere litt :)

0,7 og 1,1 mm tråd tror jeg ikke utgjør så store forskjeller på diameter til spole....

De veldig tynne trådene i enkelte spoler brukte Seas i 2 ordens diskant filter (spole i paralell).
    Disse var høy-ohmige (ca 5-8 OHM ), og et bevisst valg fra Seas, som spesialproduserte disse.
    Om man bytter disse, bør man sette en motstand etter spolen..... slik at motstand i denne del av filter bevares.

Jeg snakket med "sjefen over sjefene" ang. gamle høyttalere, Øyvind på Dynabel, i dag.

De har ikke papirer på kit 60, så da blir det vanskelig å bygge de opp for meg med mindre det dukker opp 4 stk
    15 Ohms 25TV-EW.

Men de nyere 303, 603 etc har de papirer på om noen skulle trenge det.

Noen som har erfaring med 403 eller 603?

Og så fikk jeg et nytt medlem i Seas-klubben min i går: H 149, 11 cm kanonbass, i Proac Supertablette fra
    1988. Jeg sier velkommen :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.691
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde et par Seas kit 403 i mange år. Gode høyttalere på rock. Litt tilbaketrukket mellomtone.

Jeg drev de med en 30W Yamaha forsterker.

Johan-Kr

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Spennende!

Min erfaring m 303 er at diskanten er litt for spiss, som jeg enkelt fiksa med et dempeledd på ca 2 db til diskant.

Var det 10 tommers bass på på 403 og mon tro ?

Har nå planlagt å sette 4 stk 4 ohms 25TV-EW i Ritas kasser (for å få 8 ohm).
    Har allerdede fått 2 slike basser, og jakter på 2 til....

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.691
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kit 403 hadde en 10" 25 F-WBX bass, 11FM mellomtone og H107 diskant. Den kunne virke litt spiss i lyden ved uheldige innspillinger.

En kamerat av meg kjøpte de, og hadde de i noen år, inntil en av bassene gikk, hvorpå bassene ble byttet til en annen 10" fra Seas, og spilte videre en stund før de ble degradert til hytteanlegg. Er usikker på om han har de enda...

Johan-Kr

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Da fant jeg 1 stk 25TV-EW i 4 Ohm. (Bak noen hyller, oppå en boks, på en høyttaler som sto på et piano, under en trapp. Pianoet hadde min sønn på 14 aldri sett før. Foran det hele sto (delvis inn i hylla: en 112 l sub m 25F-EW, 8Ohm), som sagt noen hyller m radioer og hifi-blader, høyttalere. Foran der en plasma TV , 8 høyttalere
    fra 10 til 60 liter store. 4 Tandbergradioer (til rep) , 1 cd spiller Til rep, 2 platespillere, og under tv er det surroundreceiver , poweramp (ca 32 kg) cd, BD, og playst/Wii. Og enda er vi bare kommet ca 1.5 m ut i rommet.... Og folk klager på trangboddhet ! Ikke skjønner jeg.....

(PS. (glemte en Musical Angel og litt småting, og det som står i hyller på langveggene, det regnes for fast inventar, så sist panelet i veggene ca 1995 eller deromkring...)

(Ps: min kone går aldri inn i det rommet :) )

Mangler bare 1 25 TV-EW 4 OHM nå :), så er Ritas hybrider i 8 ohm ...

(Som man kan se på tråden "Dagens loppemarked..." har en hyggelig kar, Ole J, donert 2 stk 25TV-EW i 4 OHM
    , (pluss noe annet gammalt seas) . Tenker jeg gir ham en SSuper, som en liten takk. :)

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Burde ikke si noe, men bytte ut et par eldre Philipsbasser med SEAS hadde ikke jeg gjort. Jeg har et gammelt par DUX Hifi Sound Project DX 352 fra 1969 stående her, og inni der er det 3 stk Philips høyttalerelement, bl.a. en 10" bass. Man hører ikke så mye mer bass fra de kassene enn andre i samme antall liter, men det er før man går til et annet rom............. De går så dyyyyyyypt at det er helt nifst, og man kjenner det i setet på sofaen! Har aldri hørt noen SEAS spille på samme måte. :)

seint70

Fersking
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1
    seas-kit603.jpg

Her dukket sannelig min hatt mine gamle Seas Kit603 opp. Bildet er fra 1978. Jeg fikk de høytalerne rett etter konfirmasjonen. Jeg kjøpte de av en som gikk på NTH, og der holdt man på med denslags - bygging. Det var helt utenfor min rekkevidde å bygge noe slikt, men jeg hadde himla peiling på Stereo til å være 15 år og fra Konsmo. Så da jeg fikk tilbud om å kjøpe disse for konfirmasjonspengene slo jeg til. De ble drevet av en Bang & Olufsen Beomaster 4000 og lydkildene var platespiller - Philips 212, båndopptaget - Tandberg 3400X og kassettspiller - Technics RS263. Det var litt av et stereoanlegg. Det hadde alt! Tanta mi lurte på om jeg hadde seddelpresse i kjelleren, men saken var at jeg fikk ikke lov av mamma å pappa å kjøpe moped, slik som alle de andre hadde. Derfor ble det stereo for (absolutt) alle penga.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Blåruss, du? Jeg var selv rød..

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Bilde av Philipsbass fra DUX sound project:
    philips10B.jpg
    Og de går dypt i en beskjeden kasse.
    Maks 35 liter, og ned til 35 hz i trykk-kammer.
    De Alnico magnetene er tunge!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn