SYMEF - klasse AB forsterker diy prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei alle sammen. Høsten er nær og etter å ha ligget i "dvale" i lang tid følte jeg at nå måtte jeg ha noe "guffe" til bassene. Joda 300b forsterkeren er nydelig den men trenger og vil ha et effekttrinn (transistor) av god kaliber som en forsterker nr. 2..

    Det er heller ikke for mange super interessante tråder her på HFS så jeg prøver litt selv :)

    Tråler da selvsagt nett og diverse for inspirasjon og tips.. Etter å ha forsket mye falt valget ned på SYMEF fra harrisonaudiolabs..
    Et annet alternativ var aussieamplifier modul nxv300.. Ønsket effekt i størrelses orden 100-150w.

    SYMEF skaper litt "buss" på diyaudio - spesielt siden designer sier dette er "det beste" , "ny æra" etc. :)... Vel vel. det vil vise seg hvordan den yter.

    Jeg meldte meg opp og fikk tilsendt 2 stk pcb.

    Byggingen startet nesten umiddelbart...

    IMG_1041 (Custom).jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Stykker denne tråden litt opp. Vil ikke ha for lange innlegg.

    Informasjon om krets og forsterkere finnes her.
    Home

    Her er kretsen.
    symef schematic.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alle deler ble bestilt ihht. "BOM" "Bill of Materials" her.
    http://www.harrisonaudiolabs.com/Amplifiers/SYMEF/SYMEF_BOM.pdf

    Noen endringer ble gjort (typer og slikt) og alt ble bestilt på farnell.com
    Kjøleribber på rs-components.

    Noen deler hadde jeg og et par av komponentene ble "byttet" med det jeg hadde. Eks. 2w carbon motstander et par plasser. Om det virkelig har noe å si lydmessig aner jeg ikke men det er nå slik jeg har valgt det.

    1uh spole ble viklet til av en gammel delefilter spole jeg hadde liggende. Brukte en spole kalkulator på nett for å finne antall vridninger og slikt og ettermålte med LCR meter.

    Til disse modulene forsøkes også Nichicon KA kondiser bl.a. Panasonic fm også.

    Litt mer lodding..

    photo (6).jpeg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En god tommelfingerregel er å starte med småkomponenter og så de større etterhvert.

    For min del ble det transistorer til slutt. Manglet 1 stk i bestilling og denne måtte etterbestilles. Samtidig ville jeg vente til kjøleribbene kom for "tilpassing" av transistorer mot kjøleribbe...

    Å mekke transistorutstyr er rimelig morsomt det også men kan ikke måle seg mot rør :)

    photo-1 (1).jpg



    PSU... Tja jeg sikter på omlag +-48Vdc. Kjøpte en innkapslet 500va - 2*35VA trafo. Den så veldig fin ut når den kom..
    Så har jeg liggende endel Elna Cerafine 18000uf/63v kondiser som er tenkt brukt. Skal teste med og uten noe bypass kondiser (supreme silver). Det ligger et par 33uf kondiser på inngangen likevel her.
    Likerettere består av diode byv79e eller hfa08tb60 (har det liggende). En diodebro (4 stk dioder) pr. modul.

    photo-2 (1).jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det som skapte hodebry og litt mekanisk arbeid var å montere transistorer til kjøleribber..
    3mm skruer og måtte borre 2.5mm og lage 3mm gjenger. Det gikk så som så. Noen knekte 2.5mm bor og et par knekte gjengetapper som skapte problemer.

    Dette ble ikke 100% vellykket visuelt men foreløpig måling viser 100% vellykket elektrisk (isolasjon mot kjøleribbe).. Har ikke søyleborremaskin og tok dette for hånd. Drittarbeid og kjedelig.

    photo (4) (1).jpeg



    Som dere kan ser på den ene måtte det 2 forsøk til...

    photo (5).JPG


    Men modulene er sgs. ferdige...

    Nå har jeg nettopp bakt noen brød som skal fryses. Så kjører jeg over til Oslo i morgen og kommer ikke tilbake før Mandag tenker jeg.

    Så inntil da - ingen nyheter i denne tråden...

    PS: Håper ikke det blir en total monolog dette :)

    PS: Alle bildene er tatt med iphone.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Bambado
    Ser i tråden om SYNEF at det i tillegg til deg og meg, er enda en nordmann som henger med og bygger denne forsterkeren. Min er forøvrig ferdig bygget og er allerede i full drift i mitt oppsett. På Harrisons hjemmeside har han lagt ut enkeltes erfaring med forsterkeren. Jeg har gjort en lyttevurdering og sammenliknet med min Golmund clone. For de som måtte være nysgjerrige på mine erfaringer, gå inn på hjemmesiden og se hva "Liliya" skriver.
    Blir spennende å lese hva dine erfaringer blir, Bambadoo.

    Eivind stillingen
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja ser det.... Idag ramlet 1diffqc pcb´er inn også :confused:
    Første lyttetest - neste helg kanskje?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ekstrem oppmerksomhet rundt tråden ja.. Viktigere med en kabelstump til noen kroner :)

    Vel vel. Ikke skjedd noe mer. Bare i tankestadiet hvordan få plass til delene i det kabinettet jeg har til rådighet? Kabinettet huset en klasse D for endel år siden. Og da bare en kanal inntil den gikk opp i røyk. (som endel tidlige klasse D moduler). Brekt til med alu og bare lagde en kjapp eikefront på det. Ikke noe fancy men fant det i garasjen. Er egentlig på utkikk etter et flott kabinett men ingen har "meldt" seg enda.

    photo (8).JPG
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvad specielt skulle der være ved denne ud over den ser lidt gammeldags ut ?:confused:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    "1uh spole ble viklet til av en gammel delefilter spole jeg hadde liggende. Brukte en spole kalkulator på nett for å finne antall vridninger og slikt og ettermålte med LCR meter."


    Hvor godt traff du?

    Gratulerer med SS forsterker.
    Raskt jobbet ser det ut til.

    Det kan bli både bra og solid om du ser litt på hva som finnes av aluminiumprofiler.
    Litt treverk til pynt slik du alt har gjort kan gi et bra utseende.

    Jeg så litt ekstra nøye på byggverket ditt. Du bør vurdere å plasere modulene (i hvert fall kjøle ribbene) vertikalt. Det gir vesentlig bedre "kjøling".
    Hvis høy temperatur ikke blir noe problem, kan de bare være slik du har montert nå.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Flott at det ble lyd!
    Neste gang du bygger, så kan du jo overveie å kjøpe et slikt boremaskinstativ.
    Koster 150-200 kroner på de vanlige stedene.
    Da blir det lettere å bore i kjøleribbene.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Når du seier det blei bra lyd, var det i heile frekvensområdet, eller bruker du den bare til bass?

    Og kva vart totalkost på sakene?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Flott at det ble lyd!
    Neste gang du bygger, så kan du jo overveie å kjøpe et slikt boremaskinstativ.
    Koster 150-200 kroner på de vanlige stedene.
    Da blir det lettere å bore i kjøleribbene.
    Anbefaler å montere transistorerne på kjølepladen først og derefter lodde.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Huff ja. Har jo gått bra men det var litt styr syntes jeg. Er mest vant til rørsleder så litt forskjell i tilnærming til mekking er det.

    PSU er nå en CRC sak med 500va - 2*35vac - likeretterbro med hfa08tb60 (0.0022uf mellom AC på trafoer) - 2200uf - 7.5 ohm (100w) - 36000uf (elna cerafine). - 2.2k ohm bleeders - gir 40.5 Vdc ut.. Noe som er midt i blinken for denne saken.
    Bias er justert til omlag 23mv.

    Må bare innrømme at dette er kanskje første transistor forsterker jeg har hørt som virkelig setter gode rørsleder på prøve... og ikke bare i bassen...

    En voldsom "Plutselighet", "transparent" lydsignatur. Etter å ha spilt noen timer er hardheten helt i toppen borte også..

    Men jeg har noe brum enda. Og altfor mye "gain"...

    Blir kanskje innbygging sammen med f.eks. pass labs b1 buffer og gjort om til en integrert sak med tid og stunder? Har jo noen lightspeed attenuatorer til et evt. slik prosjekt.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo totalkost har ikke vært mye egentlig. Et par tusenlapper kanskje? En tusenlapp eller noe slikt for trafo og komponenter?

    pcb. betalte jeg kun frakt for....

    Så hadde jeg resten selv liggende.

    Jo og kjøleribbene er nok i snaueste laget.. Med omtrent 100ma forbruk på tomgang blir det noe varmt...

    IMG_1197.jpg
    IMG_1196.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Ikkje så rart om det blir varmt dersom kjøleprofilene ligger slik. Det er masse å hente på å sette dei opp slik Audiomix seier.

    Kvifor CRC med såpass stor R? Du har jo temmelig mykje spenningstap, nesten 8V etter likeretter virker det som...?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er vel så å si ferdig med den. Litt kabelrydding muligens. Måtte justere bias på nytt etter et par mnd. spilling.
    Må bare medgi at dette er den beste transistorforsterken jeg har prøvd. Alt stemmer på en måte. Og her snakker vi skikkelig "plutselighet"..
    Hadde vært morsomt å la den teste sammen mot andre "godsaka" ;)

    Brukes sølv med teflon isolasjon som signalkabler.
    Sølvplettet kobber til intern HT kabel inn i Eichmann Cable pods.

    symef.jpg

    symef2.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Send den hit så kan den få kjørt seg mot SIT. Heeelt objektiv rapport følger :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Nejnej verdens bedste har jeg. Din er bare nummer 2. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Du har nok misforstått, Drossel... jeg har både 1 og 2.. SIT-1 OG SIT-2 ;) ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lever godt med nr.3 på den lista også jeg :D

    EDIT: Rask hoderegning ga nr. 4..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    BTW Bambad, kjøpte nettopp komponenter til en forsterker selv, via Mouser i USA. Prøvd de? Vanvittig god service og utvalg, priser i NOK inkl. UPS på døra to dager senere. Makeløst.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har hørt mye godord om Mouser. Selv brukte jeg rs-components, farnell og digi-key her..
    Skal sjekke ut mouser når 1diffqc forsterker modulene skal bygges :)
    Kverker en gammel nad effektforsterker og bruker psuen fra den til det prosjektet.

    1DIFFQC.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Der Mann ist aber gut gebaut... som det heter på anstendig tysk.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    BTW Bambad, kjøpte nettopp komponenter til en forsterker selv, via Mouser i USA. Prøvd de? Vanvittig god service og utvalg, priser i NOK inkl. UPS på døra to dager senere. Makeløst.
    nå bruker de vel Fedex. og de har vel mye å fortolle virker det som. pakken min har nå brukt 8dager in transit. (6 av de i tollen) og ikke kommet annå.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    BTW Bambad, kjøpte nettopp komponenter til en forsterker selv, via Mouser i USA. Prøvd de? Vanvittig god service og utvalg, priser i NOK inkl. UPS på døra to dager senere. Makeløst.
    nå bruker de vel Fedex. og de har vel mye å fortolle virker det som. pakken min har nå brukt 8dager in transit. (6 av de i tollen) og ikke kommet annå.
    Hvorfor skal folk bestandig være så fordømt påståelige og besserwissere på vegne av alle andre???

    Jeg sitter her med UPS pakken fra Mouser, den brukte nøyaktig to dager fra jeg bestilte og til ekspeditøren leverte pakka på pulten min, på mitt kontor tre etasjer opp i bygget vårt. Du vil kanskje se AWB også? Ligger her hos meg.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    jaha. er iallefall Fedex de bruker til meg.

    slik at all tvil er fjernet.

    Shipment Facts
    Help


    Service type
    International Priority Service

    Weight
    1.5 lbs/.7 kg


    Reference
    031550262 PO: 886816








    Shipment Travel History
    Help


    Select time zone: Local Scan TimeOriginDestinationOthers




    All shipment travel activity is displayed in local time for the location
    Date/Time​
    Activity​
    Location​
    Details​

    Dec 12, 2012 11:40 AM
    Clearance delay - Import

    SKEDSMOKORSET NO
    Processing duties and taxes payment.

    Dec 12, 2012 9:40 AM
    In transit
    SKEDSMOKORSET NO
    Package available for clearance

    Dec 12, 2012 7:54 AM
    At destination sort facility
    GARDERMOEN NO


    Dec 12, 2012 4:26 AM
    Departed FedEx location
    PARIS FR


    Dec 12, 2012 3:40 AM
    In transit
    PARIS FR


    Dec 11, 2012 9:40 PM
    Departed FedEx location
    PARIS FR


    Dec 11, 2012 9:03 PM
    In transit
    PARIS FR


    Dec 11, 2012 6:16 PM
    Arrived at FedEx location
    PARIS FR


    Dec 11, 2012 5:12 AM
    Departed FedEx location
    INDIANAPOLIS, IN


    Dec 11, 2012 4:36 AM
    In transit
    INDIANAPOLIS, IN


    Dec 11, 2012 1:27 AM
    Departed FedEx location
    INDIANAPOLIS, IN


    Dec 11, 2012 12:43 AM
    Arrived at FedEx location
    INDIANAPOLIS, IN


    Dec 10, 2012 4:45 PM
    Left FedEx origin facility
    GRAND PRAIRIE, TX


    Dec 10, 2012 1:48 PM
    Picked up
    GRAND PRAIRIE, TX


    Dec 10, 2012 12:30 PM
    Shipment information sent to FedEx









     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    De har nok flere options, skal du se. Pleier å være slik. Akkurat som med k.kort. Du har hatt uflaks, det skjer, og som oftest er det her i Norge problemene oppstår.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har bare gode erfaringer der andre enn "posten" foretar forenklet fortolling. Er posten involvert har jeg bare dårlige erfaringer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Posten er et helsike! T.o.m. for oss som bruker de profesjonelt i jobbsammenheng. Nye folk hele tiden, misforståelser, roter det til osv. Privat er det enda verre.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    De har nok flere options, skal du se. Pleier å være slik. Akkurat som med k.kort. Du har hatt uflaks, det skjer, og som oftest er det her i Norge problemene oppstår.
    godt mulig. det er UPS som har levert på døren fra mouser tidligere til meg og. da har det tatt ca 3 dager. det hadde forsåvidt Fedex klart også. om de bare kunne gjort ferdig fortollingen. ikke fullt så fornøyd med den biten fra Fedex:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Nei, jeg må si at gjennomgående så har jeg bedre erfaring med UPS enn noen annen courier-tjeneste. Hadde DHL som hovedleverandør et år, steike for et virvar! ALLE fakturaene var feil - vanvittig kaos med kreditnotaer, tollrefusjon, mva refusjoner (som er verre enn å prate Jesus ned av korset). Måtte bare kutte ut til slutt. Men UPS funker bra, og de har også en veibasert tjeneste her i Europa, UPS SCS (Supply Chain services) som også er upåklagelig. Knall service og levende mennesker som er å få i tale!
     

    petter_vz

    Medlem
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Hva er komponent prisen på et slikt prosjekt? Virker veldig spennende disse symef forsterkerne.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skrev vel noe i ett av innleggene
    http://www.hifisentralen.no/forumet...e-ab-forsterker-diy-prosjekt.html#post1428618

    Men det er nok ikke hele sannheten. (var litt kjapp i vendingen)
    pcber betalte jeg kun frakt for.

    komponenter til pcb kom kanskje på en 1500 kr? Har ikke oversikt men da inkl. frakt og slikt.
    Komponenter er ikke store kostnaden egentlig - men blir et lite fingerbøl når man bestiller så lite.

    De store kondisene jeg hadde fra før er nok rimelig dyre. Trafo kom på en tusing ca. Kabinett hadde jeg (gammel sak), kjøleribber - noen hundrelapper. Noe sølvkabel. Eichmann cable pods etc..

    Alt i alt noen laken.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    er disse kretskortene fremdeles tilgjengelig fra onaudio da? var vel han som har de?
    jeg har selv vurdert disse. men klarer ikke bestemme meg mellom disse og DIYaudio's honey badger:)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Vil nå tro at "diy-HB" er en bedre forsterker, snekret sammen på grunnlag av flere virkelig gode konstruktørers kritikk/uttalelser.
    Mens "Harrison/Symef" er et mer halvhjertet forsøk, av en "mellomgod" konstruktør.
    Med mangelfull forståelse for hva han har laget.

    Arne K
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn