Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2022

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Hadde innledningsvis tenkt en lengre solotur idag til Verdens Ende men har litt andre ting jeg vil bruke søndagen til så tok heller en kortere Out&Return runde på totalt 52km :) Nesten vindstille og nydelig 1.mai-vær, syklet med korte bibs/2lag kortermet pluss armvarmere og bøff, spot-on mtp behag (y)

    I morgen blir det hviledag, som vil si ca 60min på rulla med makspuls 115 :sleep:


    Screen Shot 2022-05-01 at 12.53.34.png Screen Shot 2022-05-01 at 12.53.04.png
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    1.482
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo at det også er andre sykkelinteresserte her inne og kanskje noen har praktisk erfaring fra tour de france (som tilskuer😁)? Ferieturen i år legges til Europa og jeg skal være i Chamonix samtidig med en fjelletappe i nærheten (en times kjøretur). Hvordan er det å få med seg en etappe? Regner med at det er håpløst å kjøre til et sted i løypa? Går det busser? Kjøre inn på morgenen og kjøre ut etter løpet?

    Sitter å nyter vårsolen med en sliten kropp etter en lang fin tur rundt Jæren. Herlig at sykkelsesongen er i gang igjen!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    Har en gammel Cannondale CAAD8 som jeg tenkte å gjøre litt mere komfortabel.
    Tenkte først 28mm Conti GP 4-Season, men ser de har 32mm.
    Noen som har prøvd det?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Større enn 28mm kommer som regel i konflikt med bremsene så selv om de skulle passe blir det litt ekstra kronglete.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Artig med litt data over tid :geek:
    Har en fast rute jeg sykler jevnlig, helt siden jeg tok opp syklingen igjen i august i fjor.

    Syklet nettopp denne runden i går og matchet nesten egen PB, men med helt andre pulsdata enn neste 2mnd siden.
    Ila denne perioden har jeg fått trent en god del rent volummessig, men også fokusert på mer polarisert innsats type intervall (korte og lengre) balansert med virkelig rolige økter.

    Min målsetning nå fremover er å se om jeg klarer å løfte meg opp til 4W/kg PFT uten å gå noe nevneverdig ned i vekt. (Har holdt samme vektnivå siden medio desember 2021)


    goksjø_matched_rides.png

    Stående PB fra medio mars 2022:
    (Ingen konkret wattmåling fra denne turen, kun estimert W)
    Goksjø_13_3_2022.png

    Gårsdagens runde, med noe motvind:
    (4iii Wattkrank )
    Goksjø_4_5_2022.png
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    Større enn 28mm kommer som regel i konflikt med bremsene så selv om de skulle passe blir det litt ekstra kronglete.
    Ja, Derfor jeg lurte på om noen har prøvd. Går vel kanskje for 28, men slik sykkelen brukes nå så hadde 32 vært fint.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    Artig med litt data over tid :geek:
    Har en fast rute jeg sykler jevnlig, helt siden jeg tok opp syklingen igjen i august i fjor.

    Syklet nettopp denne runden i går og matchet nesten egen PB, men med helt andre pulsdata enn neste 2mnd siden.
    Ila denne perioden har jeg fått trent en god del rent volummessig, men også fokusert på mer polarisert innsats type intervall (korte og lengre) balansert med virkelig rolige økter.

    Min målsetning nå fremover er å se om jeg klarer å løfte meg opp til 4W/kg PFT uten å gå noe nevneverdig ned i vekt. (Har holdt samme vektnivå siden medio desember 2021)


    Vis vedlegget 814700

    Stående PB fra medio mars 2022:
    (Ingen konkret wattmåling fra denne turen, kun estimert W)
    Vis vedlegget 814698

    Gårsdagens runde, med noe motvind:
    (4iii Wattkrank )
    Vis vedlegget 814699
    Er dette fra Garmin?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Ja, Derfor jeg lurte på om noen har prøvd. Går vel kanskje for 28, men slik sykkelen brukes nå så hadde 32 vært fint.
    ikke garantert at 28mm passer heller - de fleste landeveissykler fra 90 tallet og opp til for noen få år siden hadde 25mm som max størrelse.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Funker sikkert det også, jeg har ingen sterke preferanser selv :)
    Bruker i dag Wahoo Elemnt Bolt (v1) på sykkel, pulsbelte og wattkrank for datainnhentning.
    Jeg er trofast Garmin bruker, er vel på min tredje nå. :cool: Puls belte og kadens sensor, watt krank har ingen mening til min bruk, selv om jeg tror Garmin støtter det.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Ville overraske meg om ikke Garmin støtter wattkrank, men om man ikke har noen interesse av å bruke tid i de forskjellige sonene så er wattkrank unyttig :)

    En del av min motivasjon på dette tidpunktet er målrettet trening for å se hva jeg kan få til mtp egen ytelse (økning), og har da nytten av mer fokusert prestasjonsmåling/sonestyring.
    2-3økter i uka er harde og målrettet, øvrige er med betydelig "lavere puls" og uten prestasjonsfokus. (Puttes i båsen basetrening)
    Jeg trener ikke opp mot noen ritt eller tilsvarende, jeg er min egen konkurrent - men i 2024 blir jeg 50 og da kunne det vært gøy å sykle Mallorca 312 :cool:
    (Har syklet Tr.heim-Oslo en gang tidligere i 2005, rævva tid men fullførte)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    Funker sikkert det også, jeg har ingen sterke preferanser selv :)
    Bruker i dag Wahoo Elemnt Bolt (v1) på sykkel, pulsbelte og wattkrank for datainnhentning.
    Det funker, men ser jo at f eks garmin har mye kjekt.
    Nå er selvsagt greier fortsatt morsomt, men ikke så morsomt som før, så da fortsetter jeg med polar.
    ;)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Ble litt desperat etter å sykle etter at xxl hadde hatt sykkelen min til reklamasjon 60 dager +
    De fikset det da på en forbilledlig måte med full kreditt.
    Plutstelig sto det en Merida Silex 600 på bakrommer, og det må sies å være deilig å sykle på en blandeveissykkel igjen etter flere år på fulldemper, samt at jeg tok et innkjøp av ny el-fulldemper også for skogen oppover.
    Cube stereo 140 hpc tm med 750 batteri. Gleder meg til den dukker opp neste uke :)
    Leve sommer og sykkel :)
    1.JPG 2.JPG
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Ville overraske meg om ikke Garmin støtter wattkrank, men om man ikke har noen interesse av å bruke tid i de forskjellige sonene så er wattkrank unyttig :)

    En del av min motivasjon på dette tidpunktet er målrettet trening for å se hva jeg kan få til mtp egen ytelse (økning), og har da nytten av mer fokusert prestasjonsmåling/sonestyring.
    2-3økter i uka er harde og målrettet, øvrige er med betydelig "lavere puls" og uten prestasjonsfokus. (Puttes i båsen basetrening)
    Jeg trener ikke opp mot noen ritt eller tilsvarende, jeg er min egen konkurrent - men i 2024 blir jeg 50 og da kunne det vært gøy å sykle Mallorca 312 :cool:
    (Har syklet Tr.heim-Oslo en gang tidligere i 2005, rævva tid men fullførte)
    Jeg kan bekrefte at Garmin støtter wattkrank, i det minste de jeg kjenner til.

    Mallorca 312 er et arrangement jeg anbefaler. Det er mulig du har sett at flere fra Sandefjord syklet dette sist helg (jeg ser at du er medlem av Sandefjord Sykleklubb på Strava). Veiene er stengt for trafikk og politiet dirigerer trafikken i rundkjøringer hvor det er kryssende trafikk. Fellesstart med 8000 deltagere kan faktisk fungere! Bare spør om du ønsker mer informasjon.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ble litt desperat etter å sykle etter at xxl hadde hatt sykkelen min til reklamasjon 60 dager +
    De fikset det da på en forbilledlig måte med full kreditt.
    Plutstelig sto det en Merida Silex 600 på bakrommer, og det må sies å være deilig å sykle på en blandeveissykkel igjen etter flere år på fulldemper, samt at jeg tok et innkjøp av ny el-fulldemper også for skogen oppover.
    Cube stereo 140 hpc tm med 750 batteri. Gleder meg til den dukker opp neste uke :)
    Leve sommer og sykkel :)
    Vis vedlegget 815057 Vis vedlegget 815058
    E-MTB er topp for en sliten kropp som min, beste kjøpet jeg har gjort. :cool:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    E-MTB er topp for en sliten kropp som min, beste kjøpet jeg har gjort. :cool:
    Helt enig.
    Jeg kjøpte en tursykkel. Den er dønn stabil, og funker faktisk forbløffende bra i skogen.
    Eneste jeg ikke er fornøyd med har egentlig ingenting med el-sykkel å gjøre.
    Det har meg hjulstørrelse å gjøre.
    28" hjul gir meg ingenting, annet enn en større sykkel. Noe jeg med mine 170 cm ikke trenger.
    Skulle GJERNE hatt 26".
    Så må gjerne alle andre rulle MYE bedre over ujevnhetene.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg følte at overgang fra 26" til 27,5" gikk helt uten dramatikk. 29" derimot (som egentlig er 28") ga meg passasjer-følelse. Så for meg var det tydeligvis der grensen gikk.
    Kan være at mye kan endres med annen geometri, men på et eller annet punkt blir det for mye hjul.
    Er også 170, og pleier å velge sykler i small fordi jeg hittil har foretrukket ganske korte sykler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men selv med passasjerfølelse så kan man vel ikke se bort fra at det faktisk går fortere med store hjul?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg følte at overgang fra 26" til 27,5" gikk helt uten dramatikk. 29" derimot (som egentlig er 28") ga meg passasjer-følelse. Så for meg var det tydeligvis der grensen gikk.
    Kan være at mye kan endres med annen geometri, men på et eller annet punkt blir det for mye hjul.
    Er også 170, og pleier å velge sykler i small fordi jeg hittil har foretrukket ganske korte sykler.
    Jeg har 27,5 på min E-MTB, men veldig brede dekk(3") gjør at de føles større. Syns styre følelsen er litt dårlig på løst underlag, så skal skifte til 2,6" fremme og 2,8" bak. Tror det blir bedre
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 27,5 på min E-MTB, men veldig brede dekk(3") gjør at de føles større. Syns styre følelsen er litt dårlig på løst underlag, så skal skifte til 2,6" fremme og 2,8" bak. Tror det blir bedre
    vil faktisk anbefale det motsatte. bredt foran er konge.
    om du får for lite vekt over forhjulet og at det er derfor det føles som at ting styrer dårlig på løst underlag, prøv å tilt styret et par grader fremover, eller flytt noen spacere for å få stemet litt lavere.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    vil faktisk anbefale det motsatte. bredt foran er konge.
    om du får for lite vekt over forhjulet og at det er derfor det føles som at ting styrer dårlig på løst underlag, prøv å tilt styret et par grader fremover, eller flytt noen spacere for å få stemet litt lavere.
    Syns uansett at 3" er for bredt både bak og fremme. Er samme dekkene bak og fremme på sykkelen nå, ser på dekk som er definerte fram og bak dekk. Kan ikke senke styret mer pga ryggen, må sitte litt oppreist.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kan jo sette på et 28 (29) hjul foran uten at det blir så store endringer i rulleomkrets.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    det er vekt over forhjulet som er greia, ikke dekkbredden. med mindre dekket ditt er dritt.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    det er vekt over forhjulet som er greia, ikke dekkbredden. med mindre dekket ditt er dritt.
    Ett smalere dekk vil vel gi større marktrykk pr kvadrat cm? Vekt har jeg nok av, men kanskje på feil plass? :cool: Dekkene er Schwalbe Nobby Nic.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ett smalere dekk vil vel gi større marktrykk pr kvadrat cm? Vekt har jeg nok av, men kanskje på feil plass? :cool: Dekkene er Schwalbe Nobby Nic.
    det går på geometrien og hvordan vektfordelingen din er over sykkelen.
    husker en gang jeg gikk opp en størrelse på utforsykkelen, så jeg kjøpte et superkort stem for å kompensere. men det var også veldig høyt, og styrevinkelen var betydelig slakkere, så jeg var nødt til å bokstavelig talt hive meg over styret i alle svinger for å føle at jeg fikk skikkelig grep.

    bytta til et mer normalt lavt, og litt lengre stem litt senere. løste problemet fullstendig.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Hverdagssykling i siviliserte sykkelland.
    Det mest interessante er ikke det som sies om hjelm eller ikke, men hvordan man forholder seg til hverdagssykling til jobb, skole, puben.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn