Symaskiner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Konas bursdag seiler opp om litt. Jeg har etpar remedier som skulle ha vært sydd, bl.a et arvegods av et ullteppe som begynner å rakne i endene. Så jeg tenker mutual benefit som vanlig.

Tanken på Singer tiltaler meg; eldste produsent, tradisjoner osv. Men Pfaff-maskinene ser jo dødsstilige ut. Men de er jo rådyre.. eller er det bare å svelge prisen og gå for en Pfaff?

Janome vet jeg ikke helt... de gjør det godt i tester, pris osv, men de ser jo så kjipe ut. Husquarna-maskiner er kanskje noe? Bernina? Som dere skjønner så trengs veiledning her. Noen med tildragninger til greie på dette her?

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    hva med skredder/syerske?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.861
    :eek: :eek: :eek:
    Vidar P skal ha råd om symaskiner, nei nå står ikke verda til påske!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I motsetning til (tydeligvis) visse andre så har jeg jo ikke noen erfaring med de  :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en svigerinne som bokstavlig talt er proff på dette her. Hun jobber som tekstillærer, og uten ha spurt henne kan jeg i allefall si at der i gården går det kun i Husquarna. Hun har det samme forholdet til symaskiner som flere av oss har til HiFi. Kun det beste er godt nok og prisen spiller ingen rolle!!

Selv ville jeg nok ha gått for en kraftig seilmakermaskin, av den rypen man finner annonser for i engelskspråklige seilbåtblader for slike"galninger" som planlegger laaange jordomseilinger og slikt. Mest sansynlig hadde jeg gått for en med håndsveiv som derfor ikke trenger elektrisk strøm!. Det er veldig praktisk å ha en slik om man må reparere genoaen nedi sydishavet! Men de kan da også brukes til andre ting også, ulltepper klær etc etc. Men glem ikke at jeg sverger til rør i HiFi systemene. Er du en klasse-D person er nok ikke håndsveiv noe for deg!

Men spør Oddgeir, han vil sikkert også anbefale en seilmakermaskin! ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke har vi seil i huset, og nå har jeg heller ingen forventninger om at kona skal reparere mitt ullpledd nede i sydishavet, så elektrisitet er ingen ulempe, vi kan også utsette sokkereparasjonen til strømmen kommer tilbake dersom strømbrudd; men Husquarna er notert som et merke for connoiseurene, takker!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Litt på siden Vidar, du har ikke erfaring med symaskiner, jeg har litt, -sydde seil til modellbåt på sveivemaskin i barndommen. Meget vellykket!! ;D

Men der jeg har en smule erfaring er på dette med husfruer! Sliter på nummer to nå! :eek:
    Jeg ville nok ikke han anbefalt symaskin som gave om ikke hunnkjønnet har utrykket spesifikt ønske i den retning!! ;)

Selv ville jeg blitt lykkelig over en ny elektrisk høvel eller sag. Det meste som går på 220Volt eller er fjernstyrt er success hos meg, og hos 90% av mannfolkene! Men damer Vidar, de er ikke slik!!! Jo dyrere og mindre praktisk, jo større success! :-\

Gull og glitter bruker å funke, ny Rolex f.eks. Hunnkjønn har noen gener felles med skjæra, trur eg! ;D ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    ..Jeg ville nok ikke han anbefalt symaskin som gave om ikke hunnkjønnet har utrykket spesifikt ønske i den retning!! ;)

Selv ville jeg blitt lykkelig over en ny elektrisk høvel eller sag. Det meste som går på 220Volt eller er fjernstyrt er success hos meg, og hos 90% av mannfolkene! Men damer Vidar, de er ikke slik!!! Jo dyrere og mindre praktisk, jo større success! :-\
    Det der er jo et gyldig poeng. Men nå har jeg nok fått signaler om hvor kjekt det hadde vært med symaskin i over ti år av vårt tyve-årige samliv. Så jeg tror det er trygt å ta sjansen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    ....Men nå har jeg nok fått signaler om hvor kjekt det hadde vært med symaskin i over ti år av vårt tyve-årige samliv. Så jeg tror det er trygt å ta sjansen.
    I mer enn 10 år!? Litt treg den gode Vidar!!

Tolmodig hustru også, min hadde kjøpt selv for 7 år siden senest! Sendt meg regninga, vært sur et par år og ALDRI latt meg glemme synden! ;D ;D ;D ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hun hinter så mye, kan ikke ta alt til etterretning. Sist (ifjor eller året før) var det en flunkende ny 325i hun ville ha. Og det fikk hun. For det var moro også for "far" å låne i ny og ne. Men symaskin sitter litt lengre inn... nå er det imidlertid Singer, Pfaff, Bernina eller Husquarna som teller. Flere brukererfaringer takk. Espen?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.919
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Maria, min trolovede, har en Pfaff årgang 1952. Den er pimpet opp med en ettermontert elektromotor, og har funket utmerket og pålitelig frem til 2009. Da utviklet den hikke, og ville ikke sy annet enn siksakkmønster.
    Det skulle ihvertfall si noe om holdbarheten til Pfaff.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Godt å høre tkr; jeg har veldig sansen for hvordan Pfaff-maskinene fremstår. Det er noe ekstra "no-nonsense" ved de, og de er jo råstilige da. Jeg skulle til å si at man burde vel helst ha prøvesydd med de...men, you know :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.666
    Sted
    Holmestrand
    Kona er en svært dreven operatør av slike maskiner. Hun syr alt mulig, bunader, dresse, lappeteknikk, quilting you name. maskinparken i dag består av Husquarna, Pfaff og Bernina. De 2 første er spesialmaskiner, Bernina er arbeidshesten som gjør alt, spesielt finere arbeid. Jeg har reparert Bernina. De er sinnsykt godt laget.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.193
    Jeg kjøpte en symaskin til fruen til jul og ble anbefalt en enkel modell uten en hel haug med innstillinger. Som selgeren sa, de aller fleste har bare bruk for rettsøm og sikk-sakk, (hva nå enn det er.) Skal man sy bunader og slik må man ha en mer avansert maskin, sa samme selger.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    824
    Min salige Moder sydde mye og sverget til Bernina, bygd som grunnfjellet.
    Da fruen ville ha symaskin gjorde vi den tabben å "spare" penger og kjøpte en Bernetta, kinautgaven av Bernina. Jada,jada, dum som et brød, vet det.
    Iallefall, Bernetta'n er nå sansynligvis resirkulert for 4. gang og Modern's gamle Bernina ruler i heimen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her var det jammen uventet mye kompetanse på symaskiner. Man takker for gode innspill både i tråden og på pm. Jeg har forstått det slik at Singer kanskje var bedre før, idag er det Pfaff, Husquarna og Bernina som får flest tomler opp?

Det er ingen merker av stor substans jeg overser nå?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Har da fått svar fra en dame som syr for en av byens finere butikker innen herrekonfeksjon. Gjengir like så godt svaret istedet for å skrive om.

Bernina, Pfaff og Husquarna (det var de merkene jeg ba henne om å kommentere) er alle solide og kjente merker, og jeg ville valgt en av de. Selv har jeg Bernina og det har vi på jobben også. (Hun syr dresser og litt av hvert hele uken lang) Når det gjelder prisklasse, så kommer det an på hva man skal bruke den til og hva slags nivå man er på når det gjelder søm. De koster fra 2-3 tusen og oppover. Den jeg har koster idag mellom 15-20 tusen. Hvis du trenger flere råd, er det bare å spørre, lykke til. Hilsen Sydamen.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.673
    Torget vurderinger
    4
    Vi har Bernina.En enkel modell uten noe elektronikk eller dilldall som ryker.
    En kjempemaskin.

A

atledreier

Gjest
    Vi har en Janome MC11000 som kona er svært fornøyd med.

Fordelen med en dyrere maskin er at man passer bedre på den og vedlikeholder de bedre. Dermed varer de lenger, i tillegg til å være mer driftssikre.

ahe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    4
    Etter mitt siste forsterkerkjøp, ble jeg nødt til å gjøre avlat i form av en Pfaff. Det ble kostbart, ca 17K, tror jeg. Men kona ble godt fornøyd, og Pfaff'en fungerer upåklagelig. Om ønskelig, tilbyr hun sine tjenester som konsulent.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker alle deltakere i denne historisk viktige tråden på HFS, viktig i såvel nasjonal som internasjonal målestokk; og for alle gode innspill og tilbud som har kommet. Jeg er sikker på at jeg (kona) ville blitt superfornøyd med alle deres forslag. Men man må jo velge en blant mange gode kandidater..

Jeg har vært i symaskinbutikker; løftet på, trykt på, knadd på og i det hele tatt fått en opplevelse av maskinene. Det måtte bli Bernina, Pfaff, Janome eller Husquarna; Singer utgikk pga fallende rykte, og Brother er ikke tilgjengelig her.

Inntrykket er, uten å ha brukt de i praksis vel og merke, at japanske Janome måtte utgå pga en opplevd byggekvalitet som ikke helt overbeviste på samme nivå som de andre. Utdatert styling som sikkert var veldig moderne for noen år siden, litt plastikk-bling følelse, litt kjipe displayer og det virket på meg som om de bruker talldisplayer og unødvendig kompliserte paneler som salgsargument. De manglet også den solide bunnen som satte Pfaff helt i særklasse.

Bernina var ikke lett tilgjengelig her i byen, så dermed var det Husquarna eller Pfaff. Begge kjempefine maskiner, men jeg syntes Pfaff Expression var ekstraordinært flotte maskiner. Så jeg kjøpte en Pfaff Expression 2.0 denne gangen, utrolig stilig maskin, og tilsynelatende bunnsolid og enkel i bruk. Gir rom for litt mer avanserte teknikker i fremtiden også.

Jeg betalte 9kkr for den (veil 10kkr), og da fikk jeg et sykurs (kveldstid) med materialer inkludert i prisen. Kurset holdes av den lokale solide forhandleren med jevne mellomrom. Jeg vet at jeg hadde fått den noen hundrelapper billigere på nett (f.eks www.symaskiner.no eller www.lappedilla.no kanskje ); men da uten en butikk å henvende seg til, og uten kurs. Enkelt valg.

Ikke sant det er en vakker skapning ja?

Brosjyre for Expression-serien for interesserte;

http://www.pfaff.com/no/media/Expression_Line/expression_08_se.pdf

Så nå blir det tette sokker og ingen raknede sømmer her i huset fremover.

http://www.lappedilla.no/Butikk/Symaskiner/Pfaff/5118.aspx

Vedlegg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.666
    Sted
    Holmestrand
    Sikkert et bra kjøp i følge min kjære.

Jeg sa hun hadde Bernina, Husquarna og Pfaff. Den siste skal være Janome. Det er en rettsømsmaskin som i følge maskinisten er helt glimrende.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Send pm når min nye Marius-genser ferdig, så får du adressen ;D
    Flott maskin, nå blir nok Fru P meget fornøyd!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan man sy en Marius-genser? Du er visst om mulig enda blankere enn meg på dette du MaHa :)

Men om det ligger en med ditt navn på, så skal jeg sende. Adressa har jeg nok ja.

Jeg synes det var et sjakktrekk å få med et kurs på kjøpet; da blir det nok lettere å ta maskinen i bruk. Fikk nesten lyst å begynne å sysle litt med slikt selv jeg... sy meg trekk til å ha over høyttalerne under ferier osv. Kabelvarmere? Akustikk-quilter? Mange muligheter her ja!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Kurs var nok et sjakktrekk, men det beste er at du støttet din lokale butikk. Der svikter vi nok mange av oss når det kommer til stykket.

Ok, HiFi kan være vanskelig å kjøpe lokalt fordi mange merker kun har en eller noen ganske få forhandlere på landsbasis. Men vi burde jo støtte vår lokale pusher, uansett hva det gjelder, der det er mulig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig, jeg pleier å handle hos lokale butikker så sant det er mulig, eller så sant de viser seg overlevelse verdig (dvs yter god demo, service, råd osv). Betaler gjerne litt ekstra for lokal handel, det blir noen ganger billigere på sikt også.

Det er noe veldig verdifullt ved å kunne dra til butikken og ta produkter i øyensyn og føle seg frem med de. For meg som er litt "taktil-entusiast" så er det særlig viktig at et produkt føles rett, sånn taktilt sett mener jeg. Og det kan ikke en nettside si mye om.

For å være ærlig, og med en viss risiko for å miste maskulin streetcred her, så må jeg jaggu si at jeg gleder meg til den kan pakkes opp jeg (bursdag til kona er 15/4)... fascinerende stykke ingenørkunst det der, og jeg skal jaggu prøvekjøre den selv ja, ingen tvil!

Litt tøff flash her, med en filmsnutt på tv'en, 360º visning av maskinene og greier;

http://www.pfaff.com/mediafiles/pfl/index_en_us.html

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg må innrømme at dette er en kjekk tråd da jeg mest sannsynlig skal kjøpe en symaskin til kona til sommeren. Har vært på utkikk noen mnd allerede, men her fikk jeg mer kunnskap enn det jeg har greid på egenhånd ila disse mnd.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.861
    Vidar P skrev:
    Hun hinter så mye, kan ikke ta alt til etterretning. Sist (ifjor eller året før) var det en flunkende ny 325i hun ville ha. Og det fikk hun. For det var moro også for "far" å låne i ny og ne. Men symaskin sitter litt lengre inn... nå er det imidlertid Singer, Pfaff, Bernina eller Husquarna som teller. Flere brukererfaringer takk. Espen?
    Beklager Vidar. Jeg har ikke tatt i en symaskin siden tekstilformingstimene i 5 klasse.
    Men jeg registrerer at du allerede har fått kyndig veiledning. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.604
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kona er på same nivå som meg, men altså på tema symaskiner (kva tema har så eg nivå på....?)
    Ho svergar for tida til Janome, men har gått vegen frå Bernina via Husqverna... horeknar Pfaff som ein slags Rega, har eg forstått. Men alt er eit spørsmål om matching...
    Kva skal syast?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg må innrømme at dette er en kjekk tråd da jeg mest sannsynlig skal kjøpe en symaskin til kona til sommeren. Har vært på utkikk noen mnd allerede, men her fikk jeg mer kunnskap enn det jeg har greid på egenhånd ila disse mnd.
    Har du noen akkumulerte observasjoner evt konklusjoner så langt da?

A

atledreier

Gjest
    Symaskiner kan være gøy for far også det. Jeg får som regel jobben med å designe broderiene på PC'en med vår. Det er ganske utfordrende å få det bra, faktisk. Men veldig artig. Selve syingen tar hun seg av (utenom broderiene, de fikser maskinen selv, heldigvis!).

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Vidar P skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Har du noen akkumulerte observasjoner evt konklusjoner så langt da?
    Har kartlagt behovet, og funnet ut av hvilket nivå hun ønsker at symaskinen skal være på. Egentlig er hun mer en strikker, enn syerske. Så langt ser det ut som denne skulle dekke det meste:

Denne ligger på ca 3000 kr.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    He he, var nok noe rask der ja, Vidar P. Selv jeg har egentlig fått med meg at det må strikkes. Men ,det stopper der. Artig egentlig, at man som mann lar seg begeistre så mye av en symaskintråd, jeg slutter aldri med å overraske meg selv. Det er vel vår vante tilnærming og måte å tilegne oss kunnskap på som gjør at disse trådene egentlig kan handle om hva som helst. Gøy er det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Slutt med disse flotte bildene! Jeg hadde endelig kommet ajour i "gadget" / kjekt å ha /cool dings - parken her....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.604
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    maverick skrev:
    Vi har også MC11000! Kjempeartig maskin!
    MC11000 er toppers, og greier mykje som andre ikkje kan. Men trass alt spesialdesigna for quilting. For eigen del definerer eg maskina som kona sin eigedom, då stereoanlegget heilt klart går under mitt departement. Eg nøyer meg med å oppleve dei mange, fine produkta som vert laga ved hjelp av dette utmerka verktøyet.
    Brukar fru Maverick mykje tid på nettet til å snoke opp informasjon, broderimønster og anna snacks? Slik er det her i heimen....
    Viktig med god programvare. Det var akkurat som då eg kjøpte VPI-platespelaren. Prisen var grei nok, den, heilt til det syner seg at eg i tillegg treng ein pickup som kostar litt (programmet til MC11000 kostar rundt 10 kkr)

Vi har strikkemaskin også!

A

atledreier

Gjest
    Vi bruker programvare som følger med. Litt mer arbeid, men foreløpig så har det fungert helt fint. Man kan jo også finne ferdige design på nett til rimelige penger. Kona selger en del av det hun selger, og kan bake prisen på et design inn i prisen på det ferdige produktet om det skulle komme til det. Men som oftest får vi det til selv.

Men det er klart, det er ikke ALLE som trenger en symaskin til 45.000,-....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.604
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    maverick skrev:
    Vi bruker programvare som følger med. Litt mer arbeid, men foreløpig så har det fungert helt fint. Man kan jo også finne ferdige design på nett til rimelige penger. Kona selger en del av det hun selger, og kan bake prisen på et design inn i prisen på det ferdige produktet om det skulle komme til det. Men som oftest får vi det til selv.

Men det er klart, det er ikke ALLE som trenger en symaskin til 45.000,-....
    Har de fått til å skanne inn bilde, og definere det ut som quiltemønster?
    Eg har elles ein forretningside: produsere klesplagg med nickname-logo til alle deltakarar på hifisentralen for ein billeg penge, slik at ein kjenner kvarandre att når ein er på messe....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn