system audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • irma1000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Innlegg
    95
    Antall liker
    7
    Da var det bestillt :)

    Får teste litt, kan kjøre pre out på 6DS og bytte litt frem og tilbake med 250R og se om det er tilstrekkelig med 125 EC Watt i min stue. er usedvanlig glad i min 6DS så det sitter laaaaangt inne å selge den.
    Gratulerer med nye høyttalere! Etter å ha lagt ned ca 50 lyttetimer etter høyttalerene kom i hus, smiler jeg fremdeles like bredt hver dag jeg kommer hjem. For min del stopper høyttalerene aldri å imponere. Er fremdeles overasket hver gang jeg fyrer opp over hvor godt de låter. Sitter å hører på høyttalerene akkutat nå og må si de låter serdels godt!

    Helt enig i at Mantra 30 håndterer 250R vældig godt, overraskende godt faktisk. Er strengt taget i tvivl hvor meget der er at hente på opgradering (det er en hulens masse penge altså..), så er meget interesseret i dine og magnushagens erfaringer :)
    Har for øyeblikket kun testet EC aw 3x120m på høyttalerene, og er meget fornøyd. Kunne tenkt meg å teste forskjellen på en oppgradering opp til 250R. Så kommer til å bytte ut iløpet av vinteren, om det byr seg en mulighet. Utifra det jeg har hørt hittill holder 120W fra EC. Anntar en oppgradering opp til 250W vil utgjøre en forskjell uten å kunne si hvor stor den blir helt eda.
    Hei fint å høre at det ikke er bare meg som får smilemunn av Explorer.:) Har du fylt med sand.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Bestillte mine Master 10/10 og de er enda ikke sendt. Soundgarden sa de ventet på sending fra Danmark. Klarte nesten å få kjøpt en MC452 amp, men før jeg fikk snudd kona i rett vinkel var den solgt.
     

    gjohansen

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2008
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    har system audio master Explorer, primare bd32 og en pioneer vsx-lx52. lx52 har jeg lyst til å bytte ut. det kan bli i en ny surround receiver, ny stereo integrert eller kanskje en rørforsterker av noe slag. noen som har forslag?
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Da var det bestillt :)

    Får teste litt, kan kjøre pre out på 6DS og bytte litt frem og tilbake med 250R og se om det er tilstrekkelig med 125 EC Watt i min stue. er usedvanlig glad i min 6DS så det sitter laaaaangt inne å selge den.
    Gratulerer med nye høyttalere! Etter å ha lagt ned ca 50 lyttetimer etter høyttalerene kom i hus, smiler jeg fremdeles like bredt hver dag jeg kommer hjem. For min del stopper høyttalerene aldri å imponere. Er fremdeles overasket hver gang jeg fyrer opp over hvor godt de låter. Sitter å hører på høyttalerene akkutat nå og må si de låter serdels godt!

    Helt enig i at Mantra 30 håndterer 250R vældig godt, overraskende godt faktisk. Er strengt taget i tvivl hvor meget der er at hente på opgradering (det er en hulens masse penge altså..), så er meget interesseret i dine og magnushagens erfaringer :)
    Har for øyeblikket kun testet EC aw 3x120m på høyttalerene, og er meget fornøyd. Kunne tenkt meg å teste forskjellen på en oppgradering opp til 250R. Så kommer til å bytte ut iløpet av vinteren, om det byr seg en mulighet. Utifra det jeg har hørt hittill holder 120W fra EC. Anntar en oppgradering opp til 250W vil utgjøre en forskjell uten å kunne si hvor stor den blir helt eda.
    Hei fint å høre at det ikke er bare meg som får smilemunn av Explorer.:) Har du fylt med sand.
    Har dessverre ikke rukket å få kjøpt noe sand enda:eek: Er bittelitt redd for renseprosessen om de skal flyttes på et senere tidspunkt. Blir sand i nærmeste fremtid må bare få tatt turen innom byggvareforretningen.

    For å tilføye til tidligere uttalelser merker jeg at jeg gjerne skulle hatt litt flerewatt å smelle på med. Merker det spesielt i bassen når jeg setter opp litt at den på et tidspunkt slutter å øke konstant med resten av lydnivået. Og at den flater ut litt. skal sies jeg har en meget stor stue og at det ikke er noe spessielt stort problem når jeg sitter i sweetspot.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har klargjort anlegget til Explorer master kommer, kjører PC med en dac som USB/Coax converter inn i 6DS som pre, med 250R som effekt. pluss noen nye HT kabler. og Mantra 30 tryller musikk som aldri før. er ganske redd nå for at EM skal skuffe :)
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Har klargjort anlegget til Explorer master kommer, kjører PC med en dac som USB/Coax converter inn i 6DS som pre, med 250R som effekt. pluss noen nye HT kabler. og Mantra 30 tryller musikk som aldri før. er ganske redd nå for at EM skal skuffe :)

    Er sgu næsten lige så spændt som dig! (som nonnen sagde til sømanden :)
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    har system audio master Explorer, primare bd32 og en pioneer vsx-lx52. lx52 har jeg lyst til å bytte ut. det kan bli i en ny surround receiver, ny stereo integrert eller kanskje en rørforsterker av noe slag. noen som har forslag?
    Hvis receiveren din har pre-out ville jeg beholdt den (hvis du har ett surroundoppsett). Også ville jeg ha investert i en god integrert forsterker med HT-bypass/prosessorinngang. Da vil du få en kraftig kvalitetsøkning i stereo, pluss at den integrerte forsterkeren funker som ett effektrinn for frontene(i surround). Jeg gjorde selv den oppgraderingen fra en LX-75.

    Selv er jeg eier av SA Pandion 2, og dem spiller etter min mening meget bra på Hegel H100. Har også brukt Hegel på System Audio 1750, noe jeg også likte godt. Der savnet keg kanskje litt dybde i bassen, men detvar nok mer høyttalerne sin skyld.

    Jeg har også brukt Primare I22 på system audio, og den funker også bra. Med den får du jo også en innebygd Dac som er bedre enn den som står i receiveren din. Dette vil igjen gi kvalitetsøkning. Hvis du ikke spiller allverdens høyt burde en I22 klare seg (til oppgraderingssyken melder seg).

    Skulle du ville gi høyttalerne dine det de kanskje fortjener, så flesker du til med Hegel H160, som forøvrig er 20% på til helgen. Tror du sparer noen slik som 4500,-😊
    Nå har jeg kun snakket om integrerte forsterkere, da det er der min erfaring ligger. Personlig mener ikke det er noen receivere som vil gi høyttalerne dine det de fortjener (ihvertfall ikke til levelige priser).
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Hei,
    prøver å finne anmeldelser eller erfaringer med SA1230, men finner lite. Noen her som har de og kan gi en beskrivelse av lyden?
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg har et par System Audio 50 og tenkte å fylle på med sand. Hvilken sand er det som er anbefalt og hvor er det enklest å få tak i?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har et par System Audio 50 og tenkte å fylle på med sand. Hvilken sand er det som er anbefalt og hvor er det enklest å få tak i?
    Sand til sandblåsing kjøpes i ca 10 liters sekker på Biltema. Ren og tørr sand som kan helles rett fra posen fra et lite hull i hjørnet.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg har et par System Audio 50 og tenkte å fylle på med sand. Hvilken sand er det som er anbefalt og hvor er det enklest å få tak i?
    Sand til sandblåsing kjøpes i ca 10 liters sekker på Biltema. Ren og tørr sand som kan helles rett fra posen fra et lite hull i hjørnet.
    Takk for svar! Det er jo veldig billig også. Finnes det altså ingen "HIFI" sand som koster flesk? Må jo være et marked for det? :)

    Regner med det er denne du mener: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Sandblasing/Blasesand-17542/

    Er det finkornet eller grovkornet som er mest fornuftig?

    Hvor mye sand er det fornuftig å ha oppi?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har et par System Audio 50 og tenkte å fylle på med sand. Hvilken sand er det som er anbefalt og hvor er det enklest å få tak i?
    Sand til sandblåsing kjøpes i ca 10 liters sekker på Biltema. Ren og tørr sand som kan helles rett fra posen fra et lite hull i hjørnet.
    Takk for svar! Det er jo veldig billig også. Finnes det altså ingen "HIFI" sand som koster flesk? Må jo være et marked for det? :)

    Regner med det er denne du mener: Blåsesand - Biltema

    Er det finkornet eller grovkornet som er mest fornuftig?

    Hvor mye sand er det fornuftig å ha oppi?
    Kan lite eller ingenting om sånt dessverre. Men skulle jeg ha valgt selv så hadde jeg tatt den grovkorna i troa på at det blir minst søl av det. Kjøpte det samme selv for å fylle stativene til bakhøyttalerene, men kom aldri så langt.
    Og så hadde jeg fylt til det var fullt. Jeg bare svarte fordi jeg "var redd" ingen andre ville svare.
    Som nevnt i en annen tråd som ble laget i dag ble det så vidt nevnt angående sand også. Han som svarte sist har sikkert rett. Burde være temmelig vanskelig å lytte seg frem til om det er Canadisk oljebasert sand eller rustfritt metallspon som fylles i stativer, høyttalere osv.
    Sikker på at sanden fra Biltema gjør nytten for seg. Har noen andre bedre eller mer kunnskap om dette får de heller rope ut.
     

    pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    Ser at Explorer Master har gått ut av produksjon - finnes ikke på produktoversikt på hjemmesiden heller lenger....hva skjedde? :confused:
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Testet litt Explorer master, de spiller jo sykt bra. Men de er større enn jeg trodde, de tar allt for mye plass. jeg pønsker veldig på å bruke angrerett
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har et par System Audio 50 og tenkte å fylle på med sand. Hvilken sand er det som er anbefalt og hvor er det enklest å få tak i?
    Sand til sandblåsing kjøpes i ca 10 liters sekker på Biltema. Ren og tørr sand som kan helles rett fra posen fra et lite hull i hjørnet.
    Takk for svar! Det er jo veldig billig også. Finnes det altså ingen "HIFI" sand som koster flesk? Må jo være et marked for det? :)

    Regner med det er denne du mener: Blåsesand - Biltema

    Er det finkornet eller grovkornet som er mest fornuftig?

    Hvor mye sand er det fornuftig å ha oppi?
    jeg ville gått for finkornet blåsesand fra biltema :- ) bruker det selv i mine rc 24? empire stativer og fikk dem meget døde,bye to the Heavy metal sound of the Chamber:- ) ville jo også tru at det er logisk å bruke finkornet sand da den lettere tetter og pakker seg, vil jo klirre enda mer med sandkorn på størrelse med gruskorn :p vet ikke hvor mye som skal oppi system audio kabinettene men er vel info å finne om det på nett? viktigste er at du i hvert fall fyller likt i begge :)
    eventuelt bør vel være noe maksmerking ved den tappepluggen der man fyller på sand på system audio høyttalere?

    vil tippe du uansett kommer langt med 2 sekker fra biltema

    ivan
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg har nå sjekket i bruksanvisningen til høyttalerne. SA Mantra 50 som jeg har, kan romme 4,4 liter sand og de anbefaler 2,5 liter. Da er det vel sikkert greit å starte med dette som et utgangspunkt.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Testet litt Explorer master, de spiller jo sykt bra. Men de er større enn jeg trodde, de tar allt for mye plass. jeg pønsker veldig på å bruke angrerett
    Flere detaljer tak, inden du returnerer dem! :)

    (Hvis jeg havde pengene skulle jeg gerne hjælpe dig lidt her, men julen for døren og grejer og grejer...)
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Testet litt Explorer master, de spiller jo sykt bra. Men de er større enn jeg trodde, de tar allt for mye plass. jeg pønsker veldig på å bruke angrerett
    Store ja, men absolutt verdt størelsen! Om du derimot ikke har plass til å ha høyttalerene er jo det såklart en annen sak. Hadde satt pris på å få en god beskrivelse av 250r vs eci 6ds om du kvitter deg med høyttalerene. Lukter ny effekt så fort lommeboka sier ja. Evt om noen er inntressert i bytte av en 3x120-m mot en 250r.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Skal teste i morgen, er bare en helt vanvittig lyd. helt vill HT har ikke superlativer nok :) Har folk som bor under meg i sokkelen, må ta litt hensyn.

    Kontakter det på PM hvis det blir aktuelt, da ryker nok 250R også, og P5
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Ny topmodel fra System Audio kommer til december, Pandion 30. :)
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Ny topmodel fra System Audio kommer til december, Pandion 30. :)
    ser de alerede ligger ute til salgs rett over grensen. Dog med levering i desember. ligger ute til den nette sum av 69.990kr. Kan bli en meget hyggelig prislapp for lommeboka. Har tideligere sett at de aller fleste kjøper de litt rimelige modellene hos SA fremfor feks explorer masteren. Skal bli morro og se om de har klart å heve standaren på høyttalerene, og hvordan disse selger iforhold til explorer masteren.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Explorer og Explorer Master og synes de er fantastiske høyttalere for prisen. Avstanden ned til Ranger Master er enorm. Pandion 2 er meget bra den, men gleder meg til å få høre Pandion 30.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Pandion 30 blir nok bra :)

    ThomasO: Er Sonus Faber Olympica II mye bedre enn Explorer Master?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Olympica II tegner et større og åpnere, mer veldefinert lydbilde synes jeg. Skulle gjerne hatt begge høyttalerne for de har hver sine styrker. Smack og attacket i Explorer Master er vanedannende og det ikke helt til stede med Olympica II. Nå skal det sies at jeg tror det bor mer i Olympicaene enn det jeg får ut av de nå med dagens elektronikk og rom. Explorer Master spiller dypere,men jeg opplever bassen som mer veldefinert i Olympica.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg opplevde med Explorer master da jeg gikk fra eci 6ds til aw250r var som du nevner over at bassen ble mere definert.

    Har hatt en liten Aha opplevelse i mitt unge HiFi liv med å få inn Explorer master :)

    er det noen som vet hvordan Impedans kurven er på Explorer master, dupper den laaaaangt ned? mot 2 Ohm?
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg opplevde med Explorer master da jeg gikk fra eci 6ds til aw250r var som du nevner over at bassen ble mere definert.

    Har hatt en liten Aha opplevelse i mitt unge HiFi liv med å få inn Explorer master :)

    er det noen som vet hvordan Impedans kurven er på Explorer master, dupper den laaaaangt ned? mot 2 Ohm?
    Ned omkring 3,2 Ohm : http://system-audio.com/wp-content/...rer-master-Hifi-Musik-svensk-februar-2011.pdf

    Uf må indrømme jeg er sugen på (brugt) Explorer eller den ældre SA7K, men budgettet tilsiger jeg må vente til efter julecirkus. Jaja den der venter på noget godt... :)
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold


    Hei!
    20140910_111217.jpg


    Det dere se på bildet er en System Audio Explorer Master høytaler, med en Heimdall serie 2 høytalerkabler til høytaler portene, så har jeg fjernet de billige ståltråd kablene som fulgte med(Må jo være flaut for SA å levere Explorer Master å bruke en 8cm ståltråd mellom terminalene..) Så jeg bytta ut ståltrådene med Nordost Reference Bi-Wire Jumpers, som skal vare laget av samma type kabel som Odin serien. Og normalen med jumpere er jo enten å kjøre begge kablene i bass portene, med ståltråd / jumper til diskant, eller kjøre kablene rett i diskant portene, med en ståltråd / jumper til bassportene hvis man ønsker mere diskant og mellomtone. Så dette er normalen av å bi-wire sine høytalere. men jeg lærte et triks av Nordost på sin egen hjemmeside, hvor man koblerer diagonalt. Hvor regelen er at man kjører + høytaler kabelen i bass porten, med jumper til diskant porten. Og - kabelen kobles i diskant porten, med jumper til bassport.(se bildet takk) Og effekten av å diagonal kobling var helt spesielt bra, diskant og mellomtone elementene speller litt høyere enn "normalen", og diskant og mellomtone er av en mye renere kvalitet, man hører detaljer i lydbildet jeg aldrig før har lakt merke til, nå er alt klokkeklart !
    Et snev lavere bass ble det kanskje, me sett SA litt nærmere bakveggen bare for mere bass, men det utrolig mye lyd i mellomtoner og diskantene ved å diagonal koble SA, jeg går aldrig tilbake til et vanlig oppsett med kablene i bass portene.

    Nordost Reference Bi-Wire Jumpers kosta meg 4000 kroner hos Soundgarden, og det var en kjempe god hadel med tanke på lydbildet de ga.
    Odin jumper VS en tynn ståltråd mellom portene, er lett match for Odin det !
    Er det noen andre System Audio venner her som bruker jumpere på sin høytalere?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: NLS

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Det må jo bli samma sak det, en høytaler kabel som fordeler seg til de 4 terminalene pr høytaler, så lydmessig er nok en slik kabel en bedre løsning enn jumpere, men Du kan jo da ikke koble diagonalt med den kabelen. Men det går helt sikkert veldig bra uten åsså, er bare jeg som er blitt glad i det "diagonale" lydbildet, sjøl om det helt sikkert er nok av folk som sier at diagonal kobling bare er noe tull. Men det står i læreboka til Nordost at digonal kobling er den nye måten å koble høytalere på, hvis man liker lydbildet høytaleren skaper da..
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant Morten!
    Kunne næsten ønske at du havde postet indlægget på Generel Forum for at få kommentarer og indspil fra så mange som muligt. SAs venner forum er nok lidt usynlig..
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    så har jeg fjernet de billige ståltråd kablene som fulgte med(Må jo være flaut for SA å levere Explorer Master å bruke en 8cm ståltråd mellom terminalene..) Så jeg bytta ut ståltrådene med Nordost Reference Bi-Wire Jumpers, som skal vare laget av samma type kabel som Odin serien
    Jeg byttet akkurat den "Ståltråden" og jeg mistenker sterkt at det faktisk er en Nordost kabel fra Norse serien, den ser helt lik ut som mine Norse jupers. bare at den er klipt opp.

    http://www.soundgarden.no/nordost-norse-series-bi-wire-jumpers-banan-banan.html
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Som snarlig medlem i SA klubben så lurer jeg litt på om noen her har hørt disse aktive bokhyllesakene til SA? SA Saxo 1 active.

    Har et par Mantra 50 på vei som skal stå i hovedanlegget og kose seg, men vurderer Saxo 1 activ til kontorpulten... :)
     

    andersio

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    30
    Antall liker
    1
    Hva synes dere om SA 1750? Ser etter et første annlegg på budsjett og fant disse for 5k.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Ble glad da jeg så at du har fått på skikkelige føtter. Har du mulighet til å få det på subbene også tro?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn