TAD hos Soungarden

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Lyttet litt på TAD hos Soundgarden i Oslo i dag,
låt veldig overbevisende,bra pondus,dyp bass og nyansert vokal gjengivelse.
Noen minus var det jo,men alt i alt.....spennende :)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
X3 skrev:
TAD er spennede saker.

Hvilke TAD var det? og hva opplevde du som ankepunktene?

mvh

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Var vell R-1 til 500 000kr.
Ankepunkter er litt vanskelig å si da med tanke på att det var forholdsvis ukjent låt valg og rom.
Men en fysisk slankere ht vil fort oppleves som litt strammere,men ikke helt den samme pondus.
Kunne også tenkt meg litt bedre separasjon og dybde i lydbildet,men hallo...
dette kan være både kilde plassering,akustikk osv

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
timc skrev:
X3 skrev:
Men en fysisk slankere ht vil fort oppleves som litt strammere,
??? ??? ??? ???
R1 er vel litt "slapp i fisken" med disse målene: H x B x D = 129,3 x 55,4 x 69,8 cm, 150 kg :)

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Var ikke superslapp akkurat :)....men litt anneledes enn exe Adyton imagic på
Oslo-hificenter.
Men hallo...dette er ikke noe kritikk.
Ht sparket som bare det så det var ikke akkurat dynamikk mangel....

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.376
Torget vurderinger
10
X3 skrev:
Hvordan fikk du lov til det? Har spurt et par ganger om å få hørt TAD, men har blitt møtt av en totalt uinteressert betjening...

T

timc

Gjest
bia skrev:
Hvordan fikk du lov til det? Har spurt et par ganger om å få hørt TAD, men har blitt møtt av en totalt uinteressert betjening...

X3 ser sikkert rikere ut enn deg ;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Hehe, jeg vil heller tro det kommer ann på hvilken av selgerne du er så heldig å møte på og hvilken sinnstemning han har den dagen.

8

8x12_TOM

Gjest
En høyttaler jeg gjerne skulle hørt. Hvilken elektronikk ble brukt?

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
timc skrev:
bia skrev:

X3 ser sikkert rikere ut enn deg ;)

Ja helt klart.......så rik som jeg er :D .....gulp...harke-harke
Øvrig utstyr var Hegel p30 og H30,Ec spiller og Odin snører.
Hørtes ut som en bra match på TAD,selv om jeg ikke synes en spiller til rundt 50000 hører helt hjemme i denne klassen.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.432
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Om et sett høyttalere ikke:

"låt veldig overbevisende,bra pondus,dyp bass og nyansert vokal gjengivelse."

hadde jeg virkelig begynt å lure. (Om da elektronikken hadde sånn noenlunde kvalitet)

O

oslosentrum

Gjest
X3 skrev:
Takk for infoen om at Soundgarden (Solli plass) har TAD Reference 1 inne.
Var der og høyrte i dag.
Det var veldig bra lyd og glimrande service (igjen) av betjeningen hos Soundgarden.
Anbefales å ta ein tur dit å høyra.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Dette vil jeg gjerne prøvelytte!

Er det den elektronikken de anbefaler til disse?
Ikke noe negativt sagt, men kanskje ht har større potentiale?

O

oslosentrum

Gjest
yasman skrev:
Dette vil jeg gjerne prøvelytte!

Er det den elektronikken de anbefaler til disse?
Ikke noe negativt sagt, men kanskje ht har større potentiale?
Tipper at det er den Hegel-elektronikken som anbefales.
Me høyrde også på oppsettet med Mcintosh MA7000, som koster om lag halvparten.
Det var klart betre med Hegel-oppsettet.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hegel P 30 er en fantastisk god preamp. Effekttrinnene har jeg ikke hørt, men er de i samme klasse forstår jeg godt at dere som har hørt er imponert.

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Antall liker
8
Sted
Karmøy
Syns Hegel passer bra sammen med TAD, hvertfall R1.

Hørte Hegel H4SE sammen med R1 i Hjemmekino`s lokaler i Oslo, for noen år siden. Dette var en hyggelig seanse, som jeg alltid kommer til å huske, og som også kanskje er en liten referanse i den absolutte toppklasse for meg. Flere har nevnt at en så "billig" forsterker til "bare" 45k, har ingenting å gjøre, sammen med en 500k høyttaler. Jeg mener hvertfall H4SE gjorde en god jobb, og er absolutt en verdig forsterker til jobben.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Hegel P-30 og H30 er meget spennende produkter synes jeg,
det som ble formidlet gjennom TAD er faktisk noe av det beste jeg har hørt på enkelt paramentre.
Man skal også huske att H30 i utgangspunktet skal kjøres som 2 monoblokker.
Det vil si forsterkere til 160000kr.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Ikke enda, bildene er lånt fra AV-forum.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Hørte TAD reference one på Munchen messa i 2010.
Plassert på en diagonal akse godt ut fra vegg i et velvoksent rom. Tipper minst 100m2.

Det er mye som imponerer på slike messer. La meg kjapt nevne mer eller mindre vellykkede demoer av topputstyret fra produsenter som MBL og Magico + en rekke andre. Også, - de i sammenheng moderat prisede; Wilson Sasha (i et knøttrom) sniker seg inn her.
Likevel var det TAD Ref 1 som for meg ble det anlegg / den høyttaler som presenterte det beste lydbildet på messa. Disse høyttalerne spilte alle typer musikk på en like overbevisende måte, med definisjon, oppløsning og trøkk fra bunn til toppoktav på en ytterst overbevisende måte.
Sikkert også grunnet godt valg av musikk, men likevel. Dette er rett og slett en fantastisk bra høyttaler til en fantastisk høy pris.
TADs vanvittig gode stativmodell "druknes" forøvrig i superlativer i siste AbsoluteSound.
Morty

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Morty skrev:
Det er mye som imponerer på slike messer. La meg kjapt nevne mer eller mindre vellykkede demoer av topputstyret fra produsenter som MBL og Magico + en rekke andre. Også, - de i sammenheng moderat prisede; Wilson Sasha (i et knøttrom)
Hvilken forsterker sto Magico HT på og håper du kan si litt om hvordan du opplevde de lydmessig...?

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
johnnygrandis skrev:
Morty skrev:
Det er mye som imponerer på slike messer. La meg kjapt nevne mer eller mindre vellykkede demoer av topputstyret fra produsenter som MBL og Magico + en rekke andre. Også, - de i sammenheng moderat prisede; Wilson Sasha (i et knøttrom)
Hvilken forsterker sto Magico HT på og håper du kan si litt om hvordan du opplevde de lydmessig...?

Se forøvrig Powerpoints OAS-rapport fra messa.

Jeg må inrømme at demoen hos Magico blelitt for "snobbete" for min smak. Snobbete i stilen de hadde overfor publikum og snobbete, om jeg kan bruke et sånt ord, i deres musikksmak. Det ble litt vel mye musikk med fokus på sarte detaljer og klangstrukturer. Helt Ok, men jeg vil ha glede ut av "Yello" også. Eller Ramstein som Powerpoint nevner i sin utdmekede rapport fra messa.
Men. I et forsøk på ærlig oppsummert, spiller de meget vakkert og homoget, utstrakt til siste oktav og de har en dynamikk som man må forvente i prisklassen.

Og det samme gjorde vel TADene. De holdt kanskje ennå bedre grep rundt "Rubberman Band" som M5 og fikk meg til å glemme at artisten ikke lenger er blandt oss da de spilte "the moon is a hars mistress" (Ja, de spilte Radka!)
OK, det blir litt synsing det her og høyst subjektivt. Men sånn er det.
Morty

O

oslosentrum

Gjest
Morty skrev:
Likevel var det TAD Ref 1 som for meg ble det anlegg / den høyttaler som presenterte det beste lydbildet på messa.
Kva slags forsterkeri vart brukt på TAD?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Morty skrev:
johnnygrandis skrev:
Morty skrev:

Se forøvrig Powerpoints OAS-rapport fra messa.

Jeg må inrømme at demoen hos Magico blelitt for "snobbete" for min smak. Snobbete i stilen de hadde overfor publikum og snobbete, om jeg kan bruke et sånt ord, i deres musikksmak. Det ble litt vel mye musikk med fokus på sarte detaljer og klangstrukturer. Helt Ok, men jeg vil ha glede ut av "Yello" også. Eller Ramstein som Powerpoint nevner i sin utdmekede rapport fra messa.
Men. I et forsøk på ærlig oppsummert, spiller de meget vakkert og homoget, utstrakt til siste oktav og de har en dynamikk som man må forvente i prisklassen.

Og det samme gjorde vel TADene. De holdt kanskje ennå bedre grep rundt "Rubberman Band" som M5 og fikk meg til å glemme at artisten ikke lenger er blandt oss da de spilte "the moon is a hars mistress" (Ja, de spilte Radka!)
OK, det blir litt synsing det her og høyst subjektivt. Men sånn er det.
Morty
Takker ! Skal sjekke ut OAS sin rapport.

8

8x12_TOM

Gjest
Endelig fikk jeg hørt litt på denne mye omtalte høyttaleren. Det som slo meg først var at den var en god del større enn det jeg forestilt meg.

Klart den beste lyden jeg har hørt i dette lokalet til Soungarden. Med et fint tegnet lydbilde og bra stemme gjengivelse. Bassen var med en dip i øverste området noe skuffende, men dette er helt sikkert romrelatert. Kanskje derfor noen mener den manglet litt på strammhet.

For en halv mill. bør det også spille meget bra ;D. Men som med alle høyttalere må det jobbes iherdig for å få ut hele potensialet.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
bia skrev:
X3 skrev:
Ja det er jo måten å selge på.. Mange butikker som har brent seg på det ja.. :) Jeg går bare til en annen vis jeg opplever slikt.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Soundgarden viser noe arroganse ved ikke og vise en demo av TAD. Slikt er svært irriterende. Man misstenker dem for og se seg ut kunder med feit lommebok kanskje ???.Bransjen skuffer noe her. Men det finnes jo et alternativ for selvbygg, som også overgår Reference. Her et bilde av en kjenning innen DIY i USA. Men dette er et custom kabinet som er bygget av et lite firma etter ønske. Da får man også en flott finish til overkommelig pris... mvh Guit

Vedlegg

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.417
...tør jeg spørre om navnet på det lille firmaet i usa?

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Jeg får sjekke igjen. Kommer tilbake på det. Pioneer Norge har element i sitt sortement. Snakket med dem en gang. Det blir jo mere proffesjonelle høyttalerelementer disse. Lyden er som sagt fremragende. Fristende og prøve med aktiv/passiv deling ;D mvh Guit

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
BigSwifty skrev:
...tør jeg spørre om navnet på det lille firmaet i usa?
Dette ble solgt som kit av e-speakers.com, eller det var iallefall et tenkt prosjekt.
Tad elementer/horn og Deqx delefilter. Disse kabinettene ble faktisk gitt bort mot henting på audioasylum for noen år siden, da konstruktøren skulle bruke elementene til et annet prosjekt. Vet ikke hvem som bygde kabinettene for e-speakers.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Ja e-speakers.com har jeg handlet med for minst 7 år siden.Har vært så fornøyd med det jeg har nå :D. Eier er både studio designer og lydmikser for filmstudio. Han har sagt mye bra om disse TAD elementene. Skulle tro at han hørt det meste ;) Kommer til og kontakte han og høre hva han mener om disse TAD elementene i forhold til det jeg har nå.Tror det var dette firmaet som byggde kabinettene http://taylorspeakers.com Er ivrig etter og høre hans mening om TAD Proff til hjemmebruk... mvh Guit

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Var innom Soundgarden igår og fikk endelig hørt TAD.
Må bare si at dette var en veldig flott opplevelse!
Både pga. hvordan TAD låt, men også takket være en meget serviceminded butikksjef som både hadde tid nok og kunnskap om det han driver med - eksemplarisk - meget bra!

Tad spilte rett og slett musikk; med et stooort og naturlig lydbilde helt uten skarphet. Vanvittig tilstedeværelse og fremragende dynamikk; det var i det hele tatt svært vanskelig å ikke bli revet med og bare nyte musikalsk opplevelse uten å sitte å høre etter og finne detaljer eller kortvarige imponatoreffekter. Dette var herlig! Og det ble ytterligere bedre når gitterne foran bassene forsvant....

Skulle jeg være svært kritisk og savne noe, så måtte det være at det kanskje bor enda mer i høyttalerne mhp. dybde og luft i lydbildet, men det tror jeg må tilskrives kabler, elektronikk (kjenner ikke disse fra før mot annet) og kanskje rom. I det hele tatt meget imponert over hva de leverte med elektronikk som var vesentlig billigere enn høyttalerne.

Jeg skulle tro at dette er noe av det beste å få tak i - sikle:)

Takk igjen - hyggelig å treffe på langveisfarende fra sørlandet også, er dere enige i oppsummeringen gutter?
Yasman

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Høres ut som en spennende ht, hvor stort rom spilte de i ?

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
johnnygrandis skrev:
Høres ut som en spennende ht, hvor stort rom spilte de i ?
Tja litt usikker, men innerst i kjelleren 25 m^2 kanskje?
Anlegget stod på langveggen med ganske lang avstand mellom ht og noe kortere til lytteposisjon.

Topp Bunn