Syklister

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Som både syklist, fotgjenger, bilist og motorsyklist registrerer jeg en del syklister som i mine øyne tar lite hensyn til øvrige traffikanter.

Som regel er det middelaldrende menn med racersykler og reklamelogoer verdig en startplass i Tour de France som skaper overskrifter i avisene.

Når det er gode gang og sykkelstier mange plasser, hva gjør syklistene ute på motorveiene og veier som er serkt trafikerte?
Er det fordi de tror de holder trafikkflyten i 80 sonene eller er det fordi sykkelveiene er for dårlig?

Registrer at i internasjonale sykkelritt må utøverne kjøre både på grus og brostein.

Kommer syklisten til et gangfelt er de plutselig blitt fotgjenger, for ikke å snakke om lyskryss med rødt, er det bare for fotgjengere og andre trafikanter å hoppe til siden for de som klarer det.

Rart det ikke skjer flere ulykker rundt omkring...

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Sykkelister

1. Sykkelstiene er ikke feid enda.
2. Sykkelstiene er veldig ofte ujevne, samt mange sprekker som de tynne hjula kan dette nedi
3. Sykkelstiene er forbeholdt syklende som er på transport-tur, samt gående, IKKE mosjonister som holder en snittfart på 30+
4. Så lenge syklistene holder sida si, og ikke sykler 2+++ i bredden er dette helt greit, men det er IKKE greit å sykle på motorveien (80-100)
5. Det er også lov å tenke selv og vise hensyn, det gjelder begge veier, og jeg er helt enig i at det er veldig mange syklister som ikke følger trafikkreglene når de sykler på veien. Det er absolutt en uting som setter oss syklister i dårlig ry. Om all viser hensyn og tenker litt, så er det plass til begge.. :)

Mvh. Ole

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.223
Sted
Holmestrand
Sykkelister

Jeg kjører mye og sykler mye.
Å si at det er syklistenes manglende respekt for trafikkreglene som er problemet, det er å snu saken fullstendig på hodet.
På min daglige sykkeltur til jobben (7 km) opplever jeg daglig bilister som ved pukke på retten sin skaper til dels svært farlige situasjoner for både meg og andre. Når jeg sier andre begrenser ikke dette seg til syklister, men det omfatter i stor grad også andre bilister. Når jeg sier at de pukker på retten sin, mener jeg ikke rettigheter tuftet i veitrafikkloven, men rettigheter som mange bilister TROR de har.

Jeg sykler på gang/sykkelsti. Eksempelvis aksellerer bilen kraftig for å klare å kappe inne foran meg. Under denne manøvren oppstår det stadig problemer i forhold til meg som syklist, fotgjengere som faktisk går i fotgjengerfelt, og andre biler som regner med at denne bilen skulle bremse ikke aksellerere.
Forrige dagen stoppet det en bil for meg i fotgjengerfelt (denne kom fra venstre), jeg syklet rolig over, men fra høyre kom det en godt voksen kar i Audio i voldsom fart.Vedkommende hiver opp døra og skriker til meg at jeg ikke har rettigheter i fotgjengerfeltet så lenge jeg sitter på sykkelen. Det er for så vidt riktig, men hadde tullingen fulgt trafikkreglene selv hadde ikke dette vært noe problem. Hvis han hadde kjørt tillatt hastighet (40 km/t på stedet) hadde jeg kommet over lenge før han kom fram til fotgjengerfeltet. Det ville også gitt meg mulighet til å oppdage faren som kom. Jeg pukker ikke på retten min. Jeg vet hvem som er den svake part nær det smeller, men at det er en del bilister som trenger litt prikker er det ingen tvil om.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sykkelister

Problemet er folk. Som alltid.

Jeg går, sykler og kjører bil. Jeg prøver så godt jeg kan, men av og til gjør jeg ting som er dumt, til hinder for andre, til og med farlig (for meg).

Man kan desverre ikke si 'prøver' om alle. Det er få ting som irriterer meg mer enn å se syklister som misbruker min tabbekvote. Når det er sagt har jeg noen 'close shaves' som ikke levner bilister all verdens ære som gruppe. Sidespeil subbende mot albuen, busser som presser en stakkar ut på veiskulderen, bråstopp for biler som plutselig smeller inn foran meg i rundkjøringer eller på forkjørsvei, og så videre.

Noen ser ut til å tro at veitrafikkloven ikke gjelder når man skal dele veien med en syklist. Andre ser ut som de tror syklister står stille, altså totalt ute av stand til å vurdere avstand og hastighet.

Etter noen skift mellom rollene mener jeg, tross alle idiotiske syklister, at bilister er hakket verre. Det er en ting å forsinke medtrafikanter, noe helt annet å sette dem i livsfare.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Sykkelister

Som nevnt, problemet er folk. Andre folk.

Som bilist ser jeg utrolig mange udugelige syklister.

Når jeg sykler er alle de dummeste bilistene ute samtidig. Merkelig, det der..

Tar jeg meg en spasertur rotter de seg sammen, de dummeste fra begge forannevnte grupper.

Bør kanskje holde meg mer hjemme.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
Sykkelister

Ja, det er stort sett folk det er noe i veien med tll tider (de aller fleste kjører/sykler bra). Men det er også noe i veien med de som konstruerer sykkelstier i Oslo. De lager fine korte strekninger, men glemmer flyt slik at syklister ikke ser muligheten før det er for sent, eller lager så mye knot med på/av kjøringer at man fornuftig nok lar være.

De som trener er avhengig av flyt og sikkerhet så sykkelstier egner seg som oftes ikke. På raceren sykler jeg sjeden på sykkelstier, men ofte på tur til butikken. Det burde ikke være vanskelig å forstå, men når man aldri sykler noe selv så får man fort skylapper på.

En ting jeg stusser veldig over som både bilist og syklist er det skjeve forholdet mellom hva som er til mest hindring. For bilisten er andre biler til langt, langt større hinder enn syklister. Alikevel skal enkelte hisse seg opp når de ser en syklist. Som bilist er det sjelden jeg har noe problemer med syklister. Hvis man må vente litt med å passere så gjør det egentlig ingenting. Man taper få sekunder (og det er ille liksom?) og for det andre så er man raskt opp i ræva på en annen bil uansett.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.822
Sted
Hus
Sykkelister

Hvis en tenker på Oslo, så er det lite ålreit å være sykkelist der i forhold til hva det er i København hvis en skal trekke den sammenliningen. Dårlig med sykkelstier, og en ta seg faen på at en punkterer på sykkelstien og ikke i gata. Lite kultivert bruk av de sykkelstiene som er. Folk går to og to i bredden og det samme på sykkel også......

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sykkelister

Det er ingen tvil om at sykkel blir tatt mer på alvor som fremkomstmiddel i pannekakeland, men også Tyskland er bedre stilt i de fleste tilfeller. Berlin har ganske gode forhold sammenlignet med vår egen hovedstad. Tyske venner tilbringer endel tid på salen Men jeg tror ikke våre sykkelstier er noen punkteringsfeller, og om så var så er det dessverre en ulempe syklister må leve med. I den grad de slipper å ta plass i vanlig trafikk bør de foreta det valget. Bruk sykkelstiene.

Jeg blir irritert når folk sykler på veien nordover fra Kopervik og mot Torvastad, der det finnes slike stier så og si hele veien. Selve hovedveien er nok både rettere og kortere, for sykkelstien bukter seg litt avgårde. Men sålenge den finnes så skal den brukes. Hvis det ikke er noen fornuftig grunn til å ikke bruke en sykkelsti synes jeg faktisk at politiet burde bøtelegge syklister som sykler i trafikken. Finnes det en vektig grunn til å ikke bruke sykkelstien (masse glasskår og lignende) så stiller det seg annerledes. De halvproffe i spandex burde tenke på at løypene til de ekte proffene ikke er like glatte og fine som en gjennomsnittlig sykkelsti. At hovedveien er enda bedre er ikke et argument for å bruke den. Den er utelukkende til for motoriserte fremkomstmidler, sett bort fra der det ikke finnes alternativer. Så får vi heller forsøke å påvirke beslutningstakerne til å legge mer midler i vedlikehold og bygging av gode sykkelstier.

At det til tider av døgnet kan være såpass mange fotgjengere og søndagssyklister som bruker stiene får ikke hjelpe. Samfunnet er ikke lagt opp til at alle skal kunne bedrive sine favorittsysler i det offentlige rom akkurat når det passer dem. Noen ganger må de med spesielle interesser innfinne seg med å finne tider på døgnet det passer å bedriver hobbyen sin. Og jeg må si jeg aldri har møtt på mange mennesker på en sykkelsti, så det må isåfall dreie seg om rushtider som skolestart og slutt. Det er heller ingen menneskerett å sykle flere kilometer uten å måtte bremse for å vike for fotgjengere. Opplading til den store styrkeprøven er dessverre ingen unntak fra den regelen imo. Er man så seriøs så finner man også fram til sideveier som ikke er sterkt trafikkerte av hverken biler eller forgjengere.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Sykkelister

xerxes skrev:
Å si at det er syklistenes manglende respekt for trafikkreglene som er problemet, det er å snu saken fullstendig på hodet.
PÅ ingen måte. Syklister som gruppe er de desidert mest inkompetente trafikantene vi har, til grense til vanvidd, med astronomisk margin. Lobotomerte sauer viser mer trafikkvett.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Sykkelister

Det er helt riktig at det er folk som er problemet.
Bilister kan være svært agressive mot både mopedister, fotgjengere og syklister.

Det jeg ikke forstår er;
der det er fine sykkelstier er det fremdeles noen som sykler på firefeltsveier og tilsvarende sterkt trafikerte veier.
At dette skaper irritasjon for bilistene forstår jeg godt.

Dette ødelegger selvfølgelig for de fleste syklister som bruker hodet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.223
Sted
Holmestrand
Sykkelister

Voff skrev:
xerxes skrev:
PÅ ingen måte. Syklister som gruppe er de desidert mest inkompetente trafikantene vi har, til grense til vanvidd, med astronomisk margin. Lobotomerte sauer viser mer trafikkvett.
Et godt fundert innlegg som viser god forståelse for Lover og regler i tillegg til de sikkerhetsmessige utfordringer man møter i trafikken. Jeg ser for meg en vennlig bilist med en lett fot på gassen og et smil og et vennlig nikk til alle. :)

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Sykkelister

Voff skrev:
xerxes skrev:
Ah, du er en slik! Flytt dere, jeg skal frem med bilen min... Tragisk!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sykkelister

Voff skrev:
xerxes skrev:
No you didn't! 8)

(Så slemt er det da ikke der jeg har vært på veien, men en og annen idiot har jeg jo møtt på jeg også. Men jeg har selvsagt møtt på enda flere på fire hjul opp gjennom årene)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sykkelister

Voff skrev:
xerxes skrev:
Folk. Som sagt. ::)

U

utgatt60135

Gjest
Sykkelister

lynvingen skrev:
Det jeg ikke forstår er;
der det er fine sykkelstier er det fremdeles noen som sykler på firefeltsveier og tilsvarende sterkt trafikerte veier.
At dette skaper irritasjon for bilistene forstår jeg godt.
At konkurranseryttere ikke sykler på sykkelstier vel begrunnet i tråden. Det hadde du ikke gjort selv om du hadde vært det. Det er forbudt å sykle på motorveier så der er det ikke syklister, med mindre en tulling skulle finne på det. Det eneste stedet med stor vei jeg og andre sykler på er ned trondheimsveien i groruddalen i Oslo. Grunnen er at alternativet er meget kronglete (på slutten av kanskje 10 mils tur) og man har uansett stor fart nedover. En gang var det på nippet til en ulykke som kunne gått ille. En bilist bråstoppet foran en avkjørsel med ca 7 syklister bak (meg først). Det er for det meste bilistene som gjør feil. Husker en gang en idiot som ble provosert at vi syklet ned en bratt større utbygd vei (uten alternativer) at han bråbremset foran oss som holdt kanskje 70km/t. Ble presset ut av veien av en lastebil engang og utallige ganger ha biler kjørt rett ut foran meg akkurat som jeg står stille, mens jeg fakstisk er opp i 60km/t. Må alltid være på vakt over uvettige bilister. Sjelden jeg ser uvettig syklister, untatt enkelte hverdagssyklister i Oslo.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sykkelister

Det er selvfølgelig både flere og farligere idioter bak rattet på biler. En syklist utgjør sjelden mer enn en irritasjon. Trådstarter bør forresten forandre tittelen litt. Titler på et ord er lite beskrivende, men når det først brukes kun et ord så bør det være riktig stavet. Jeg vet jeg grenser til det ufine nå, for språk er ikke det enkleste å beherske perfekt. Det gjør ikke jeg heller.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.135
Sykkelister

baluba skrev:
Det er selvfølgelig både flere og farligere idioter bak rattet på biler. En syklist utgjør sjelden mer enn en irritasjon. Trådstarter bør forresten forandre tittelen litt. Titler på et ord er lite beskrivende, men når det først brukes kun et ord så bør det være riktig stavet. Jeg vet jeg grenser til det ufine nå, for språk er ikke det enkleste å beherske perfekt. Det gjør ikke jeg heller.
Hvorfor ikke si det rett ut Baluba? Det heter jo for faen ikke "sykkelister", men "SYKLISTER". :mad:

U

utgatt60135

Gjest
Sykkelister

Jeg har gjort det til en regel å ikke kommentere skrivefeil, med unntak av gjentagende høtallere.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sykkelister

Lyngen skrev:
Jeg har gjort det til en regel å ikke kommentere skrivefeil, med unntak av gjentagende høtallere.
Det er derfor jeg var litt forsiktig, for det er noe vi har velsignende lite av på sentralen. Det bør ikke gjøres store poenger av slikt, og jeg angrer allerede på at jeg tok det opp. Det var unødvendig, så jeg beklager det.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.135
Sykkelister

baluba skrev:
Lyngen skrev:
Det er derfor jeg var litt forsiktig, for det er noe vi har velsignende lite av på sentralen. Det bør ikke gjøres store poenger av slikt, og jeg angrer allerede på at jeg tok det opp. Det var unødvendig, så jeg beklager det.
Så "lurte" du meg til å si det for deg! ;D. Samtidig som vi er i gang, vil jeg gjerne få påpeke den stadig mer omseggripende bruk av fortidsformen av verbet "synes", når man mener nåtid. "Syntes" er fortid, noe man gjorde før. "Synes" er nåtid", noe man gjør nå. Ahhhhhhhhhhhhh, det var godt å få frustrasjonen ut............................... 8)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sykkelister

Super skrev:
baluba skrev:
Lyngen skrev:
Så "lurte" du meg til å si det for deg! ;D. Samtidig som vi er i gang, vil jeg gjerne få påpeke den stadig mer omseggripende bruk av fortidsformen av verbet "synes", når man mener nåtid. "Syntes" er fortid, noe man gjorde før. "Synes" er nåtid", noe man gjør nå. Ahhhhhhhhhhhhh, det var godt å få frustrasjonen ut............................... 8)
Samtidig kan det nevnes at måten vi bruker ordet man på her er ganske antikvarisk. Det vil si det er antikvarisk å bruke det ordet i det hele tatt. Kan ikke du eller vi brukes, så er en det ordet som skal brukes i nøden. Man er et ord jeg aldri ville brukt som profesjonell skribent i dag. Jeg er altså ganske slurvete på forumet, og det er vi alle. Derfor bør ikke billige semantiske poenger gjøres noe nummer av, for det er ikke en eneste her inne som begår semantiske feil. Enten gjennom antikvarisk språk eller på andre måter. Vi bør strengt tatt gå forsiktig i dørene alle sammen.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.135
Sykkelister

baluba skrev:
Super skrev:
baluba skrev:
Lyngen skrev:
Samtidig kan det nevnes at måten vi bruker ordet man på her er ganske antikvarisk. Det vil si det er antikvarisk å bruke det ordet i det hele tatt. Kan ikke du eller vi brukes, så er en det ordet som skal brukes i nøden. Man er et ord jeg aldri ville brukt som profesjonell skribent i dag. Jeg er altså ganske slurvete på forumet, og det er vi alle. Derfor bør ikke billige semantiske poenger gjøres noe nummer av, for det er ikke en eneste her inne som begår semantiske feil. Enten gjennom antikvarisk språk eller på andre måter. Vi bør strengt tatt gå forsiktig i dørene alle sammen.
Point taken, men jeg kan ikke si meg enig i bruken av "en" kontra "man". ;)
Nuff said.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sykkelister

Super skrev:
baluba skrev:
Super skrev:
baluba skrev:
Lyngen skrev:
Point taken, men jeg kan ikke si meg enig i bruken av "en" kontra "man". ;)
Nuff said.
En er heller ikke godt moderne norsk, så det er bare en nødløsning. Tro meg, det er fullt mulig å leve uten ordene man og en. Jeg har ikke brukt dem i mitt arbeide på fire år nå. Det var en tøff overgangsperiode, og jeg bruker fortsatt man på fora fordi jeg bevisst slurver der. Gidder ikke være så kreativ når det foregår så raskt.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Syklister og hensyn

Da har trådstarter rettet overskriften.
Beklager skrivefeilen(e)

Greit å få det riktig :)

Mvh

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
lynvingen skrev:
Rart det ikke skjer flere ulykker rundt omkring...
En gang bråstoppet jeg midt i fotgjenger overgangen i det en syklist hadde planlagt å sneie meg med de vanlige ti centimeterne.

Han ble helt fra seg stakkar. Makan til uansvarlig oppførsel hadde han visst ikke sett før.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Syklister og hensyn

lynvingen skrev:
Da har trådstarter rettet overskriften.
Beklager skrivefeilen(e)

Greit å få det riktig :)

Mvh
Fint at du ikke tar det ille opp, for det hadde vært kjipt. Og kjempefint at du gjør det klart i en tråd slik at jeg ikke fremstår som en skrue som ser skrivefeil på høylys dag... eh, det så litt rart ut ja. ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.223
Sted
Holmestrand
Noe som forundrer meg er alle disse bilistene som gremmer seg i alle mulige farger over å bli heftet noen sekunder - eller kanskje helst ingen sekunder: Ingen av dem ser ut til å bekymre seg et sekund over at de i mange tilfeller er bare en hårsbredd unna å bli drapsmenn. Da havner de muligens i fengsel i årevis. Det må være irriterende i en svært travel hverdag? Tar da utgangspunkt i at man overhodet ikke bryr seg om andres ve og vel på noe sett og vis.

Her står det den enkelt fritt å bytte ut man med det foretrukne pronomen. Jeg har en stygg tendens til å bruke ordet man, det har vært kommentert i rødt helt siden barneskolen.
:)

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
xerxes skrev:
Noe som forundrer meg er alle disse bilistene som gremmer seg i alle mulige farger over å bli heftet noen sekunder - eller kanskje helst ingen sekunder: Ingen av dem ser ut til å bekymre seg et sekund over at de i mange tilfeller er bare en hårsbredd unna å bli drapsmenn. Da havner de muligens i fengsel i årevis. Det må være irriterende i en svært travel hverdag? Tar da utgangspunkt i at man overhodet ikke bryr seg om andres ve og vel på noe sett og vis.

Her står det den enkelt fritt å bytte ut man med det foretrukne pronomen. Jeg har en stygg tendens til å bruke ordet man, det har vært kommentert i rødt helt siden barneskolen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Akkurat.

Noen sekunder forsinkelse som man uansett tar igjen et minutt eller to senere, og raseriet kjenner ingen grenser.

Det handler like ofte om å pisse på lyktestolper, gå foran i flokken, og generelt ting man vanligvis forbinder med hunder.

Bedrøvelig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Alle som har eid original Mini vet hvor hodeløse mange bilister er. Jeg kan ikke forestille meg noe dummere enn å måtte forbi en liten bil som ligger i ti km over fartsgrensen kun for å ende bak en trailer eller varebil som sperrer for enhver sikt fremover. Det må da være adskillig bedre å ligge bak en bil man lett kan se over? Nei, det har nok noe med det å være stor å gjøre. Kan ikke ligge bak en bil som er liten fordi jeg er større, ha ha ha. En latterlig innstilling.

Nå hadde det seg slik at min Mini hadde 110 bhp så et lite tupp på gassen så lå den dusten i Granada 2,3 langt bak igjen. De forsøkte seg sjelden igjen etter en slik opplevelse. Det ble etterhvert en fredagssyssel å ydmyke idioter i kraftige men treige biler overfor kompiser og kjærester langs landeveien på Karmøy. Ikke særlig smart det heller, men mye sikrere enn å kjøre forbi gud og hvermann. Det gjaldt å gi beskjed før de fikk tid til å legge seg ut i andre kjørebane, slik at farlige situasjoner aldri oppstod. Vetta faen jeg, men det gikk vel en liten djevel i meg etter å ha vært irritert lenge nok.

Det har kanskje ikke noe med sykkel å gjøre, men handler vel litt om de samme bilførerne.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.223
Sted
Holmestrand
På vei nedover krøttertråkket E18 på langfredag. Trafikken flyter greit (midtdeler i betong, ingen forbikjøringsmuligheter). Syd for Sem blir det 2-felt sydgående noen kilometer. Da må noen legge seg og kjøre forbi. Noen få km lenger syd presser de 4 bilene som bak meg seg inn i rekka igjen, med det resultat at alle bakover må bremse ned. Første mann kjører av ved Sandefjord. Siste mann ved Porsgrunn. Disse 4 bilene vant med andre ord rundt 30-50 m, men de forstyrret flyten i trafikken for svært mange. Denne forstyrrelsen er for så vidt ikke noe problem for den enkelte, men for hastigheten og derved kapasiteten på veien betyr det ganske mye. Snittet synker fort 10-15 km/t på grunn av slike ting. Her er det verdt å merke seg at det er de hissigste bilistene, de samme som skjærer tenner pga syklister som ofte står for denne virksomheten. Dette er selvsagt helt lovlig, bare unødvendig forstyrrende for trafikken.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
At det stort sett går bra i byene,uten mange stygge sykkelulykker er kun et under.

Bodde tidligere i bergen i 2år,og brukte både sykkel og bil.Kunne aldri fallt meg inn å sykle til og fra jobb,i feks bergen.
Allt for stressende og utrygt.

På bygda som eg bur pr idag,har eg syklet lange og korte turer i 25år etter landeveien,heilt uten uhell,så med passe trafikk og riktig innstilling til medtrafikanter,går det bra.
Sykler ein langt nok i utkantene her i strøket,er det på grensa til at syklistene er fleirtall:)

Det er blitt så inni hampen tidsklemma i samfunnet siste 10-20 åra,det slår ut på folk,ofte negativt i feks trafikken.

Mvh.

U

utgatt60135

Gjest
Det er ett eller annet med egoet som kommer tilsyne når vi er herre over en raske doning med ratt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.846
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
På de 120 km jeg syklet i dag i et felt på 23 ryttere hadde vi ingen konflikter med bilister. Zilch. Nada. Zero.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.903
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sykkelister

Delle skrev:
Som nevnt, problemet er folk. Andre folk.

Som bilist ser jeg utrolig mange udugelige syklister.
Når jeg sykler er alle de dummeste bilistene ute samtidig. Merkelig, det der..
Tar jeg meg en spasertur rotter de seg sammen, de dummeste fra begge forannevnte grupper.

Bør kanskje holde meg mer hjemme.
Akkurat sånn har jeg det også.
Hvis jeg skal få det godt må folk ta seg sammen!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Valentino skrev:
På de 120 km jeg syklet i dag i et felt på 23 ryttere hadde vi ingen konflikter med bilister. Zilch. Nada. Zero.
Man skulle nesten tro dere var i utlandet... :)

Men. Det er lokale variasjoner her også. Et av få positive minner fra mitt år på Jæren, faktisk, hensynsfulle bilister var 'hakket' mer vanlig der enn i Oslo.

Og selvsagt hjelper det at Ottestadgjengen sikkert oppfører seg de og.

U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Imponerende! Det er sjelden kost.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
561
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Faktum er at de aller fleste "sykkelstier" er ubrukelige for transportsykkling/treningssykkling.
Barnevogner/småunger/ungdommer med musikk på øret/innsnevringer/busstopp/parkerte biler/farlige kryss/dårlig renhold/rulleski.

Dette er bare noen punkter som slo meg i farten - lista kan gjøres uendelig mye lengre.

Når skal norske myndigheter begynne å lage brukbare sykkelfelt/sykkelstier?

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
dandare skrev:
Faktum er at de aller fleste "sykkelstier" er ubrukelige for transportsykkling/treningssykkling.
Barnevogner/småunger/ungdommer med musikk på øret/innsnevringer/busstopp/parkerte biler/farlige kryss/dårlig renhold/rulleski.

Dette er bare noen punkter som slo meg i farten - lista kan gjøres uendelig mye lengre.

Når skal norske myndigheter begynne å lage brukbare sykkelfelt/sykkelstier?
Helt enig med deg!

Problemet er jo at ikke de har råd til å friske opp hovedveiene engang, så bedre sykkelstier kan vi nok bare se langt etter.. :-\

Topp Bunn