Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2022

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Selv sykler jeg på en 29’ sykkel med 128cm akselavstand, den er raskere nedover enn noen annen terrengsykkel jeg har hatt. Akkurat på terrengsykler har det vært en reell utvikling de siste 5 årene.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Jeg sykler litt på sommeren. Kanskje 100 mil på asfalt.
    Nå vil jeg gjerne sykle litt grus også.
    Trenger tips til ok kombidekk som har en grei pris og kvalitet.
    Lasse
    IMG_20220316_155848.jpg IMG_20220316_155904.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Hei
    Jeg sykler litt på sommeren. Kanskje 100 mil på asfalt.
    Nå vil jeg gjerne sykle litt grus også.
    Trenger tips til ok kombidekk som har en grei pris og kvalitet.
    Lasse
    Vis vedlegget 801004 Vis vedlegget 801005
    Jeg hadde disse på terrengsykkelen de siste 2 somrene. Veldig fornøyde på asfalt, grus og sti. Sliter på søle, selvsagt. Billige og ruller godt. Tror de kostet under 200kr?
     

    Vedlegg

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Takk for tipset. Det var en hyggelig pris.
    700x32 er det 26"
    Lasse
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Ok, det går fint. Har ikke bil så om jeg bruker litt på dekk er det lurt.
    Skal sjekke og bestille
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Håper flere bruker finværet denne helgen for litt utfoldese på hjul :)

    Jeg rekker ikke noe nå i dag pga sosiale forpliktelser, så tyvstartet helgen i går med å stikke fra jobb en time tidligere (kl15) slik at jeg kunne rekke en litt lengre tur før solnedgang🤞 Jeg hadde flere formål for turen:
    • Teste den nye sykkelen for sesongen mtp passform og sykling over lengre tid
    • Pushe litt flere kilometere, for å se hvordan kroppen og hodet liker det da jeg ila 2022 ønsker å strekke meg enda lenger
    • Trene på matinntak/drikkerutiner
    • Bekledning, hvor mye er nok
    • Få inn litt treningsmengde og nyte utendørstilværelsen :)
    Satte opp en runde på 70km og Strava estimerte ca 2t20min for turen, så med start innen kl16 så skulle jeg kunne være ferdig innen solnedgang 18:35. Det ble ikke fokusert noe på fart, for med denne turen ville jeg bare finne meg et tempo jeg følte jeg kunne holde over lengre tid.

    Strålende vær fikk jeg, det ble en nydelig tur! Solfylte topper, skyggelagte kalde terrengsøkk, fine veier og lite trafikk. Sykkelen fungerte knirkefritt og jeg følte jeg hadde en god del energi igjen når jeg var ferdig, så det virker lovende mtp lengre turer utover våren/sommeren.

    Interessen er nå økende mtp lengre turer og jeg har planlagt å gjennomføre en 100km innen påske og en 200km i løpet av sommeren🤞
    • Sandefjord - Notodden (ca 110km)
    • Sandefjord - Strømstad med båt, sykle hjem via Moss-Horten (140 +/-km)
    • To be determined, 200km med target under 8t
    Gårsdagens runde:
    Screen Shot 2022-03-19 at 09.46.20.png
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Håper flere bruker finværet denne helgen for litt utfoldese på hjul :)

    Jeg rekker ikke noe nå i dag pga sosiale forpliktelser, så tyvstartet helgen i går med å stikke fra jobb en time tidligere (kl15) slik at jeg kunne rekke en litt lengre tur før solnedgang🤞 Jeg hadde flere formål for turen:
    • Teste den nye sykkelen for sesongen mtp passform og sykling over lengre tid
    • Pushe litt flere kilometere, for å se hvordan kroppen og hodet liker det da jeg ila 2022 ønsker å strekke meg enda lenger
    • Trene på matinntak/drikkerutiner
    • Bekledning, hvor mye er nok
    • Få inn litt treningsmengde og nyte utendørstilværelsen :)
    Satte opp en runde på 70km og Strava estimerte ca 2t20min for turen, så med start innen kl16 så skulle jeg kunne være ferdig innen solnedgang 18:35. Det ble ikke fokusert noe på fart, for med denne turen ville jeg bare finne meg et tempo jeg følte jeg kunne holde over lengre tid.

    Strålende vær fikk jeg, det ble en nydelig tur! Solfylte topper, skyggelagte kalde terrengsøkk, fine veier og lite trafikk. Sykkelen fungerte knirkefritt og jeg følte jeg hadde en god del energi igjen når jeg var ferdig, så det virker lovende mtp lengre turer utover våren/sommeren.

    Interessen er nå økende mtp lengre turer og jeg har planlagt å gjennomføre en 100km innen påske og en 200km i løpet av sommeren🤞
    • Sandefjord - Notodden (ca 110km)
    • Sandefjord - Strømstad med båt, sykle hjem via Moss-Horten (140 +/-km)
    • To be determined, 200km med target under 8t
    Gårsdagens runde:
    Vis vedlegget 801795
    2 tips:
    1. Prøv å finn en lokal klubb å sykle med. Det er utrolig mye glede/moro og ikke minst finner du mye trivelige folk.
    2. Anbefaler sterkt dette: Vestfold Rundt Mangler litt på 200 km, men et fint mål og en fin tur.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    2 tips:
    1. Prøv å finn en lokal klubb å sykle med. Det er utrolig mye glede/moro og ikke minst finner du mye trivelige folk.
    2. Anbefaler sterkt dette: Vestfold Rundt Mangler litt på 200 km, men et fint mål og en fin tur.
    Blir det noe Vestfold Rundt? Det står ikke på forbundets terminliste og jeg har ikke sett noe informasjon om ritt i år. Sandefjord Tour blir arrangert, men det er «kun 10 mil», og anbefales.

    Jeg ser at Halair har bra fart på turene sine, uforskammet sprek til å være i mars.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Blir det noe Vestfold Rundt? Det står ikke på forbundets terminliste og jeg har ikke sett noe informasjon om ritt i år. Sandefjord Tour blir arrangert, men det er «kun 10 mil», og anbefales.

    Jeg ser at Halair har bra fart på turene sine, uforskammet sprek til å være i mars.
    Nei, det ser faktisk dårlig ut!?
    Det er synd.
    Halair ser veldig sprek ut!
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Takk for tips @xerxes, vi får se :) Jeg har vært aktiv innen sykkelmiljø som vanlig mosjonist før og det er en kjempehyggelig arena uten tvil.
    Jeg har en ganske travel hverdag så en del av treningen blir tatt litt på sparket, samt min interesse har dreid mer i retning av ultra/solo så ikke like enkelt å kombinere med andre.

    Fikk meg en tur i går også på 55km via Kodal/Kvelde og det ser ut til at været holder seg strålende noen dager til så det er bare å kaste seg i sælene ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Takk for tips @xerxes, vi får se :) Jeg har vært aktiv innen sykkelmiljø som vanlig mosjonist før og det er en kjempehyggelig arena uten tvil.
    Jeg har en ganske travel hverdag så en del av treningen blir tatt litt på sparket, samt min interesse har dreid mer i retning av ultra/solo så ikke like enkelt å kombinere med andre.

    Fikk meg en tur i går også på 55km via Kodal/Kvelde og det ser ut til at været holder seg strålende noen dager til så det er bare å kaste seg i sælene ;)
    Hva slags sykkel kjører du på? I tilfelle vi skulle møtes ute på vegen?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er IKKE en av dem, men stilpolitiet hadde nok gitt deg buksevann for den XXL-flaska på Storck'en :LOL:
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Pumpen som er tapet til rammen står nok ikke heller til 20 i stil, men det får så være :ROFLMAO:

    Hadde egentlig et håp om å få til en liten runde ute i dag men dagslyset strakk ikke helt til så endte opp på rullen igjen.
    Valgte en klatrerute jeg har syklet en del ganger tidligere, sist gang var 17.desember i fjor. Siden den gang har jeg gjennomført en god del basetrening med relativ lav intensitet ispedd noe intervall/tempo. Rett og slett forsøkt å ha en god plan bak innsatsen 🤞
    Så tenkte det var på tide å ta en ny runde:)

    Fornøyd med dagens resultat, skrellet av ca 5min fra tidligere bestenotering, 3mnd tilbake i tid:)

    Trentino, Val Genova i Italia besøkt via cyberspace / smartrulle:
    Screen Shot 2022-03-21 at 22.39.28.png

    Screen Shot 2022-03-21 at 22.29.25.png Screen Shot 2022-03-21 at 22.29.50.png
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis den wattmåleren er noenlunde ok så er du i virkelig god form, godt jobbet.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Innendørsøktene er på en Tacx Flux S smartrulle og skal være +/- 2%, det viktigste er uansett at den er konsekvent. Utendørs er watt kun estimerte verdier da jeg ikke har utstyr for direkte måling enda. (Blir trolig en Stages eller 4iiii krankarm litt utover sesongen)

    Grunnen for at jeg er litt "offentlig" mtp egne resultater er i hovedsak at jeg søker å utsette meg for "peer pressure" for å ha det som en motivasjonsfaktor for egen innsats :) Lett å sluntre unna om jeg gjemmer seg bort ;)
    Og om noen finner litt inspirasjon i det også så er det bare gøy, jeg hadde et kjempepotensial til forbedring da jeg i januar 2021 var på mitt tyngste og fullstendig utrent. Oppnådde vel makspuls bare ved å velte ut av senga...

    Sakte men sikkert gjort ting litt bedre, små skritt, som har ledet meg frem til der jeg er nå, både mtp vekt og treningskapasitet :)
    Hadde jeg hatt resultatene "i dag" som målsetning når jeg startet hadde jeg ansett det som utopisk og trolig aldri startet på prosessen.

    Her er min "Fitnesslinje" siste 12mnd, fokuserte først på endringer i kosthold, introduserte lett fysisk aktivitet (jogging) men ene hoften begynte å klage litt så løftet sykkel ned fra garasjeveggen. Sykkelperioden har bestått av mange delprosjekter for å gi meg noen konkrete, mindre områder å fokusere på :) Alt fra 2dagers til 6ukers prosjekt, ispedd litt variasjon og en vinterferie :D

    utvikling.png
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Nå kan helgen starte, dagens arbeidsøkt ferdig :D
    Strava 100km forsøk #1 (Kom litt sent i gang, 88km fullført, kuttet ned pga solnedgang/middagsavtale)

    Første møte med fysisk oppoverbakke brattere enn 15grader, en del nye veier testet :)
    Hadde ingen intensjon om å maksimere innsatsen her, ønsket å trille med et HR-snitt et sted mellom 120-130bmp.

    Håper på en langtur til før helgen er omme, men fruen har noen ideer på hva jeg ellers skal bruke helgen til - må gjøre unna det først 😅 :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Skal ut på tur i dag, kanskje jeg tar meg tid til noen stemningsbilder også - har tidligere på de få uteturene i år vært konsentrert på tid og ikke stoppet opp for å nyte litt.... ;) Noen andre som har/skal lufte seg på årets korteste søndag?? :eek: :sleep:
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Litt lengre tur i dag, 102km ute i Vestfold sitt duvende landskap (y)
    Sandefjord - Bommestad - Hvarnes - Høyjord - Sem - Sandefjord
    Prøvde å holde noe hardere belastning (HR 130-140) men klarte ikke å holde det hele veien da det dabbet litt av siste halvdel.
    Kan være pga underskudd på næring/væske, noe jeg tester meg litt på mtp å finne riktig nivå. Av mat hadde jeg 3 hjemmelagde barer á ca 200kcal og 3 sure pærer fra smågodtavdelingen, av væske kun 75cl med saft blandet med 40g sukker/3g salt. For en 3t30min innsats så er 75cl godt under minimum, men temperatur var moderat/veldig lite svette. Må ordne meg med en flaskeholder til sånn at jeg lettere kan ta med meg mer drikke. (Går jo også ann å stoppe for å fylle opp..)

    Følte mye var ute i grisgrendte traker, og brukte det som backdrop til dagens sykkelbilde :)
    Screen Shot 2022-03-27 at 17.51.29.png
    Screen Shot 2022-03-27 at 17.45.19.png
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Er noen stygge motbakker på den runden der
    Det kan jeg skrive under på...! :sick:
    Men fikk tydeligvis ikke nok på fredag da jeg var der for første gang siden jeg tok samme runden nå i dag :ROFLMAO:
    (Kuttet kort på fredag får å rekke hjem før solnedgang/middagsplaner, men i dag fikk jeg hele runden)

    Vurderte å ta en tur/retur Hvittingfoss for å ta en matbit v/ Best/Furuly men var usikker hvordan Lågendalen ble med vind for returen, ting tyder på at det kunne blitt motvind. Så søkte derfor litt mer inn i skauen/småveier.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, ble joggetur på meg i hvittingfoss og kan hvertfall bekrefte at det blåste godt.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Tenkte det var på tide å teste seg selv litt mtp eventuell progresjon, foruten PFT-test så har jeg et par virtuelle økter som jeg har brukt jevnlig over tid. Her vist under er et eksempel på en slik rute, gjennomført med 2mnd mellomrom.

    I fjor når jeg startet med trening etter mange års opphold så var innsatsen ganske ustrukturert, jeg hadde ikke noen annen plan enn "mer aktivitet, bedre mat, i riktig mengde og ha det gøy" - noe som for øvrig er det aller viktigste...spesielt det siste punktet!

    Underveis så prøver jeg å oppnå mindre delmål og har da større og større nytte av å ha en mer strukturert tilnærming av treningsinnsatsen.
    Og da trengs det data :)

    Ny bestenotering (PB) i tid i går med rett under 1t 8min og for 2mnd siden var min estetid 1t 12min, dvs over 4min kjappere nå.
    Til tross for ny bestenotering så er andre måleparametere som f.eks snittpuls lavere enn forrige PB. Dvs jeg er nå raskere, med lavere puls :)
    Jevn innsats over tid samt god mengdetrening ved lav intensitet har tilsynelatende gitt meg bedre aerob kapasitet? (mer effektivt hjerte / større O2-opptak og bedre evne til å utnytte/kvitte seg med laktat)



    LaRosiere_29_3_2022.png LaRosiere_30_1_2022.png
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Da var mars over for i år, fornøyd med å klare å holde treningslysten oppe :)
    Nå blir det to rolige dager der evt innsats kun legges til gåing, da jeg har hatt en full uke og kjenner kroppen brygger på noe...håper jeg klarer å styre unna 🤞

    God helg, enten den blir tilbrakt på sykkelsetet eller sofaputen :cool:



    strava_mars.png
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Leker fortsatt med tanken om å kjøpe sykkel, men har vel landet på at hardtail er mer det jeg trenger enn fulldemper. Blir nok 90% skogsbilveier og lette stier.

    Noen som har synspunkter om denne, eller andre i samme prisklasse (som er lagervare)?

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kjøp en med 29’ hjul, Cube pleier å være mye for pengene, 27.2mm setepinne gjør oppgradering til hev/senk setepinne litt vanskelig.

    Vil tro du klarer å finne en sti-hardtail til rundt det budsjettet ved handel fra utenlandske nettbutikker hvis det er et alternativ.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Vurderer å bruke Zwift litt fremover, er det noen referrals/promos som kan være gjeldende?
    Prøveperioden går jo fort over ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er nok bare å betale de få kronene det koster, tipper prisen pr time ikke blir så ille sammenlignet med mange andre hobbyer :)
    En bonus er bra form..
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Dagens treningsøkt, lurte på å droppe runden da det var en ufyselig vind hjemme - surt.... Men nettopp derfor ble det "Jo!"
    Ordnet meg med ny hjelm siden sist tur utendørs, samt skotrekk da det fremdeles er noe kaldt og da spesielt på tærene...

    Formålet for turen var egentlig bare å trille en del kilometere med en innsats som var lav nok til å holde "hele dagen", rett og slett mengdetrening med lav intensitet.
    Dvs holde HR godt nede, snittfrekvensen endte opp på ca 75% av maks (y)
    Sur motvind første halvdel av turen, noe medvind andre halvdel.
     

    Vedlegg

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Liten bursdagspresang på forskudd, kjøpte meg wattmåler til utesykkelen :geek:
    Gikk for en "simpel" 4iiii 105-krankarm, så nå kan jeg "nerde" ytterligere mens jeg er på hjul og i ettertid på Strava :ROFLMAO:

    4iiii.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Et av målene mine for i år er å få bedre kvalitet på treningsinnsatsen, dvs jeg må være mer strukturert ifht frekvens og innhold foruten regelmessighet.
    For å sette et tall på det så ønsker jeg å se om jeg klarer å oppnå 4W/kg uten å presse meg noe særlig lavere ned i vekt.

    Noe av strukturen ligger i å polarisere treningsbelastningen, dvs av ukens totale 5-6økter så er 1-2 intervallbasert og resten holdes godt nede i intensitet.

    Her er et snapshot av to identiske økter (samme rute på smartrulle) der venstre snap er en økt der jeg kjørte en tyngre intervalløkt mens høyre snap viser økt der formålet var resitusjon (Forsøkte å holde pulsgrensen <120bmp som er ca 70% av min maks)
    Tidsforbruket for øktene var forøvrig 1h7min / 1h15min, så kun 7-8min forskjell på hard vs. lett økt.



    HR_High_Low.png
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Tok sin tid men ble en MTB på meg til slutt, men som ett tillegg til landeveisyklingen - men kan fort bli mye brukt denne. Virker veldig gøy og forlenger jo sesongen.

    Knapt prøvd den enda, men den kom seg fint frem på selv de mest utfordrende fortauene på Ensjø;-)

    20220413_133829.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Grattis, sikkert mye morro med den der :)
    Blir trolig en MTB etterhvert på meg også, men ikke på denne siden av sesongen 😅

    Hadde håpet på en tur ute i dag men dårlig vær/manglende klær gjorde at jeg droppet den tanken, men hoppet på rulla i stedet.
    Kjørte en rute via appen (Alpe d´Huez) men appen dumpet meg av ca 20min inn i klatringen... Det er en "Resume" funksjon, men posisjonen var da bare 1-2km fra mål så trillet bare lett inn til mål. Tok derfor en annen løype og valgte å kjøre noen all-out intervaller, noe jeg ikke har gjort målrettet før.

    Tungt!😅

    Screen Shot 2022-04-14 at 13.26.14.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn