Synergy horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Hei! Litt usikker her, er det du som kjøpte en QSC amp av meg, har et veldig trivelig hornoppsett i en integrert garasje? Vi snakket litt om Synergy i såfall da jeg var innom.

    Kan anbefale Crown sine amper i CDi og DCi serien. Kjøpte et par av en hyggelig kar på Andebu som flittig annonserer her inne og på Finn.

    Velger du en modell som også har den proprietære BLU-link inn-/utgangen så vinner du 3dB ekstra signal/støy og slipper en AD-konvertering. Da trenger du en USB til BLU-link boks nær PC/Mac og så kjører du vanlig nettverkskabel til forsterkeren.

    Ampene har et deilig brukergrensesnitt og du kan route alt alle veier. Dvs si at du kan bruke de analoge inngangene (4st på en 4-kanaler) som innganger for analoge kilder om du bruker BLU-link som hovedkilde.

    Deilig å putte ampen et skap og bare ha en lang, myk USB- og Ethernet kabel bort til PC.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hei, nei det var ikke meg, ingen QSC amp her.
    Vurderte en Crown til subbene kjøpte en LAB Gruppen
    Tenkte eg skulle bygge ampene inn i høytaleren....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis det er så jævla viktig med delefilter og spredningskontroll, får du bygge ett stort Synergy horn da 😅😁 Så er den saken løst, point source og spredning i en pakke, og intet delefilter. Poenget med Synergy horn er at de bruker naturlig avrulling av 4 ordens band pass bass/mellomtone elementet (100-1000Hz f.eks.) så er det noe PEQ punkter på bass/nedre (800-1200Jz) mellomtoner elementet for å ta høyere resonanser og seg få det til å virke, sikkert mye mer stress også. Men en høytalere som rett designet ikke krever delefilter, har spredningskontroll til 400(H) og 600-800(V) og er point source er forlokkende. Størrelsen er jo ræva da dessverre 1m x 0,5m f.eks. Men men Tom Danley blir vel ikke profet før etter 2050...
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Ser at du er dybt inde i teorierne og simuleringer i Hornresp, men har du fået bygget noget? Det er relativt enkelt at få printet et synergy horn, med loadning ned til 500 hz og spredningskontrol fra 700 hz. Smide 3 enheder på og så er man ligesom i gang :giggle:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har bare for tiden ikke tid og anledning til å bygge det, men før eller siden skal jeg. Alle delene ligger her og venter på meg, begge FaitalPro HF1440 kompresjonsdriverne er her, og hornene også som skal brukes som overgang mellom elementet og Synergy hornet i kryssfiner er innkjøpt. Modelleringen i Hornresp er klar. Alt er tima og tilrettelagt, det er bare det at det er en av meg, jævla irriterende.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Eg har lange FLH horn subber i rommet så de skal ikke gå så dypt, med 120Hz delefrekvens skal det gå fint å gjøre de 2-veis. Men de må være så store som mulig for spredningskontrollen, men har ikke plass til mer enn max 80-100cm horisontalt og 60-70cm vertikalt, så er litt misfornøyd med tingenes tilstand.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det er ett fullstendig mareritt, jeg skulle kose meg i lyd rommet mitt, så ramler det inn ene prosjektet etter det andre på nærings siden, og alt er bare helt forbanna busy..... Jævla drit United
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    269
    Antall liker
    493
    Nogle gange kommer livet i vejen for yderligere progress...

    " max 80-100cm horisontalt og 60-70cm vertikalt" giver spredningskontrol et godt stykke under schroeder frekvensen, hvilket jeg vil mene er fint nok.
     

    barniboy

    Fersking
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Jeg har, som del af group-buy projekt, fremstillet Bill Waslo's Cosine MEH i samlesæt. De er udført i Valcromat ved CNC og samles nemt med dyvler i kanterne. Hvert sæt (á 2 horn) er komplet med alle dele til selve hornene, 440 dele. Driverne er dem som BW selv foreslog i DIYaudio, medfølger ikke. Sælges til costpris. Måske nogen i denne tråd er interesseret ?
    Cosine.jpg
     

    Vedlegg

    barniboy

    Fersking
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Jeg er blevet bedt om at lægge op billeder af målinger mm. for hornet vist i post nr. 51. Her vises to eksempler på hvordan man kan bruge dette MEH.
    Her vises også optionen med at anvende en dome, som jeg vil anbefale, fremfor en CD. Alle dele medfølger.
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.287
    Antall liker
    16.318
    Sted
    Østfold
    Interessant! Her ser man også hvordan avvik i bølgefronten (Visaton uten faseplugg) gjør at man mister nivå i toppen sammenliknet med kompresjonsdriver. Hva koster slikt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn