Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal vel drive litt med sykling i år også?

    Jeg skal enten til Dolomittene/Alpene i juni (Sella/Fedaia/Gavia/Stelvio osv.) eller Alpene (St. Bernard x2/Iseran/Galibier/Izoard osv.) i juli. Før det, dvs. nå skal jeg sette sammen noen deler til ny fjong landeveissykkel. Og så skal jeg lage sykkelritt. Det ene av dem heter Gylne Gutuer og er Norges barskeste.

    BrychtaJan_UnoX_Development_Weekend_2018.jpg

    Foto: Jan Brychta
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Plan-du-Lac-6-1024x768.jpg

    Om det ikke bli Dolomittene skal jeg prøve å få med meg Plan du Lac siden jeg har syklet Mont Cenis tidligere som en ettermiddagstur fra Lanslebourg hvor vi bor mellom l'Iseran og Télegraphe/Galibier.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Gleder meg til sesong start selv. Blir nok mest langturer i nærområdet men nå som jeg har bil med hengerfeste vurderer jeg noen utflukter også.

    Kjøpte rulle ifjor høst og det var en god investering, pga oppussing i sommer tror jeg har flere timer i kjelleren på sykkelen enn ute i sola ifjor.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg og Elmer midd blir med en svenske gjeng/grupp og kjører Vättern rundan i år med start tid 02.00, ca 20 000 deltagere blir moro og se hur det fungerer? men mine erfaringer fra Vasaloppet så er svenskene veldigt gode på slike arrangement:)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har en tidligere kollega som har vært med nærmere 20 ganger og han er storfornøyd med arrangementet. Det at det ikke går på tid, men at sykkelgleden er det viktige er et kjempepluss. Han nevner særdeles god stemning og god mat langs traseen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Etter at jeg snublet på fottur sammen med en kamerat midt i oktober og brakk ankelen, gikk jeg første tre uker i gips før jeg måtte operere syndesmosen. Første tur på sykkel i går siden 12 oktober. Det var særdeles herlig, men akk så slitsomt. Etter å ha vralta rundt i ti uker på krykker og et pak uker uten var kondisjonen og musklene i venstre bein så godt som fraværende. Det blir fem uker med blodsmak i munnen før jeg og noen andre skal til Slettestrand i Danmark i begynnelsen av februar. Gleder meg. Her er fb bildet fra i går.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Har en tidligere kollega som har vært med nærmere 20 ganger og han er storfornøyd med arrangementet. Det at det ikke går på tid, men at sykkelgleden er det viktige er et kjempepluss. Han nevner særdeles god stemning og god mat langs traseen.
    Hvordan melder man seg på? Dette er jo = ideelt!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har en tidligere kollega som har vært med nærmere 20 ganger og han er storfornøyd med arrangementet. Det at det ikke går på tid, men at sykkelgleden er det viktige er et kjempepluss. Han nevner særdeles god stemning og god mat langs traseen.
    Hvordan melder man seg på? Dette er jo = ideelt!
    Du melder deg på i den gruppen som passer tiden du forventer at du skal ligge i. Det er en maksgrense på 20 timer eller deromkring. Usikker på om du er i god nok form nå til å holde deg innenfor makstiden, Sluket. :mad:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har en tidligere kollega som har vært med nærmere 20 ganger og han er storfornøyd med arrangementet. Det at det ikke går på tid, men at sykkelgleden er det viktige er et kjempepluss. Han nevner særdeles god stemning og god mat langs traseen.
    Hvordan melder man seg på? Dette er jo = ideelt!
    Kun mat servering første dagen:eek::rolleyes:;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Har en tidligere kollega som har vært med nærmere 20 ganger og han er storfornøyd med arrangementet. Det at det ikke går på tid, men at sykkelgleden er det viktige er et kjempepluss. Han nevner særdeles god stemning og god mat langs traseen.
    Hvordan melder man seg på? Dette er jo = ideelt!
    Du melder deg på i den gruppen som passer tiden du forventer at du skal ligge i. Det er en maksgrense på 20 timer eller deromkring. Usikker på om du er i god nok form nå til å holde deg innenfor makstiden, Sluket. :mad:
    Svarte helvete - den skal du få ete i deg, og det uten salt! Makan til forulemping...... Setter en halvflaske røyk på at jeg kan matche deg any time selv om jeg må sykle på etthjulssykkel, baklengs :D

    Riktignok er jeg med i programmet under men det får da være grenser :rolleyes:


    1f21c9864c04d2110364ff2df50c6a36.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Mener jeg så navnet ditt på lista over medlemmer....
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Syklet til jobb i dag med nye dekk for anledningen. 45nrth Gravdal. 120tpi foran og 33tpi bak. Triller bra til jobb som er veldig slak oppoverbakke. Kondisen er så dårlig at jeg nesten brakk meg. Brukte Giro Synthe. Passer nepa mi bedre enn den nye Aether.
    På vei tilbake snødde det filler store som katter. Irriterte meg over at jeg ikke valgte en terrenghjelm med skygge så jeg hadde sluppet å få snø i øynene. Men det var fint uansett, syklet en omvei og olabuksa ble klissvåt. Fin aften. IMG_0815.jpg IMG_0818.jpg
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Enig i sistnevnte (edit: om de som lager sykkelveiene). Men kan ikke si at jeg kan si meg enig i resten av artikkelen. Jeg har vært relativt mye på sykehus og legevakter rundt om i landet, heldigvis som oftest ikke på vegne av meg selv, men med andre hasardiøse syklister på slep, og stort sett hver gang de har fått med seg at det er sykkelrelaterte skader kommer det skjemaer som skal fylles ut for å beskrive skadesituasjonen, siden det er egne statistikker på sykkelskader. Om man hadde hjelm og refleks og om det var vikeplikt som ikke hadde blitt overholdt og jeg husker ikke hva det var snakk om, men det var alltids litt komisk siden det aldri var snakk om sykling i trafikk men i lukkede anlegg langt utenfor trafikkert vei, men undersøkelsen tok det alltid som en selvfølge at man hadde skadet seg i trafikken.

    Nå er det en god del år siden sist jeg var innom dette, så det kan hende de har slutta med dette i mellomtiden. Men statistikken finnes. Med mindre jeg bare fylte ut masse skjemaer til pynt.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Om du sikter til...
    Det virker til og med som om de som lager gang- og sykkelveier tenker bil.
    ...så er jeg fullstendig enig.
    Noen ganger lurer jeg på om de virkelig prøver å skade folk.
    Eksempler på slikt hadde nesten vært verd en egen tråd.
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Om noen vurderer stisykkel i år, så er det mulig det blir salg av min tilnærmet ubrukte trek remedy 7 29 (19 tom ramme).
    myye oppgraderinger... :)
    (aldri lurt å kjøpe sykkel som it geek...)
    brukt kanskje 35km :/

    -j
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En sånn?

    s1600_bike_2014_Trek_Remedy_7_29.jpg



    Kjenne et par stykker som har hatt den og de klager på at den er mjuk som smør i bakramma. Dette merker man bere om man er 90+.
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    En sånn?

    Vis vedlegget 524609

    Kjenne et par stykker som har hatt den og de klager på at den er mjuk som smør i bakramma. Dette merker man bere om man er 90+.
    Ikke noe jeg har merket noe til iallefall.
    heller ikke sett andre nevne det før nå.
    testene jeg har lest av den har vært positive også.

    -j
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Der tok jeg nok feil ja.

    Men salgsannonser trenger vi ikke i denne tråden.

    Anbefaler deg salgsavdelingen på terrengsykkel.no.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Min gamle Storck racer har vandret rundt på forumet. Uansett er en 29’ stisykkel greia.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hvorfor watt?
    Etter en lengre «restitusjonsperiode» er jeg igjen i gang med spinning.
    På en av de første øktene var det»power-spinn» som var watt-basert. Dagens ord var utvilsomt ftp ....

    Noen som kort kan fortelle en gammel mann hvilke fordeler dette bringer den enkelte i forhold til pulsbasert trening?

    Skjønner selvsagt at watt er nyttig for sammenligning, men hva med meg som ikke skal sykle fra andre enn meg selv i går?
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    watt er jo en pålitelig og nøyaktig måleenhet på hvor mye kraft du bruker og kan klare å bruke (om du har testet ftp), så om du har planer om forbedring (selv om du kun sykler mot deg selv) så er det jo en fordel å ta i bruk så mye data som man kan, for å trene mer effektivt.

    Om du kun spinner for å brenne fett kan du jo selvfølgelig fokusere på hjerterytmen...
    men vi vil vel alle egentlig innerst inne ende opp med digre stempel av noen bein som ser ut som om de er hentet rett ut av drivverket til et gammelt lokomotiv ;)

    https://www.bikeradar.com/road/gear...f-the-experts-answers-may-surprise-you-45938/
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hvorfor watt?
    Etter en lengre «restitusjonsperiode» er jeg igjen i gang med spinning.
    På en av de første øktene var det»power-spinn» som var watt-basert. Dagens ord var utvilsomt ftp ....

    Noen som kort kan fortelle en gammel mann hvilke fordeler dette bringer den enkelte i forhold til pulsbasert trening?

    Skjønner selvsagt at watt er nyttig for sammenligning, men hva med meg som ikke skal sykle fra andre enn meg selv i går?
    Om man er rekreasjonssyklist/ikke har spesielle ambisjoner ser jeg ikke helt vitsen i å investere i wattmåler med mindre man er av typen der det å ha slikt utstyr i seg selv gir økt motivasjon til å bevege seg/trene/holde seg. Jeg løper/sykler med pulsklokke, men merker at jeg ser mindre og mindre på den etter hvert.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har begynt å bruke pulskokka for 1) å holde igjen og 2) se at hjertet oppfører seg som det skal. Hadde en litt ekkel toer på Cormet de Roselend i fjor sommer da beina sa 130 i puls og måleren 170. Man skal følge med når man har passert middagshøyden.
    Watt? Tja, det er mer presist enn puls i treningsøyemed . Men jeg trener ikke. Jeg sykler.
     
    Sist redigert:

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Helt enig. Har brukt watt i mange år, sykler nå uten, savnes ikke. Men puls er veldig greit å holde et øye med. Og GPS er nødvendig. Når alt ligger på Strava, er det fint å kunne se hvor man har vært, og planlegge for neste tur.

    Fra dagens tur, btw:

    lesterelJan19.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Enig i det pulsmåler, - kjekt når man faktisk trenger å holde igjen. Det er pokker så vanskelig noen ganger.
    Wattmåler har jeg aldri brukt før nå de siste ukene da jeg har blitt mer og mer kjent med Swift på rulla. Veldig motiverende. Altfor motiverende om man trenger restitusjonsøkter.
    Nå lurer jeg før første gang på å kjøpe wattmåler til sommersesongen. Som alle tidligere alpinister med respekt for seg selv har jeg et ødelagt kne som trenger pleie og vedlikehold, derfor sykling. Men, selv etter 3-4 år på sykkelen merker jeg at venstre ben har mindre muskelmasse. Har ikke klart å komme tilbake til der det var tidligere. Og jeg merker at det har en tendens til å "henge på lasset". Som om jeg ubevisst prøver å spare det vonde kneet. Sannsynligvis har jeg ikke klart å få tilbake den samme kontakten med musklene. Tror det er en nevrologisk forklaring på det. Tanken var om en wattmåler som viste v/h pedal slik at man lettere kan være bevisst på å holde teknikken og lik belastning. Noen som har erfaringer med slikt ?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Erfaring har jeg ikke, men en dobbel effektmåler (sorry for the engineer speak) må jo være et flott verktøy for deg. Flere løsninger finnes, både krank- og pedalbaserte.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Effektmåler i navet finnes fortsatt også. Plukket opp et carbonclincher hjulsett (46mm, Reynolds/Pacific felger og Powertap G3 nav) som hadde trillet 70 mil for 6.2k på Finn.no for 2 år siden. Powertap virker bare.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greia er at om man skal måle eventuelle skjevheter i tråkket må man ha en strekklapp til hvert bein. Dobbel Stages eller pedalbasert tenker jeg da.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Finnes masse løsninger på markedet. Begynner å komme rimeligere wattmålere man kan montere på ventilhetten også, eller rundt baknavet.
    Quarq er en god måler med langt lavere feilrate enn Stages. Man får en komplett krank uten drev fra 6400 kroner. Det er vel omtrent samme pris som en løs arn fra Stages koster. Har ikke kjennskap til Stages krank da denne er ganske ny på markedet. Etter at 4iiii kom på banen, selger vi mindre Stages da dette er samme greiene til lavere pris og med bedre kvalitet.

    Jeg bruker hverken puls eller wattmåler og kommer ikke til å begynne med det heller.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Trafikkfarlig vil jeg si. Om man skal følge med på to verdier mens man sykler, good luck. Hvis du vet at ett av beina er svakere, være bevisst på å tråkke hardere med dette beinet. Det er ikke vanskeligere enn det. - Når det er sagt, er VAM (høydemeter per time) et veldig nyttig mål. Men det krever at man sykler i jevne og ganske bratte bakker, I slike bakker kunne det være nyttig med V og H watt. Men selv der ville bevisst styring av styrke på benene sikkert gjøre nytten.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eneste målinga jeg forholder meg til er at jeg fortsatt, tross alt, klarer å kjøre fra han duden på etthjulssykkel innover Mosseveien om morran.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Trafikkfarlig vil jeg si. Om man skal følge med på to verdier mens man sykler, good luck. Hvis du vet at ett av beina er svakere, være bevisst på å tråkke hardere med dette beinet. Det er ikke vanskeligere enn det.
    Man trenger selvsagt ikke stirre på skjermen kontinuerlig. Dersom du tror det er så enkelt som "bare å være bevisst på det" så har du nok en noe naiv forståelse av det. Man har selvsagt prøvd. Noe av problemet er at det kan oppleves som om man har lik belastning, men man har ikke det nettopp pga at man har mindre kontakt med muskelmassen., en mindre muskelmasse. Noe av utfordringen er også å ikke overkompensere når man først har fokus på det. Muskelmassen rundt venstre kne er mindre nettopp fordi kneet har lett for å bli overbelastet. (Må nedkjøles etter hver eneste trening). Derfor er det et poeng å gradvis oppnå lik belastning på v som h side.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Hvorfor watt?
    Etter en lengre «restitusjonsperiode» er jeg igjen i gang med spinning.
    På en av de første øktene var det»power-spinn» som var watt-basert. Dagens ord var utvilsomt ftp ....

    Noen som kort kan fortelle en gammel mann hvilke fordeler dette bringer den enkelte i forhold til pulsbasert trening?

    Skjønner selvsagt at watt er nyttig for sammenligning, men hva med meg som ikke skal sykle fra andre enn meg selv i går?
    For spinning/innendørs trening opplever jeg wattbasert trening som mer meningsfullt enn pulsbasert. Om du følger wattverdiene vil du se at pulsen stiger underveis, om du følger pulsen vil wattverdiene måtte falle for at ikke pulsen skal stige. Det er dog en utfordring at spinningsyklene er ganske unøyaktige med wattverdier og du bør nok bruke den samme sykkelen hver gang, eventuelt kjenne på dagsformen på første draget og følge verdien du tror er dagens terskel/FTP som utgangspunkt.

    Senteret ditt har sikkert FTP-test som du kan registrere på sykkelen/systemet, litt avhengig av hvilke sykler som brukes.

    Utendørs opplever jeg det som langt vanskeligere å bruke wattverdiene når jeg sykler/trener, men i lange stigninger er det greit å følge med om man ikke vil sprenge banken for tidlig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt deltakere på alpetur som har kjørt i gruppe på W til en enkelt av dem. Alle hadde en fin uke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn