tandberg trespilehøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Som nyfrelst vintage og Tandberg-entusiast, har jeg blitt hakeslepp-imponert av kvaliteten på Hi system 11. På tross av mangler i topp og bånn formidler de mueikken på en tvers igjennom sjarmerende og medrivende måte-

    Har blitt nysgjerrig på de andre spilehøyttalerne også. Har hatt noen for hundre år siden, men husker ikke så langt tilbake :)

    Hvordan rangerer man spilehøyttalerne? de andre (uten trefront, tiltaler meg ikke så mye - er liksom ikke "ekte Tandberg" for meg. Dustete, selvfølgelig, men det er jo lov i denne avdelingen - eller...?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    System 15 har den største bassen som er 12". Har ikke hørt de selv. Har selv TL5020 hjemme bare :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har et par system 13 på hytta. Selvfølgelig noe avrundet i toppen, men fin lyd på de.

    Jeg har prøvd de påbCary rørforsterker og...

    Johan-Kr
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hadde de med 12bass,ganske fin vintage lyd i de og god bass,spiller ikke så veldig høyt før de bunner...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har blitt nysgjerrig på de andre spilehøyttalerne også. Har hatt noen for hundre år siden, men husker ikke så langt tilbake :)
    Vi gamlegutta glemmer aldri da vi var på Edisons demo av hans Phonograph. Det er lenge siden, ikke rart vi bare husker det viktigste.

    thomas-edison-gramophone.jpg


    Selv om vi ba på våre knesokker fikk vi ikke være med på bildet. :(
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg starta denne galskapen med Tandberg HiFi 12. Ok høgtalar, om enn ikkje opp til den standard eg forlangar i dag, var dei utmerka til å gjere seg kjend med rockemusikken på 70-talet. Hadde dei frå 1973 til 1978, då dei vart selde til fordel for Bose 901 mk II, noko eg opplevde som ei stor forbetring.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Stiller samme spørsmål som trådstarter — kan ikke se tema diskutert særlig i andre tråder så tenkte like greit fortsette det lille som er.
    Fint å høre fra folk som har lyttet til noen av dem og kan referere ulikheter. Så lang kan jeg kun bidra med mine opplevelser av HiFi 11 og 20.

    Har akkurat opplevd samme hakeslepp-opplevelse med HiFi 11 som trådstarter på en nøytral 360W/4ohm transistorforsterker.
    Koblet ifra ATC SCM19 og klemte på skyteledningne til HiFi 11. Forsiktig opp med volumekontrollen...

    Fytte katta for en lydflate de små HiFi 11 presanterer. Man blir sittende og se etter instrumenter metere ut til siden for høytaleren. Vedder på at stiller man opp to svære høytalere et stykke ved siden vil en blindtest lure deg til å velge ut feil kilde. Hva f..%"¤ skjedde med 50 års utvikling av høytalere?
    Leit med bass og muligens diskant som jeg likevel ikke hører. Som med gode bokhylle høytalere er bassgitar og trommer skikkelig godt definert, men uten de laveste oktave med romling. Spillelisten med funk ble byttet ut med mine gamle GRP CD plater som bekrefter lyder jeg kjenner godt.
    Det er heller ikke så dypt scene, men det kan også være mindre optimal plassering som har skylden for.

    Det er to ting som gjør at jeg ikke lett kan se HiFi 11 som hovedhøytaler:
    • De er ekstremt retningsbestemt. Bevege hode 3-4 cm og magien forsvinner raskt. Fortsatt flott gjengivelse og klang av instrumenter, men den store flaten som nesten tar pusten fra deg blir borte.
    Jeg spekulerer om det som gjør dem så magisk er samme årsak som gir dem dette problemet. At pga de er retningsbestemt spiller de mindre opp refelksjoner i rommet?

    • Det andre er at de er veldig engasjerende, man skrur opp til 75-80dB og storkoser seg. Så kommer låta som trenger litt ekstra for at kosen skal bli skikkelig fest og damestemmen brister liksom :) Er det klassisk musikk på konsertnivå som gjelder kan det være man blir skuffet.


    Med store forventninger ble HiFi 20 koblet opp. Beste beskrivelsen jeg kan gi er at det var som om man puttet HiFi 11 inn i en pappkasse og satt putetrekk på. Jeg holder et kort på at noe av denne negative opplevelsen skyldes 50 år gamle kondensatorer i det mer komplekse delefilteret.
    Det sagt, et par timer på dem og man går tilbake til HiFi 11 finner man at HiFi 20 har en varme og at noe av klangen fra 11 var der. Jeg kan ikke si at den større kassen egentlig gav særlig mer bass, men siden høytaleren generelt oppleves mindre livaktig høyere opp får hele systemet mer vekt i lavere rmellombass.


    System 11/20 benytter samme* bass/melomtoneelementer. Samtidig tenker jeg delefilterkonstruksjon er så ulik på disse modellene at det må være hovedårsaken. Trolig gir også den litt større diskanten noe annet spredemønster. Mens HiFi 20 har et klassisk 12/12dB filter spiller HiFi 11 bass/melomtone som et fultone element uten noen form for filter, — med et add-on diskantelement som kuttes med 12 dB/3500Hz.
    Begge kassene har en steinull plate godt stappet inn som fyller hele kammeret, med en tynn duk til å beskytte elemente mot rusk og ditto raslelyder.

    Jeg rasket sammen litt teknisk info nedenfor (se bilde) for bedre oversikt. Jeg er fristet til å ta bort filtret på bassen i HiFi 20 og eksprementere med 2.2ohm motstanden for å se om ikke HiFi 20 kan få mer av det som er digg med HiFi 11. Men en slik mod får vente til jeg er ferdig med H10 og H8 opppussing. Det kan være at de er perfekt som de er på riktig forsterker.

    HiFi 11 først sett i katalog fra 1966 som HiFi System 113/106-11. Merk benevnelsen til elemente i produktnavn. Dette er borte i katalogen fra 1967 hvor de nå kalles HiFi 11 og HiFi 12 vises første gang.
    Katalogen for 1969-70 viser den nye serien med HiFi 15 og 17 med diskant ofset til siden med sort metallgrill for mindre forstyrelser av diskant (den sorte stripen som på bilder ofte ser ut som et merkelig designelement i svartmalt tre). HiFi 20 ses først i katalogen for 1971-72.

    TL 1210 har samme boksvolum og elementer som HiFi 20, men har nytt delefilter. HiFi 19 har samme elementer og delefilter som HiFi 20 med en kondensatorverdi forskjellig.

    (*) Mine HiFi 11 har HTB, og HiFi 20 har HTC
    (**) beklager, ble litt ivrig på tastaturet og laget mange bokstaver som en stakkar må lese :rolleyes:
    System11vs20.png
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hadde HiFi 12 som høgtalarar i konfirmantanlegget mitt. Dei vart skifta ut med Bose 901 mk II, og det var ei stor oppgradering, men det gjorde også at eg måtte ha ein langt sterkare forsterkar.
    Har høyrt på gammalt Tandberg fleire gonger, og det har absolutt sin sjarm, spesielt i mellomtonen. Men det dabbar av når det gjeld dynamikk og frekvensekstremitetar. Brukar du forsterkarutstyret derifrå saman med lettdrivne, store Tannoyhøgtalarar, skal du bli forbausa over kor godt det let.
    Høgtalarane frå Tandberg har eg ikkje fått til, men eg har eit sett av TL liggande i garasja i påvente av god tid.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Takker Arve. Kunne vært artig å høre hvordan du hadde opplevd et gjensyn med HiFi 12 på et referanseanlegg nå som konfirmasjonsdressen trolig ikke passer lenger og livet har gitt mer klokskap.

    Er selv vokst opp i et hjem med Garrard 401/SME3012, stor Sølvsuper med palisanderkabinett, trespilehøyttalere med ovale elementer og en far som tweeket, modda og "oppgraderte" høyttalere med ny-kjøp. Tanken om Tandberg høyttalere har vært så fjern som noe kan bli for meg alle disse årene.

    Men jeg er rett og slett sjokket over hva HiFi 11 leverer. Jeg kjøpte ATC 'monitorene' nettopp for å ha en 'nøytral' og detaljert referansehøyttaler. Men jeg tror jaggu jeg skal finne meg et par til med HiFi 11 og skru håndtak på dem for enkel transport.

    Jeg opplever dem ikke så lettdrevet som forumet gir dem skussmål for. Men likevel langt lettere å få liv i enn HiFi 20 som er oppgitt med samme data.

    Men tatt i betraktning hvor stor lydforskjell det er mellom 11/20 er det trolig samme blant andre modeller i trespileseriene hvor noen av dem muligens er utviklet for å fungere best sammen med en gitt radiomodell?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    System 13 låt fin-fint på 2x70w rør, ihvertfall. Kanskje litt mangel på den siste sprudlinga i toppen, men ellers bra.

    Johan-Kt
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Mykje" er å ta sterkt i. Sjusifra held eg derimot for å vere dyrt, uansett. Vi snakkar trass alt om lydlege opplevingar, og du kan reise på ganske mange konsertar, festivalar og denslags for ein million eller to....
    Seks siffer opnar for ganske mange "fornufige" anlegg, ut frå min ståstad....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Prisaspektet vil alltid være diskutabelt. For rørdingser er det vel dagens metall og fraktpris fra KIna som styrer verdien om det ikke står tilsvarende Coka Cola på fronten ;) Gjerne med ekstrautstyr som en teknisk avansert men bittelitt klønete å justere tonekontroll formet som en kabel hvor prisen bestemmer hvor mye av signalet som skal gå tapt ;)
    Jeg er oppe av det for meg personlig gjørmehullet etter 20 år og endelig innsett at hifi ikke er om høy troverdihet, men gleden av musikk formet slik man selv liker. I så måte kan muligens 10s år debatt om volumekrigen vekket flere om hvordan populær musikk faktisk lages og lagres til media. F.eks. fikk den analoge puristen inne i meg en liten smekk når han lære at trolig samtlige LP'er jeg har fra 70-80 tallet ble digitalt mastret i prosessen med å lage negativen.

    Slik jeg ser det er HiFi 11 rett og slett genial. Men den er ikke perfekt og har flere mangler. Så kan man leke med tall hva det koster å gjøre en høytaler bedre og ikke bare anderledes. HiFi 20 er anderledes, ikke en videreføring av et konsept.

    For mange var HF275 et godt eksempel på hva som skjer når en forsøker korrigere alt for å lage perfekt. For meg ble den veien til å søke unngå avanserte passive filtre. I påfølgende galskap med digitale delfiltre og masse forsterkere fant jeg å bruke fulltonelementer var en godt verktøy for å skjekke om det man holdt på med i det hele tatt hang sammen. Så jeg har nok allerede litt hjertevarme til måten HiFi 11 er satt sammen og spiller.

    Trådstarter nevner at han ved første testkjøring mente han muligens hadde høytaleren litt for høyt plassert. Jeg har erfaring at fulltoner liker komme litt opp, i hvertfall i stua vår er det slik. Jeg sikter på senter mellom tak/gulv og tipper dem litt ned om det er behov. Fikk HiFi 11 løftet litt nærmere senter i dag og det passer den godt. Fikk bittelitt mer 3D og beholt veggen av lyd.

    hifi11_open.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Noen her med erfaring hvordan ta av disse Tandberg emblemene uten å ødelegge dem?
    Er de festet med lim alene, eller har de i tillegg pinner inn i trevirket?

    Tenkte forsøke gi dem en rubbing med mahogni farget olje og stålull (surret rundt en magnet allerede pakket i en zip-pose for enkel rengjøring).
    Erfaring med å vaske med tynner på et annet teak-apparat fra Tandberg viste at de er satt inn med røde fargepigmenter.

    TANDBERGLOGO_SMALL.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    HiFi System 20 med HTC113. HTC versjon's magnetsytem sammenlignet med HTB får en til å undre om det er neodym i den lille C versjonen?

    I HiFi 11 er det benyttet en bipolar kodensator på diskanten. I dette eksemplaret av HiFi 20 kan det se ut til at alle tre kondesatorene i filteret er vanlige elektrolytter.

    Snart 50 år gamle og værst tenkelige kondensatortype er det klart at mitt første møte med disse høyttalerne har forbedringspotensiale :D

    hifi20_small.jpg
    fifi20_small2.jpg


    htc113.jpg


    htc113_small2.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut som att spolen är monterad med en magnetisk skrue...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Det ser ut som att spolen är monterad med en magnetisk skrue...
    Ja jeg tenkte samme, men så funderer jeg på om verdien er kompansert med jernkjerne i designet? Faktum at de er på luftspoler viser muligens beviste tanker rundt dette fra Tandberg sin side? Annet enn festeanordning for effektiv produksjon håper jeg :)

    Dessverre klarte jeg sette måleprobene til mitt induktansmeter til en en negativ spenning og ødelegge meteret så jeg får ikke testet. Om noen vet om noe rimelig og brukanes til formålet gi gjerne lyd :)

    Plukket forresten opp et sett HiFi 7 i går. Pinget familen om noen viste hvor min far sine gamle høytalere var blitt av og fant dem på loftet til en av brødrene mine :)
    Noen av det fineste palisander* mønster jeg har sett. Pene fronter men dessverre fult av hakk og skader på kanterne og gjørner. Kommer tilbake når jeg har testkjørt.

    (*) rosewood trolig av en nå fredet art
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dessverre klarte jeg sette måleprobene til mitt induktansmeter til en en negativ spenning og ødelegge meteret så jeg får ikke testet. Om noen vet om noe rimelig og brukanes til formålet gi gjerne lyd :)
    Denne bør gjøre susen.

    Johan-Kr
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    "Mykje" er å ta sterkt i. Sjusifra held eg derimot for å vere dyrt, uansett. Vi snakkar trass alt om lydlege opplevingar, og du kan reise på ganske mange konsertar, festivalar og denslags for ein million eller to....
    Seks siffer opnar for ganske mange "fornufige" anlegg, ut frå min ståstad....
    Har aldri skjønt denne sammenligningen. Greia med bra lyd hjemme er jo for å slippe å få øra blåst av en elendig lydmann, betale 90 kr for en doven cola og en kald pølse og så bli skuffet over at favorittartisten synger surt som f.. og at gitaristen ikke har stemt gitaren. Klart, de som hører på Neil Young hører jo den samme sure pipinga uansett :p Men joda, jeg har glade minner fra mange konserter på 80 og 90 tallet. I dag vil jeg heller kose meg hjemme med best mulig lyd og anser stort bilde, konserter på blu ray og et behagelig hjem med alle rettigheter som uendelig mye mer givende enn live pop/rock konserter. Klassisk og jazz, og "voksen" musikk er unntak. Der skulle jeg vært mer ute. Oi... jeg er visst en gammel grinebiter blitt.

    Beklager off topic. Fattern hadde flere av disse høyttalerne. Husker Sven-Ingvars, Streaplers, Tore Skogmann ;)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Hot Tip: Disse 6 kant skruene brukt på mye Tandberg utstyr er 1/4" — eller 6,35 mm som det egentlig heter.
    Jeg har tulla med en liten skiftenøkkel på disse. Ved demontering av HiFi 7 ble det umulig da skruehoder er forsenket i bakplaten.

    Etter sømfart vertøykassa uten hell og søkt på jernvarebutikker i nærheten uten å finne noen som selger egnet pipe i tommestørrelse var det noe som fikk meg til å tenke at 1/4" målet virket kjent.

    Har man en bitsholder/trekker passer disse rett på skruehodene :cool:
    bit_small.jpg
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    F.eks. fikk den analoge puristen inne i meg en liten smekk når han lære at trolig samtlige LP'er jeg har fra 70-80 tallet ble digitalt mastret i prosessen med å lage negativen.
    Litt off topic. Men myten om digatal vinyl på 70- og 80-tallet må ikke få leve! Svært få plater i perioden ble digitalt mastret. Og de få var alltid merket med "Digital" i en eller annen form. Det finnes en egen tråd om temaet på forumet😊
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Litt off topic. Men myten om digatal vinyl på 70- og 80-tallet må ikke få leve! Svært få plater i perioden ble digitalt mastret. Og de få var alltid merket med "Digital" i en eller annen form. Det finnes en egen tråd om temaet på forumet😊
    Mulighet til å linke eller gi stikkord? Slik jeg har lest meg opp gjelder det RIAA korreksjonen og cut filtre.

    Edit: Etter å lest på nytt. Det er i samme fase — altså ved kutting av master lakken: Men gjelder en forsinkelse for at opperatøren bedre skal bli i stand til å justere avstand mellom rillene for maksimal spilletid og best funksjon for kraftigere riller.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    HiFi System 7 har delefilter tilsvarende HiFi 11. D.v.s. 2nd order filter kun på diskanten som også er oppgitt til å være HT106, samme som HiFi 11. Delefrekvens er dog satt lavere med 3000Hz mot 3500Hz.

    Mens HTB113 i HiFi 11 har gummi-oppheng og "normal" stiv pappmembran har HT112 i HiFi 7 et tynt fiberoppheng og rett så myk membran som flekser lett. Førsteutgaven var oppgitt til maks 8W og 1W driftseffekt.

    Mens vi lurte på om festeskruen av jern gjennom spolen på HiFi 20 var med i verdiberegning til spolen er spolen her tvunnet rundt magneten til diskanten. Kondensatoren er en 12µF bipolar elektrolytt som virker være litt høy verdi for en diskant oppgitt til 5 ohm og delefrekvens 3kHz ?

    Dempematerial er et lag med steinull tilsvarende HiFi 11 og 20. Så mindre dempemateriale pr volume og pakket rundt element heller enn bakvegg.
    hifi7_small.jpg


    HiFi 7 spiller mer tradisjonelt 2 punkt stereo med lydbildet godt plantet mellom høyttalerne. Dybden virker bedre enn HiFi 11 men ellers foretrekker jeg 11 på alle andre punkter. Mens 11 kan være litt foroverlent er HiFi 7 mer som å høre Bendik Hofseth synge med munnbind på. Trolig er en mellomting det mest korrekte.

    Cymbaler klinger greit men mangler kropp som HiFi 11 gir dem. På Planet River and IKEA er det brukt en flott klangmaskin man ofte blir sittende å lytte til mikrodetaljer fra. HiFi 7 bryr seg ikke så mye om å fortelle om dette men runder det hele av glatt og pent. Behagelig er god beskrivelse, selv når man presser stakkararen til å spille "høyt".
    Jeg tar meg i at jeg liker lyden fra piano på disse høyttalerne. Men den er garantert ikke korrekt for det mangler noe i mellomtonen som merkes spesielt på mannstemmer.

    Det større basselementet og kasse gir mer lyd fra lavere register enn HiFi 11. Ikke sikker jeg gleder meg over dette, — det virker kanskje mer å være i veien for et klarere lydbilde totalt.

    Merk at ingen av høyttalerne er testet på vintage single ended forsterker enda. Men jeg tenker en varmere forsterker med begrenset dempingsfaktor vil favorisere HiFi 11 samme som en moderne transistorforsterker med stålkontroll. Trolig vil varmen temme HiFi 11 akkurat slik den behøver for å bli enda bedre.
    hifi7schematics_small.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Fra helgens shopperunde og strabaser kan følgende deles.

    Et annet sett med HiFi 7 denne gang den eldre variasjonen med 112-7 betegnelsen har vært oppkoblet.
    Disse spiller litt anderledes. Litt bredere lydbilde og mannstemmer kommer nå litt lenger opp fra halsen og generelt henger ting litt bedre sammen. Men fortsatt uten masse detaljer. Men de har en uslåelig egenskap med forsterer volume på 1 er det likevel for høyt til å føre en samtale :) Denne karen kan fort bli bestevenn med en lavwatt forsterker

    Snakker om å spille anderledes. Fikk fanget et sett til med HiFi 11, men lærte i dag og ikke bli for ivrig med bud uten mulighet til å teste. Dette settet vrenger verre enn en prompepute. Usikker på om det kan være det deformerte gummiopphenget som har reist membranen slik at den kommer borti spilefronten? Ingen ulyder når jeg dytter på membranen etter demontering fra kabinett.

    Klippet ut den bipolare elektrolyttkodensatoren fra Jensen (Made in Denmark). Den måler 8.8µF. Det er innenfor 10% av oppgitt verdi på 8µF. ESR tallene er trolig ikke like hyggelig.

    skade_small.jpg


    Noen bilder av demontering av skiltene som diskutert tidligere i tråden.
    skilt_small.jpg


    skilt2_small.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Denne testen har jeg gledet meg til da jeg finner den litt interessant. På stativene står nå HiFi 113/106-10. Fra skjema leser vi at denne modellen besitter identiske drivere og filter til HiFi-11. Det som skiller dem er et smalere* men dypere kabinett på 7,6 liter. Samt diskantene står ikke på akse men er plassert ut i hjørnet. Samme steinullmatte som alle de andre kandidatene hvor dempematerialet er plasstert tett på elementene heller enn bakplaten.
    (*) B:18(21), H:23(32), D:23(15) cm (HiFi-11 i parentes)
    hifi10.jpg

    På samme måte som HiFi-11 foretrekker denne et oppsett litt tettere sammen i et 2:3 forhold til lytteposisjon her i stua vår. Paret jeg har fått tilgang til oppleves en smule lysere i klangen enn mine to fungerende HiFi-11 referansesett. Mistenker også at de har stått ubrukt i mange år da de endret karakter til det bedre over de første 2-3 timene.

    Flere vinkler og høyder ble forsøkt, men HiFi-10 vil ikke under noen omstendigheter skape veggen av lyd som HiFi-11 evner. Hvor den spiller langt utenfor sin fysiske plassering. Det nærmeste jeg klarte komme var når jeg satt høyttalerne opp på hjørnet slik at diskanten kom på loddrett akse med mellomtonen.
    Gitt at denne nesten magiske egenskapen ved HiFi-11 har et veldig lite hot-spot område er det fortsatt relativt enkel å sette opp HiFi-11. Likevel endte jeg med å brukte masse tid på HiFi-10 i håp om at den også besitter magien. Uten hell dessverre — HiFi-10 låter for det meste ganske likt til HiFi-11 — mulig med enda litt mer fremoveroverlent i melontone, men alltid utenfor elleverens magiske larger than life hot-spot.
    Mest praktiske plassering vs lydkvalitet endte de liggende (slik at trespilene blir stående) plassert ca midt mellom tak/gulv — slik HiFi-11 også låter best her i heimen.

    Mer enn 2 uker med HiFi-7 som hovedhøyttaler før denne testen oppleves HiFi-10 som mer detaljert på bekostning av slankere lydbilde. Men ingen av dem planlegger bli bestevenn med artister som Coheed And Cambria med komplekse flerlags vreng-gitarer og masse kompresjon. Selv Jan Garbarek - Molde Canticle, Part 4 kan bli litt mye for dem. Det går langt bedre med Part 2. Men de trives best med enklere komposisjoner som Molde Canticle, Part 1 eller artister som Noa - Too Painful.
    Ultravox - Vienna formidles klart og tydelig på greit høyt volum, men helt uten å forsøke å gi deg kroppslige opplevelser annet enn gleden av musikk. Faktisk var det veldig interessant opplevelse å høre akkurat denne versjonen fra albumet The Very Best Of Midge Ure & Ultravox uten masse forstyrrende bass.

    Pga. mitt sett med HiFi-10 oppleves litt lys i klangen på en kraftig nøytral transistorforsterker vil jeg tro den har det langt bedre på en av de varmere forsterkerne den egentlig var laget for å spille på.
    Dataark som oppgir 8 Watt som max power er trolig ikke oppdatert etter bytte fra tidlige HT113 til HTB113 som skal tåle 20W i HiFi-11.

    Jeg har fortsatt HiFi-12 på ønskelisten over trespilehøyttalere jeg er nysgjerrig å lytte til. Men har en gryende mistanke om at magien til HiFi-11 kommer fra rimelig bra sammensatte elementer sammen med en spesielt heldig dimensjonert baffel. Mulig en kan leke litt med skrutvinger og noen plankebiter på HiFi-10 og teste om det er mulig lure mer ut dem ved "endre størrelse" på frontplaten?

    Ellers en annen observasjon, HiFi-11 kommer i versjoner med enten sponplate eller kryssfiner i selve bakplaten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: kkj

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    Har testa og modifisert ein stk system 10. Den har alt for masse mellomtone og nedre diskant. Dersom ein bruker basskontrollen på ca +10dB, så blir det litt bedre, men ikkje veldig bra. Bass er det lite av. Kassane er for små i forhold til elementa brukt. Kassane på System 12 / 20 på 12 liter gir mykje bedre resultat.

    System 10 orginal frekvensgang er som vist under. System 11 har lignande frekvensgang (har også testa den).
    image_2021-01-02_002202.png


    Frekvensgang med nytt filter og +6dB elektronisk hevning ved 50 Hz.
    Ok lyd, men ikkje noko særlig med bass. Bruker den som Bluetooth-høgtalar i hagen.
    1609543650577.png


    Nytt filter:
    image_2021-01-02_003403.png
     

    kkj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    94
    Sted
    Arendal
    System 11 orginal frekvensgang på dei to eksemplarene eg har (ein teak og ein palisander).
    Som ein ser så er det forskjell på dei. Det skyldes nok variasjon både på basselement og diskant. Eg har ikkje skrudd elementa ut for å sjekka for eventuelle skadar. Det er ikkje nokon ulyd i dei. Planlegger å lage nye filter til dei, og kanskje lage bærbar bluetooth "kjøkkenradio" av dei.

    image_2021-01-02_103918.png
    image_2021-01-02_103952.png


    Hadde også eit par med system 11 som alle elementa var "brent av". Lagde ny høgtalar i kassane basert på Dayton element, ND20FA diskant og DC160-8 bass.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Hot Tip: Disse 6 kant skruene brukt på mye Tandberg utstyr er 1/4" — eller 6,35 mm som det egentlig heter.
    Jeg har tulla med en liten skiftenøkkel på disse. Ved demontering av HiFi 7 ble det umulig da skruehoder er forsenket i bakplaten.

    Etter sømfart vertøykassa uten hell og søkt på jernvarebutikker i nærheten uten å finne noen som selger egnet pipe i tommestørrelse var det noe som fikk meg til å tenke at 1/4" målet virket kjent.

    Har man en bitsholder/trekker passer disse rett på skruehodene :cool:
    Vis vedlegget 662555
    Og jeg som sto med en skrutrekker med bitsholder og prøvde å finne en bits som passet på stjernesporet. 😩
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Hi-fi system 7 mangler magien. Kan plasseringen av diskanten i senter av bass/mellomtone ha noe av skylden? Jeg må visst ta mine Hi-fi system 17 ned fra veggen og teste dem også...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    The small Advent er utmerket stativ for Hi-fi system 17 Den skjemmer ikke ut sine småsøsken.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Oppdaget noe pussig, Hi-fi system 20 og TL1210 er nesten helt like. En annen front og 20 er litt tyngre (?)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    DSC_0206.JPG


    Disse småtassene forvirrer meg. BxHxD er 25x20x15. De er "helsveiset" så det er ikke lett å se hva slags element det er i dem, men ut i fra hva som kan skimtes gjennom spilene ser det ut som et dobbelkonet SEAS 21/15. Finnes ingen merker på dem. Noen som vet hva det er?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^Mysteriet løst, tror jeg. Separathøyttaler til Radionette Soundmaster 25 TK. En eller annen har hatt to av disse, pluss ett sett Hi-Fi system 11 i sitt oppsett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn