system audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Dette fatter jeg ikke at bassen er litt død på mantra 50 , bare i 22 dac på mine t6 er ganske spenstig i bassen.
    det er nok noen fysiske lover inne i bildet ang. Mantraene. Jeg opplevde det samme som deg med i22d og SA1750 vs Monitor Audio RS6 (2x6").
    1750'ene ble spenstigere når jeg kjørte en Hegel H100 på dem. Dypbass ble det aldri, men meget spenstig og jeg kunne spille svært høyt uten at lyden ble forringet på noen måte.
    Mantra'ene sliter overhode ikke med bass.. problemet jeg nevner over var pga feil matching av elektronikk til SA.. Hegel funker bare ikke.. så fort Hegel DAC'en forlot huset så spiller mantra så det spruter etter uansett tone :) klart under 40hz er det ikke noe men det skjønner man.. :)
    Begynte og lure her nå :) Du er ikke den eneste som har bommet når det kommer til riktig matshing av elektronikk , hegel og primare i mine ører blir totalt bom , hegel skal være enda bedre oppløst enn primare , men basen igjen kan bli tammere vist man ikke kjører rigtige høyttalere.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.262
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Dette fatter jeg ikke at bassen er litt død på mantra 50 , bare i 22 dac på mine t6 er ganske spenstig i bassen.
    det er nok noen fysiske lover inne i bildet ang. Mantraene. Jeg opplevde det samme som deg med i22d og SA1750 vs Monitor Audio RS6 (2x6").
    1750'ene ble spenstigere når jeg kjørte en Hegel H100 på dem. Dypbass ble det aldri, men meget spenstig og jeg kunne spille svært høyt uten at lyden ble forringet på noen måte.
    Mantra'ene sliter overhode ikke med bass.. problemet jeg nevner over var pga feil matching av elektronikk til SA.. Hegel funker bare ikke.. så fort Hegel DAC'en forlot huset så spiller mantra så det spruter etter uansett tone :) klart under 40hz er det ikke noe men det skjønner man.. :)
    Begynte og lure her nå :) Du er ikke den eneste som har bommet når det kommer til riktig matshing av elektronikk , hegel og primare i mine ører blir totalt bom , hegel skal være enda bedre oppløst enn primare , men basen igjen kan bli tammere vist man ikke kjører rigtige høyttalere.
    Primare er i mine ører en total nøytral sak, I32 i allefall farger ingenting og har ikke noe partykul eller peak i EQ noen plass.
    Nøytral og superoppløst med en fin dynamikk.

    Hegel har mye av det samme, men de har noe oppi diskant området som ikke er bra.. Her resulterte det i forvrenging på flere kvinnevokaler faktisk.. hørtes ikke bra ut.

    Primare og SA er rett og slett en kanon kombo, vil man farge lyden noe mørkere så er mcintosh såklart en vei å gå.. eller rør..
    Har spilt med 2x20w klasse A rør på mine mantra 50 og det var slettes ikke dumt :)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Mantra'ene sliter overhode ikke med bass.. problemet jeg nevner over var pga feil matching av elektronikk til SA.. Hegel funker bare ikke.. så fort Hegel DAC'en forlot huset så spiller mantra så det spruter etter uansett tone :) klart under 40hz er det ikke noe men det skjønner man.. :)
    Begynte og lure her nå :) Du er ikke den eneste som har bommet når det kommer til riktig matshing av elektronikk , hegel og primare i mine ører blir totalt bom , hegel skal være enda bedre oppløst enn primare , men basen igjen kan bli tammere vist man ikke kjører rigtige høyttalere.
    Primare er i mine ører en total nøytral sak, I32 i allefall farger ingenting og har ikke noe partykul eller peak i EQ noen plass.
    Nøytral og superoppløst med en fin dynamikk.

    Hegel har mye av det samme, men de har noe oppi diskant området som ikke er bra.. Her resulterte det i forvrenging på flere kvinnevokaler faktisk.. hørtes ikke bra ut.

    Primare og SA er rett og slett en kanon kombo, vil man farge lyden noe mørkere så er mcintosh såklart en vei å gå.. eller rør..
    Har spilt med 2x20w klasse A rør på mine mantra 50 og det var slettes ikke dumt :)
    Ja dette har jeg tenkt når det kommer til psb imagine t3 også , men primare a 32 er varmere i klangen for det er en ab forsterker og ikke en d forsterker. Men nå er også t3 noe tilbake lent i det øvre registeret , så her har paul barton brukt mye tid på den perfekt høyttalere når det kommer til all slags rom. mcintosh er noe jeg også skal teste på t3 , og lurer på 2 stk mc 275r og kjøre di i mono. :) Her er hva det står om a 32.

    Forsterkeren er fullt ut balansert og det er gjort mye for å hindre forstyrrelse på signalet som kan føre til forvrenging. Både balanserte og ubalanserte innganger er tilgjengelig, samt doble høyttaler terminaler for biwiring. Det er også funnet plass til trigger input og RS232C. Dersom de ubalanserte inngangene blir benyttet vil A32 konvertere signalet internt til et balansert signal, dette for å dra nytte av forsterkerens fullbalanserte design.
    A32 er utstyrt med en massiv 1.500 VA torodial trafo med fire separate viklinger (2 for hver kanal). I tillegg finnes det en annen separat trafo som gir strøm til de digitale funksjonene. Dette hindrer at forstyrrelse fra den digitale delen blir overført til den analoge delen av forsterkeren.
    En praktisk egenskap er at du kan velge mellom 2 standby moduser. Den første krever ingen oppvarmingstid for forsterkeren og den vil derfor alltid være klar til bruk og spille på sitt beste uten å måtte vente på at den skal spille seg varm slik man vanligvis må. Dette fordi bare høyttaler relayet og bias blir slått av. Den andre modusen slår av alle analoge strømforsyninger, derfor burde man bare bruke denne når forsterkeren ikke skal brukes over en lengre periode eller dersom man vil spare strøm.
    Vi mener at med A32 har Primare gått inn i superforsterkernes verden. Her har du massevis av effekt, detaljrikdom og en musikkformidler av rang
     

    rusten

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg inn i SA's vennekrets med et par SA Explorer Master.

    Oppgraderte fra et par B&W 805s og fikk hakeslepp, tilogmed kona som normalt er mest opptatt av hvordan hytalerene ser ut kommenterte at dette var trivelige saker.

    Makan til dynamikk og spilleglede har jeg ikke opplevd i stua. Krellen har i utganspunktet nokså punch i bassen og dette kommer virkelig til sin rett med Explorer Masterene. Jeg har en nokså stor stue og det har først nå gått opp for meg at 805ene ikke håndterte dette på optimal måte, spesielt på lavt volum merker jeg nå at EM gir bra fylde og helhet. (Når det er sagt så trives de og på høyt volum).

    Der 805 var bra på (kvinne)vokal og mellomtone opplever jeg EM som mer komplett og balansert.

    Rommet de står i har lite symetri og høyre høytaler står noe mere inneklemt enn venstre, EMene håndterer dette overraskende bra! Opplever at de trives best 40-50 cm fra bakvegg. Gleder meg til å finjsutere plassering og fylle de med bly/sand.

    Nå står de på de medfølgende gummiføttene på tregulv, er det noen som har erfaring med optimalisering ift andre type føtter?
     

    rusten

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha hatt Explorer Masteren i hus i et halvt år, har jeg dannet meg noen meniger. Har parret den opp med en Electrocompaniet aw 3x120m og en parsound p5. På kabelfronten har jeg gått for Nordost blue heaven i alle ledd. Er meget fornøyd med høytallerene, låter kjempebra og er svært dynamiske og gode. Kjenner dog jeg kanskje skulle hatt litt mer kraft å dytte på med i enkellte tilfeller. Ikke det at effekten ikke leverer, men merker spessiellt at den kunne trengt litt mer kraft når jeg kommer opp på et høyere lyttenivå, med litt ekstra i blodet. Eneste jeg virkelig har å pirkke på er det faktum at de er svært skarpe i de høye tonene. Er en intens skrikelyd som borer seg inn i ørene.

    Noen som har forslag til feks andre kabler som vil matce elektronikken bedre? evt annen elektronikk som fungerer bedre med høytallerene? antar det blir noe utbytting her for å få mer ut av høytallerene.
    Jeg opplevde noe lignende med Abrahamsen og B&W, og byttet til Van den Hul kabling, de har rykte på seg for å være snillere i toppen. Mer kraft skal vel og hjelpe ift skarphet i de høye tonene.

    Litt forundret over at du opplever SA EM som skarpe. Jeg er selv veldig var på skarphet i de høye tonene og byttet mye komponenter for å bli kvitt dette med mine forrige høyttalere (B&W 805s). Jeg opplever SA EM som behagelige: Tydelige men ikke skarpe i de øvre tonene.
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Etter å ha hatt Explorer Masteren i hus i et halvt år, har jeg dannet meg noen meniger. Har parret den opp med en Electrocompaniet aw 3x120m og en parsound p5. På kabelfronten har jeg gått for Nordost blue heaven i alle ledd. Er meget fornøyd med høytallerene, låter kjempebra og er svært dynamiske og gode. Kjenner dog jeg kanskje skulle hatt litt mer kraft å dytte på med i enkellte tilfeller. Ikke det at effekten ikke leverer, men merker spessiellt at den kunne trengt litt mer kraft når jeg kommer opp på et høyere lyttenivå, med litt ekstra i blodet. Eneste jeg virkelig har å pirkke på er det faktum at de er svært skarpe i de høye tonene. Er en intens skrikelyd som borer seg inn i ørene.

    Noen som har forslag til feks andre kabler som vil matce elektronikken bedre? evt annen elektronikk som fungerer bedre med høytallerene? antar det blir noe utbytting her for å få mer ut av høytallerene.
    Har du fått orden på forstyrrende diskant på explorer masterene dine?
    Absolutt ikke, Fremdeles skarpe og grusomme. Skal bytte over til Aw 250R og prøve noe ny kabling. får da litt mer kraft og i tillegg en litt rundere tone avrunding med van den hul kabler. Blir evt hjemlån fra Hifiklubben før kjøp av nye. Går raskt 20 lapper når jeg skal begynne på nytt kabeloppsett så må nesten vente et par måneder før lommeboka tillater det.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.262
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    På Mantra 50 så har jeg et totalt nøytralt oppsett.. Primare i32 gjør ingen sprell verken i topp eller bunn.. og kablene går nok også inn i en nøytra kategori.. her oppleves diskanten som luftig og detaljert, aldri skarp eller skjemmende på noen måte..
     

    jaasland

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    9
    Sted
    Sandnes
    Melder meg inn her

    Med 4 x Talent, 1 x Exact og 2 x Explorer Master. Og en SE 200mkIII subwoofer :)

    I dag drives alt av en Marantz SR7009, med Nordost Purple Flare på Explorerne. Har også en Hegel H70 til låns som driver Explorerne når jeg snurrer vinyl, men den skal skiftes ut med en H360 så snart den er å få tak i. (Pluss at H360 har Home Theater inngang, så den blir effektforsterker for Marantzen også).

    Har hatt H160 og H300 på demo en helg før, og det skjer noe med Explorerne når de blir matet med nok strøm! Forskjellen fra H160 til H300 var enorm, mye mer enn jeg skulle trodd på forhånd! Er veldig spent på å høre H360 på disse.

    (Testet forøvrig en Peachtree Grand Integrated på Explorerne for litt siden, og den hadde ikke sjangs på å drive det. Alt ble grøtete så snart det kom noen utfordringer i lydbildet. Så 400W i klasse D er visst ikke nok juice foreløpig...)

    Ser folk kommenterer at Hegel blir for skarpt på SA. Nå har ikke jeg fått testet annet enn Hegel og Peachtree på disse, så jeg kan egentlig ikke uttale meg. Men jeg var ikke overbevist om Hegel før jeg fikk høre H300 på Master Explorerne. Først da kom den fyldige bassen og hele balansen i lydbildet satt mer på plass.

    Mvh
    Jørgen
     

    Vessel56

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Innlegg
    122
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    Hei
    Har prøvd Sølvsuper 10-71, 11, 12C, TR2060, TCA3038/TPA3036, TR3030 og Denon 4306 opp mot mine to SE EM (kabler? noen forskjellige lisser 2.5mm2 til 6mm2 og et par Nordost flatkabler som jeg ikke husker navnet på - kjøpte dem siden de var greie å strekke under teppet i rommet som ble brukt som lytterom). For meg så høres de stort sett like gode ut uansett, Tandbergutstyret tillot meg å leke med å endre på frekvensforsterkningen innenfor det hørbare området, så både toppug bunn ble slik mine ører liker det. Ullen bass eller skarp i toppen ble jeg ikke plaget med.

    Har ennå ikke prøvd dem mot 8802, men de Exactene og Talentene den driver nå lager god musikk i mine ører.

    SA er for meg undervurderte gledesbringere som yter mer godlyd enn Hi-endsnobben kanskje vil erkjenne. Sub'n du har jaasland har jeg to av, og jeg er absolutt fornøyd med dem
     

    jaasland

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    9
    Sted
    Sandnes
    Sub'n du har jaasland har jeg to av, og jeg er absolutt fornøyd med dem
    Hvordan har du kobla den? Line in (RCA) eller high input (høyttalerterminalene)? Dvs. fra amp til sub og fra amp til høyttaler, eller fra amp via sub til høyttaler?

    Tenker at jeg dobler opp så snart jeg har fått ny Hegel i hus :)
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har et par master explorer koblet opp mot Nad M51 og bryston 4bsst, og det låter bra :)
    Har akk fått noe emotiva i hus, så har tenkt å prøve de på dette også. Må bare manne meg opp til å bære de ned i kjelleren....
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Med 4 x Talent, 1 x Exact og 2 x Explorer Master. Og en SE 200mkIII subwoofer :)

    I dag drives alt av en Marantz SR7009, med Nordost Purple Flare på Explorerne. Har også en Hegel H70 til låns som driver Explorerne når jeg snurrer vinyl, men den skal skiftes ut med en H360 så snart den er å få tak i. (Pluss at H360 har Home Theater inngang, så den blir effektforsterker for Marantzen også).

    Har hatt H160 og H300 på demo en helg før, og det skjer noe med Explorerne når de blir matet med nok strøm! Forskjellen fra H160 til H300 var enorm, mye mer enn jeg skulle trodd på forhånd! Er veldig spent på å høre H360 på disse.

    (Testet forøvrig en Peachtree Grand Integrated på Explorerne for litt siden, og den hadde ikke sjangs på å drive det. Alt ble grøtete så snart det kom noen utfordringer i lydbildet. Så 400W i klasse D er visst ikke nok juice foreløpig...)

    Ser folk kommenterer at Hegel blir for skarpt på SA. Nå har ikke jeg fått testet annet enn Hegel og Peachtree på disse, så jeg kan egentlig ikke uttale meg. Men jeg var ikke overbevist om Hegel før jeg fikk høre H300 på Master Explorerne. Først da kom den fyldige bassen og hele balansen i lydbildet satt mer på plass.

    Mvh
    Jørgen
    Slik jeg tolker det her; Du påstår Explorerene gjerne skulle hatt mer enn 400A? Kjører mine Explorer Master'e på en EC 3x120m og føler jeg sliter litt med bassen(litt skarp diskant også som nevnt over). Merker at rommet blir veldig "sone inndelt" I forhold til hvor mye jeg kan høre av bassen. Litt kjipt da jeg må velge rett sete i sofaen, spesielt om vi er fler. Har lenge vurdert å oppgradere effekten, Og ser nå at det blir et faktum iløpet av sommer månedene. Spørsmålet er da hvor mye kraft jeg skal gå for? Et meget stort dilemma om dagen. Sett på AW250R, men lurer på om den også kan bli litt i svakeste laget? om jeg får kontroll på diskanten med litt mer kraft. Går det alltids å "piffe"opp bassen med en sub.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Magnus
    Ser du bor i Drammen.
    Bor samme by :) har ganske vist "kun" Explorer, men når vi taler watt behov er de sandsynligvis ganske ens - samme kasse og elementer ect. Har en gammel aw250r koblet på. Stuen er jo ikke den samme som din da, men du er velkommen til at ta et par cd'er med og høre. Send pm hvis interesseret.

    Ellers kan du høre Soundgarden på Gullskogengård om at låne en stor Hegel..
     

    jaasland

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    9
    Sted
    Sandnes
    Slik jeg tolker det her; Du påstår Explorerene gjerne skulle hatt mer enn 400A? Kjører mine Explorer Master'e på en EC 3x120m og føler jeg sliter litt med bassen(litt skarp diskant også som nevnt over). Merker at rommet blir veldig "sone inndelt" I forhold til hvor mye jeg kan høre av bassen. Litt kjipt da jeg må velge rett sete i sofaen, spesielt om vi er fler. Har lenge vurdert å oppgradere effekten, Og ser nå at det blir et faktum iløpet av sommer månedene. Spørsmålet er da hvor mye kraft jeg skal gå for? Et meget stort dilemma om dagen. Sett på AW250R, men lurer på om den også kan bli litt i svakeste laget? om jeg får kontroll på diskanten med litt mer kraft. Går det alltids å "piffe"opp bassen med en sub.
    Tja :) Jeg mente at de digitale 400W som Peachtree leverte ikke nådde opp til de analoge 250W som Hegel leverte. Dette handler nok like mye om hvor mye strøm forsterkeren leverer som hvor mange watt den leverer. (Hegelen var MYE tyngre enn Peachtree'n også).

    Jeg har ikke veldig god greie på klasse D vs. klasse A/B, men foreløpig ser det ut for at klasse D har et stykke igjen før det er like bra som analoge forsterkere. I hvertfall i samme prisklasse. Og nå har jeg bare testet en digital mot en analog. Så det er jo nokså generaliserende :)

    Men, folk her inne skryter jo av kombinasjonen AW250R og Explorer/Explorer Master, og jeg må si at den ser jo meget bra ut den også. Dersom du får mulighet så kan du jo låne med deg hjem og høre selv. Ingen tvil om at Explorer Master er glad i mye kraft i alle fall.
     

    pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    Hei,

    Noen med tips til en effektforsterker til ca 10.000 kr som vil kunne drive System Audio Exploer Master? Kan godt være ny, eller evt en som ligger på brukten i Rogalands området nå....
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Stille længe her....

    Funderer på opgradering af mine Explorer. Åbenbar mulighed er SA Pandion 30, som jo er særdeles elegante at se på. Men lyden da....?

    Nu skal man jo lytte selv, stole på sine egne ører osv osv. Problemet er at Pandion 30 ikke står på hvert gadehjørne - inhvert fald ikke i Drammen, og en travl hverdag forhindrer mig i at rive en dag ud af kalenderen til Oslotur..

    Videre er der påfallende få resultater når man googler Pandion 30 Review (og lignende). Faktisk absolut ingenting. Mærkeligt...

    Nogle der har disse højtalere, der har lyst til at fortælle lidt om lyden + diverse? :)
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Har såvidt hørt litt på Pandion 30 sammen med H360 og det låt veldig oppløst og fint. Savnet dog litt av dybden som er i Explorer/Explorer Master. Det regner jeg med kommer etterhvert når Pandion 50 slippes. Ser at SA er i sluttfasen av utviklingen nå. Ikke undervurder Explorer, de er utrolig bra til prisen sin!
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Har såvidt hørt litt på Pandion 30 sammen med H360 og det låt veldig oppløst og fint. Savnet dog litt av dybden som er i Explorer/Explorer Master. Det regner jeg med kommer etterhvert når Pandion 50 slippes. Ser at SA er i sluttfasen av utviklingen nå. Ikke undervurder Explorer, de er utrolig bra til prisen sin!
    Takker for indspil :)
    Når man læser specs (og SAs egen omtale) kan man få fornemmelsen af at bassen kan være det svage punkt ja.. Kan sikkert reguleres til en vis grad ved afstand til væg, menmen..

    Woofer er uaktuel for mig - ligesom rockefoden er særdeles vigtig :)

    Til prisen er der meget interessant derude, især hvis man er klar til at købe brugt. Men vil frygteligt gerne ha et snertent design også - 2 telefonbokse i stuen frister ikke.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Syns Mantra 30 ble litt skarpe (og kanskje litt tynne??? ) etter jeg flytett om, kan det være for mye nakene harde flater? kjøres på yamaha reiever og Parasond A31 effket, så skulle være fylde og varme nok der.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Syns Mantra 30 ble litt skarpe (og kanskje litt tynne??? ) etter jeg flytett om, kan det være for mye nakene harde flater? kjøres på yamaha reiever og Parasond A31 effket, så skulle være fylde og varme nok der.
    Hvis alle faktorer undtagen rummet er like, er der vel bare rummet tilbage tænker jeg. :)

    Du kan jo prøve at sætte Mantraerne helt tæt mod væggen, og se hva der sker....
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Lidt mere om Pandion 30.
    Har kontaktet 2 ejere for at høre om erfaringer mm. Dels den eneste (!) jeg har set til salgs (fik ikke solgt), dels en kar på sørlandet som jeg fandt via SA facebook.
    Stort set samme tilbagemelding, vældig gode all round højtalere, meget placeringsvenlige. Især den ene kar havde været igennem den store runde med bla Sonus Faber Olympica og Dali Epicon. Pandion blev valgt pga en lidt vanskelig stue - muligt de øvrige strengt taget er hakket bedre, men i "daglig praksis" kom Pandion altså bedst ud. Han havde forøvrigt haft Explorer og kalder Pandion "bedre", kort og godt. Og det er ikke dårligt..

    Så egentligt var jeg klar til at købe come black friday - men der kom sgu ingen til salgs!

    Og det leder mig til næste mysterie: hvor mange er der egentligt solgt?
    På SA facebook siges det at grunden til at der ingen (absolut ingen) reviews finnes er at hele produktionen bliver solgt løbende, og at de ikke har kan afse "testenheder".

    Well I call bullshit, parden my french.

    Hvis der er solgt så mange allerede ville vi allerede ha set den første håndfuld på Torget. Som sagt har jeg kun set en, og han fik ikke solgt selvom han var klar til at handle under udråbsprisen på 49k. (Og nej, handler ikke med ham: højtalerne er deværre hvide. Dont like)
    Edith: HiFiShark har 3 registreret inkl den ovenfor nævnte, hvoraf 1 er en demo. Alle står med "expired" status.

    Så konklusion så langt: Gode højtalere, som i praksis slår det meste med mindre du har dedikeret lytterum over minimum 20-25m2. Kun få solgt. Ingen reviews fordi SA ikke vil levere til tests. Kun ganske få at høre i demo. Tilbageholdende marked fordi højtalerne er "ukendte". Catch 22.

    Og jo da: hvis du har et par i valnød du vil sælge... :)
     
    Sist redigert:

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hei SA-venner
    Hørte nettopp Pandion 30 og fikk hakeslepp av overraskelsen. Fantastisk lyd jeg har vært oppe i dobbel sum for å finne maken til tidligere. Og med så lite oppmerksomhet den har fått, ingen tester å finne, ingen omtaler... Hva kan da være årsaken? Var jeg bare ekstremt heldig i butikken, med lokalet, vegger, akustikk osv? Jeg tror jo ikke det heller. Dette var Soundgarden i Trondheim og de små lyttebåsene i et ellers stor lokale kan vel ikke kalles optimale på noen som helst måte.
    Det ble spilt på Hegels H360. Tidal lossless som kilde. Gåsehudfaktor. Måping (som tar seg dårlig ut i de store vinduene til butikken). Men hva ligger begravet her, siden dette ikke er en mer omtalt og testet høyttaler?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei SA-venner
    Hørte nettopp Pandion 30 og fikk hakeslepp av overraskelsen. Fantastisk lyd jeg har vært oppe i dobbel sum for å finne maken til tidligere. Og med så lite oppmerksomhet den har fått, ingen tester å finne, ingen omtaler... Hva kan da være årsaken? Var jeg bare ekstremt heldig i butikken, med lokalet, vegger, akustikk osv? Jeg tror jo ikke det heller. Dette var Soundgarden i Trondheim og de små lyttebåsene i et ellers stor lokale kan vel ikke kalles optimale på noen som helst måte.
    Det ble spilt på Hegels H360. Tidal lossless som kilde. Gåsehudfaktor. Måping (som tar seg dårlig ut i de store vinduene til butikken). Men hva ligger begravet her, siden dette ikke er en mer omtalt og testet høyttaler?

    Forsåvidt tenkt det samme som deg, og videre tenkt at enten så kjøper folk SA Mantra 70 til kun 25 lapper eller så er det noe med at hvor mye skal man betale for to 5-tommere og en diskant - uansett hvor mye forklaringer det ligger bak konstruksjonen.

    Man får også 2 stk. SA Mantra 70 og 6 stk. aktive trykk-kammer subber fra samme produsent som SA Pandion 30 - tror rett og slett folk syntes den er litt for dyr - selv om den spiller mye bedre fra mellombassen og oppover enn SA Mantra.
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Ta dette med en klype salt, men SA er ganske lite nevnt sammenlignet med f.eks. Klipsch. Jeg lyttet til RP-280F og Mantra 50 for å velge høyttalere og for meg var valget klart - Klipsch klinte til på enkelte låter og type musikk, man falt sammen som et korthus på annen type musikk. SA var mer nøktern og "korrekt". Kanskje det blir for kjedelig for mange? (Dette har jeg ikke noe belegg for å si, bare en mistanke)

    For meg blåste Mantra 50 RP-280F av banen. Ikke på all musikk, Klipsch er gøyalt med rock, men totalt sett var valget klart mellom de to modellene.

    Lommeboken tillot kun en Hegel H80 da. ;)
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Har hørt både Mantra 50 og 60, og disse ligger milevis bak Pandion i mine ører. Skjønner fortsatt ikke denne... :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har hørt både Mantra 50 og 60, og disse ligger milevis bak Pandion i mine ører. Skjønner fortsatt ikke denne... :)


    Jeg for min del snakker om Mantra 70 - ikke 50 og 60. Men, enig at det (for de av oss som verdsetter den siste prikken over i'en) er stor forskjell til Pandon.
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Har hørt både Mantra 50 og 60, og disse ligger milevis bak Pandion i mine ører. Skjønner fortsatt ikke denne... :)
    Det gjør de sikkert - de koster jo langt mindre også. Jeg tenkte mer på hvorfor SA er relativt forbipassert.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ku vældig vældig godt tænke mig at høre Pandion 30, med god tid og uden stress..

    2. bedste ville være en grundig test i feks Stereo+.

    Det er rigtigt at ved første øjekast tænker jeg hhmmm, danish design og priset derefter - og hva med lyden da...
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Ståpels i dag da de første bildene ble sluppet på SA sin FB side. SA Pandion 50...Bildene er lånt fra SAs facebook side:

    12671822_942509125796219_344287107849309156_o.jpg
    12688158_942509155796216_1391002042415456852_n.jpg
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Ståpels i dag da de første bildene ble sluppet på SA sin FB side. SA Pandion 50...Bildene er lånt fra SAs facebook side:
    Snop. Bare lurer på om disse får mer oppmerksomhet enn spesielt Pandion 30. Håper de dukker opp på en Soundgarden i nærheten, har stor tro på disse.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.262
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    En ting er i allefall sikkert.. de har gjort litt mer jobb på design med pandion 50.. :)
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Med pris på 110k for Pandion 50 er barren sat højt...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har noen her prøvd Saxo 30 eller Saxo 50 på rørforsterker med EL34 rør ? Spiller Dire Straits, Cowboy Junkies, Steve Earl m.fl.
    Stua er på ca. 3x5m. med mye møbler. Høy WAF skader jo heller ikke :)
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Pandion 30 til 50k på Soundgarden (ned fra 70k). Vistnok kun i stort piano.
    Første gang jeg har set dem officielt på salg (har set enkelte demoer).

    Har i mellemtiden hørt dem på Soundgarden Drammen, med Hegel 360. Må nok indrømme jeg ikke blev imponeret - men det skal siges at lytterommet er "suboptimalt" (dvs jævligt).
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei venner av SA!

    Da melder jeg meg inn her, Pandion 30 har inntatt stuen. Kort fortalt en fantastisk musikkformidler, den spiser alle sjangere og er veldig plasseringsvennlig. Ganske overrasket over hvor god oppløsning og detaljering det er uten at det er i nærheten av å låte skarpt. En av få høyttalere som spiller Helloween, Wagner og Melissa Horn med selvfølgelighet.

    Takk og god helg!
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte højtalere - i mere enn en forstand!
    Som jeg har skrevet tidligere i tråden (tror jeg..) har jeg været i kontakt med et par ejere af Pandion 30, som begge har været virkelig glade for dem, uden forbehold!
    Jeg ventede lææænge på at de skulle komme på tilbud, med først nu ser jeg dem nedsat - og i mellemtiden er jeg gået en anden vej med Arendal.. Jaja er lidt misundelig faktisk, ville gerne ha hørt dem i min stue.


    Hei venner av SA!

    Da melder jeg meg inn her, Pandion 30 har inntatt stuen. Kort fortalt en fantastisk musikkformidler, den spiser alle sjangere og er veldig plasseringsvennlig. Ganske overrasket over hvor god oppløsning og detaljering det er uten at det er i nærheten av å låte skarpt. En av få høyttalere som spiller Helloween, Wagner og Melissa Horn med selvfølgelighet.

    Takk og god helg!
     

    Jon-areo1

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    kan med stolthet kalle meg venn . I hvertfall kommer jeg meget godt overens med Pandion 2 .
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Hørte pandion 30 på sørlandssenteret for en mnd siden. Da var den koblet opp mot h-160 og der hadde de tydelig målt ting opp rett for det låt særdeles bra. Og ville sikkert vært mye bedre med h-360.
    har haørt de med h-360 i feil rom engang, og det var rett og slett ikke imponerendes. Så rommet betyr alt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn