Tandberg TR-220 "død"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    2.844
    Antall liker
    1.389
    Torget vurderinger
    0
    Transistorerna är av typen "Darlington". De har drivtransistor och effekttransistor i samma kapsel.
    BD 697.jpg

    Man måste tänka lite när man mäter en darlingtontransistor.
    Jag tror inte att det är kortslutning i någon av transistorerna. Om det vore det skulle TR 220:s säkring ha löst ut. Men det kan vara avbrott i någon av dem. Se bilden. Den vänstra transistorn är drivtransistor; den högra är effekttransistor.
    Om det är avbrott i den vänstra transistorn går ingen signal fram till högtalarna.

    Du har ju konstaterat att det inte är ca 6 mV DC över emittermotstånden. Det är tecken på att det inte flyter ström genom kretsen. Löd bort emittermotstånden och mät dem. De ska mäta ca 0,22 ohm.

    En annan felkälla kan vara transistorn MPSA 13 (darlington). Den transistorn "bestämmer" tomgångsströmmen genom effekttransistorerna. Den sitter monterad på kylplåten, mellan effekttransistorerna.
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Jeg satte multimeter på ohm stilte inn på 600, får opp 0,2 ohm i display, når jeg måler de fire ståenede grå emitterne. Har tatt de ut når jeg målte.
     
    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    2.844
    Antall liker
    1.389
    Torget vurderinger
    0
    Är du helt säker på att du mätt transistorerna på rätt sätt?
     

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    397
    Antall liker
    365
    Sted
    Bodø
    Er nå ikke sikker på at de utgangstransistorene er ok selv om de tilsynelatende er det når du måler de.
    Som Kjell er inne på, så er de egentlig doble transistorer, så det du måler er bare drivertransistoren
    og den er ok, mens det kan være brudd i selve effekttransistoren.
    Når du måler transistoren mellom Basis og Emitter, så skal du normalt se 2 diodeoverganger der
    slik at det burde da vise ca 1.2 volt der om du bruker diodetesten på multimeteret.

    Setter du instrumentet til å måle motstand, så burde du måle de 2 interne motstandene mellom Basis og Emitter,
    altså litt over 10K ohm.

    Hadde også vært interessant å vite hvilken spenning det er på Basis på Q713/714 og Q715/716 om du monterer sammen og tester.
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Jeg rota det til litt her nå. Glemte å slå av strømmen når jeg skulle lodde tilbake emitter R736. Ble en gnist. Uff. Så ser det ut som motstand R734 og R730 er brent. Disse er vel ødelagt? Se bilde. Ai ai....Når jeg slår på apparatet så ryker sikring 4A....Nei og nei.
    Men når jeg måler motstand i de to som er brent så får jeg ca 64 ohm samme som de på venstre side (R729/R734). Kortslutning som har skjedd?? Skiftet sikring men den blinker og går igjen....
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    397
    Antall liker
    365
    Sted
    Bodø
    Oj, det hørtes ikke bra ut.
    En regel du bør ha er å aldri ha strøm på når du har komponenter demontert,
    om du da ikke er 100% sikker på at det går greit.

    Nå bør du nok sjekke utgangstransistorene igjen...
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Ok, apparatet kan vel berges fortsatt? Tror du de to motstandene er gåen. Ja hvertfall utgangstransistorene.
    Veldig synd dette skjedde. For det er et flott apparat jeg har....
    20211120_130201.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    2.844
    Antall liker
    1.389
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det är säkert så att en eller bägge effekttransistorerna i den kanalen är döda; att det är kortslutning. Därför utlöser säkringen. Emittermotstånden kan dock fortfarande vara okey.
    De motstånd som bränts, måste bytas. Dessa två motstånd och transistorn och dioden som sitter tillsammans med dem, är en sorts skyddskrets, en sorts strömbegränsare. Den ska skydda effekttransistorerna om man t ex råkar kortsluta högtalarkablarna.

    Mitt råd är att du köper nya motstånd och nya effekttransistorer. Emittermotstånden bör vara okey, men mät dem och kolla.
     

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    397
    Antall liker
    365
    Sted
    Bodø
    Ja det er en flott radio og kan helt sikkert fikses.
    Bytt de brente motstandene.
    Teste og bytte utgangstransistorene og de små transistorene rundt som eventuelt er defekte nå.
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Da skal jeg bestille utgangstransistorenebegge sider. Men sliter med å finne en plass de selges. Er det et alternativ til BD697A og BD698A? Finner ngen nettside, kanskje jeg må spørre en Tandbergreperatør. De brente motstandene skal jeg bytte, (ser at det står 100 og 220 på hver av disse men får et valg mellom k eller R) Hva skal jeg ha i dette tilfellet. Skal også skaffe andre transistorer i nærheten av de motstandene jeg ødela. Jeg målte forresten emitter jeg lodda. den viser fortsatt 0,2 ohm, som de andre 3.
     

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    397
    Antall liker
    365
    Sted
    Bodø
    Ser ELFA har BDX33C (NPN) og BDX34C (PNP) Darlingtontransistorer på lager for en tier pr stk.
    Kan ved første øyekast se ut som de er gode kandidater til erstattere.
    Samme rating på Hfe, watt og litt kraftigere på spenninger og strøm.
    Bare litt større båndbredde (20MHz istedenfor 1MHz) men det burde ikke ha noe å si.
    Ser også ut til å ha samme pinout som de originale slik at de er en enkel drop-in erstatning.
    Kanskje noe å vurdere?
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    He he. Minste tillate sum å handle for der kr. 250- før porto.... Da blir det masse transistorer!
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    2.844
    Antall liker
    1.389
    Torget vurderinger
    0
    På måndag kan jag titta om jag har några ekvivalenter till effekttransistorerna liggande här hos mig.
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Tusen takk. Men spørs om beina passer ? Er ganske tynne bein på de de originale BD697A og BD698A ser jeg. Slike du setter bare på plass i tre hull. . Har faktisk bestilt to deleapparater nå, mulig jeg prøver meg fram. Men da hører jeg fra deg?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    12.472
    Antall liker
    3.523
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    20
    He he. Minste tillate sum å handle for der kr. 250- før porto.... Da blir det masse transistorer!
    Når du først har hivd deg utpå, er det sikkert flere komponenter som du vil få bruk for.
    Sikringer, loddelisser, etc
    Du passerer fort 250,- :)
     
    Sist redigert:

    AudioP

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    15
    Antall liker
    15
    Sted
    Buskerud
    Det er røyken som gjør at elektronikk virker, slipper du den ut, slutter det å virke...

    Synd at utgangene brant opp, håper det ordner seg så du får nye deler å sette inn.

    Nå når ting er ute (eventuelt fjern litt mer fra utgangene så det ikke går strøm der). Kan du prøve måle signalgangen. AC-volt (bølgesymbol). Instrumentet ditt burde klare å måle, bare ikke frekvensen er for høy. Har du en FM sender (f.eks DAB adapter) som du kan koble til telefon (bluetooth) kan du prøve med en 'sine wave" generator app. Altså du lager en "pipelyd" som du sender via FM (eventuelt inn på linjeinngangen). Denne kan du måle hvor langt den kommer, f.eks mellom R701 og jord. Kommer den dit er alt før det i orden, og det er utgangene som var (og er) defekt. Kommer det ikke noe dit, er det tidligere i kretsløpet. Hvis du titter på skjema, så er noen streker uthevet (tykkere), dette er "signalveien", altså der lydsignalet går gjennom kretsene. Det betyr at du skal kunne måle et kjent signal mellom steder der det tykke streker og jord. (AC) Altså finne ut hvor det stopper, om du ikke har det helt frem dit du måler.
    Det kan jo like gjerne at det er være "heng" i mute knappen (har ikke skjema for hånden så får ikke sett hva den gjør)

    Har du en annen radio, kan du prøve "signal" gjennom den først for å se hvordan instrumentet måler. Begynner du lavt f.eks 200hz, og øker frekvensen, så vil du etter hvert se at signalet minker, det er ikke selve signalet som minker, det er instrumentet som ikke greier å måle frekvensen.

    Lykke til!
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    IMG_20211125_235021.jpg H
    Hei igjen. Tenkte på koble om fra 220V til 240V på en TR-220. Har snakket med en fagmann som sa det var lrett og slett å flytte følgene på trafoen. Dette stemmer ja!?
     
    Sist redigert:

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    38
    Ser jo ut som denne er koblet feil nå på bildet ditt...
     

    Vedlegg

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Bildet viser sånn den er nå, 220V. Jeg har ikke gjort noe endring.
    Pilene jeg har lagt på, viser de hvor jeg skal flytte ledningene slik at det blir 240V?
     

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    397
    Antall liker
    365
    Sted
    Bodø
    fagmann som sa det var pæå flytte følgene på trafoen. Dette stemmer ja!?
    Det ser rett ut ja, å flytte blå og sort til de 2 ledige loddetaggene.
    For å være sikker, så måler du bare motstanden over der de står i dag,
    og sammenligner med det som er mellom de 2 ledige.
    Hvis det er litt større motstand mellom de 2 ledige,
    så skal sort og blå ledning flyttes dit.
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    38
    Den hvite ligger på feil ører også... sjekk skjemaet.
     

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    397
    Antall liker
    365
    Sted
    Bodø
    Nei, den gjør nok ikke det.
    Den er nok original slik som den forlot fabrikken.
    Om du tenker deg at du "retter ut" de 2 halvdelene av trafoen
    slik at de blir stående etter hverandre.
    Så vil du se at bunn på den ene er koblet mot topp på den andre.
    Slik det er tegnet på skjemaet.
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    38
    Joda, men om du ser hva som skjer om du flytter den svarte ledningen og IKKE flytter den hvite etter, da blir det feil i øverste spolen vist i skjema..
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Hei. Bakgrunn:Lyden blir dårlig i den ene kanalen etter noen minutter, det er derfor driver jeg å sjekker elektrolytter. Har begynt med de nærmest utgang. Har vært litt uheldig, ringen på printet løsnet på (-) polen på C706 på en TR220 jeg holder på med. For å løse problemet - siden jeg ikke får lodda der ringen har løsna- har jeg gjort noe som jeg ikke vet helt er "innafor". Har lagt en bro over til en lodding som har samme bane på printet. Har testet og det er til min overraskelse god lyd i begge høyttalerene. Er dette OK? Kan jeg leve med dette? Skal jeg isolere med noe? Elektrotape? Går denne løsninga fint så lenge den ikke berører andre punkt?
    .. 20211128_182214.jpg
     
    Sist redigert:

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    38
    Fungerer nok fint det, men ville nok brukt en isolert ledning.
    Husk at bunnplata er av aluminium..
    Du kan jo sette en plast tape på bunnplata der du har loddepunktet... Eller tre innpå en plastbit fra en annen kabel ??
    Jeg tenker at det kan vere bevegelse i kondesatoren når den ikke er helt fast i printet.. ??
     
    Sist redigert:

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    38
    Ser ikke noe poeng i å isolere mye.. bare den ikke er bevegelig og kan komme i kontakt med bunnplata, så er dette helt greit
     

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    397
    Antall liker
    365
    Sted
    Bodø
    Et annet alternativ kan være å ikke stikke den lederen gjennom hullet i printet og ned på kobbersiden der den lett kan kortslutte,
    men heller holde den på overside, og koble den til der den skal.
    Tre en bit med isolasjon på lederen om den blir liggende nær andre komponenter.
    Eller du kan bare fylle litt smeltelim rundt den ;)
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Heisann. Har en annen TR220 i hus.
    Fin lyd h.kanal.
    Venstre kanal nesten borte. Jeg har gått over flere kondensatorer ve. utgangsvei, de største var OK, men noen målte litt høy verdi, så jeg skifta dem. Ingen bedring.
    MEN- når jeg trykker inn MONO så er det lyd i begge kanaler, uavhengig om jeg bruker FM, PHONO, EXTRA eller TAPE-inngang - samme på alle.Klassisk problem på eldre apparater sikkert (har stått urørt i mange år), men hva kan jeg gjøre?
    Har rensa potmeter og knapper med elektrorens. Gått over dårlige loddinger på printet først.
    Men hva skyldes dette? Hva mere skal jeg gjøre? Rense og vri mere på knapper/potmeter?
     
    Sist redigert:

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Da ordna det seg. Jeg tok en ny runde rensespray på ON/OFF-knapp, STEREO/MONO-velger samt LOUDNESS. Vrei mange ganger og trykte inn/ut etter 10 minutter.
    Problemet løst!
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Er nå ikke sikker på at de utgangstransistorene er ok selv om de tilsynelatende er det når du måler de.
    Som Kjell er inne på, så er de egentlig doble transistorer, så det du måler er bare drivertransistoren
    og den er ok, mens det kan være brudd i selve effekttransistoren.
    Når du måler transistoren mellom Basis og Emitter, så skal du normalt se 2 diodeoverganger der
    slik at det burde da vise ca 1.2 volt der om du bruker diodetesten på multimeteret.

    Setter du instrumentet til å måle motstand, så burde du måle de 2 interne motstandene mellom Basis og Emitter,
    altså litt over 10K ohm.

    Hadde også vært interessant å vite hvilken spenning det er på Basis på Q713/714 og Q715/716 om du monterer sammen og tester.
    1.Tilbake til en den første TR220 jeg beskriver i tråden. Da har jeg tatt ut de store utgangstransitorer BC697AS og BC698AS.
    Har gjort avlesninger PNN på førstnevnte på 0,6 når jeg setter minus på N og pluss på P.
    Likedan med BC698AS, den ble NPP, 0,622 når jeg satte pluss på P og minus på N. Så fremgangsmåte på Youtube. Ingen utslag nårj eg byttet poler.
    Så da virker disse? Eller ikke? Er disse spesielle? Kan det være brudd i effekttransistoren, ser du skriver at det er doble transistorer dette....
    Har uansett fått nye i posten originale.
    Skal uansett prøve å sette inn nye og bytte ut den lille transitoren som står i begge utganger mellom BC697/698. Kan jo være den. Har ikke målt den.
    2. Ser at bak på de to transistorer BC697AS (i hver kanal) er det en plastskive mellom selve transistorer og chassiset. Det er ikke det på BC698AS. Hvorfor er det kun på den ene av de?
    Kan jeg bare rengjøre den og gjenbruke den? Skal jeg ha på litt kjølepasta, i så fall hvor? Inn mot kjøleveggen?
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    397
    Antall liker
    365
    Sted
    Bodø
    Den plastskiven (eller Glimmerskive som de egentlig heter) er for å isolere transistoren elektrisk fra kjølefinnen (bakveggen).
    Hvis du ser på baksiden av transistorene så er det metal der, det er kollektor på transistoren (samme som det midterste beinet på den).
    For Q714 og Q715 som har +44 Volt på kollektor, så må denne isoleres fra bakveggen som jo er jord (0 Volt).
    For Q716 og Q717 så skal kollektor være koblet til jord, så da er det ingen grunn til å isolere den.

    Ja, du bør ha på et tynt lag med kjølepasta på alle de 4 transistorene.
    På de med glimmerskive, så bør du ha på begge sider av skiva.
    Varmeledende pasta er nok en rettere betegnelse, siden den hjelper på å lede varmen fra transistoren over i metallet i bakveggen.
    Derfor bør du ha det mellom der, men ikke for mye for da vil den hindre varmen i å flyte over.
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanger
    Takk. Litt andre tall på min.
    Ser ut som det er Q713 og Q714 som skal ha Glimmerring og skjermes.
    Q715 og Q716 festes rett i kjøleveggen.
    Screenshot 2021-12-07 23.49.51.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn