Ta skrittet inn i vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei dere kloke mennesker. Jeg har lyst til å teste ut litt vinyl, men har ikke noe erfaring fra før, men har et hjemmekontor som nå blir brukt flittig i forbindelse med korona, og merker at det hadde vært koselig med litt musikk i rommet, og siden rommet er kontor/bibliotek med gamle retro møbler hadde det vært kult med et vinylanlegg i samme stil.

    Liker å handle brukt, men akkurat her vet jeg ikke hva jeg skal se etter:)

    Tenker jeg kan legge maks 5000 kroner i lp-spiller. Er det noen som har noen råd til hva jeg bør kjøpe?
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.478
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ha noe retro til den prisen må det vel bli noe slikt :

     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Skal du ha noe retro til den prisen må det vel bli noe slikt :

    takk for svar, Steinar. Er den å anbefale fremfor noe sånt som den her? Ser jo at den du lenker til er noe dyrere, men den her selges i nabolaget noe som jo kan være greit.

     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.478
    Torget vurderinger
    1
    TD 160 er kom i 1972, TD 320 kom i 1984. Og 160 har jo litt mer "vintage" utseende. Men ser poenget ditt med å kjøpe noe i nabolaget. Hadde nok også gått for den 320'en i den prisklassen. Bedre spiller en alt nytt til samme pris :) Og faktisk til en gunstig pris når man ser prisforlangende på nettet.
    Tut og kjør !!!
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Er nå masse å plukke på av eldre spillere da :)
    Thorens er jo bra.

    Lenco er jo også greie og bra spillere, noe rimeligere.

    Lenco spillerne kan jo modifiseres / oppgraderes en god del.
    Er en egen side for dette, Lencoheaven.

    Her er en som har ny plint, anna arm, men bruker drivverket.

    1598121710111.png


    Den nedenfor er jo også ett eksempel på dette, hvor plint er lakkert opp etc.
    Men er slik sett utenfor budsjett. Og kanskje ikke den Retro looken du vil ha :)

     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Ikke glem en matchende RIIA, særlig hvis du ender opp med en god MC Pickup. Kan jo koste litt.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    For så vidt enig der, men hvis man skal starte på vinyl så er det jo greit å prøve litt før man drar til alt for hardt da. :)
    Er det nå mange gode MM pickuper å velge i innafor en vettug pris da :)

    Men trådstarter har slik sett ikke sagt noe om det er et eksisterende retro anlegg i biblioteket eller om det startes helt på scratch her.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei, har tenkt å starte helt fra scratch, men har en hjemmekino med Arendal 1723 monitor, så tenkte jeg kunne begynne å koble opp der og så spare opp til nye høyttalere i bibiloteket, om jeg ikke finner noe billig gull på brukten 😅 har eventuelt et par b&w 686 stativhøyttalere som jeg kan bruke mens jeg leter.

    men en Riia må også kjøpes.

    Og ja, tenkte å starte opp litt rolig, så får man heller se hvor lang tid det tar før man blir bitt av oppgraderingsbasillien. 😂
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ville sett etter en direktedrevet japansk spiller fra seint 70 tall, gjerne med standard sme kontakt for bytte av headshell / pickup. Mange av disse begynner å bli dyre, men får du kloa i f.eks en JVC ql-F6 så ville jeg gått for den. Om du registrerer deg på Hifiengine.com så finner du der massevis av info om disse spillerne, lykke til!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Litt dyrare enn prisgrensa du hadde tenkt deg, men det ligg ein strøken JVC
    QLY5F ute på finn. Denne ser pen ut (på fotoet), og er ein solid konstruksjon. Han har ein relativt tung arm, men det er mange aktuelle pickupar som kan brukast. Spør om stiften er i orden. Er du ny i gamet er det greitt å kunne oppgradere på pickupsida etter kvart.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Slik sett enig der..

    Men så kommer dette med Retro look da. :)

    Men det får trådstarter selv definere hva han mener er innafor eller ikke mtp å ha i biblioteket.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hehe, ja. Er dog litt redd for at man her kan lese i det uendelige pluss at for hver side man leser ender opp med å bruke mer penger 😅 kanskje greit å hoppe litt ut i det også. Gjorde et Finn søk på jvc-modell over her og da dukket det ikke opp noe. Eneste jeg fant var to andre modeller (begge lokalt tilfeldigvis) men foreløpig såpass grønn at jeg ikke vet hvor mye dårliger disse er en modell nevnt over:


     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Litt dyrare enn prisgrensa du hadde tenkt deg, men det ligg ein strøken JVC
    QLY5F ute på finn. Denne ser pen ut (på fotoet), og er ein solid konstruksjon. Han har ein relativt tung arm, men det er mange aktuelle pickupar som kan brukast. Spør om stiften er i orden. Er du ny i gamet er det greitt å kunne oppgradere på pickupsida etter kvart.
    denne kom ikke opp i mitt første søk, men skal sjekke på nytt
    Slik sett enig der..

    Men så kommer dette med Retro look da. :)

    Men det får trådstarter selv definere hva han mener er innafor eller ikke mtp å ha i biblioteket.
    Skal nok ikke henge meg for mye opp i akkurat utseende. Lyd er nok det viktigste til syvende og sist, men selvfølgelig en bonus om den er fin å se på
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    :)

    Spilleren Audiophile-Arve henviser til ligger der den,
    Må bare søke med hele betegnelsen
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    De er dårligere ja, samtidig vil jeg si at ql-a5 i den stand for 1500,- virker som ett godt kjøp. Har faktisk handlet hos selgeren for en liten mannsalder siden. Han er seriøs og pakker godt.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.478
    Torget vurderinger
    1
    Eller en Pioneer direktedrevet... Har en slik stuet bort i boden en plass.....
    PL600x.jpg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve gir deg et veldig godt råd der. Gamle, tyngre JVC platespillere er bra saker, fra tiden før plastikken 'tok' dem, slik som med mange andre. Om du kun skal ha noe retro til pynt kan du jo egentlig kjøpe hva som helst av nostalgia, men om en skal ha en platespiller som ikke dreper gryende interesse for vinyl kan en ikke går for det billigste. Det låter fort flatt, grått og 'narrov'.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    :)
    Håber du får et god spille :) og nogle gode lyd oplevelser
    Men vær opmærksom på at det er ikke alt på Vinyl lyder godt. :) Langt fra
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Litt dyrare enn prisgrensa du hadde tenkt deg, men det ligg ein strøken JVC
    QLY5F ute på finn. Denne ser pen ut (på fotoet), og er ein solid konstruksjon. Han har ein relativt tung arm, men det er mange aktuelle pickupar som kan brukast. Spør om stiften er i orden. Er du ny i gamet er det greitt å kunne oppgradere på pickupsida etter kvart.
    Den var desverre litt over hva jeg tenkte i denne omgang, må jo plusse på med riia også så da ryker pengene fort 😅 men hjertelig takk for råd.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Noe slikt ? Iallefall gammelt nok :)

    Vis vedlegget 657316
    Den så pen ut:)
    Men skal kanskje ikke la utseende styre valg for mye, til syvende og sist er jo lyd viktigst.

    Så dersom man ser bort fra alder, og jvc til over 6000. Hvilken spiller av de som er foreslått til nå tror dere vil gi en fin inngang til vinyl pluss at den er bygget bra nok til å etterhvert oppgradere med bedre deler dersom hobbyen napper?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Den så pen ut:)
    Men skal kanskje ikke la utseende styre valg for mye, til syvende og sist er jo lyd viktigst.

    Så dersom man ser bort fra alder, og jvc til over 6000. Hvilken spiller av de som er foreslått til nå tror dere vil gi en fin inngang til vinyl pluss at den er bygget bra nok til å etterhvert oppgradere med bedre deler dersom hobbyen napper?
    Se innlegg 16 i denne tråden :) Om det er der du bor kan du sikkert teste før evt. kjøp...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du "bare" vil prøve vinyl, og ikke helt bli´e skuffet, er der indtil nu med bud ikke så meget at tænke på.
    Den Thorens TD-320 med Ortofon MC-15 er et godt bud. Også en væsentligt bedre arm end på TD-160. Hvis det var mig,
    ville jeg ikke spekulere et sekund mere :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Utsjånaden til ein platespelar har ikkje noko å seie for lyden direkte, men det seier litt om korleis han har vore brukt. Vi snakkar om ting som i beste fall er frå 80-talet, og ting kan vere slitne. Men dei som gjev inntrykk av å vere lite brukt, kan gjerne ha god kvalitet. Det generelle rådet om japansk spelar utan flytande oppheng, med tung, enkel arm og lite slitasje, er ikkje dumt. Technics er det mest kjende merket, men både Luxman, Pioneer, JVC, Yamaha og mange fleire har gjennomgåande god kvalitet.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Må det være gammelt? Personlig så hadde jeg kjøpt en moderne spiller. Det er ikke noe feil med 30-50 år gamle spillere, men de behøver ofte restaurering. Jeg har eid flere vintage platespillere og kun en av de fungerte slik den skulle uten relativt omfattende service.
    Jeg hadde gått for noe slikt:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har ligget noen Thorens TD160 Super med sme3009 arm på finn til greie priser, jeg satsa på en slik en for omtrent ett år siden. Fortsatt strålende fornøyd med den, jeg kom fra en Pro-Ject spiller som var kjøpt ny på Hifi-klubben .... Disse to er ikke på bølgelengde, absolutt alt er bedre med Thorens ... Oppheng, drivverk, arm, demping, kabler, tallerken, platematte, finish, lokk og hengsler .... Ja, alt faktisk. Skulle gjerne hatt en til i palisander, den jeg har er sort såklart. :) :love:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Både TD 150, 145, 160, 147, 318, 320, 321, 2001 og 3001 er gode spillere. Frem til TP90 kom, så var ikke tonearmene all verden, men mange av disse spillerne har andre armer i dag (eks SME 3009). Enkelte modeller hadde autostopp/lift av armen. Den funksjonen (optisk) kan være litt kinkig å justere om den ikke fungerer - dvs. stopper/løfter der den skal.
    De rimeligere TD 165 og 166 er også ok spillere, men har lager m/mindre dimensjon (8mm vs 10mm) og som oftest innertallerken av delrin.

    Såfremt motor (og tonearm) er i orden er det i de fleste tilfeller kun rensing av lageret og ny olje i lageret, samt ei ny reim som skal til for å ha en "problemfri" spiller i mange år.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Tusen takk for mange gode svar dere, litt klokere er jeg blitt så forhåpentligvis blir det god stemning i bibiloteket etter hvert :)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hehe, ja. Er dog litt redd for at man her kan lese i det uendelige pluss at for hver side man leser ender opp med å bruke mer penger 😅 kanskje greit å hoppe litt ut i det også. Gjorde et Finn søk på jvc-modell over her og da dukket det ikke opp noe. Eneste jeg fant var to andre modeller (begge lokalt tilfeldigvis) men foreløpig såpass grønn at jeg ikke vet hvor mye dårliger disse er en modell nevnt over:


    styr unna QLA5.

    Jeg kjøpte en sånn i 1981.kostet 1500.- på tilbud. Prøvde å få den til å låte bra I 2012,men klarte det aldri. Prøvde riktignok ikke med annen PU, Bare ny. MM stift(original) men det er mye plastikk. Den henger også i mekanismen etter mange år, men det er enkelt å fikse.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Takk for god hjelp, endte til slutt opp med Thorens td320. Mye grunnet en svært behjelpelig selger som befinner seg i nabolaget skulle en nykommer trenge mer hjelp.

    Så kan nok tilbehør oppgraderes på sikt, men må si at jeg er imponert over hva den får til med et par beovox mcx35 og en Yamaha ax-530 :)

    så skadet det heller ikke at jeg med på kjøpet fikk lytte til selgers magiske dynaudio confidence c4. Umiddelbar ståpels.
     

    Vedlegg

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    så skadet det heller ikke at jeg med på kjøpet fikk lytte til selgers magiske dynaudio confidence c4. Umiddelbar ståpels.
    Kan vel kanskje skade lommeboka på sikt?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hehe, det er i det minste det råeste jeg har hørt. Men såpass langt over min liga at jeg nok aldri kommer dit:)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, det er i det minste det råeste jeg har hørt. Men såpass langt over min liga at jeg nok aldri kommer dit:)
    (psst... skal fortelle deg en hemmelighet... det er få arenaer som er mer besudlet med ordene "myyye bedre", "myyyye bedre" og "myyyyyye bedre" som på hifiarenaen ettersom tiden går og nye, erstattende modeller av elektronikk dukker opp. Sannheten er at det er bare vrøvl, og bitte, bitte, bittesmå endringer er langt nærmere sannheten, endringer fra modell til modell opp igjennom tiden en knapt kan høre. Cluet er å velge saker som er riktig konstruert, ikke at det er urovekkende dyrt. Handler du riktig konstruert elektronikk med riktige prioriteringer som er 10-15 år gammelt og høyttalere du liker lyden fra på brukten kan du fint nå audionirvana for 30.000 for et helt stereoanlegg. Hyyysj, ikke si det til noen her inne. Da blir de sannsynligvis bare sinte...) ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn