SYMEF - klasse AB forsterker diy prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    audiosan

    Gjest
    ja jeg tror også det. men det frister jo å prøve:) DIY honey badger er det jo også litt mere suport rundt. og smal sak å skaffe kretskort. de er dog litt dyre til å være DIY audio.
    har også DXblame som frister litt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan være HB låter bra. Uansett låter denne glimrende. Har ikke målt noe som helst selv. (bortsett fra bias og en etterjustering der)
    Routhun - SYMEFThere is no hint of any oscillation, bias is quite stable, and vbe multiplier is quite responsive to heat sink temperature. Probably need to adjust the bias after it reached steady state. Measured 1 kHz and 10 kHz square wave and 10 kHz sine wave response, its clean and rounded edges on square waves.

    Played through my home made bookshelf speakers. In one word, the sound is marvelous. Although I have to do an extensive listening, the amp just displays its character in the first song itself. Sound stage is huge, vocals are accurate and highs are detailed. Overall the sound is very balanced in the whole audio range, no slamming bass or shrill voice. It’s just perfect; you don't want to stop listening.


    I am not comparing this amp in isolation. I've already built SymAsym, and F5 also I have couple Luxman amps, so I have some very good amps for reference. Having said that, this is a very good sounding amp with huge soundstage and openness.



    I don't know what your magic formula is, but it is wonderful. I cannot stop listening to this amp.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    får vel gå i tenkeboksen ettervært:) men først er det F5turbo som står på dagsplanen. etterfulgt av ferdigstillelse av CDpro2 spilleren.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og da er konto på Mouser registert.. Får skyfle avgårde noe småbestillinger for å teste.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Den dagen jeg får tid og hobbyrom skal jeg gi meg i kast med et eller annet selv.

    Takk for en fin tråd bambadoo
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk for det. Byggetråder er som regel de morsomste og mest lærerike.
    Nå er det Salas gcb1 DC buffer som står for tur.

    Er egentlig klar for testing. Skal også ta opp igjen et gammelt prosjekt og det er lightspeed attenuator som er tiltenkt bruk som potmeter i denne.
    photo.jpg
     
    A

    audiosan

    Gjest
    regner med du mente DCB1 der?:) denne har jeg kunne tenkt meg å prøvd. men den matcher mine effettrinn så dårlig, med tanke på total gain:)

    Takk for det. Byggetråder er som regel de morsomste og mest lærerike.
    Nå er det Salas gcb1 DC buffer som står for tur.

    Er egentlig klar for testing. Skal også ta opp igjen et gammelt prosjekt og det er lightspeed attenuator som er tiltenkt bruk som potmeter i denne.
    Vis vedlegget 175652
     
    A

    audiosan

    Gjest
    om du nå ikke har noe positivt å komme med, eller nyttig info. så sutt heller på noe og holde kjeften gjen. virker som du KUN åpner kjeften for å slenge dritt og negative kommentarer.

    Lightspeed vær nu seriøs.! :confused:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Lightspeed vær nu seriøs.! :confused:

    Nå men spændt på at høre hvad du mener om den . Jeg har aldrig hørt den så aner ikke hvordan den lyder. Virker bare noget specielt for min logik. Håber du kan gjøre mig klogere.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    "Lightspeed" er vel den mest "lovpriste" form for volum-kontroll som har komt på high-end & diy-markedet...men som alle "nye" ting, er den kontroversiell og omdiskutert.
    Så langt som jeg har prøvd & lest, er det ett problem; det "dynamiske" arbeids-området er litt for lite; -det kan være vanskelig å få et brukbart område fra 0 til "minimum", uten at minimum blir for høytt (tilvarende problem finnes ved flere TVC).
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er meget skeptisk jeg stoler bestemt ikke på hvem som helst derfor spændt på Bambadoos test. ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har 2 stk og har spilt og testet med begge 2 tidligere. Samme problem med begge. Problemet skisserer Cobra2 glitrende. Altfor lite arbeidsområdet.

    Brukte de da sammen med en Audio Note OPT basert preamp (byttet ut tkd potmeteret) og var en veldig positiv lydmessig erfaring. Men som sagt - "tricky" å få til og spesielt med høyeffektive HT og poweramp med rimelig stort gain.

    Mine HT er ~96-97dB følsomme tror jeg. Hadde 108dB tidligere.

    Så jeg tenker at kanskje sammen med denne bufferen at den kan passe noe bedre?

    Vel vel - man kommer ingen sted uten å prøve.
    @audiosan - selvsagt er det dcb1 :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ok kan du præcisere lidt hvordan den positive ændring ytrer sig. Varmere lyd, mere præcis lyd eller bedre detaljering ? Jeg har selv god erfaring med TKD . Nu bruger jeg digital kontrol.
    Min lyd har aldrig tidligere været i nærheden af hvad den er nu.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mouser hadde ikke det jeg ville ha. Et par små komponenter bestilt på Farnell. En stk 2*15V - 50VA pottet transformator, et potmeter bl.a.
    Måtte sendes fra England. Var vel på Tirsdag kl. 1500 tenker jeg. Idag morges kl. 0740 ringte "bring" på døra. De hadde pakke fra UPS til meg..
    Makan - var merket ekspress over natt.. :)

    Så gikk litt fort idag. Har forsket endel mer på lightspeedene som jeg har hatt.
    Nå reduserte jeg shuntmotstandene til 750r (fra 1k) og seriemotstandene til 68r.
    Rekalibrerte alle LDRene.

    I tillegg ordnet jeg en regulerbar psu (lm338 basert) slik at jeg kan redusere spenningen litt til den. Og spiller på 4vdc (ikke 5).

    Først testet og koblet i serie med signal fra dac - preamp. Og jo den virker.

    Montert i en boks nå - sammen med dcb1. 2 trafoer. 1 15v til dcb1 og en 12v til PSU som forer lightspeed.

    Du verden - dette spiller kjempeflott :) Litt provisorisk ledningsføring og slikt - likevel. På sikt skal jeg gi litt mer guffe til transistorene på shunt delen til dcb1 - noe som visstnok skal skape enda bedre lyd. Men dette spiller usannsynlig godt allerede.
    I tillegg virker lightspeed attenuatoren i dette oppsettet nå helt 100% fint. Lineært og fint. Ingen kanal ubalanse. Og denne pre/bufferen er totalt tyst.

    Spennende og saker :)
    Tenker å bestille noe "fjernkontroll" kit av ett eller annet slag også. Og er egentlig på utkikk etter et par fine kabinetter..

    Bruker denne nå sammen med SYMEF forsterkeren... Hmm - bare dacen som er rørbasert i kjeden nå.
    Nå skal AN preampen under skalpellen igjen. Har noen planer om å gjøre noe med plassering av internt komponenter og b+ i den. Gjerne også på glød siden.

    sadjkj.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja (100k ohm - dual log som jeg hadde liggende) - det brukes bare til å justere spenningen/strøm fra regulert PSU - 4Vdc - til LDR (optocouplers) .. - Som dermed lager motstand i signalveien. Slik er prinsippet i en ldr volum kontroll.
    Potmeter er ikke i signalveien. Er faktisk 2 potmeter til. Et (200r multiturn) for matching spenningsmessig mellom hhv shunt og serie ldrs og et 5k for balansekontroll..
    Når dette er på plass slik so nå (endelig) - så fungerer jo dette aldeles glitrende.
     
    Sist redigert:
    A

    audiosan

    Gjest
    bambadoo. ser veldig ut som regulert strømforsyning fra electronics salon:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er noe "kjipa" greier jeg hadde liggende :) . Men testet selvfølgelig i forkant. Sikkert mulig å hente noe mer med en enda bedre da..
    Jeg ville ha regulerbar denne gangen. Har tidligere brukt en annen men den hadde fixed verdi på 5V.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mouser hadde ikke det jeg ville ha. Et par små komponenter bestilt på Farnell. En stk 2*15V - 50VA pottet transformator, et potmeter bl.a.
    Måtte sendes fra England. Var vel på Tirsdag kl. 1500 tenker jeg. Idag morges kl. 0740 ringte "bring" på døra. De hadde pakke fra UPS til meg..
    Makan - var merket ekspress over natt.. :)

    Så gikk litt fort idag. Har forsket endel mer på lightspeedene som jeg har hatt.
    Nå reduserte jeg shuntmotstandene til 750r (fra 1k) og seriemotstandene til 68r.
    Rekalibrerte alle LDRene.

    I tillegg ordnet jeg en regulerbar psu (lm338 basert) slik at jeg kan redusere spenningen litt til den. Og spiller på 4vdc (ikke 5).

    Først testet og koblet i serie med signal fra dac - preamp. Og jo den virker.

    Montert i en boks nå - sammen med dcb1. 2 trafoer. 1 15v til dcb1 og en 12v til PSU som forer lightspeed.

    Du verden - dette spiller kjempeflott :) Litt provisorisk ledningsføring og slikt - likevel. På sikt skal jeg gi litt mer guffe til transistorene på shunt delen til dcb1 - noe som visstnok skal skape enda bedre lyd. Men dette spiller usannsynlig godt allerede.
    I tillegg virker lightspeed attenuatoren i dette oppsettet nå helt 100% fint. Lineært og fint. Ingen kanal ubalanse. Og denne pre/bufferen er totalt tyst.

    Spennende og saker :)
    Tenker å bestille noe "fjernkontroll" kit av ett eller annet slag også. Og er egentlig på utkikk etter et par fine kabinetter..

    Bruker denne nå sammen med SYMEF forsterkeren... Hmm - bare dacen som er rørbasert i kjeden nå.
    Nå skal AN preampen under skalpellen igjen. Har noen planer om å gjøre noe med plassering av internt komponenter og b+ i den. Gjerne også på glød siden.

    Vis vedlegget 176193
    Hei quoter dette innlegget da jeg ønsket et "byggetips". Jeg har noen rca "bøssinger" som har rimelig lav masse og som jeg liker veldig godt. Desverre er de så små (ingen gode skiver/isolatorer) som gjør at de passer i de "predrillete" hullene i chassiset. Noen som har noen tips for hvordan få de til å passe?
    De går rett gjennom. Ønsker å isolere de fra chassis også og la jordleder gå til hhv fuffer og ldr (slik som det er koblet nå.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Bambadu jeg er jo hysterisk Duelund mand og tidligere borede jeg rigtigt store huller meget større end stikkene og monterede bøsninger på et stykke hårdt træ.

    Fornylig havde jeg nogle brugte kabinetter præcis som det på billedet. Lavede nye bagplader i 6 mm linolie mættet mdf.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk for tips.
    Hentet faktisk akkurat et Electrocompaniet Ec-4 kabinet også..
    Gratis var den - ga likevel et par hundrelapper. Visstnok litt defekt men det gjør ingenting da det kun er chassis som er interessant. Og muligens trafoer til andre prosjekt?

    306_1083_m.jpg
     
    A

    audiosan

    Gjest
    fikk kretskortene til denne i dag, og da ble det veldig fort bestemt at dette bygges IKKE:) de type2 kortene er jo totalt ubrukelige. de ble søppel mat innen 3min gitt. godt de var gratis:D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hmm har ikke mottatt type 2 enda. Hva var galt med de? Type1 som jeg bygde var helt ok
     
    A

    audiosan

    Gjest
    den store feilen med de var plassering av transistorene. ingen kan monteres PÅ kortet. og koble de opp med kabel, lange veier fra gate stopper motstandene gjør jeg bare ikke:)
     
    A

    audiosan

    Gjest
    nja. funker dårlig for min del iallefall:) den var tiltenkt å klemmes inn i et 2U chassis, så kan ikke montere kortene direkte på kjøleribbene:)
    jeg må si det var en idiotisk "oppgradering" fra type 1 kortene:D
     

    modulardesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.02.2022
    Innlegg
    90
    Antall liker
    15
    Sted
    Nairobi
    Torget vurderinger
    0
    Et veldig godt utført prosjekt, forsterkerdesignet har ikke endret seg mye etter alle disse årene. Det var perfekt fra starten av
     

    modulardesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.02.2022
    Innlegg
    90
    Antall liker
    15
    Sted
    Nairobi
    Torget vurderinger
    0
    Dr Stephen fullførte bygget sitt. Her er resultater. Slew rate på scope >25V/us som er innenfor spesifikasjon og standard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn