Syklister

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.061
Lyngen skrev:
Derimot har jeg sett en mange på landeveien mellom syklister og bilister. Bilistene har hatt skylda. Jeg tror det skyldes mye at de som ikke mester sykling lar være, mens dårlige sjåfører kjører uansett.
Jeg har ennå til gode å se en syklist eller fotgjenger får skyden i en ulykke hvor en bil er involvert.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du sammenligner deg selv med dårlige bilførere hele tiden, Lyngen. Hvorfor gjør du det? Selv om det finnes motoriserte personer som oppfører seg slik så rettferdiggjør ikke det at en syklist kan gjøre det - bare fordi du selv ikke har opplevd ulykker. På sykkel har jeg opplevd biler som har kommet ubehagelig nærme, og det er skikkelig pyton. De har sikkert hatt full kontroll over situasjonen såfremt jeg har hatt det, og der har de vært heldige. For jeg anser det ikke som sikkert at jeg hadde hatt den nødvendige kontrollen i alle de tilfellene jeg har opplevd.

Jeg har opplevd syklister stryke forbi meg på et fortau der jeg har stått i egne tanker og røyk en sigarett. Sjansen for at jeg kunne tatt et umotivert til høyre eller venstre har faktisk vært ganske stor. I marka (stort sett Fløyen og lysløypen på Stangeland på Karmøy) har jeg aldri opplevd fartssyklister. Alle jeg har møtt har høflig satt farten ned til gangfart før jeg er blitt skikkelig oppmerksomme på dem. Men hadde det kommet enn i full fart når jeg går nedover bakkene etter å ha rundet enden på løypen så er det heller ikke trygt for at jeg ikke skal rekke armen ut til venstre for å tilby min bror et drops eller lignende, en arm som lett kan treffe en som forsøker å smite mellom oss. Og vi går to i bredden fordi det fortsatt er mulig å passere oss på sykkel. Og jeg kan ikke love at ikke en av oss i et tøysete eller uoppmerksomt øyeblikk endrer kurs for noen sekunder. Jeg er ingen robot og forlanger å få slippe å gå så forutsigbart at en syklist uten tvil vet hvor jeg befinner meg om ti sekunder. Det er bare ikke aktuelt.

Nei, vær litt forsiktig med hvem du sammenligner deg med, Lyngen. Vi skal ikke godta tortur fordi amerikanerne ser ut til å godta det. Vi skal holde oss for gode for det. En syklist skal ikke legge listen etter hvor ille en bilist kan oppføre seg mot han. Spesielt ikke det. For verst av alle er egentlig bilister. Utrolig mange bilister forholder seg til alle på to hjul på en farlig måte. Som gruppe er ikke syklister syndere i forhold til bilister når det gjelder oppførsel på landeveien. Prosentvis er jeg sikker på at det er flere firehjulinger som foretar seg tvilsomme handlinger rundt tohjulinger enn omvendt. Og syklister han ingen unnskyldning for å overføre de samme forholdene til hvordan de oppfører seg overfor gående. Ferdig med den saken. Trafikkert sti skal ikke sees på som en treningsbane når det ikke er fri sti/vei. Er det ingen tilstede så er det fritt fram. Det finnes garantert alternativer litt lenger inne i marka, eller andre steder i utkanten. Jeg skjønner ikke hvorfor dette på død og liv skal foregå blant turgåere, og hvordan Lyngen kan forsvare dette med at han ikke har vært skyldige i noen ulykker utover folks dårlige nerver. Den holder rett og slett ikke, så skjerp'an.

Tror egentlig ikke Lyngen mener dette. Han er nok bare i et opportunt humør. ::)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.888
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stiller heg helhjertet bak hele ditt svar #121, baluba.

U

utgatt60135

Gjest
baluba skrev:
Tror egentlig ikke Lyngen mener dette. Han er nok bare i et opportunt humør. ::)
Jeg har det jo litt moro ja :D. Akkurat som jeg synes noen fotgjengere overdriver faren. Så, så jeg er ikke ute etter å kjøre ned noen. Ikke er jeg ute etter å passere tett på heller. Må jeg det reduserer parten selvsagt. Jeg kan være litt dristig når jeg har kontrollen generelt sett, men blir fort pysete ellers. Så jo er fartsglad, men er ikke ute etter å skremme noen. Jeg var ganske rå på offroadsykkelen i mine yngre dager, men ikke nå lengre. Når man er vant til å sykle i felt med kanskje 50 andre i konkurranse i opptil 100km/t så blir det andre peanuts. Men det aller skumleste jeg har opplevd var å møte på grus midt i en sving ned en fjellovergang i maks fart uten hjelm. Bakhjulet skled et lite stykke og jeg fikk hjertet i halsen for det var en skrent med masse trær nedenfor. Måtte riste det av meg ved å peise på enda mer. Det funka. Men jeg var ikke noe mer vågal enn andre syklister.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det hjelper hvis man ofrer andre enn seg selv en tanke. TA HENSYN! Er det noen som helst fare for at noen oppfatter passeringen din som ubehagelig, synes jeg du bør gjøre ditt ytterste for å motvirke det. For fotgjengerens, din egen og alle andre syklisters del. Det betyr at på smale grusveier og stier bremser man ned til lav nok fart (til at fotgjengeren føler seg trygg) før man passerer. Kjedelig? Urettferdig? Deal with it! ...Eller sykle på et sted som ikke er slike populært til fotturer og barnefamiler på søndagstur.

Det er den type oppførsel som kommer til å sørge for at det om ikke lenge blir gjennomslag for sykkelforbud på mange flotte steder i norsk utmark. Merk mine ord! Jeg håper de aller fleste som driver med sykling skjønner at de ikke er tjent med å være en del av årsaken til det!

Jeg liker også å sykle, men prøver å oppføre meg som folk likevel.

N

nb

Gjest
Det er litt som i alpinbakken, er man på steder som er såpass bratte at folk kan å stå på ski kan man anta en viss rasjonalitet i oppførselen, men i de flate løypene og nær heisene, der kan alt skje. Jeg mener bestemt at en alpinbakke er farligere jo flatere denn er.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Det er litt som i alpinbakken, er man på steder som er såpass bratte at folk kan å stå på ski kan man anta en viss rasjonalitet i oppførselen, men i de flate løypene og nær heisene, der kan alt skje. Jeg mener bestemt at en alpinbakke er farligere jo flatere denn er.
Klart det er sånn.

De som holder på med en sport/idrett ønsker ikke å ødelegge for seg selv og andre med felles interesse.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
nb skrev:
Klart det er sånn.

De som holder på med en sport/idrett ønsker ikke å ødelegge for seg selv og andre med felles interesse.
Det ser jaggu sånn ut på enkelte. ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
Anonym skrev:
nb skrev:
Klart det er sånn.

Det ser jaggu sånn ut på enkelte. ;)
jeg mener at det finnes syklister og andre på sykkel.

Syklister oppfører seg ikke dårlig, enkelte i kategorien andre på sykkel gjør det ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1160742 skrev:
NOTS Oslo og omegn er i farta. Lørdag 28. mai skal vi ha en aksjonsdag for sykkelvett ved Ullevålseter. Hvis alle ferdes med vett, er det plass til alle i Marka. (Og omvendt: hvis vi ikke tar ansvar, kan det bli forbud og begrensninger).

Aktiviteter (foreløpig plan):
* stand, sykkelprat
* enkel sykkelmekk
* medlemsverving
* dugnad med klopping på E6 (blåstien over Høgåsen)
* teknikk-tur med Aslak Mørstad
* medie-dekning

Sett av dagen. Mer detaljer kommer.

hilsen Øyvind
lokallagsleder, NOTS Oslo og omegn

ps: har ligget ute under "Ritt og arrangementer". Fikk hint om å heller legge ut saken under "Ymse".
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1160445#Post1160445

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1160742 skrev:
NOTS Oslo og omegn er i farta. Lørdag 28. mai skal vi ha en aksjonsdag for sykkelvett ved Ullevålseter. Hvis alle ferdes med vett, er det plass til alle i Marka. (Og omvendt: hvis vi ikke tar ansvar, kan det bli forbud og begrensninger).

Aktiviteter (foreløpig plan):
* stand, sykkelprat
* enkel sykkelmekk
* medlemsverving
* dugnad med klopping på E6 (blåstien over Høgåsen)
* teknikk-tur med Aslak Mørstad
* medie-dekning

Sett av dagen. Mer detaljer kommer.

hilsen Øyvind
lokallagsleder, NOTS Oslo og omegn

ps: har ligget ute under "Ritt og arrangementer". Fikk hint om å heller legge ut saken under "Ymse".
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1160445#Post1160445
@Lyngen: leser du innlegget?

U

utgatt60135

Gjest
Super skrev:
Det var voldsomt! Noe sånt har jeg ikke hørt om før. Det skal mye til å knuse en rute og det er selvfølgelig ikke akseptablet. Men når det er sagt så blir man full av adrealin når en bilist som sitter beskyttet i en bil prøver å kveste en lite beskyttet syklist. Jeg har måtet banke på endel ruter og panser også, men selvsagt uten å ødelegge noe. Bilisten læret noe forhåpenlig også. 50 km/t forbi der tror jeg ikke noe på. Da må man være syklist og de sykler ikke for fullt på slike steder. Å holde 50 km/t er ikke noe mosjonister klarer, dessuten må man bruke tid på å komme opp i den farten (ikke mulig der).

Topp Bunn