Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2022

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    De nye seriene fra Shimano ( M7120/8120/9120) bruker større klosser enn 7100 osv. Hendelen er den samme. Selve belegget er akkurat like stort som Zee/Saint. Selvfølgelig har Shimano laget kjøleribbene på de nye klossene litt annerledes enn Sant slik at om du skal bruke N04 klossen på Saint så må du dra fra fila. Men det funker om du er i beita.


    Trickstuff klossene skal være litt mer effektive enn produsentens klosser, men de slites raskere. Jeg synes både Shimano og SRAM sine bremseklosser er gode.
    Videre føler jeg at Shimano RT86 skivene i 203mm er bedre på å avgi varme enn 200mm Centerline.
    På dagens Crafty bruker jeg 220mm Centerline foran og 220mm HS2 bak. SRAM Code RSC bremser. RSC hendelen er et must der man kan stille når bremsen klossene skal begynne å ta.

    Om verden hadde vært perfekt hadde det fantes 220mm skiver med finner fra Shimano. Som XTR skivene, men jeg dessverre ikke Centerlock på min sykkel. Vanner skivene/kaliperne når det er for bratt. Det er ulempen med å veie 100.

    Det er jo kjent at Shimanobremser har ujevnt bittpunkt når man sykler. Men det er slik Shimano er. Jeg tenker ikke på det. Tror jeg har brukt Saint M820 på DH sykkelen siden 2014 og liker det veldig bra. De er kraftige og gjør jobben.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    De nye seriene fra Shimano ( M7120/8120/9120) bruker større klosser enn 7100 osv. Hendelen er den samme. Selve belegget er akkurat like stort som Zee/Saint. Selvfølgelig har Shimano laget kjøleribbene på de nye klossene litt annerledes enn Sant slik at om du skal bruke N04 klossen på Saint så må du dra fra fila. Men det funker om du er i beita.


    Trickstuff klossene skal være litt mer effektive enn produsentens klosser, men de slites raskere. Jeg synes både Shimano og SRAM sine bremseklosser er gode.
    Videre føler jeg at Shimano RT86 skivene i 203mm er bedre på å avgi varme enn 200mm Centerline.
    På dagens Crafty bruker jeg 220mm Centerline foran og 220mm HS2 bak. SRAM Code RSC bremser. RSC hendelen er et must der man kan stille når bremsen klossene skal begynne å ta.

    Om verden hadde vært perfekt hadde det fantes 220mm skiver med finner fra Shimano. Som XTR skivene, men jeg dessverre ikke Centerlock på min sykkel. Vanner skivene/kaliperne når det er for bratt. Det er ulempen med å veie 100.

    Det er jo kjent at Shimanobremser har ujevnt bittpunkt når man sykler. Men det er slik Shimano er. Jeg tenker ikke på det. Tror jeg har brukt Saint M820 på DH sykkelen siden 2014 og liker det veldig bra. E o
    Jeg har Saint metall klosser H03C på SLX M7120, så den veien går fint. :cool:
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dagens lille utflukt på øya Krk ved Adriaterhavet. Vi syklet vandreleder, men vi møtte ingen. Vrient terreng, men det gikk jo bra. Madammen har begynt å bli dyktig på teknisk sykling. Moro å se. Underlaget er flint tror jeg og det er glatt og løst. Vi var begge enige i at dette var helt sjef. BB126722-8D92-4172-B460-FE436CC4209E.jpeg FA2CF2F2-ECCD-443C-9D16-79DCB8B2F51E.jpeg 6A1CA2DE-E2FD-41E1-BE53-CBD4863A4CCD.jpeg 27B6547F-AD60-475E-8665-B6ECEF6AC60A.jpeg 9CE4324F-7E8B-4618-8838-89C1FB6A1507.jpeg 46181F23-49ED-4CB6-BE03-05CF395DB3AE.jpeg D65BF71B-01F1-4EF5-B0DA-EB7332E64A54.jpeg FA2CF2F2-ECCD-443C-9D16-79DCB8B2F51E.jpeg
     

    Vedlegg

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Ser helt fantastisk ut Chalshus :)
    Her får man fortsette med blåsti oåå mot frognerseteren og området, moro det og :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kult og litt mer avslappet design. Bioracer lager kvalitetsprodukter
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Vurderte langtur t/r Hvittingfoss i dag, men tok en kortere runde om Hvarnes og bakkene opp derfra i stedet. Avreise ca kl09 og omtrent ikke en bil å spore... :cool:
    Tok samme tur på fredag ettermiddag også da lørdagen så våt ut.. ;)
    Ny pers på Vest-Øst fra Hvarnes :), forøvrig den 10.beste registrerte på Strava for i år så langt (av 67)
    Drøye bakker opp derfra 🤪

    Screen Shot 2022-05-22 at 17.52.27.png

    Utsikten fra hjemmeadressen når jeg skal ut på tur! :)
    Screen Shot 2022-05-22 at 17.51.59.png
    283305411_10159453196822217_5728528731728029946_n.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.653
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi fikk nye overdeler/trøyer levert fra Bioracer idag Icon mod med lav hals litt lengre armer og perforerte sidepaneler👍
    Bioracer
    Vi har fått de samme i Ottestad. Mer café enn Epic, det er sikkert. Jeg snopte meg også en Epic Tempest jakke i Tall-utførelse. Den ble passe lang i ermene til meg, og de ekstra 5 cm i torsolengde er helt ok på en lun vår/høstjakke. Sitter som et pølseskinn, også på mine armer, hurra.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, høres litt mye ut. Hadde pulsbelte men vet ikke hvor nøyaktig den er.

    Når det er sagt - i 60-70 minutter var det konstant oppoverbakke, så noe forbrenning var det nok ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.779
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    " According to Harvard University, biking at a moderate speed of 12 to 13.9 miles per hour will cause a 155-pound person to burn 298 calories in 30 minutes. At a faster rate of 14 to 15.9 miles per hour, a person of the same weight will burn 372 calories. "
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    En variabel er også mengen (kg) masse som forflyttes, selv ligger jeg på over 1000kcal/time på harde klatreøkter og 900kcal/time for lengre distanseturer (lavere intensitet). Hvor presist det er skal være usagt, men er kalkulert av sykkelcomputer/Strava med riktig vektdata/puls/wattkrank.

    Så 1400/2t virker ikke helt ute i natta, drar fort på seg når pumpa går litt over gjennomsnittet :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Direktesending av Ellen van Dijks rekordforsøk for 1-times banesykling:

     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Dagens "innsats" på rullen etter en hard dag i går, ubetydelig isolert sett men ikke mindre viktig mtp "motorutvikling" og progresjon :) Makspuls 109, snitt 94.
    Consistency...

    Screen Shot 2022-05-24 at 22.48.38.png
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Fredag - Konsert, pizza, øl, litt mer øl - Check
    Lørdag - Ride - Check
    Søndag - Ride - Check (lett sykling, snittpuls 118)
    Syklet i dag fastende, uten frokost for å føle hvordan kroppen håndterte det, holdt også derfor intensitet lav. I tillegg er det straks slutt på mai og ny FTP-test skal gjennomføres mandag eller tirsdag 😂
     

    Vedlegg

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Stisykling Terrengsykkelrittet gjennomkjøring med Christian

    Første gang vi sykler denne, litt vanskelig å navigere. Flott tur, men mye stein. 10-åringen begynner å bli god i tekniske partier. To slitene gutter er fornøyd med en runde med mange høydemeter.

    https://www.strava.com/activities/7222058507

    AqaGlTfniieIjib1EddueRCfSX6r8TdeR0bOOWbmO8M-2048x1536.jpeg
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.779
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Ny måned er over, gjennomførte en FTP Ramp test i dag for å se hva siste 4 uker har gitt av resultater... :eek:
    "Mistet" 3W i toppen ifht april - til tross for at jeg følte meg sterkere underveis... :ROFLMAO: Klarte ikke å toppe det helt på slutten, om det faktisk var kroppen som ga seg før hodet er jeg slett ikke sikker på.

    Screen Shot 2022-05-30 at 23.46.20.png

    Men, kan ikke være helt misfornøyd heller da da jeg oppnådde bedre delresultat på alle punkter unntatt 2 (beste 1min og 30s snitt var ned ifht april)
    Pulsen var også et par slag lavere enn sist gjennom hele øvelsen, så "motoren" har definitivt blitt bedre (y)

    Gleder meg allerede til neste tur :D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Masserte kredittkortet litt i dag og gikk til innkjøp av en fulldempet sitsykkel. Har ikke hatt terrengsykkel siden min kjære Cannondale F2000SL ble stjelt for noen år siden, men har nå altså anskaffet meg en av sorten. En Scott Spark 940. Håper det blir bra. Var litt i tvil om jeg skulle gå for fulldempet eller hardtail, men jeg og fyren i butikken kom etter hvert frem til at fulldempet var best egnet siden cyclocrossen uansett funker fint om det bare skal sykles på grusveiene i marka. Da jeg kjøpte den forrige bodde jeg på Nordmarka-siden av Oslo som er det store eldoradoet for sykling på grusveier. Nå bor jeg nærmest Østmarka og der er det stier som gjelder.

    Jeg har ikke fulgt med de siste årene, men var mildt fascinert over at man nå kan få automatisk justering av setehøyden med en hendel på styret. Fra mitt forrige liv som syklist på stier husker jeg det irriterte meg at setet var i veien når jeg skulle nedover på stier. Fyren i butikken mente at dette var en av de tingene det var vanskelig å klare seg uten når man først har prøvd det. Syklingens dykk- og feinsag kanskje.

    Var dyrt nok for en sykkeldoning, men ser på det som en investering i trening, trivsel og opplevelser. Tror det blir bra. Da jeg kjøte min forrige terrengsykkel så var det på den tid idiotisk mye pæng for en sykkel, var såpass at folk snudde seg etter meg i marka og kommenterte den ved stopp. Den gav jeg 18k for (nedsatt fra villedende 27k) i 2005 eller deromkring. Gikk ikke mange årene før det var en høst ordinær sykkel rent prismessig. Har skjedd en del med nordmenns kjøpekraft de siste 20 årene i alle fall.
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    2022 Scott Spark er ikke noe dårlig valg. Jeg har syklet på en 2017 Scott Spark 930 de siste 4-5 årene i tillegg til min Fuji CX. Scott Spark kan gjøre det meste i skogen. Men min nye Pole Voima emtb gjøre mye mer 😅
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    2022 Scott Spark er ikke noe dårlig valg. Jeg har syklet på en 2017 Scott Spark 930 de siste 4-5 årene i tillegg til min Fuji CX. Scott Spark kan gjøre det meste i skogen. Men min nye Pole Voima emtb gjøre mye mer 😅
    Jeg er over halvveis i livet og ambisjonsnivået er ikke allverden. Får prøve denne en sesong eller to og så evt revurdere. Har tilgang til hytte på fjellet et (godt) stykke utenfor Trysil og det fremstår som nær perfekt for sykkelturer innover fjellet og enda mer så om man har litt batterihjelp for å komme enda lengre. En elektrisk stisykkel er på listen over mulighetene for mer morro der oppe. Der oppe er det ganske flatt og omtrent folketomt.

    De hadde også 2020 (?) modeller inne, men de var kun i medium som ble hakket for lite for meg. De kostet ca det samme, hadde noe fetere komponenter men hadde ikke integrert demper og heller ikke den automagiske setejusteringen. Fyren på Sportslageret sa også at etter hans mening var vandringen på demperene noe liten for stisykling, det var mer rittmaskiner de modellene. Tror det var 910 team og husker ikke den andre modellen. Prøvde en av de på en liten tur og det ble for lite for meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Geometrien på terrengsykler har også blitt vesentlig forbedret hos de fleste merker de siste årene så en ny sykkel vil gi en reell forbedring. Gratulerer med ny sykkel.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    2022 Scott Spark er ikke noe dårlig valg. Jeg har syklet på en 2017 Scott Spark 930 de siste 4-5 årene i tillegg til min Fuji CX. Scott Spark kan gjøre det meste i skogen. Men min nye Pole Voima emtb gjøre mye mer 😅
    Føler du av og til at det blir for mye sykkel å dra med seg? Tenker da på lengde og vandring.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Føler du av og til at det blir for mye sykkel å dra med seg? Tenker da på lengde og vandring.
    Det er ikke noe tvil at sykkelen er stor og tung i forhold til Scott Sparken.

    Vandring har ikke vært noe problem. Den nye geometrien er veldig bra for både tråkking oppover og "stupe nedover". Jeg merker relativt liten forskjell på låst og åpen demper på flate stier. Det er lite "bobbing" under tråkket med Pole sin nye bakramme geometri.
    Når det gjelder gaffel og gaffelvinkel så er det noe uvant med så lav vinkel (63.5 grader). I tillegg så har jeg nok satt opp gaffelen litt strammere enn hva som er nødvendig for min del, dvs full med tokens.så gaffelen bruker ikke mye av vandringen på lett stisykling. ZEB gaffelen står også generelt høyt i vandringen.
    Lengden og sittehøyden gjør at du føler at sykkelen er stor, men det gikk over så fort man ble vant til dette. Men det er ikke noe sykkel for trange tekniske stigninger (ikke for min del, ennå).

    Jeg ser Pole sin "proff" syklist kom inn på tredje plass i EWS E-series i Tweed Valley, i det først racet. Så det er tydeligvis muligheter med sykkelen.

    Pole har en "prototype" av en analog variant som Leo Kokkonen (CEO) og deres proffsykkelister har testet en del på det siste året. Jeg ser Leo kom inn som nr 1 i Men 40+, så geometrien fungere tydeligvis.

    Edit: Kunne tenkt meg en analog variant med 150 - 160mm for mer avansert stibruk, men helst i en lettere karbonramme variant (noe man ikke får med Pole da dette bryter med deres filosofi)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det at det er effektivt nedover har jeg ikke noe problem med å forstå. Har selv en moderne endurosykkel siden jeg driver noe med pushbike (bor på Nordmøre) men til mye sykling føler jeg det blir vel langt og grovt.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det at det er effektivt nedover har jeg ikke noe problem med å forstå. Har selv en moderne endurosykkel siden jeg driver noe med pushbike (bor på Nordmøre) men til mye sykling føler jeg det blir vel langt og grovt.
    Det som gjør den mindre er bosch cx4 performance motoren. Uten er det en stor tung sykkel.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn