Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Når pulsen faller, men watten står litt stille er typisk når man går fra en periode med mye overskudd til at man over tid kjører seg godt ned i kjelleren med mye trening. Hjertet pumper mer oksygen, men beina er ikke restituert nok. Bruker Stravix for å kontrollere belastningen og det er stor forskjell pulsmessig om man ligger på +10 eller -10 til -30.

    Puls derfor er ubrukelig til intensitetstyring i forhold til wattbasert trening. 6-åringen har nettopp gjennomført en times økt på Zwift med wattmåler, da er det lett å analysere kvaliteten på treningen og dagsformen.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det ble ny sykkelrulle på meg i kveld, Tacx Neo 2. Gleder meg til å bruke den hver dag. Nå slipper jeg og 6 åringen å krangle om hvem som skal sykle :)

    IMG_20190118_205232798.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer. En bedre rulle enn Wahoo med mindre feil.
    Med tanke på rullene Wahoo leverte i -18 skal det godt gjøres å levere dårligere. Rulle nummer en var FUBAR etter 10 timer og nummer 2 har en ulyd nå.

    Hilsen
    Han som kjøpte Wahoo høsten 2018
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Neo er mer stillegående da den bruker magneter og ikke har beltedrift som Elite Direto eller Wahoo Kickr, simulerer forskjellige underlag, som is, brostein, betongdekke med mer, den er ikke helt fast, men har innebygget fleks og en mye bedre norsk importør enn Wahoo. Neo2 er identisk mekanisk, men har tosidig wattanalyse og kan simulere 24% istedet for 22% tror jeg.

    Wahoo har sendt ut et parti med feil på mange av rullene. Send inn et videklipp til butikken der du kjøte rulla, så blir den enten reparert eller byttet ut. Eller så hører du om det er mulig å bytte til en Neo. Eller Elite Direto.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har en gnisselyd nå som forsvinner ved stor belastning så jeg regner med at det bare er en liten tilpasning. Trår man mer mer enn 200Watt er den helt OK. Første rulla var fra den dårlige batchen og hadde en helt annen ulyd. Gikk fort å få ny rulle levert på døra så servicen har vært bra og sannsynligvis er de fleste rullene også det.

    Nå er det uansett fine skiforhold så rulla skal få lov til å samle støv.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det ligger an til et par hjulbygg frem mot sommeren. Noen som har erfaring med de nye Mavic Open pro UST? Eventuelt fabrikkhjul på samme (Ksyrium, vel?)?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på om jeg skal handle meg et sett Ksyrium Pro UST (tvilsomt om jeg klarer å ikke handle systemhjul), men det blir neppe før i juni om det blir.

    Stusser over at felgbremsutgaven av Open Pro UST er 19c. I bredeste laget for felgbremsende landeveisracer skulle jeg mene. Korriger meg gjerne.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    litt usikker på hvordan det går. Det jeg ender med å bygge blir til en sånn gravøl-sak med skiver uansett. Da er det vel bare fint med litt ekstra bredde og volum.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, med skiver er 19c fine ting. For normale felgbremsdekkbredder, dvs. max 28 mm er 17c fint, all den tid ETRTO sier at minste dekkbredde for 19c er 28 mm.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Man kan fint bruke 23mm dekk på 19c felger, og det er blitt ganske vanlig på fremhjulet på grunn av aerodynamikk i hastigheter over 40km/t
    er nok bare ETRTO som ikke har fulgt med i tiden og er konservative ;)

    DT swiss sier f.eks at det går fint med deres felger. (B1 kolonnen)
    4572_capture_daeicran_2016-10-31_ai_191252_31-10-16.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Angående hjul, så har jeg de siste månedene ligget og vridd meg med besluttsomhetsvegring når de kommer til nytt hjulsett til Daccordien.
    billig, lett, solid, stivt, pent, lavprofil, høyprofil, svart, blankt?
    Så mange valg å ta, og etter et bomkjøp av noen utslitte dura ace c24 på finn (fikk heldigvis pengene tilbake) hadde jeg egentlig bestemt meg for å skaffe noen blanke ambrosio p20 felger med en eller annen kurant blank hub og sapim eiker, men plutselig senket Hunt prisen på sprint aero wide modellen med 500kr, så da var det vel egentlig en nobrainer til prisen.

    Nå skal det sies at Hunt sin branding og tåkelegging angående opphavet til komponentene sine gir meg tendenser til sure oppstøt, men fakta er jo at 4000kr +mva for et sett ferdigbygde Kinlin XR31T hjul (blanke!) med garanti er en ganske god pris!

    det ser jo også ut til at de bruker samme hub som unaas hjulene på caad'en, så da blir det jo litt lettere å kjøpe en håndfull erstatnings-kulelagre når de begynner å ta kvelden.

    blir spennende å se om de holder vekten de lover, og om de forblir rette over tid ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forsøkte å selge de dyreste Ksyrium (Exalith SL WTS) hjulene fra ny sykkel i 2016, beste budene jeg fikk var i området 5.5k, altså >50% rabatt i forhold til laveste pris på nett. Man bør kunne gjøre gode kjøp på hjulsett for felgbrems nå, saueflokken skal jo ha skiver.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    i øvre prisklasse for moderne sykler er det vel stort sett aero som teller, så ser jo det at et dyrt lavprofil hjulsett med liten bredde kan være vanskelig å selge for tiden.
    Man får jo tross alt knallgode brede karbonfelger fra kina for en neve lommerusk, så da er det vanskelig å bruke penger på felger med "utdaterte" specs, med mindre man lager en kosesykkel og er ute etter en viss look, eller trenger alu-bremsebane for fjellturer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De har da gått fra 13c til 15c i det minste for 2016. Mente bare å komme med en anbefaling om kjøpers marked for felgbrems. Personlig mener jeg at Mavic har en helt annen kvalitet enn Shimano, har slitt ut felgene på Cosmic Carbone SLR uten noe som helst servicebehov gjennom livsløpet.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    tja, etter å ha fulgt med i et halvt år, så synes jeg nå at bruktprisene på finn stort sett er ganske høye, med tanke på at man ikke får noe garanti og fort må deale med potensielt shady privatpersoner på andre siden av landet.

    stort sett prøver folk å selge til samme pris som billigste nettbutikk eller en tusenlapp under, og de fleste hjulsett ser ut til å bli solgt ganske fort.
    folk flest har jo tross alt felgbrems fortsatt, selv om skiver er det desidert hotteste fremover.

    shimanofelgene jeg kjøpte ble solgt som å være i god stand og lite brukte, og det var de jo sånn sett, bortsett fra at bremsebanen var konkav som en skaterampe, og helt på slutten av slitasjeindikatoren!
    Fikk naturligvis litt avsmak for brukte finn-felger da, så kommer nok til å kjøpe nytt heretter :rolleyes:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo en slitedel så markedet for mer ordinære hjul er bok bedre enn det segmentet jeg annonserte i. Nå gjør det meg egentlig ingenting å ikke få solgt, over tid så får jeg nok brukt de også. 1355 gram er jo lett uavhengig sv materiale.

    Kjekt ned slitasjeindikator, ikke alle produsenter som har det og jeg synes det er vanskelig å ta den vurderingen selv.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Gått til innkjøp av fast bikefit elite for å kunne sjekke ut sitteposisjon. (man må da ha noe å gjøre på i vintermørket)

    Ganske knotete å få et godt opptak med synlige trackingpunkter på riktig plass når man har et lite rom, men det kommer jo til å bli interessant å flytte på ting noen millimeter her og der, og se hva det har å si for komfort og ytelse.


    IMG_4544.jpg
    IMG_4546.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    tja, etter å ha fulgt med i et halvt år, så synes jeg nå at bruktprisene på finn stort sett er ganske høye, med tanke på at man ikke får noe garanti og fort må deale med potensielt shady privatpersoner på andre siden av landet.

    stort sett prøver folk å selge til samme pris som billigste nettbutikk eller en tusenlapp under, og de fleste hjulsett ser ut til å bli solgt ganske fort.
    folk flest har jo tross alt felgbrems fortsatt, selv om skiver er det desidert hotteste fremover.

    shimanofelgene jeg kjøpte ble solgt som å være i god stand og lite brukte, og det var de jo sånn sett, bortsett fra at bremsebanen var konkav som en skaterampe, og helt på slutten av slitasjeindikatoren!
    Fikk naturligvis litt avsmak for brukte finn-felger da, så kommer nok til å kjøpe nytt heretter :rolleyes:
    Har handla en del brukt, men alltid av lokale.
    Det jeg har kjøpt har stort sett vært bedre enn annonsert, og prisene +/- hyggelige.
    :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Tror nok det lønner seg å kjøpe dyre brukte ting lokalt ja.
    Har kjøpt mye brukt som må sendes opp gjennnom årene, og det går jo stort sett greit, men det er som regel en ørliten skavank eller to som selger har ungått å nevne/tatt bilde av.

    Som regel ikke noen dealbreaker når det er snakk om billige eller veldig gamle ting, men kjedelig når skavankene blir store, da man som regel må ta returregningen på egen kappe, og stole på at selger betaler tilbake pengene :p
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    617_964550137.jpg

    Fra Sykkelbørsen på fjesboka: Så aero og eksklusivt at du vil ikke tro det, rørprofiler som flyvinger, dyype felger, innkapsla bremser, innvendig kabelføring hele veien, styrefremspring som er, ehhh, et estetisk kompromiss. Og så har han kjørt med styret på samme høyde som setet............
     
    Sist redigert av en moderator:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    På den positive siden så forer jo MAMILs bruktmarkedet jevnt og trutt med gammelt high-end utstyr i tilnærmet ubrukt stand, så alt i alt kan vi ikke klage...
    men det betyr jo selvfølgelig ikke at vi må la være å mobbe ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det gjelder å mobbe dem såpass at de kvitter seg med sykkelen før de har klart å slite noe på den i det hele tatt.

    På denne gjetter jeg at man slipper greit fra det med å bytte kjede og kappe styrerøret. Kanskje det er noen mil igjen i kjedet... :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Det var en ofsat smooth bike, Zoom! Hvor mange har du nå? :rolleyes:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det som er sjarmerende er de som kjøper den sykkelen og må ha styret så høyt for å få plass til vomma.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ingen ved sine fulle fem kjøper kalkunen Venge VIAS for felgbremser. Ingen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Blir nok og fortsette med felgbrems, men bestillte en Focus Cayo med skivebrems til vårens Mallorca tur. Reist med egen sykkel tidl, men orker ikke den der usikkerheten om sykkel blir med eller ikke på flyet:p
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For all del: Shimano og Campas felgbremser er noe ganske annet enn de innkapslede på den Venge VIASen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det var en ofsat smooth bike, Zoom! Hvor mange har du nå? :rolleyes:
    Fortsatt to, trenger ikke flere. Skal jeg først bytte, og det blir når en av de jeg har er brukt opp, så blir det til noe pent.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nyter tre dager i Slettestrand med en kamerat. Begge to brakk hver sin kroppsdel på slutten av fjoråret så det blir ikke så mye sykling, med dette er balsam for kropp og sitt. 98% bare stier.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Styre spørsmål. Tanken er att bytte styre/stem kan kjøpe ett pent brukt Deda 100 Zero RHM 44cm breddemål.
    Reparto Corsa som sitter på er 46cm vil 2cm forskjell bety noe negativt tenker først på sykkelens stabilitet?
    Min aksel bredde er vel ca 46cm som opplysning.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vær obs på at Deda oppgir utside til utside, nesten alle andre senter til senter. Deda 44 tilsvarer 42 hos andre. Ellers kjenn etter om du synes bredden på det du har passer. Passer det, så er det neppe noen grunn til å bytte.

    Du ville vel ikke slått til på et godt tilbud på sko som var to størrelser for små heller?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vær obs på at Deda oppgir utside til utside, nesten alle andre senter til senter. Deda 44 tilsvarer 42 hos andre. Ellers kjenn etter om du synes bredden på det du har passer. Passer det, så er det neppe noen grunn til å bytte.

    Du ville vel ikke slått til på et godt tilbud på sko som var to størrelser for små heller?
    Klar over det! Kan godt kjøpe nytt i samme bredde liten pris forskjell. Deda oppgir utside bredder som du sier, dette er 44cm total bredde! mitt som sitter på er 46 utvendig var vel inget som sa att det er riktig bredde for meg i utgangs punktet har ju bare kjørt med det uten og tenke noe særlig over det.
    Kanske det er to sko størrelser mere en jeg trenger? har ikke noe ubehag av og bruke det! Da er det vel sykkel tilpassning som bør gjøres.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Angående det deda styret - hvilke girsystem har du?

    jeg kjøpte et deda piega styre til daccordien, som jeg tror har samme form som 100 Zero, og jeg klarte ikke å få en jevn og behagelig overgang mellom hendlene og styret uansett hvordan jeg posisjonerte dem.

    til slutt byttet jeg det ut med et nitto m106 som er ganske likt, bortsett fra at jeg klarer å få en mye smoothere/ergonomisk overgang mellom styret og hendlene.
    merk dog at jeg brukte gamle korte hendler (dura ace 7800) så det kan hende man ikke får det samme problemet med moderne lange hendler.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    med 6800 er det i alle fall gode odds for at det blir en bedre overgang enn med 7800, men det er det vel bare en måte å finne ut av det på.
    når jeg tenker meg om så har jeg claris R2000 hendler på professionalen så jeg burde jo bare prøve deda styret på den og sett om de funket bedre.
    de er vel ganske like som 6800 i formen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    med 6800 er det i alle fall gode odds for at det blir en bedre overgang enn med 7800, men det er det vel bare en måte å finne ut av det på.
    når jeg tenker meg om så har jeg claris R2000 hendler på professionalen så jeg burde jo bare prøve deda styret på den og sett om de funket bedre.
    de er vel ganske like som 6800 i formen.
    Selvsagt mener jeg att det er 6800 serien! men det kommer ju nye nr varje år omtrent:confused:
    Piega styret har samme mål som du sier på reach/dropp 130/75mm. Mitt Reparto C måler jeg til 150/90mm
    har ganske store hender men reach'n føles ivf ikke kort?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Selvsagt mener jeg att det er 6800 serien! men det kommer ju nye nr varje år omtrent:confused:
    Piega styret har samme mål som du sier på reach/dropp 130/75mm. Mitt Reparto C måler jeg til 150/90mm
    har ganske store hender men reach'n føles ivf ikke kort?
    da har jeg testet r2000 hendlene på piegaen (tror de er ganske like som 6800), og selv om det funker bedre enn med 7800 hendlene, så får man fortsatt en litt dårlig overgang.
    man kan flytte hendlene lengre oppover for å minske dippen mellom hendel og toppen litt, men den forblir merkbar uansett, og vinkelen mellom styret og hendelen blir aldri 100% perfekt.

    om man plages av det kommer nok an på om man har store nok never til at man treffer bøyen med baksiden eller ikke, for man kjenner den definitivt selv om man ikke ser den med hoodsene på plass.

    IMG_20190209_215226.jpg IMG_20190209_215245.jpg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Takk for din testing bjtv:) Hade vært litt interessant vad du følt om min Reach/dropp sammenlignet med dette du viser til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn