Tørking av mat til fjelltur

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Noen som har erfaringer med tørking av kjøtt og grønnsaker til turbruk?
Jeg tenkte i alle fall jeg skulle putte ingridiensene i en ovn på 60grader, med døra på gløtt i 13-14 timer. Bør ikke det funke?
Bør kjøttet/grønnsakene stekes før tørkingen?

Gode forslag til matretter/turmat/krydder/tilbehør som gir mye energi, smaker godt og ikke veier for mye?

Selv har jeg alltid med meg bla parmasan, chilli, hvitløk, masse friske urter, oliven, pesto, parmaskinke mm for å "sprite" opp måltidene under ett lengre opphold på fjellet.

Lf
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har planer om å forsøke å lage Beef Jerky, denne amerikanske snaddermaten som ikke er å oppdrive i norge.

Fant en god oppskrift på dette her, spesielt fremgangsmåten med å henge kjøttet fra en rist i ovnen ser genialt ut.

http://microwebtech.com/

Sopp er også fint å tørke selv, så har du gluggene åpne for steinsopp når du går tur på fjellet så har du en lusksus råvare av dimensjoner. Kantareller er også et greit alternativ hvis man er på skogstur.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Tørking av mat var vel noe som ble/blir gjort istedet for steking/koking, slik at det skal holde seg spiselig lenge. Men du må nok gi det noen måneder på stabburet.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tørk sopp og ta med.
Det som også kan være greit er å "ferdigsteke" evt. kjøtt som tas med. Ta med noe "pulversaus" etc. og vips har du et flott måltid.
Vvt bær og ville ingredienser til å hore opp sausen finner du i fjellheimen.
Ville ikke "tørket" kjøttet. Men å speke noe kjøtt er jo virkelig godt ;)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Fin link og helt sikkert svinaktig godt :) Likte fremgangsmåten men jeg reagerer på den høye temperaturen (160 grader). Vil ikke kjøtte da kokes/stekes i motsetning til og tørkes? Jeg trodde proteinene i kjøttet vil forandre struktur ved så høy varme...

Ellers er det jo et gått råd å fjerne alt fettet på kjøttet da det er dette som først vil bli harskt.

Lf


Gjestemedlem skrev:
Jeg har planer om å forsøke å lage Beef Jerky, denne amerikanske snaddermaten som ikke er å oppdrive i norge.

Fant en god oppskrift på dette her, spesielt fremgangsmåten med å henge kjøttet fra en rist i ovnen ser genialt ut.

http://microwebtech.com/

Sopp er også fint å tørke selv, så har du gluggene åpne for steinsopp når du går tur på fjellet så har du en lusksus råvare av dimensjoner. Kantareller er også et greit alternativ hvis man er på skogstur.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Speket kjøtt har jeg ikke tid å lage, men jeg har med "ferdiglaget" :) Det blir uansett fort tungt å bære på stekt kjøtt, noe jeg har smertlig erfart. Derfor tenkte jeg å tørke kjøtt og grønnsaker denne gangen. (du sitter da igjen med 1/10 vekt på grønnsaker og 1/4 vekt på kjøtt).

Hvorfor ville du ikke tørket kjøttet bambadoo?

Lf



gangen
bambadoo skrev:
Tørk sopp og ta med.
Det som også kan være greit er å "ferdigsteke" evt. kjøtt som tas med. Ta med noe "pulversaus" etc. og vips har du et flott måltid.
Vvt bær og ville ingredienser til å hore opp sausen finner du i fjellheimen.
Ville ikke "tørket" kjøttet. Men å speke noe kjøtt er jo virkelig godt ;)
 
N

nb

Gjest
Den sørste store kjemiske saken ved kjøtt skjer visstnok ved ca 45 grader, da blir det greit fordøybart. All bifftemperatur over det er et spørsmål om preferasner, men den skal være minst 45 grader, som kvalifiserer til særdeles rått. Well done / totalt ødelagt alt etter hva man liker å kalle det inntreffer på ca 75 grader.

Det er også viktig at kjøtt har vært over ca 140 garder eller hva det nå er på overfalten, da skjer reaksjonen som gir den karakteristiske stekesmaken.
 
I

ijustpop

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Jeg har planer om å forsøke å lage Beef Jerky, denne amerikanske snaddermaten som ikke er å oppdrive i norge.
Finnes på Deli De Luca. Snaddermat vil jeg ikke akkurat kalle det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
ELEL6200 skrev:
Fin link og helt sikkert svinaktig godt :) Likte fremgangsmåten men jeg reagerer på den høye temperaturen (160 grader). Vil ikke kjøtte da kokes/stekes i motsetning til og tørkes? Jeg trodde proteinene i kjøttet vil forandre struktur ved så høy varme...
Fahrenheit.. 160°F er vel Ca 70°C

Tror nok det hadde blitt grillkull ellers ja. :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Gamle skolebøker i hustell / husholdningslære har ofte en del om slik "gammeldags" matkonservering. Sjekk bibliotek, antikvariat eller bestemors bokhyller. :D det er utrolig mye "rart" som kan tørkes for langtidsoppbevaring. I forhold til turbruk har det også en vektmessig fordel da mesteparten av vekta gjerne er vann som forsvinner ved tørking.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Wergeland skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg har planer om å forsøke å lage Beef Jerky, denne amerikanske snaddermaten som ikke er å oppdrive i norge.
Finnes på Deli De Luca. Snaddermat vil jeg ikke akkurat kalle det.
Hm, skal sjekkes ut når jeg kommer hjem. Tørket kjøtt smaker jo ikke helt som sjokolade da, og det er nok en litt uvant smak for mange. Men som salt snacks synest jeg det er fortreffelig. Godt som tilbehør til øl eller vann fra en fjellbekk.
 
Topp Bunn