Takhøyde og ørehøyde

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
... si meg, er det ikke ganske vanlig å sitte med ørene sånn ca. midtveis mellom tak og gulv? Det kan da ikke være optimalt?

Eller?

K

kbwh

Gjest
Standard ørehøyde hos meg er vel 95cm der jeg sitter og nyter min Los Lobos. Takhøyde er en variabel sak, men i dette landet er den vanligste 240cm, såkalt husbanktakhøyde.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Kjekt å ha hue mellom øra kanskje ?
Og hue med ører sånn ca. i høyde med diskantelementene. Ca. 2,10 er nok den beste takhøyden for lytting tror jeg. Men en annen tig når det gjelder ører. Har de med utstående ører en bedre lydopplevelse enn de som ikke har det ? :)

T

theStig

Gjest
Utstående ører øker ørets følsomhet i 2-3 kHz området. Om det er en fordel eller ikke... tja....?

Jeg vil si at takhøyden aldri kan bli stor nok, fordi dette er alltid den begrensende faktoren i rommet lavfrekvensakustikk. Har selv drøyt 3 meter.... helt ok det.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
... og når det er sagt, theStig, så er vel typisk ørehøyde sittende i en stol akkurat sånn passe under midten til at gulv og takrefleksjoner holder hverandre litt i tømmene.

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
Hrmf. Og jeg som lurer på om jeg kan gjøre lytterom ut av kjelleren. 210 cm ...

Jeg har et par fikse triks jeg tenkte kunne dempe både tak og gulv midt mellom meg og høyttalerne:

- kontinentalseng midt på gulvet. (Hvorfor? For da har jeg soverom til meg selv. Dette skal ikke være stue, så en seng gjør ingen skade -- og jeg frigjør et rom oppe :))
En feit skummadrass må da dempe godt? Eller er det for mye plastikk?

- akustikkplater en masse i taket over senga, for der trenger jeg ikke takhøyde til å gå. 140 x 220 burde være stort nok?

Høres dette håpløst eller smart ut? (*håpe*)

K

kbwh

Gjest
En kontinentalseng er borti halvmeteren høy. Hvor skal du gjøre av beina, Porcus?
Men grunnideen din er fin, Porcus. Tegn litt og regn litt du.

T

theStig

Gjest
... og når det er sagt, theStig, så er vel typisk ørehøyde sittende i en stol akkurat sånn passe under midten til at gulv og takrefleksjoner holder hverandre litt i tømmene.
Normalt vil vi sitte ca. 90 cm fra gulvet, og med standard takhøyde er vi da 150 cm fra taket. Altså langt unna midten.

Refleksjoner er nå en ting, men det lar seg fikse med demping. Værre er det stående bølger i bassen, de lar seg ikke dempe vekk. Sitter vi midt på i høydeplanet, så sitter vi i nullpunktet for en del stående bølger, og det er ikke noe lurt.

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
Høh. Nå målte jeg setehøyde i sofaen, og det var 45 cm -- og opp til ørene var det 120, ikke 90. Ligger dere når dere lytter?!?

T

theStig

Gjest
120 til ørene... det er litt mer enn "vanlig"? Kanskje du er 2 meter høy, hva vet jeg...

Når jeg sitter (ligger?) i min deilige Natuzzi recliner er det 100 cm til mine ører fra gulvet.

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
K

kbwh

Gjest
Høh. Nå målte jeg setehøyde i sofaen, og det var 45 cm -- og opp til ørene var det 120, ikke 90. Ligger dere når dere lytter?!?
Det var da rakrygget ;).
Er 184 selv. Ørene havner på omtrent 95cm, +/-5cm alt ettersom.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
0
........Når jeg sitter (ligger?) i min deilige Natuzzi recliner er det 100 cm til mine ører fra gulvet.
Og når du strekker deg ut i lytteposisjon økes kroppens opplevelsesområde betraktelig..............

Det er ikke alle lydbølger, i nedre region(Hz), som har sin "topp" på samme sted, dvs. stående lytting er vel den enkleste måten å redusere lytteopplevelsen.

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
Hm! Når tommestokken skjuler det at du har hake, så ser du nesten ut som Terje Søviknes.

(*dukker unna uppercuten*)

((for jeg har underkjeve, nemlig ;D))

(((Men for å være saklig, så har jeg nettopp målt meg til 95 cm selv i en annen stol.)))

((((95 cm er lyttehøyde, altså -- hva trodde dere?))))

(((((sa jeg "saklig"? Oj, det glemte jeg fort.)))))

- Porcus
((((((gullfiskhjerne))))))  

Topp Bunn