Tandberg høyttalere 165

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    46199D00-C386-4F32-8D3A-79FA81AEEBEB.jpeg 1107967B-B3F9-4A83-A418-EC3744FFAB81.jpeg 4BD8A6E1-17B2-46CF-AB7C-CFA48AC5D7C7.jpeg BCE45349-440A-4647-B496-9A622F5F2760.jpeg 3001E734-E73E-4EAC-9109-C2968A78CB4A.jpeg ECF534F2-BFD2-433A-B9F5-04D1C0CA8176.jpeg
    Disse Tandbergelementene selges ganske dyrt på Ebay, men lite informasjon å finne om disse her i Norge.

    Den mest ettertraktede typen er 165-BK som er fulltone med stor magnet. Dessverre har jeg ikke fått tak i denne enda.

    Jeg har vanlig 165 med liten magnet, 165 Hi-Fi som er en fulltone med liten magnet og 165 B som har stor magnet med separat diskantelement som er festet i gitteret. Den med separat diskant har delefilter under gitteret og består av en spole og en Jensen kondensator.

    Følsomhet ligger rundt 95 dB ved 1 watt.

    Er det noen her på sentralen som benytter disse høyttalerne?
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg opererte et element med innebygget diskant i kveld.
    Under gitteret er det en Peerless papirdiskant type MT 20 HFC. Denne er kjent fra andre Tandberg høyttalere.
    Ofte er det kun en kondensator i serie med diskanten, men her er det også en spole i parallell.
    Bassen er uten delefilter.

    Siden dette er en 50 år gammel elektrolytt så forventet jeg at den ikke hadde riktig verdi lenger.

    C0436121-9A3A-4B91-AACC-B3AF244CA093.jpeg


    8DD8036B-E793-43F3-A760-127AD803E7EF.jpeg

    Målte den til å være i overkant av 10 uF, mens den var merket 8 uF.
    B622692B-A834-425C-97C9-2376A8554CA8.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Bilde_2021-04-16_133331.png

    Slik ser 165BK ut. Tror B står for stor magnet og K=fulltone med diskantkon.

    To slike er på vei i posten, og da tror jeg at jeg har komplett samling av disse Tandbergelementene :)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Dessverre så var det 165B som kom i posten🙁. Så jakten etter 165BK fortsetter.
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    93
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt disse elementene i en hel del år. Er nysgjerrig på hvorfor du har konkludert med at BK med høytonekon skal være bedre enn utgaven med separat diskant? Har du sammenlignet?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har veldig lyst til å prøve begge typene i eget anlegg, og vet ikke hvilken som er "best".
    Omtaler av disse elementene på vintagehifi.dk tilsier BK typen er den som har best lydkvalitet.
    Har du andre erfaringer?
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    93
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Har alle varianter her, men har ikke gjort direkte sammenligning mellom de to. Det skyldes rett og slett at jeg var så fornøyd med separat-diskant varianten at jeg ikke så meg tilbake.
    Nå kan denne diskusjonen selvfølgelig trekkes lenger enn til akkurat disse elementene. Hos begge versjonene med stor magnet er det ikke noe lav-pass filter. Altså blir det kun et spørsmål om høytonekon/whizzer mot en liten separat kondiskant. Ser at jeg kanskje må gjøre den sammenligningen....

    For øvrig vil jeg påstå at de du er ute etter ikke er de vanskeligste å finne.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jakten fortsetter.... og tips mottas med takk:)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har alle varianter her, men har ikke gjort direkte sammenligning mellom de to. Det skyldes rett og slett at jeg var så fornøyd med separat-diskant varianten at jeg ikke så meg tilbake.
    Nå kan denne diskusjonen selvfølgelig trekkes lenger enn til akkurat disse elementene. Hos begge versjonene med stor magnet er det ikke noe lav-pass filter. Altså blir det kun et spørsmål om høytonekon/whizzer mot en liten separat kondiskant. Ser at jeg kanskje må gjøre den sammenligningen....

    For øvrig vil jeg påstå at de du er ute etter ikke er de vanskeligste å finne.
    Har du laget egne kasser til de?
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Hei,pekaill! Jeg er "totalfersk" på forumet etter 10-15 år som "snik "! Er ellers "gammel-Philips - fan", og har alltid satt pris på dine innlegg på forumet. Da du etterlyste noen som kunne skaffe til veie TB 165 BK, kom jeg til å tenke på mine Tandberg Hi-fi System 3. Da var spørsmålet: Hvordan kommer jeg i kontakt med pekaill? Jo, få finger''n ut og meld deg inn! Så tenkt, så gjort - jeg ble medlem i natt(01.38 tror jeg)! Ifølge NRHF skal det være et 165 BK-element i hver kasse!?? Hvis du vil, skal jeg skru opp baklokkene og sjekke hva som står på elementene! Mvh ToreP.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    ......

    Siden dette er en 50 år gammel elektrolytt så forventet jeg at den ikke hadde riktig verdi lenger.



    Vis vedlegget 713736
    Målte den til å være i overkant av 10 uF, mens den var merket 8 uF.
    Vis vedlegget 713735
    Den kondensatoren er kanskje 20-25% toleranse, og da omtrent på spek etter 50 år.
    Bytte kondensatorer som fungerer er ikke alltid matnyttig ...
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    25% over er i hvert fall ikke optimalt.
    Delefrekvens endrer seg betydelig og diskanten får mer belastning enn nødvendig. Det er mange som anbefaler bytte av gamle elektrolyttkondendatorer, blant annet moderator Kjell:
    Jag har ännu inte bytt i mina Kit303R.
    Du kommer att höra skillnad. Byt i den ena först. Ställ högtalarna bredvid varandra och jämför genom att vrida på balanskontrollen.
    Det sitter ju bipolära elektrolyter i högtalaren. Sådana åldras och blir sämre med åren. Byt till foliekondensatorer, t ex polyesterkondensatorer.
    Så da vil jeg prøve det 😀
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Når de måler høyere, er det ikke uvanlig at det er på grunn av at de har begynt å lekke strøm (dvs de blokkerer ikke likestrøm så godt lenger). Da bruker måleren lenger tid på å lade dem opp, og tror følgelig at kapasitansen er høyere.

    I verste fall kan slik lekkasje lede til overopphetede høyttalerelementer (tipper jeg, er ingen ekspert på høyttalere 🙂)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ja samme type diskant som på mine. Kondensator er Jensen elektrolytt på mine og, men i annen farge.
    Har du prøvd de?

    Har enda ikke fått tak i 2 165 BK element. Har kjøpt element for flere tusen, men dessverre hver gang er det feil type som ligger i esken :(
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Trist å høre, pekaill! Hvorfor er de så i de grader "sjeldne"? Mine 165 B er fra 1958-59! Er de rett og slett for "unge"? Mvh ToreP
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Tror ikke de er veldig sjeldne. de var produsert før og samtidig med element med egen diskant.
    Jeg kommer sikkert over et på en bruktbutikk eller loppemarked :unsure:
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer, pekaill! Beviser uttrykket "det er håp i hengan snøre"!😀👍Mvh ToreP
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Sammenlignet de to typene i kveld, og jeg synes at 165bk var best her. Lyden var mer sammenhengende.
    Imponerende lyd i dette eldgamle høyttalerelementet.

    Fant dette klippet på nettet:
    "Vebjørn Tandberg’s passion was really for the loudspeaker, and he wrote papers about it up to at least 1965. Another Norwegian speaker designer, Ragnar Lian, who designed the first soft dome tweeter with a textile diaphragm and an aluminum wire voice coil, was an admirer of the Tandberg 165BK speaker element. It was designed by Vebjørn Tandberg in 1945 with an unusually low intermodulation distortion, and 50 years later, Lian called it a classic."
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kan godt tenke meg den låter bedre fullrange med wissleren,
    disse elementene låter helt knall, ja jeg har testet mine, og som forventet, minnene fra barndommen stemte, da en gikk på dynga og skrudde slike elementer ut fra tv apparater og gammelt Tandberg ´skrot´ som det florerte med.
    hvis noen her et parr ´lite brukte´ ::)) kjøper jeg gjerne
    Altså lik den jeg viser til over med bilde
     

    Vedlegg

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ligger et par Tandberg ht på Finn nå med 165BK. Er dette en coax driver?
    Overskrift på annonsen er:
    Tandberg Corner Speaker - ca. 1960
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Er det ikke BK modellen som ikke er coax da. BK har whizzer
    den vanlige b modellen er coax, det er bare å vippe av front deksel og fjerne Peerless diskanten som ikke er kvalitetsmessig på høyde med 8´ driveren.
    i et delt system ved rett bruk er disse elementene langt bedre en mange moderne bredbånd vil jeg påstå, et herlig mellom register.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ligger et par Tandberg ht på Finn nå med 165BK. Er dette en coax driver?
    Overskrift på annonsen er:
    Tandberg Corner Speaker - ca. 1960
    Disse kan ha BK modellen, men kan også være med Peerless diskant
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    image.jpg
    Kasser under bygging. Gammel konstruksjon for Lowther kalt ACE. Lett kasse i 10 mm kryssfiner.
    image.jpg
    Konstruert for element som peker oppover, men jeg monterer elementet i fronten
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Intressant. (y)
    Är det någon sorts kvartsvågspipa?
    Vad är "Stabiliser for PM 6"? Att PM 6 är en bredbandare på 8 tum, det vet jag. PM 6 ska monteras horisontellt, förstår jag. Och stabilisern ger någon sots "rundstrålning"???
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Spennede, skal du bruke 165bk i de?
    har du prøvd Ace før? Har noen har Atelier Rullit elementer liggende, de tror jeg kunne passe i den kassa, men tviler ikke et sekund på at Tandberg også duger der, med en super tweeter på topp kanskje.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Intressanta saker, verkligen.
    Tack för länken, Rolf! (Även om jag aldrig kommer att få tid att bygga något sådant)
    Pekaill! Bygger inte hela idén på att elementet ska monteras horisontellt för att det ska bli omnidirectional?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    For at den skal bli omnidirectional så må nok elementet monteres oppover.
    Har et par "prototypekasser" som kan brukes slik. Slik jeg skal bruke de, så passer det best med elementet pekende fremover.
    Nå får jeg fire kasser, og kan enklere sammenligne.

    Noen som har tips til hvordan en bør dempe en slik kasse? Har noe som ser ut som saueull fra noen gamle høyttalere, men usikker på hvor mye.
    Tegningen viser høvelspon som holder en matte med dempemateriale, men lurer på om jeg like gjerne kan fylle "V-en" med løs ull?

    Veldig kaldt her nå, så limet tørker veldig sent. Vil nok ta noen dager før de kan prøves ut.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    1643368514328.png

    Bilde fra nettet. Dette er måling på Type 165 med liten magnet uten diskantkon. Ikke verst for en høyttaler fra 1945

    "Vebjørn Tandberg’s passion was really for the loudspeaker, and he wrote papers about it up to at least 1965. Another Norwegian speaker designer, Ragnar Lian, who designed the first soft dome tweeter with a textile diaphragm and an aluminum wire voice coil, was an admirer of the Tandberg 165BK speaker element. It was designed by Vebjørn Tandberg in 1945 with an unusually low intermodulation distortion, and 50 years later, Lian called it a classic."
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    For at den skal bli omnidirectional så må nok elementet monteres oppover.
    Har et par "prototypekasser" som kan brukes slik. Slik jeg skal bruke de, så passer det best med elementet pekende fremover.
    Nå får jeg fire kasser, og kan enklere sammenligne.

    Noen som har tips til hvordan en bør dempe en slik kasse? Har noe som ser ut som saueull fra noen gamle høyttalere, men usikker på hvor mye.
    Tegningen viser høvelspon som holder en matte med dempemateriale, men lurer på om jeg like gjerne kan fylle "V-en" med løs ull?

    Veldig kaldt her nå, så limet tørker veldig sent. Vil nok ta noen dager før de kan prøves ut.
    Ren ull er alltid beste materiale for å dempe
    Enkelte Japanere har 165 elementet inne på topp 5 over beste lydende ´full range´ det sier det meste, de vet å sette pris på krem komponenter innen vintage.
    Tenk hvor mange av disse elementene som havner på dyngene rundt omkring
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Tipper det, men det går jo an å begynne med mindre og fylle på videre.
    trolig best å hardpakke i bunnen av V og pakke lettere og helt løst på topp

    du fester kanske elementet på en mindre firkant plate? så det er lettere å komme til og fjerne/ montere elementet
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ble du fornøyd med resultatet her?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn