Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    helgen gikk med til rep. og oppjustering av hesten.

    fikk tak i slanger på biltema, slik at jeg kunne bedrive tråkk i helgen før nye dekk melder seg. var usikker på demontering av bakhjul med navgir, men det gikk, og det virket etter sammensetting. dog; det var nok en eke i hjulet som hadde tatt kvelden, så turen uteble. nytt sete fra urbanitetsleverandør brooks (b66)ble montert på rett sted. slender grips fra samme jåleleverandør fikk jeg ikke med på nedtur, men lå klar ved ankomst i kveld i postkassen. blir påmontert neste helg. da begynner vi å nærme oss; brooksgutten! nytt dekk er bestilt; conti som på bilen!

    sadel (tilpasset sedat skræv)
    IMG_1206.JPG

    slender grips (tilpasset bibliotekshender) – @Cash 63 har her forslag til styretape av høy troverdiget; dyreskinn!
    IMG_1207.JPG

    conti dekk (om de nå ankommer) 50 – 622

     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hva tror ekspertisen på glommastien rundt; det er leveringsproblem på 50 – 622! vil 55 – 622 bli for mye av det gode av en brei ballong på en slik slank bysykkel? (glommastien er liksom ikke utmark)

    tillegg:

    joda, masse av plass mellom legga
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.619
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det burde vel gå bra om plass finnes, og du vil skride frem med enda bedre sittekomfort.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.630
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Premiären framflyttad på obestämd framtid, operation på onsdag.
    Vis vedlegget 713637
    Prognosen klar, operation i onsdags och nu gips utan någon belastning i 3 veckor sen lös fot ytterligare 3 veckor. Vid 6.9 veckor lite belastning och efter 12 veckor högre belastning(cykel?)
    Vill inte lägga upp röntgenbilderna på brottet, usch.
    Benet mot foten som ett kjeks, nu sammansatt som ett staket med tre skenor/plattor och ett antal skruvar.
    Ställningen kändes knappt ungefär som ett vanligt gips. Med uppgift att hålla isär brottet.
    Trösten är att jag tog sista smärtlindringen i fredagsmorse. återbesök onsdag för att ta bort gipset.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hva tror ekspertisen på glommastien rundt; det er leveringsproblem på 50 – 622! vil 55 – 622 bli for mye av det gode av en brei ballong på en slik slank bysykkel? (glommastien er liksom ikke utmark)

    tillegg:

    joda, masse av plass mellom legga
    forslag til slange på slikt. betyr det lite? biltema as good as …
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    helgen gikk med til rep. og oppjustering av hesten.

    fikk tak i slanger på biltema, slik at jeg kunne bedrive tråkk i helgen før nye dekk melder seg. var usikker på demontering av bakhjul med navgir, men det gikk, og det virket etter sammensetting. dog; det var nok en eke i hjulet som hadde tatt kvelden, så turen uteble. nytt sete fra urbanitetsleverandør brooks (b66)ble montert på rett sted. slender grips fra samme jåleleverandør fikk jeg ikke med på nedtur, men lå klar ved ankomst i kveld i postkassen. blir påmontert neste helg. da begynner vi å nærme oss; brooksgutten! nytt dekk er bestilt; conti som på bilen!

    sadel (tilpasset sedat skræv)
    Vis vedlegget 715393

    slender grips (tilpasset bibliotekshender) – @Cash 63 har her forslag til styretape av høy troverdiget; dyreskinn!
    Vis vedlegget 715394

    conti dekk (om de nå ankommer) 50 – 622

    Hvorfor kjøper du slanger på Biltema?
    Kjøpte dekk/slanger der i et knipetak, og ble IKKE imponert.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Har begynt å vurdere å kjøpe en el-sykkel.
    Tenker et sunnere alternativ til bilen, transport (meg, ikke større mengder bagasje) i nærmiljøet.
    Har nok litt fine vaner, men vil ikke betale en formue (hva nå det måtte være).
    Noen forslag/tanker til alternativ?
    Hva må man regne med å betale?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Har begynt å vurdere å kjøpe en el-sykkel.
    Tenker et sunnere alternativ til bilen, transport (meg, ikke større mengder bagasje) i nærmiljøet.
    Har nok litt fine vaner, men vil ikke betale en formue (hva nå det måtte være).
    Noen forslag/tanker til alternativ?
    Hva må man regne med å betale?
    Jeg handlet på elsykkelbutikken på Lade i Trondheim. Har flere avdelinger i landet. Skal være en butikk i OSLO også. De har en egenutviklet sykkel med gode egenskaper. En Bafang motor på 85 Nm som hjelper litt på kraften. Pris ligger på ca 25k. Det er passe pris for meg 🙂 Den har gaffel demping som kan låses, større skivebremser på 18 cm. Felger som kan brukes på slangeløse dekk. Utstyr som man finner på dyrere merker!
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som Motorhome er inne på, så starter ting å fungere når man runder 25K. Dog er det ikke særlig imponerende mye sykkel man får for pengene sett fra perspektivet til en som vanligvis kjøper umotorisert sykkel, så det kan fremstå som litt demotiverende å handle i denne prisklassen.
    Syklene ser også ganske høgg ut. F.eks Elife Gaupe er ikke dum, men den er på ingen måte et smykke, for å si det forsiktig.
    Det virker som at du får bedre sykkel for penga når du går opp i prisklasse, mens de som er i nedre grenseland er kunstig høyt priset, og ser ut til å kapre kunder bare fordi de er elsykler, og ikke på grunn av noen av de andre egenskapene.
    rundt 40K begynner ting å bli både bli bra og pent, men det kan se ut som at det finnes mellomting.
    Giant 21 Talon E+ 1 29er koster 32K og ser jo faktisk ut som en sykkel.
    Dog, denne har ingen av de praktiske anordningene som man ofte hører elsyklister juble om, men har store hjul med skikkelige dekk, en fornuftig geometri man kan sykle med uten å føle at man kjører på noe fra 1980, og ser faktisk ganske pen ut.

    Ang låsing av gaffel er dette noe du kan ignorere fullstendig da det ikke vil gi noen som helst hensikt å låse en dempegaffel på en dagligsykkel, og spesielt ikke en elsykkel.

    Skal du bli "elsyklist" så er vel en Elride Coda et bedre alternativ vil jeg tro. 34K, og fremstår som en gjennomtenkt løsning.

    Ellers har du Benno eScout til ca 36K, som en litt klassisk "sivilisert" bysykkel, men med store brede dekk og dønn solid ramme som kan ta mye vekt selv om den ikke fremstår som noen lastesykkel.

    herfra går det rett til værs prismessig. Hold på hatten når du setter i gang med dette her, og ta en grundig behovsanalyse før du handler.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Som Motorhome er inne på, så starter ting å fungere når man runder 25K. Dog er det ikke særlig imponerende mye sykkel man får for pengene sett fra perspektivet til en som vanligvis kjøper umotorisert sykkel, så det kan fremstå som litt demotiverende å handle i denne prisklassen.
    Syklene ser også ganske høgg ut. F.eks Elife Gaupe er ikke dum, men den er på ingen måte et smykke, for å si det forsiktig.
    Det virker som at du får bedre sykkel for penga når du går opp i prisklasse, mens de som er i nedre grenseland er kunstig høyt priset, og ser ut til å kapre kunder bare fordi de er elsykler, og ikke på grunn av noen av de andre egenskapene.
    rundt 40K begynner ting å bli både bli bra og pent, men det kan se ut som at det finnes mellomting.
    Giant 21 Talon E+ 1 29er koster 32K og ser jo faktisk ut som en sykkel.
    Dog, denne har ingen av de praktiske anordningene som man ofte hører elsyklister juble om, men har store hjul med skikkelige dekk, en fornuftig geometri man kan sykle med uten å føle at man kjører på noe fra 1980, og ser faktisk ganske pen ut.

    Ang låsing av gaffel er dette noe du kan ignorere fullstendig da det ikke vil gi noen som helst hensikt å låse en dempegaffel på en dagligsykkel, og spesielt ikke en elsykkel.

    Skal du bli "elsyklist" så er vel en Elride Coda et bedre alternativ vil jeg tro. 34K, og fremstår som en gjennomtenkt løsning.

    Ellers har du Benno eScout til ca 36K, som en litt klassisk "sivilisert" bysykkel, men med store brede dekk og dønn solid ramme som kan ta mye vekt selv om den ikke fremstår som noen lastesykkel.

    herfra går det rett til værs prismessig. Hold på hatten når du setter i gang med dette her, og ta en grundig behovsanalyse før du handler.
    Hva slags motor har du Anders?
    Er Bafang OK?
    Ha kjøpt sykler i mange år, så jeg vet litt om hvordan det går med prisene når man ser på slikt ..
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Bosch CX Cargo på min Benno Boost. Funker flott.
    Toppmodellene til Bafang, Yamaha og Shimano er også bra. Men det virker som at det kun er toppmodellene som egentlig duger, med mindre du har en veldig rullevennlig sykkel uten mye last.
    Prøvde en lastesykkel med kasse foran som hadde Shimano 600 motor en gang. Føltes som en dårlig vits.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er meget god økonomi med sykkel hvis man tar ferger av og til. Regner man 100 kroner pr billett så kan man lett forsvare en sykkel til 5000 kroner (som denne faktisk kostet) 2E749F3B-BDEC-47E8-8F6A-0041D8511360.jpeg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Genesis day one 10. Enkel og robust sykkel i stål med mekaniske skivebremser og uten gir.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Har begynt å vurdere å kjøpe en el-sykkel.
    Tenker et sunnere alternativ til bilen, transport (meg, ikke større mengder bagasje) i nærmiljøet.
    Har nok litt fine vaner, men vil ikke betale en formue (hva nå det måtte være).
    Noen forslag/tanker til alternativ?
    Hva må man regne med å betale?
    Hvor lange turer snakker vi om og hvor bratte er bakkene? Hvis det er småsykling (<30km) på hardt underlag uten lange og/eller bratte bakker så ser jeg null poeng i å bruke 40k.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hvor lange turer snakker vi om og hvor bratte er bakkene? Hvis det er småsykling (<30km) på hardt underlag uten lange og/eller bratte bakker så ser jeg null poeng i å bruke 40k.

    Hvorfor ikke? En kollega sykler daglig tur retur fra bosted til jobb. 160 høydemeter og 23 kilometer. Det er en tur som tar en time hver vei og han sykler en Mondraker til 45k. Den er morsom og insprerende å sykle. Rimelige elsykler er stort sett triste greier som er dølle.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Hvor lange turer snakker vi om og hvor bratte er bakkene? Hvis det er småsykling (<30km) på hardt underlag uten lange og/eller bratte bakker så ser jeg null poeng i å bruke 40k.
    Det er nok der vi er, ja. Kanskje litt lengre i helga.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke? En kollega sykler daglig tur retur fra bosted til jobb. 160 høydemeter og 23 kilometer. Det er en tur som tar en time hver vei og han sykler en Mondraker til 45k. Den er morsom og insprerende å sykle. Rimelige elsykler er stort sett triste greier som er dølle.
    Ja, en kompis kjøpte en sånn Mondraker nå nylig. Bysykkel basert på en terrengsykkel. Gjort _veldig_ riktig.
    Ser flott ut og virker veldig hensiktsmessig. Dog uten den voldsomme "elsykkel kan brukes til absolutt alt" følelsen, men mer som en vanlig behagelig pen sykkel for hverdagstransport. Vanlig bagasjebrett uten noen ekstreme greier. Ga han en "Trunk bag" til å feste bakpå for å gjøre den litt mer allsidig.
    Koster en del, men han virker -veldig- fornøyd med valget sitt. Og jeg skjønner det jo. Et flott alternativ til mye av lurium-syklene som selges til alt for høye priser. For her får du jo faktisk en _sykkel_ , selv om det koster penger.
    [edit]: kjempelol! Her har bikeshop gjort noe rart med html tags, for den kommer opp som en scott på forhåndsvisningen. får legge inn et bilde så dere ser hva jeg mener

    [/edit lizzm]
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Ja, en kompis kjøpte en sånn Mondraker nå nylig. Bysykkel basert på en terrengsykkel. Gjort _veldig_ riktig.
    Ser flott ut og virker veldig hensiktsmessig. Dog uten den voldsomme "elsykkel kan brukes til absolutt alt" følelsen, men mer som en vanlig behagelig pen sykkel for hverdagstransport. Vanlig bagasjebrett uten noen ekstreme greier. Ga han en "Trunk bag" til å feste bakpå for å gjøre den litt mer allsidig.
    Koster en del, men han virker -veldig- fornøyd med valget sitt. Og jeg skjønner det jo. Et flott alternativ til mye av lurium-syklene som selges til alt for høye priser. For her får du jo faktisk en _sykkel_ , selv om det koster penger.
    [edit]: kjempelol! Her har bikeshop gjort noe rart med html tags, for den kommer opp som en scott på forhåndsvisningen. får legge inn et bilde så dere ser hva jeg mener

    [/edit lizzm]
    Enig med Anders. Dette ser riktig ut.
    Men koster litt mer enn jeg hadde tenkt. :)
    Men det gjør jo ting gjerne...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    eScout ser også veldig sivilisert ut.
    De to størrelsene er begge ganske store, så ikke kjøp denne om du er dvergstørrelse som meg (jeg er bare 170 og for meg er selv den "lille" varianten litt stor)
    Ramma er dønn solid og kan settes opp med rammemontert frontrack om ønskelig. Veldig praktisk om du vil kunne dra med deg mye støff.
    Også ser den ikke så spennende ut, så den er nok muligens litt mindre attraktiv som tyveriobjekt sammenlignet med Mondraker eller Giant modellene.
    Dempegaffel kan man klare seg uten når man har store dekk på en sykkel tiltenkt asfalt.
    1618912552282.png
    Merk at dette er en langt mer bedagelig type sykkel enn Mondrakeren. Mondrakeren inviterer mer til sykling, mens eScouten er mer en transportcruiser, slik jeg ser det.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor ikke? En kollega sykler daglig tur retur fra bosted til jobb. 160 høydemeter og 23 kilometer. Det er en tur som tar en time hver vei og han sykler en Mondraker til 45k. Den er morsom og insprerende å sykle. Rimelige elsykler er stort sett triste greier som er dølle.
    Et personlig valg selvfølgelig og har man bra med penger så for all del, men for meg er 25k ekstra for en morsommere sykkel til den slags bruk ikke verdt det. Kan legge til at selvom jeg er en stor fan av sykling og sykler mye selv så synes jeg mange mosjonister bruker i overkant mye på sykkel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dempegaffelen på Mondrakeren er bare fordyrende og høyst sannsynig også forslarkende. Forøvrig ser den herlig ut.
    Kunne tenkt meg en slik Genesis som du har, Anonym, men med gir. Så som så med leveringsdyktigheten, men de er ikke alene om det i disse tider.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Et personlig valg selvfølgelig og har man bra med penger så for all del, men for meg er 25k ekstra for en morsommere sykkel til den slags bruk ikke verdt det. Kan legge til at selvom jeg er en stor fan av sykling og sykler mye selv så synes jeg mange mosjonister bruker i overkant mye på sykkel.
    Akkurat som med hifi mener du? 🤣
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Akkurat som med hifi mener du? 🤣
    Og foto, fluefiske, klokker, ski osv...
    Når vi (menn) først blir opptatt av noe skal vi gjerne ha det beste av det beste. Jeg har enn så lenge klart å holde meg fra rittsykkel til 100k++, men man skal aldri si aldri. :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe som gleder med enn når noe slites ut på MTBen. Da kan man oppgradere til noe nytt "og bedre" :p
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Neste er å "integrere" Sram girskifter med Shimano bremshendel. Pr. nå er det en uryddig "klædd" med festeanordninger. Dashbordet må se litt penere ut.. :) Trivsel på arbeidsplassen!
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Skiftet fra BL-M4100 hendel til XT M8000 (brems vi én finger…). Ikke skiftet calipere ennå - de som sitter på (MT420 / 4 stempel) biter godt, så ikke sikker på om jeg gidder...
    På min E-MTB var det SLX M7100 bremser med 2 stemplers kalipere.Etter noen turer bl.a i regn,med harde innbremsinger,valgte jeg å oppgrader til M7120 med 4 stempler og metall klosser.Det ble en merkbar oppgradering. :cool: SLX,XT og XTR er vel mye likt med bedre materialer og lavere vekt etter som man casher ut.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    SLX,XT og XTR er vel mye likt med bedre materialer og lavere vekt etter som man casher ut.
    Enig! Egentlig bare tull å punge ut for XT. SLX er like bra i mine (og andres) øyne.

    Jeg har forøvrig XTR (fra sent 90 tall) på mine gamle Cannondale M700. Husker en kompis som lett hoderystende sa at å koste på XTR komponenter var som å helle penger i dass. Bra saker så lenge de hang sammen, men mente at datidens SLX / LX var mer holdbart og sånn sett "bedre...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Og foto, fluefiske, klokker, ski osv...
    Når vi (menn) først blir opptatt av noe skal vi gjerne ha det beste av det beste. Jeg har enn så lenge klart å holde meg fra rittsykkel til 100k++, men man skal aldri si aldri. :)
    Kjøpte meg akkurat nytt kamera. Gikk fra canon fullformat til panasonic MFT, og "oppdaget" straks at jeg må kjøpe ny optikk....
    Da hjelper det ikke stort at jeg gjorde et lite kupp på kameraet ...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Og foto, fluefiske, klokker, ski osv...
    Når vi (menn) først blir opptatt av noe skal vi gjerne ha det beste av det beste. Jeg har enn så lenge klart å holde meg fra rittsykkel til 100k++, men man skal aldri si aldri. :)
    Når det gjelder rittsykkel så tar jeg jevnlig en tur på vekta. Den forteller greit at rittsykkel vil passe greit i garasjen ....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn