Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2022

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Inne eller utebruk?
    Mange mekkestativ er så dårlige at det faktisk er langt mer hensiktsmessig med tau og noen kroker, dersom det ikke er nødvendig å kunne flytte rundt på det.
    Gode stativer har en stygg uvane med å koste veldig mye penger, uten at det egentlig ser ut til å skulle være noen veldig god grunn til det.

    Det viktigste er at den har en god klemme, og at det er stabilt. Verre er det ikke. Men allikevel måtte jeg opp på et stativ som i dag koster hysteriske 5500 kroner for å få dette.
    Dette er ganske mange år siden, så jeg håper det har dukka opp noen bedre varianter i utvalget i prissegmentet som nevnes her. Når noen finner dette og faktisk kan bekrefte at de er bra, så er det fint om noen poster resultatene om dette, så jeg slipper å fremstå som en enda større snobb enn jeg faktisk er når folk jeg kjenner spør meg om det samme. For hittil er jeg sykt skuffa over mekkestativer generelt. Spesielt til bruk med utfor- og stisykler (13-20 kilo)
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    6.879
    Takker så mye for svar. Det er fortrinnsvis tenkt for innebruk, men hvis det finnes stativer som er stabile og gode så er det supert dersom man kan ta det med ut på fine dager i sommerhalvåret.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Seriøst, har du mulighet til å henge opp kroker, så finnes det strengt talt ikke noen bedre løsning for prisen.
    Vet om en del verksteder som har knalldyre stativer, men det de bruker er kjetting (eller tau) og kroker fra taket, siden det gjør at det er lettere å jobbe med sykkelen fra begge sider uten å måtte snu den i stativet først.

    Ulempen er at sykkelen vil bevege seg litt når den henger sånn.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en billigvariant som ligner.
    Det har verdens usleste klemme, men det verste er at det har lett for å velte.
    Hvordan funker det med dette?
    God klemme og står fjellstøtt. Har ikke prøvd med tyngre sykler enn 10-12 kg, men det virker ikke å være i nærheten av tålegrensa da.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Sist redigert:

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    6.879
    God klemme og står fjellstøtt. Har ikke prøvd med tyngre sykler enn 10-12 kg, men det virker ikke å være i nærheten av tålegrensa da.
    Klemmen ser vitterlig ut til å være av ganske god kvalitet, i motsetning til en del av de billigere stativene. Og hvis den også står fjellstøtt, så kan man vel ikke be om så mye mer. Takker så mye for tipset :)

    27145E82-5395-41CE-9606-2A9B6A663BB2.jpeg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Prosjekt Pyreneene (Tacx / smartrulle) halvveis gjennomført, appen har 20 etapper under sin "Raid Pyrenees"-serie.
    10.etappe fullført i går og det går i mye klatring... o_O
    Så langt i år er det samlet 1.393km og den eneste måten jeg har fått til det på er å fokusere på mindre, kortere delmål.
    Vektmessig er jeg der jeg bør være nå (82kg nå, ned fra 121kg), så formålet for treningen er primært å styrke min snart 50 år gamle kropp samt forbedre sykkelkapasiteten.
    Neste uke tar jeg en velfortjent ferie fra sykkelrullen før siste halvpart skal fullføres innen medio mars :)

    raid08a.jpg

    Apropos delmål, planlegger noen lengre dagsturer for utendørssesongen og tar gjerne i mot noen gode forslag med Sandefjord som utgangspunkt :)
    Har to konkrete ruter så langt, en til Notodden (en vei pr dag) og en via Strømstad. Tar dette ifbm en helg i perioden mai-juli.
    enno_2022.png
    Sverige-2022.png
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Prosjekt Pyreneene (Tacx / smartrulle) halvveis gjennomført, appen har 20 etapper under sin "Raid Pyrenees"-serie.
    10.etappe fullført i går og det går i mye klatring... o_O
    Så langt i år er det samlet 1.393km og den eneste måten jeg har fått til det på er å fokusere på mindre, kortere delmål.
    Vektmessig er jeg der jeg bør være nå (82kg ned fra 121kg), så formålet for treningen er primært å styrke min snart 50 år gamle kropp samt forbedre sykkelkapasiteten.
    Neste uke tar jeg en velfortjent ferie fra sykkelrullen før siste halvpart av prosjektet fortsetter uke 9 :)

    Vis vedlegget 791974

    Apropos delmål, planlegger noen lengre dagsturer for utendørssesongen og tar gjerne i mot noen gode forslag med Sandefjord som utgangspunkt :)
    Har to konkrete ruter så langt, en til Notodden (en vei pr dag) og en via Strømstad. Tar dette ifbm en helg i perioden mai-juli.
    Vis vedlegget 791973
    Vis vedlegget 791972
    Solid innsats, det må jeg si.
    Jeg har gått ned 18kg, da med fokus på mat ikke trening.
    Har fortsatt en del igjen til endelig mål som foreløbig er satt til mindre enn 80.
    Har vært i gang med trening noen uker nå, men er ikke klar for Pyreneene på sykkel riktig enda. :LOL:
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Prosjekt Pyreneene (Tacx / smartrulle) halvveis gjennomført, appen har 20 etapper under sin "Raid Pyrenees"-serie.
    10.etappe fullført i går og det går i mye klatring... o_O
    Så langt i år er det samlet 1.393km og den eneste måten jeg har fått til det på er å fokusere på mindre, kortere delmål.
    Vektmessig er jeg der jeg bør være nå (82kg nå, ned fra 121kg), så formålet for treningen er primært å styrke min snart 50 år gamle kropp samt forbedre sykkelkapasiteten.
    Neste uke tar jeg en velfortjent ferie fra sykkelrullen før siste halvpart av prosjektet fortsetter uke 9 :)

    Vis vedlegget 791974

    Apropos delmål, planlegger noen lengre dagsturer for utendørssesongen og tar gjerne i mot noen gode forslag med Sandefjord som utgangspunkt :)
    Har to konkrete ruter så langt, en til Notodden (en vei pr dag) og en via Strømstad. Tar dette ifbm en helg i perioden mai-juli.
    Vis vedlegget 791973
    Vis vedlegget 791972
    Jeg sykler selv fra Sandefjord og har syklet den Strømstadturen noen ganger selv. Det er en fin tur. Klassiske langturer er jo over Vindfjell, enten ved at man sykler om Skien eller kun til Siljan fra øst og hjem via Kvelde (eventuelt Lysebo).

    Jeg kan også anbefale Landeveis langturer om du er villig til å kjøre bil til startsted. Helterunden over Gaustablikk/toppen er en årlig klassiker, det samme er Hurumrunden.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Solid innsats, det må jeg si.
    Jeg har gått ned 18kg, da med fokus på mat ikke trening.
    Ditto, kjemperesultat det :)(y)
    Jeg startet også kun via matveien, fysisk aktivitet ble det først etter at jeg hadde kvittet meg med ca 14kg. Da var det enkel jogging som gjaldt, inntil ene hoften startet å krangle litt. Da ble sykkelen ble løftet ned fra garasjeveggen, i august 2021.
    Ser på vekthistorikken min at ca 75% av ukene har gitt meg nedgang, mens 25% har vært opp så ikke fokusér "blindt" på vekten alene. Finn andre markører også som du kan hente motivasjon fra :)

    Takk for tips @joje (y)
    T/R Hvittingfoss er jo også en fin dagsetappe, den kjører jeg riktignok en del med bil. Har hytte ved Notodden og derfra er det også flere fine dagsmuligheter man ellers ikke ferdes på. Nå er jeg på Notodden primært for annen sport (seilfly) men det hender været er mer egnet for landevei enn luftvei :cool:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Ditto, kjemperesultat det :)(y)
    Jeg startet også kun via matveien, fysisk aktivitet ble det først etter at jeg hadde kvittet meg med ca 14kg. Da var det enkel jogging som gjaldt, inntil ene hoften startet å krangle litt. Da ble sykkelen ble løftet ned fra garasjeveggen, i august 2021.
    Ser på vekthistorikken min at ca 75% av ukene har gitt meg nedgang, mens 25% har vært opp så ikke fokusér "blindt" på vekten alene. Finn andre markører også som du kan hente motivasjon fra :)

    ....
    Helt enig, det er viktig å se de store linjene, og da gjelder ikke bare vekt som indikator....
    Og litt opp og ned må man regne med uansett.
    Jeg brukte også noen kg før treninga begynte igjen.
    Da ble det start med rolig gange, og har utvidet derfra.
    Slitne knær etter et langt liv som syklist har ikke så lyst til å løpe, selv om hodet gjerne vil.
    Men ikke enda i hvert fall.
    Går mer, lengre og tyngre ruter.
    Sykler på rulle 20-40 min 3-5 ganger/uke.
    Styrkeøvelser (bare kroppsvekt foreløbig), squats, utfall, skrå pushups, litt situps etc.
    Ikke all verden, men føler meg kanon i forhold til det jeg gjorde før jul!
     
    Sist redigert:

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    @Halair Du kan også vurdere å bli med Sandefjord Sykleklubb. De har fellesturer hver søndag i sesongen. Tur/retur Hvittingfoss kan gjøres langt mer interessant enn hovedveien. Østsiden av Lågen er tyngre, men har langt mindre trafikk.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har gått opp 10 kilo siden oktober. Syklet ute å går kveld i regnet. Det var helt tullete vått. Vi fikk også brent båt et par timer, drukket kaffe, spist kanelboller og slarva under tarpen. Særdeles dårlig form nå. Uten elsykkel hadde det ikke gått.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har gått opp 10 kilo siden oktober. Syklet ute å går kveld i regnet. Det var helt tullete vått. Vi fikk også brent båt et par timer, drukket kaffe, spist kanelboller og slarva under tarpen. Særdeles dårlig form nå. Uten elsykkel hadde det ikke gått.
    Har fått litt himling med øya fra diverse sykkelvenner.
    Kunne IKKE BRY MEG MINDRE! :LOL:
    Elsykkel er genialt!
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    900
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig, det er viktig å se de store linjene, og da gjelder ikke bare vekt som indikator....
    Og litt opp og ned må man regne med uansett.
    Jeg brukte også noen kg før treninga begynte igjen.
    Da ble det start med rolig gange, og har utvidet derfra.
    Slitne knær etter et langt liv som syklist har ikke så lyst til å løpe, selv om hodet gjerne vil.
    Men ikke enda i hvert fall.
    Går mer, lengre og tyngre ruter.
    Sykler på rulle 20-40 min 3-5 ganger/uke.
    Styrkeøvelser (bare kroppsvekt foreløbig), squats, utfall, skrå pushups, litt situps etc.
    Ikke all verden, men føler meg kanon i forhold til det jeg gjorde før jul!
    Trodde ikke sykling var hardt for knærne, er ikke min erfaring, heller omvendt. Tror ikke jeg hadde holdt så lenge i den jobben jeg hadde uten syklingen. Jeg spurte da jeg fikk beskjed av legen om at knærne var så godt som utslitte, om jeg kunne fortsette og sykle, og det var bare bra sa han.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Trodde ikke sykling var hardt for knærne, er ikke min erfaring, heller omvendt. Tror ikke jeg hadde holdt så lenge i den jobben jeg hadde uten syklingen. Jeg spurte da jeg fikk beskjed av legen om at knærne var så godt som utslitte, om jeg kunne fortsette og sykle, og det var bare bra sa han.
    Helt enig i det, men knærne tåler godt sykling, det er løping som er problemet.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Mitt prosjekt "Raid Pyreneene" fortsetter etter en uke avbrekk (Vinterferie Trysil, alpint), 15 av totalt 20 etapper fullført og skal klare de 5 siste ila et par uker.
    Flere av de siste etappene er tunge med en del klatring (700-1348m) og 40-58km i distanse så det er ikke fornuftig å kjøre for mange dager i strekk.

    Har så langt i år forsert 1.770km på rullen (76t) og formen føles sterkere enn på flere tiår...
    Når prosjektet er fullført håper jeg utesesongen står for døren, om ikke Putin har ødelagt hele verdensklimaet innen den tid...🤞


    Raid_Pyreneene_2_3.png
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Mitt prosjekt "Raid Pyreneene" fortsetter etter en uke avbrekk (Vinterferie Trysil, alpint), 15 av totalt 20 etapper fullført og skal klare de 5 siste ila et par uker.
    Flere av de siste etappene er tunge med en del klatring (700-1348m) og 40-58km i distanse så det er ikke fornuftig å kjøre for mange dager i strekk.

    Har så langt i år forsert 1.770km på rullen (76t) og formen føles sterkere enn på flere tiår...
    Når prosjektet er fullført håper jeg utesesongen står for døren, om ikke Putin har ødelagt hele verdensklimaet innen den tid...🤞


    Vis vedlegget 796481
    Ser bra ut!
    Selv fortsetter jeg på rulla med 2-4 økter i uka. 25-60 min alt etter tid/form/lyst.
    Har redusert tonnasjen med snaue 20kg, og merker det går fremover uke for uke.
    Håper at litt lengre distanser er på plass når utesesongen starter.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Det er ingen liten jobb det heller @xerxes :) Kudos :)
    Jeg startet som nevnt ganske rolig selv med den fysiske biten og har nå kommet dit at jeg har kapasitet til å trene "hver dag" - men er da strengere med å kjøre meget rolig / svært lav intensitet på en del av de. Polarisert trening, vekselsvis harde økter / meget lette økter og lar meg styre av lyst og form - i den rekkefølgen ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Takk for godord!. Sikkert litt barnslig, men det varmer nå like vel. ;)

    Jeg startet med bare å tråkke, men har etter hvert økt belastningen, og de siste ukene så kjører jeg et slags intervall noen dager, hvor jeg gradvis øker belastningen, så avslutter jeg med 5-10 min med lette, raske bein. Kjører noen "økter" med bare lav belastning. Sper på med litt styrkeøvelser på gulvet.
    Yngste datter (voksen) bor her for tiden, og hun har hund så det blir en del gåing også.
    Utrolig deilig å være i gang, og kjenne kroppen begynne å fungere bedre igjen.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Vurderer å komplementere min fulldempede elsykkel med en gravel/cx med 1x11 oppsett og litt sånt. Komfort/oppreist er nok sittestilling som det søkes etter.
    Har dere noen gode forslag til hva jeg bør se etter i de lavere prisklasser, dvs opptil 15-20k, gjerne billigere og brukt hvis det er i nærheten av Oslo området.
    Mvh Geir
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er nesten nok til en Kina-titan sykkel, jeg tror det ville vært mitt valg.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.712
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Strade Bianche i dag. Det flotteste rittet i sesongen.
    Den vinden som kastet ryttene av veien idag:oops: Pogacar solo kjører sterkt🥇 og den luftferden Alaphilippe fikk kostet nok en topp plassering.
    Dame rittet var en hard kamp.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    I går var tiden inne for å lufte «mopedene» for første gang i 2022. Henger ble fylt opp av kaffe, bord og stoler etc. og deretter hektet på undertegnedes raue Trek. Turen (en svært kort en) gikk til Bredebukt (Alby) hvor kaffe og annet godt ble helt / lempet inn i fjeset. Nydelig vær og en utmerket liten luftetur.

    Nå er det tid for planlegging av lengre turer samt sommerens «ekspedisjoner».

    Masse moro fremover …

    Turben og Turba er lempet frem i lyset...
    IMG_9979.JPG

    En kort stopp på Sjøbadet
    IMG_9980_2.jpg

    "Leiren" i Bredebukt...
    IMG_9983.JPG

    Blir ikke særlig bedre / flottere enn dette.
    IMG_9987.JPG
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Siden jeg startet livsstilsendringen mtp fettap / forbedret helse fryser jeg gjerne lettere, så har ikke gjort noen store forsøk enda på å komme meg utendørs - så rullen brukes flittig enda :ROFLMAO: Derimot gleder meg til å komme ut på skikkelig tur igjen og har noen prosjekter planlagt også der :D

    Vekten har siden medio desember svingt mellom 82-87kg et par ganger og jeg har ikke lenger noe fokus på vekt i samme grad som tidligere. Matmessig viktig å ta noen små pauser innimellom, både mentalt og for kroppen sin del. (Ikke være konstant i underskudd mtp energi)

    Prosjektet "Raid Pyreneene" nærmer seg slutten, den 19. etappe ble forsert i går og var den nest siste, her en screenshot fra turen:

    275238305_3027133757547495_6785223139541599511_n.jpg


    Avsluttende etappe er på 58km og noe klatring, så planlagt utført på lørdag førstkommende 🤞
    Sånn ser løypeprofilen ut siste push ut mot Atlanterhavet:

    275230620_475013144172800_1624795937849451692_n.jpg


    Det blir derimot ikke treningsfri i mellomtiden, men innsats på rullen blir holdt veldig lavt. Dvs restitusjonstempo, aktiviteten er såpass lav at det skjer omtrent ingen nedbrytning, samtidig som hjerte-/lunger får noe høyere jobb enn ved sofasliting. Det er overraskende vanskelig å holde tempoet såpass lavt :ROFLMAO:
    Her er et eksempel på en restiusjonstur, der hjertefrekvensen er målgivende. Ca 105 var satt som target her (min målte min-/makspuls er 40-170bpm)

    restitusjon.png
     

    Vedlegg

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Satser på årets første utetur i morgen, på "ny" sykkel.
    I dag har jeg avsluttet "Raid Pyrenees" på Tacx-appen/smartrulla.
    671km og 19 171klatremetere fordelt over 20 etapper siden 1.februar, fornøyd med det :cool:

    Feiret med et varmt, godt langt bad (drit i strømprisene) og litt overflod av sjokolade og pannekakerester fra i morges (Ungene digger pannekakelørdag og det var noen tilovers...)
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    900
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Godt jobba! Her er det endelig blitt litt vårlig så jeg fikk meg to fine turer i går og i dag på E-MTB'en på tørre veier og med sol. Kunne bruke foret shorts og lange ben i stedet for tjukk langbukse. Herlig. :cool:
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Første utetur med "ny" sykkel gjennomført, fant ikke vindjakken som ikke er blitt brukt på 15år vel så kastet meg oppi ull innerst og 3 kortarmede topper, bøff lot det stå til :ROFLMAO: Litt kald på tærne men ikke ille, deilig å være ute igjen!

    Har en lokal runde jeg har brukt en god del og valgte den samme i dag, veldig nysgjerrig på hvordan fart etc har utviklet seg siden jeg gjenopptok syklingen i august i fjor. Dagens tur var min raskeste så lang, uten at innsatsen var den tyngste, er også nå ca 10kg lettere enn det jeg var sist. Sykkelvekten har også droppet ca 2kg.
    Etter turen ble det pannestekt torsk, kvalitetsproteiner for en kropp i endring :D

    275659760_10159345014387217_232790855073291816_n.jpg Screen Shot 2022-03-13 at 15.37.10.png 275673598_10159345014402217_5917904062518476987_n.jpg
     

    Vedlegg

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trenger hjelp. Alle råd mottas med takk!

    Guttungen er en ivrig syklist i mange år og på toppen av ønskelisten hans har lenge vært en fulldemper. Dessverre har vi i ca 2,5 år forsøkt å bestille en fra Vpace uten å ha klart det. (https://www.vpace.de/moritz26-kinder-enduro?c=17) Nå har de igjen flyttet datoen det er mulig å bestille på fra april til oktober, så vi måtte vurdere andre alternativer for å kunne ha det gøy sammen i skogen denne sesongen. Har også vurdert de lette fulldemperene fra Trailcraftcycles: (https://www.trailcraftcycles.com/product/maxwell-26/)

    Litt om guttungen:
    Ca 31 kg, 133,5 cm høy, FTP på langt over 100 watt, god teknisk, sykler fra mange voksne både på Zwift og i skogen.

    De de lokale stiene vi liker å sykle på inkluderer mye klatring oppover og der er guttungen en brems for meg. I stede for en elsykkel, fokuserer vi på høy FTP og lett fulldemper uten motor.

    Vi fikk tak i en helt ny Rocky Mountain Reaper 24.

    Her er spec:
    Specifications

    Product Rocky Mountain Reaper 24 Bike
    Model Year 2021
    Riding Type Trail
    Rider Kids
    Sizes and Geometry One Size (Slackest, Steepest) View Geometry

    Wheel Size Other (24")
    Frame Material Aluminum
    Frame Material Details FORM alloy, molded chainstay protection
    Rear Travel 130mm
    Rear Shock RockShox Monarch R, 165mm x 38mm
    Fork SR Suntour Raidon 32 LOR DS
    Fork Travel 120mm
    Head Tube Diameter Tapered, 1.125" top, 1.5" bottom
    Headset FSA Orbit No.57B-1
    Handlebar Rocky Mountain AM, 720mm width, 12mm rise, 9° backsweep, 5° upsweep, 31.8mm clamp diameter
    Stem Rocky Mountain 31.8 AM, 5° rise, 40mm length, 31.8mm bar clamp
    Grips Rocky Mountain Light, lock-on
    Brakes Shimano MT201, 2-piston, resin pads, Shimano RT10 180mm rotors
    Brake Levers Shimano MT201
    Drivetrain 1x
    Shifters Shimano Deore, 10-speed
    Front Derailleur None
    Rear Derailleur Shimano Deore, 10-speed
    ISCG Tabs ISCG05, 2-bolt
    Chainguide None
    Cranks Rocky Mountain Microdrive, 2-piece, 24mm spindle, 152mm length
    Chainrings Rocky Mountain Microdrive, 28 tooth
    Bottom Bracket Rocky Mountain Sealed, 92mm press-fit
    Pedals None
    Chain KMC X10-1, 10-speed
    Cassette Shimano Deore, 10-speed, 11-42 tooth
    Rims WTB SX17, 32 hole
    Hubs Shimano MT400, 100x15mm front, 148x12mm Boost rear with HG driver
    Spokes Stainless steel, 2.0
    Tires VEE Tire Co. Crown Gem, 24" x 2.25"
    Saddle Rocky Mountain Kids
    Seatpost Rocky Mountain SL
    Seatpost Diameter 30.9mm
    Seatpost Clamp Quick release
    Rear Dropout / Hub Dimensions 148x12mm Boost
    Max. Tire Size
    Bottle Cage Mounts None
    Colors Black/Blue
    Warranty 5 years frame; 1 year paint, decals, and frame hardware
    Weight 28 lb 3.5 oz (12,800 g)
    Miscellaneous - Smoothlink suspension design
    - Geometry adjustable via RIDE-9 flip chip at rear shock mount
    - External cable routing
    Price $1,899
    More Info Rocky Mountain Website

    Det eneste som ikke stemmer i spesifikasjonene er at sykkelen ble levert med en gaffel fra Rock Shox Reba og i tillegg til spesifikasjonene måp man selvfølgelig legge til de flate pedalene jeg hadde ledig. Har også syklet med tunge piggdekk.


    Har skrudd mye av sykkelen fra hverandre og veid mange av delene vi har brukt:
    Pedaler flatties 452 gram for 2
    Original dekk 1700 gram for 2
    Dagens slanger 300 gram for 2
    Benno Studded 24" Piggdekk 24x2.5", 282 pigger, 2500 gram for 2.
    Gaffel 1600 gram
    Sete + Setepinne 500 gram
    Hjulsett 1898 gram for 2
    Bremseskive 422 gram for 2
    Kassett 505 gram.
    Stem 125 gram.

    Hva har jeg gjort:
    Byttet til Fox Factory 32 Stepcast Kashima 1300 gram. Sparer 300 gram. Har bestilt “Cycling centerlock Hub Conversion Kit Boost Hub Adapter for 15mm x 110mm” fra Ebay. Dette for at gammelt hjulsett fungerer på ny gaffel.

    Pedalene fra flatties 452 gram til Vpace 215 gram for 2.

    Hva som skal gjøres uansett:
    Rocky Mountain Reaper 24 kan brukes bade med 24» og 26» hjul, og med den nye gaffelen kan vi også bruker 27,5» foran.

    Kommer i løpet av kort tid til å bestille et 26» hjulsett. Ser at det er lett å komme under 1400 gram, men her trenger jeg hjelp! Disse er jo laget for voksne, ikke barn på 31 kg.. Har sett litt på: https://www.lightbicycle.com/carbon-mountain-bike/carbon-mountain-bike-wheels/26er
    • Er litt usikker på om jeg skal velge karbonfelger for stisyklig eller tøffere bruk. F.eks Rim WeightAM 385+/-15g, HD440+/-15g
    Hva og hvor raskt kan eventuelt noen i Norge levere, f.eks Dogstar? 20220301_171117.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Trenger hjelp. Alle råd mottas med takk!

    Guttungen er en ivrig syklist i mange år og på toppen av ønskelisten hans har lenge vært en fulldemper. Dessverre har vi i ca 2,5 år forsøkt å bestille en fra Vpace uten å ha klart det. (https://www.vpace.de/moritz26-kinder-enduro?c=17) Nå har de igjen flyttet datoen det er mulig å bestille på fra april til oktober, så vi måtte vurdere andre alternativer for å kunne ha det gøy sammen i skogen denne sesongen. Har også vurdert de lette fulldemperene fra Trailcraftcycles: (https://www.trailcraftcycles.com/product/maxwell-26/)

    Litt om guttungen:
    Ca 31 kg, 133,5 cm høy, FTP på langt over 100 watt, god teknisk, sykler fra mange voksne både på Zwift og i skogen.

    De de lokale stiene vi liker å sykle på inkluderer mye klatring oppover og der er guttungen en brems for meg. I stede for en elsykkel, fokuserer vi på høy FTP og lett fulldemper uten motor.

    Vi fikk tak i en helt ny Rocky Mountain Reaper 24.

    Her er spec:
    Specifications

    Product Rocky Mountain Reaper 24 Bike
    Model Year 2021
    Riding Type Trail
    Rider Kids
    Sizes and Geometry One Size (Slackest, Steepest) View Geometry

    Wheel Size Other (24")
    Frame Material Aluminum
    Frame Material Details FORM alloy, molded chainstay protection
    Rear Travel 130mm
    Rear Shock RockShox Monarch R, 165mm x 38mm
    Fork SR Suntour Raidon 32 LOR DS
    Fork Travel 120mm
    Head Tube Diameter Tapered, 1.125" top, 1.5" bottom
    Headset FSA Orbit No.57B-1
    Handlebar Rocky Mountain AM, 720mm width, 12mm rise, 9° backsweep, 5° upsweep, 31.8mm clamp diameter
    Stem Rocky Mountain 31.8 AM, 5° rise, 40mm length, 31.8mm bar clamp
    Grips Rocky Mountain Light, lock-on
    Brakes Shimano MT201, 2-piston, resin pads, Shimano RT10 180mm rotors
    Brake Levers Shimano MT201
    Drivetrain 1x
    Shifters Shimano Deore, 10-speed
    Front Derailleur None
    Rear Derailleur Shimano Deore, 10-speed
    ISCG Tabs ISCG05, 2-bolt
    Chainguide None
    Cranks Rocky Mountain Microdrive, 2-piece, 24mm spindle, 152mm length
    Chainrings Rocky Mountain Microdrive, 28 tooth
    Bottom Bracket Rocky Mountain Sealed, 92mm press-fit
    Pedals None
    Chain KMC X10-1, 10-speed
    Cassette Shimano Deore, 10-speed, 11-42 tooth
    Rims WTB SX17, 32 hole
    Hubs Shimano MT400, 100x15mm front, 148x12mm Boost rear with HG driver
    Spokes Stainless steel, 2.0
    Tires VEE Tire Co. Crown Gem, 24" x 2.25"
    Saddle Rocky Mountain Kids
    Seatpost Rocky Mountain SL
    Seatpost Diameter 30.9mm
    Seatpost Clamp Quick release
    Rear Dropout / Hub Dimensions 148x12mm Boost
    Max. Tire Size
    Bottle Cage Mounts None
    Colors Black/Blue
    Warranty 5 years frame; 1 year paint, decals, and frame hardware
    Weight 28 lb 3.5 oz (12,800 g)
    Miscellaneous - Smoothlink suspension design
    - Geometry adjustable via RIDE-9 flip chip at rear shock mount
    - External cable routing
    Price $1,899
    More Info Rocky Mountain Website

    Det eneste som ikke stemmer i spesifikasjonene er at sykkelen ble levert med en gaffel fra Rock Shox Reba og i tillegg til spesifikasjonene måp man selvfølgelig legge til de flate pedalene jeg hadde ledig. Har også syklet med tunge piggdekk.


    Har skrudd mye av sykkelen fra hverandre og veid mange av delene vi har brukt:
    Pedaler flatties 452 gram for 2
    Original dekk 1700 gram for 2
    Dagens slanger 300 gram for 2
    Benno Studded 24" Piggdekk 24x2.5", 282 pigger, 2500 gram for 2.
    Gaffel 1600 gram
    Sete + Setepinne 500 gram
    Hjulsett 1898 gram for 2
    Bremseskive 422 gram for 2
    Kassett 505 gram.
    Stem 125 gram.

    Hva har jeg gjort:
    Byttet til Fox Factory 32 Stepcast Kashima 1300 gram. Sparer 300 gram. Har bestilt “Cycling centerlock Hub Conversion Kit Boost Hub Adapter for 15mm x 110mm” fra Ebay. Dette for at gammelt hjulsett fungerer på ny gaffel.

    Pedalene fra flatties 452 gram til Vpace 215 gram for 2.

    Hva som skal gjøres uansett:
    Rocky Mountain Reaper 24 kan brukes bade med 24» og 26» hjul, og med den nye gaffelen kan vi også bruker 27,5» foran.

    Kommer i løpet av kort tid til å bestille et 26» hjulsett. Ser at det er lett å komme under 1400 gram, men her trenger jeg hjelp! Disse er jo laget for voksne, ikke barn på 31 kg.. Har sett litt på: https://www.lightbicycle.com/carbon-mountain-bike/carbon-mountain-bike-wheels/26er
    • Er litt usikker på om jeg skal velge karbonfelger for stisyklig eller tøffere bruk. F.eks Rim WeightAM 385+/-15g, HD440+/-15g
    Hva og hvor raskt kan eventuelt noen i Norge levere, f.eks Dogstar? Vis vedlegget 800560
    Hvorfor skal du sette på større hjul?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Han har hatt 24+ hjul en stund og det er et naturlig steg videre.
    Større hjul bedre flyt i terrenget. Hindringer rulles bedre over og guttungen får mer grep. Det er fint at han klarer å holde følge med meg. I tillegg ser det bra ut. Utvalget av dekk til 24" er svært dårlig sammenlignet med til 26"
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Han har hatt 24+ hjul en stund og det er et naturlig steg videre.
    Større hjul bedre flyt i terrenget. Hindringer rulles bedre over og guttungen får mer grep. Det er fint at han klarer å holde følge med meg. I tillegg ser det bra ut. Utvalget av dekk til 24" er svært dårlig sammenlignet med til 26"
    Jeg er 170 cm og sykler MTB fortsatt på 26".
    Jeg holder fint følge med alle de andre som akutt "måtte" ha 29" på grunn av rullemotstand og grep.
    El-sykkelen har 28". Det oppleves som stort, spesielt utenfor vei.
    Så jeg er ikke sikker på at en på 133,5cm opplever 26" som et framskritt.
    Da jeg syklet med barn, så lot jeg dem bestemme farta. ;)

    Det med 24" dekk er klart et problem, det begynner så smått å bli et problem for 26" også. Dessverre. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn