Symaskiner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

atledreier

Gjest
    Vi har scannet flere bilder og logoer og brodert, ja.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man får visst kjøpt som tilleggspakke også til Pfaff Expression (jeg kjøpte jo en 2.0 i den serien) dette med innlastbare broderimønstre fra pc/Mac, kunne min sekretær fortelle. Hun skulle forresten kjøpe en Expression 4.0 bl.a til dette formålet, og til quilting.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gaven falt virkelig i smak, og jeg er også helt imponert over hvor lett det er å la seg fascinere av slike maskiner.

Nå har jeg tråklet og tredd litt med Pfaff Expression 2.0, og for en maskin! Fascinerende og imponerende er kanskje rett uttrykk. Enn å lage slikt for under 10k for salg i Norge. Sammenliknet med hifi så er jo dette reneste kuppet, sånn helhetlig betraktet. En mekanikk som slett ikke er hyllevare, og en spesialutviklet elektronikk som fungerer så bra at det er til å ta av seg hatten for.

Dette displayet, som viser den valgte sømmen i virkelig størrelse, og som med enkle knapper kan justere sømmen i høyde og bredde, er helt genialt. Fabelaktig belysning, ultra-intuitiv operasjon, og en følelse av suveren mekanikk som er en Rolex verdig. Jeg skal ta noen bilder etterhvert for å vise frem aspekter ved maskinen; dette er jo kjempefascinerende for enhver som er betatt av mekanikk og elektronikk, selv om de ikke vet opp-ned på en søm.

A

atledreier

Gjest
    Her er vår, også veldig kjekk sak. Spesielt broderi-mulighetene blir satt pris på her.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.862
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrøt litt av Pfaff- maskiner tidligere i denne tråden, og fortalte om Marias maskin som jeg trodde var fra 50- tallet.
    Det var feil. Leverte den inn til reparasjon i dag, og reparatøren kunne fortelle at den var laget på 30- tallet! Den ettermonterte motoren var fra 50- tallet. ;D
    Med andre ord hadde den surret og gått i nesten 80 år før den måtte repareres....

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det blir tid til noen sting det ja. Litt av en produsent dette, verdens nest eldste også, etter Singer, som vel egentlig ikke er i toppligaen noe mer.

Jeg skal ta noen flere bilder av Pfaff Expression neste gang kona er i full vigør, det er en imponerende maskin! Nydelig lyd fra den også :)

N

nb

Gjest
    Det er snart jul, og denne historiske tråden dras frem. Noen som vet hvor man kan få litt kyndig julegaveveilednig i Oslo på dette fagområdet?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spennende nb! Dette er jo som du sier en historisk tråd, kanskje en av de viktigste i HFS's historie. Så det er godt at den blir dratt frem!

Uansett; symaskinselgere kan veilede omkring hva de forskjellige maskinene kan gjøre, og relaterte ting. Det du imidlertid må tenke gjennom selv er hva du/fruen trenger av funksjonalitet. Både pr idag og dersom maskinen gjør brukeren mer avansert med tiden. Hva skal den brukes til osv. Ellers risikerer du å stå like dum som meg og svare "sy…?" når dama i butikken spør.

Eksempel; skal den brukes til seil (som i seilbåter) eller liknende grovt materiale? Dongeri? Skal den brukes til quilting/lappetepper og denslags? Trenger du hundrevis av forskjellige sømmer? Er det behøvelig/ønskelig med et kurs som dekker denne maskinen? Osv osv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svarte bjarte for en maskin… det er så man får lyst å bytte hobby fra hifi. Det er virkelig noe helt spesielt ved disse forseggjorte Pfaff-maskinene. Jeg endte jo med å kjøpe en Pfaff Expression 2.0 og er sjeleglad for det; ikke minst sjeleglad for at jeg ikke falt for fristelsen til å kjøpe en kjipere maskin.
    Men dette er jo minst en dimensjon forbi alt annet jeg har sett. Du må si ifra om du trenger anstand ved neste innstallasjon av tilsvarende Pfaff-maskiner!! :)

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Nå ble jeg skuffet, var overbevist om et var italienske sportsbiler som var temaet.

Til topic: Jeg har en Singer stående i kjelleren, sist bruk 1978 da jeg sydde kløv til bikkja av mutterns kjolestoff(Brun cordflyøel). Hva bruker dere maskinene til? Bortsett fra som objekter for fascinasjon?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Husquarna ruler sier kjerringa.
    Pfaff er helt greit ;D

Håvard

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Haavard skrev:
    Pfaff er helt greit  ;D

Håvard
    Se på den Creative Vision-maskina fra Pfaff da! Man kan ikke liksom bare si at det er "greit" vettu :)

Lars Erik har åpenbart havnet i feil tråd, evt en tråd han ikke skjønte innholdet av da han leste overskriften, da dette rett og slett er en tråd om symaskiner.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.365
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Haavard skrev:
    Pfaff er helt greit ;D

Håvard
    Se på den Creative Vision-maskina fra Pfaff da! Man kan ikke liksom bare si at det er "greit" vettu :)

Lars Erik har åpenbart havnet i feil tråd, evt en tråd han ikke skjønte innholdet av da han leste overskriften, da dette rett og slett er en tråd om symaskiner.
    Ble bare lettere rystet ;)
    Min mor har en eldgammel Singer-arvet etter sin mor, som jeg har gitt streng beskjed om at havner hos meg ved neste arveoppgjør :D

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ahh… fra dengang Singer var i eliteserien. Men det stativet så veldig… finsk (?) ut, gjorde det ikke?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Vidar P skrev:
    Haavard skrev:
    Pfaff er helt greit ;D

Håvard

Min mor har en eldgammel Singer-arvet etter sin mor, som jeg har gitt streng beskjed om at havner hos meg ved neste arveoppgjør :D
    Min mor hadde en lignende, uten stativ. Den er dessverre gått til min storebror allerede. :'(

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.365
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    Vidar P skrev:
    Haavard skrev:
    Pfaff er helt greit ;D

Håvard

Min mor hadde en lignende, uten stativ. Den er dessverre gått til min storebror allerede. :'(
    Jeg ER storebror ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    @nb; kan minne om denne hjemmesiden, hvor det også er priser etc, som kanskje kan fungere som en slags veiledning innen priser iallefall. Og litt til, men mest som en slags pris-/modellreferanse.

http://www.symaskiner.no/default.htm

Her får man faktisk Pfaff Expression 2.0 for 7995,- i november, som jo regelrett er en supermaskin ift hva som er gjengs entrylevel for kun litt mindre penger.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.210
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Siden den ble for tung for min x-fru, var det en av de få ting hun etterlot: en noen år gammel Bernina 1130 som er minimalt brukt.
    PM om noen er interesert...

Arne K

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.210
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Audiophile-Arve skrev:
    Dette ser ut til å vere den feminine ekvivalenten til ein Mark Levinson JC 2.......
    ;D ;D ;D
    Noe slik, ja, en "high-end" klassiker...

Arne K

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Kona min har mbl-ekvivalenten av symaskin. Janome 11 000. Mest for dei pasjonerte entusiastane...
    Har kona di har problem med Janome maskina slik at importør/forhandlarledd har blitt kontakta?
    I følge kona, som og er quiltedame med Husquarna maskin, er det grunnen til at ho ville vore skeptisk til å kjøpe ei maskin frå dette merket.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Det er problem ja. Men opp gjennom tidene har det vore vel så mykje problem med importørane av audiofile kramsmerke....
    Meiner du her symaskiner eller audio komponenter?
    Uavhengig av importør eller ei, Janome skal visst være bra. Trur kona lukter på ei slik maskin samen med ei quilteramme.
    2x3 meter lange teppe er enkle å quilte på ei vanleg maskin

Håvard

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Haavard skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Det er problem ja. Men opp gjennom tidene har det vore vel så mykje problem med importørane av audiofile kramsmerke....
    Uavhengig av importør eller ei, Janome skal visst være bra. Trur kona lukter på ei slik maskin samen med ei quilteramme.

Håvard
    Janome er veldig bra, seier kona, men dette med service var eit problem i starten. No går det ganske mykje betre, men framleis står det noko att når det gjeld digital kompetanse, har eg ein mistanke om.
    Når det gjeld quilterammene, er desse veldig effektive, ser det ut som. Men 2x3 meter teppe er noko anna....
    Dersom det er interessant, er det mogleg å komme inn i eit internasjonalt quiltenettverk som kona mi er rimeleg begeistra for. Der styrer dei både med JJanome og enklare ting.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Haavard skrev:
    Audiophile-Arve skrev:

Håvard
    Janome er veldig bra, seier kona, men dette med service var eit problem i starten. No går det ganske mykje betre, men framleis står det noko att når det gjeld digital kompetanse, har eg ein mistanke om.
    Når det gjeld quilterammene, er desse veldig effektive, ser det ut som. Men 2x3 meter teppe er noko anna....
    Dersom det er interessant, er det mogleg å komme inn i eit internasjonalt quiltenettverk som kona mi er rimeleg begeistra for. Der styrer dei både med JJanome og enklare ting.
    Kva heiter nettverket?
    Ho er der sikkert allerede ;D ;D
    For tida driv eg og lagar eige loft på garasjen til henne. Tek plass denne hobbyen.

Håvard

N

nb

Gjest
    Etter en liten tur på et par av hovedstadens dertil egnede sjapper ser det ut til at det blir en slik en til jul på samboeren - en Bernina 330

Ikke at jeg noensinne har tenkt å operere maskinen selv, men alle med et minimum av fascinasjon for mekanikk og byggekvalitet kan vanskelig la være å bli fascinert av en slik kreasjon og det faktum at det fortsatt er mulig å få tak i slike produkter til under 10k tilvirket i vesten (i Sveits i dette tilfelle). Som Vidar P påpekte, HiFi til like mange penger fremstår i mange tilfeller som plastic fantastic i sammenheng, denne kreasjonen her så ut til å være bygget som selve grunnfjellet og det er en del bevegelige deler i en slik en som skal flytte på seg veldig mange ganger under temmelig kraftig belastning dag ut og dag inn i årevis.

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Etter en liten tur på et par av hovedstadens dertil egnede sjapper ser det ut til at det blir en slik en til jul på samboeren - en Bernina 330

Ikke at jeg noensinne har tenkt å operere maskinen selv, men alle med et minimum av fascinasjon for mekanikk og byggekvalitet kan vanskelig la være å bli fascinert av en slik kreasjon og det faktum at det fortsatt er mulig å få tak i slike produkter til under 10k tilvirket i vesten (i Sveits i dette tilfelle). Som Vidar P påpekte, HiFi til like mange penger fremstår i mange tilfeller som plastic fantastic i sammenheng, denne kreasjonen her så ut til å være bygget som selve grunnfjellet og det er en del bevegelige deler i en slik en som skal flytte på seg veldig mange ganger under temmelig kraftig belastning dag ut og dag inn i årevis.
    Bernina er ekvivalent med McIntosh, sjølv om det er sveitsisk. Nei, vi kan ikkje samanlikne med FM....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skikkelig flott maskin nb!! Skal se litt på brosjyrene og specs for moro, se om jeg finner modellen. Hva ligger den på i pris?

EDIT; ser det nå ja. Samme klasse som Pfaff Expression 2.0 omtrent. Kjempelurt å bevege seg opp i den klassen tror jeg, her er maskinene veldig rikt utstyrte og flott bygget ser det ut til!

Bernina prisliste forresten: http://www.somsenteret.no/public.aspx?pageid=32111&catID=1286

Stavros

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    21
    Fantastisk tråd å finne her! Fruen - rutinert og dyktig syer -for øvrig en av dem som har byttet ut Pfaff med Bernina, fant plutselig noe å lese på sentralen....(...."for en pubertal gjeng dere er!")

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Skikkelig flott maskin nb!! Skal se litt på brosjyrene og specs for moro, se om jeg finner modellen. Hva ligger den på i pris?

EDIT; ser det nå ja. Samme klasse som Pfaff Expression 2.0 omtrent. Kjempelurt å bevege seg opp i den klassen tror jeg, her er maskinene veldig rikt utstyrte og flott bygget ser det ut til!

Bernina prisliste forresten: http://www.somsenteret.no/public.aspx?pageid=32111&catID=1286
    Innkjøpt i dag, kom på 9k (på Sømsenteret i Oslo) og da fulgte det med ett eller annet digert sybord som visstnok koster 1400 i løsvekt. Spiller jo ingen rolle hva en slik sak koster egentlig, de er jo bygget for å holde en hel del år. Prisene virker ganske internasjonale, ligger på 1000 Euro veiledende ser det ut til.

Bernina har to fjongere modeller i denne serien, men de er mer rettet mot quilting, og både jeg og min samboer er hjertens enige om at ikke noe quiltet objekt skal inn i vårt hjem, så da hadde det ingen hensikt å bevege seg videre oppover. Bernina har også en billigserie, men de er bygget i Kina og er en del enklere, så de tenkte jeg det var greit å styre unna. Er visstnok ikke på langt nær samme kvalitet som de sveitiske varene.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.946
    Jøss, samme gjengen som hyller ABBA i en tråd diskuterer symaskiner i en annen tråd. Si meg, gutter (jenter) lytter dere til ABBA mens dere syr?

;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn