TA300 (Tandberg)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    Om du har TN anlegg med 400v inn i huset, så er det nok mer normalt med at du har 220v i kontakta ??
    Mulig det ikke er nødvendig med omkobling for din del ?
    Uansett, så er noe lavere spenning bra. Det er gamle komponenter som helst ikke skal ha for MYE strøm.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Takk for svar begge to! Jeg måler 240 volt, eksakt, på stikket.
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Jeg hentet forsterkeren i går. Den hadde vært på service.

    Fytikatta!
    Tandberg kunne sakene sine!

    Kombinasjonen Tandberg og Tannoy er helt topp!

    Forrige helg var jeg på Kjelsås og besøkte broren min.
    Det viste seg at han bor sammen med fruen i 8 etg. i administrasjonsbygget til Tandberg radio. 😊
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Jeg må skrive litt mer om kjøkkenanlegget.

    Når det ikke spilles musikk så hører jeg en ganske svak during, men når jeg spiller musikk så hører jeg ingenting av duringa.
    Durelyden høres i høyttalerene.

    For å få bass i anlegget så må jeg skru bassknotten til kvart over og der omkring for å få bass i musikken.
    Men, bassen er veldig god når den først er lokket frem med forsterkeren.

    Da jeg spilte musikk fra YouTube på paden så hørte jeg noe skurring i bassen. Med pad eller telefon tilkoblet så har jeg ingen DAC i mellom.

    Jeg prøvde derfor med Blu-ray spilleren som jeg bruker i stueanlegget: Oppo BDP-95EU.
    Skurringa ble borte og lyden ble sterkere og noget større. Det ble ganske mye bedre.
    Lyden ble også adskillig mer detaljert.
    Før var strykere og koring diffuse i bakgrunnen, det er de ikke lenger.

    Det mest overraskende med anlegget er det at man hører slutten av lydsporene lenger, slik som på stueanlegget.

    Lyden er selvsagt ikke like stor som på stueanlegget, men dog stor til å komme fra såpass små høyttalere.

    Man skal ikke kimse av gamle Tandberg!
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Ser på bildet at også den svarte ledningen for lampa er flyttet over på 240 V uttaket.
    Den skal ikke flyttes da lampa fortsatt skal ha 220 V og ikke 240 V spenning.
    Jeg har sett på små bokhyllehøyttalere.
    Jeg hadde tiltenkt dem en Huldra 8, men de aller fleste er jo på 8 ohm.

    Nå skriver Kjell at slike små høyttalere passer bra på TA 300.
    Det vil vel si at 8 ohms høyttalere fungerer glimrende med TA 300.

    Hvis så er tilfelle, så kan jeg tenke meg disse høyttalerene:

    Tannoy Revolution XT Mini

    Vis vedlegget 753978

    Hilsen Even
    Jeg har meget gode erfaringer med Tandbergs TL 3520. Jeg synes musikkinstrumentene blir gjengitt med stor naturtrohet.
    Margido
    Jeg har sett på små bokhyllehøyttalere.
    Jeg hadde tiltenkt dem en Huldra 8, men de aller fleste er jo på 8 ohm.

    Nå skriver Kjell at slike små høyttalere passer bra på TA 300.
    Det vil vel si at 8 ohms høyttalere fungerer glimrende med TA 300.

    Hvis så er tilfelle, så kan jeg tenke meg disse høyttalerene:

    Tannoy Revolution XT Mini

    Vis vedlegget 753978

    Hilsen Even
    Ellers synes jeg at Tandbergs egne TL 3520 klinger meget musikalsk sammen med denne forsterkeren. Det er mitt inntrykk at musikkinstrumentene blir gjengitt med meget stor naturtrohet.
    Margido
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    6E9EEED2-A2A6-4930-BC13-78031F067040.jpeg

    Kjøkkenanlegget er oppgradert med Radionette TK 400 høyttalere.

    Selv på youtube er lyden glimrende!
    Det er overraskende god lyd i høyttalerene.
    Jeg vil si at det er hi-fikvaliteter i anlegget!

    Jeg må dog skru på mye bass får å få basslyd.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Det faktum at der er overraskende god lyd i høyttalerne kan nok i stor grad tilskrives den gode lydkvaliteten i denne forsterkeren.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Har et par Radionette TK 400 tilkoblet en gammel Philips forsterker fra ca1981(2×50w DIN). Med en Technics cd-spiller fra 1990-tallet, spiller det flott på arbeidsrommet! Synes lyden er meget bra, og ht'ene funker glimrende!🙂
    Tore
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Forsterkeren er glimrende, ja!

    Lyden ble, ikke overraskende, noen hakk bedre da jeg gikk fra YouTube til mobiltelefonen.
    Det er lavere utgangssignal på mobilen.

    Jeg kan tenke meg at lyden blir enda bedre med en CD spiller eller en DAC (eller begge deler).

    Jeg synes at Huldra 8 og Radionette TK 12 S spiller dypere bass og bedre bass.
    Men det er skarpere og mer detaljert med det nåværende oppsettet.

    Noen ganger er diskanten på TK 400 litt for skarp.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Forsterkeren er glimrende, ja!

    Lyden ble, ikke overraskende, noen hakk bedre da jeg gikk fra YouTube til mobiltelefonen.
    Det er lavere utgangssignal på mobilen.

    Jeg kan tenke meg at lyden blir enda bedre med en CD spiller eller en DAC (eller begge deler).

    Jeg synes at Huldra 8 og Radionette TK 12 S spiller dypere bass og bedre bass.
    Men det er skarpere og mer detaljert med det nåværende oppsettet.

    Noen ganger er diskanten på TK 400 litt for skarp.
    Skarphet i lydbildet kan ha å gjøre med teknisk utilfredsstillende innspillinger.
     

    andersreve

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    25
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Etter mye googling og trådlesing gikk jeg selv for en TA-300 (ikke M) fordi jeg ville ha den «gamle tidsriktige Tandberglyden» fra 70-tallet. Flere modeller byr jo på dette, så er grunnen for at det ble akkurat den:

    • Plass (jeg har bare en liten hylle)
    • Uten radio (bruker den kun som vinyl)
    • Utseende (den er så ren og pen!)
    Jeg har koblet den opp mot en Phillips 212 og den mater til et sett med Dali Spektor 1. Jeg hører for det aller meste på 70-talls soul og rock og eldre jazz. Det låter knusedeilig. Men her er det jeg skulle ønske var bedre:

    • Signal til venstre kanal er ustabilt. Input select knappene antok jeg var roten til det (trykking på dem endret lyden) så jeg bypasset alle og forsterkeren får nå kontinuerlig phono1 uansett hvilken knapp man trykker inn. Jeg har fremdeles problemer med ujevn lydstyrke på kanalene.
    • Powerlyset flimrer og det ser ut som om den sliter. Det gjør ikke det.
    • Når man nærmer seg halvt volum så blir lydbilde veldig flatt. Lite dynamisk og hardt. Jeg vet at høyttalerne nok skulle hatt mer W, men take away er at for meg er ampen for lytting/bakgrunnsmusikk.
    Skulle jeg byttet den ut hadde det kun vært for noe helt oppfikset uten noen form for skurring eller ujevne kanaler, og jeg ville hatt en modell med VU-meter på og litt mer W.

    Her er det «in action» http://instagr.am/p/CJ07V06nL9b/
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    Tror nok jeg ville sjekket utgangskondensatorer. mulig de er på vei ut og ikke klarer å lade nok til bassen... ?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    720
    Sted
    Bodø
    Ujevn lyd kan også komme fra volumkontrollen.
    At power lyset flimrer er helt normalt på disse siden de bruker en glimmer lampe, og de har dette spesielle lyset.
    Er det ikke byttet kondensatorene i signal veien, så kan det være noe å vurdere for å få lydbildet tilbake til det originale fra da den var ny.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Ujevn lyd kan også komme fra volumkontrollen.
    At power lyset flimrer er helt normalt på disse siden de bruker en glimmer lampe, og de har dette spesielle lyset.
    Er det ikke byttet kondensatorene i signal veien, så kan det være noe å vurdere for å få lydbildet tilbake til det originale fra da den var ny.
    Kunne det være en ide å plassere GA 212 et annet sted, så TA300 får adekvat ventilasjon.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Kunne det være en ide å plassere GA 212 et annet sted, så TA300 får adekvat ventilasjon.
    Og i tillegg til de ovenfor nevnte komponenter kan man godt bytte ut elektrolyttkondensatorene i strømforsyningen. Lydbildet skal være potent.
     

    andersreve

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    25
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Det er ikke volumkontrollen, den er eliminert gjennom feilsøking. Jeg mener ikke at lydbildet er feil, det er helt nydelig så lenge man ikke forsøker å spille høyt. Ujevnheten i kanaler lar seg påvirke av knappetrykking, og jeg har derfor vanskelig for å se at feilen er knyttet til forsterkertrinnet. Tar jeg feil?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    720
    Sted
    Bodø
    det er helt nydelig så lenge man ikke forsøker å spille høyt.
    Da vil man jo mistenke strømforsyning (elektrolytter), eller utgangstrinn / høyttalere.
    Har du prøvd om det er tilsvarende på andre høyttalere, ev på et headset?

    Dårlige loddinger er jo også en klassisk feilkilde på disse.
    Spesielt loddinger under brytere, potmeter, 24Volts regulatoren (Q401) etc.
    kan med fordel få et besøk av loddebolten.

    Nytter det ikke med rens eller lodding av brytere, så er full demontering og rengjøring av bryterne kanskje det som må til.
     

    andersreve

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    25
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Jeg har ikke forsøkt andre høyttalere eller headset. Det et problem som kommer og går, men det er liksom ikke ofte nok til at jeg har tatt meg bryet med nøye feilsøking. Jeg å over loddinger og renset alt av potmetre og brytere, men samme feil kom fortsatt sporadisk.

    Jeg bypasset som nevnt brukere og trodde jeg var bukt med det, men av og til kommer det fremdeles tilbake (og forsvinner like fort). Kanskje det faktisk er et komponentproblem. En eller annen kondis som går i koma av og til, på vei mot sin sikre død…

    Da vil man jo mistenke strømforsyning (elektrolytter), eller utgangstrinn / høyttalere.
    Har du prøvd om det er tilsvarende på andre høyttalere, ev på et headset?

    Dårlige loddinger er jo også en klassisk feilkilde på disse.
    Spesielt loddinger under brytere, potmeter, 24Volts regulatoren (Q401) etc.
    kan med fordel få et besøk av loddebolten.

    Nytter det ikke med rens eller lodding av brytere, så er full demontering og rengjøring av bryterne kanskje det som må til.
     

    andersreve

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    25
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Er det noen av dere med veldig gode svar her som har et forslag til hvilke komponenter jeg burde bytte ut? Sånn helt spesifikt iht til tegningene? Type C31 osv..
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    Jeg går ut ifra at du har byttet om høyre og venstre høyttalere for å se om problemet kan vere i en av høyttalerne ?
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    Det er bra. Må teste alt, også høyttalerne . Da ville jeg fulgt signalveien i skjema og bytte/sjekke kondesatorer som leder signalene videre.

    Litt uskarpt skjema...
    Fant et bedre her også...
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Det er bra. Må teste alt, også høyttalerne . Da ville jeg fulgt signalveien i skjema og bytte/sjekke kondesatorer som leder signalene videre.

    Litt uskarpt skjema...
    Fant et bedre her også...
    Kunne det være vakkelkontakt i volumpotensiometeret. Hvis du kunne få åpnet kapselen til selve potensiometeret, kan det renses godt med kontaktspray og WD 40 før det settes sammen igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn