Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    Jepp, det var fantastisk da feltet ble smadret. Las på en sykkelside at Belgia hadde en mann liggende på rekka langt fremme like bak vifta, da han slakket farten litt var det kjørt for alle de bak. Har rittet på opptak så skal se en gang til om så var tilfelle. Om så var blir det enda mer brilijant kjøring av de.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Intervjuet med dagens helt, Truls Engen Korseth, var herlig. Han beskrev farta i feltet før feltet ble splittet som høyere enn spurtene i kontinentalrittene han ellers kjører. Han måtte le sa han!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    Etter å ha sjekket litt nærmere tror jeg nok du har en litt mer påkostet variant enn de jeg har skrudd på.

    Har jeg forresten grunn til å oppfordre til forsiktighet i trikkeskinnene ved Oslo hospital?
    Hilste på de skinnene i dag tidlig. Legevakta nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    To brudd i hånden var fasiten fra røntgen. Mer stolt av det jeg hadde i barndommen - jeg er en av svært få som har brukket foten på sykkel uten å falle av.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    Brudd i 3. og 4. metakarp sa legen. Svært uvanlig sykkelskade sa hun - vanligvis er det håndlettet (eller kragebenet).

    Note to self: Skarpere angrepsvinkel neste gang. Eller ta terrengsykkelen. Litt usikker på om jeg skled eller satte hjulet i, men galt gikk det i alle fall. Rareste er at det ikke gjør eller gjorde spesielt vondt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Min håndleddsepisode (os scaphoideum/båtbeinet) gikk greit første dagen. Skrapa litt sand ut av håndflatene, brukte litt håndmakt for å rette opp framgiret, og kjørte videre. Neste dag var ikke en god dag. På legevakta sa de forstuet, og så dro jeg til Libanon og utviklet pseudoartrose. Det kan være mer enn de finner ut samme dag. Blodgjennomstrømmingen er visstnok såpass liten rundt de 'løse' knoklene i leddet at brudd kan overses på røntgen tatt kort tid etterpå.

    Var hendene fortsatt på styret da du gikk i bakken?

    God bedring i alle fall.
     
    Sist redigert av en moderator:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.880
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Holmestrand
    For dere som er litt mer hitech-syklister:

    Har begynt å spinne igjen, og der har de sykler med watt.
    Vanlig sykling (på virkelig sykkel, ute), flat mark f eks 25 km/t: Hva er typisk effekt (watt) for slikt.

    Skjønner at det er mange variabler som luftmotstand, dekk, underlag etc etc, men det hadde vært interessant å høre om noen har erfaringer her?
    Du kan leke deg her:
    Bike Calculator
    Glimrende! Takker og bukker!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Regner med å kjøpe denne i løpet av vinteren for å sykle mellom barnehage og jobb. Sykler jeg 3 dager i uka har jeg spart den inn på et år.
    gng57_lifestyle_01.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.915
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Fint sted å fotografere sykkel, iSaint! Fin sykkel også.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Singlespeed.
    Nettopp. Har ikke sett en singlespeed med skjermer siden gamle dager, da det jo var det alle hadde. Flatt der du bor?
    7% som bratteste bakke men den er kort. Tyngste bakken er 500 meter med 6% Hadde selvsagt vært enklere med gir men tror ikke det blir noe problem.

    Litt av greia er at jeg vil ha det så enkelt som mulig og jeg vil ikke ha enda en sykkel jeg er redd for.

    Red. 42-17 er ingen tung utveksling
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Nærmer seg sesongslutt for landeveissykkelen, men fikk meg ihvertfall en veldig fin tur i går.
    Kan ikke si jeg gleder meg til slaps og piggdekk, men det slår en svett spinning sal i hvert fall.

    IMG_0146.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Sykler ute hele denne denne vinteren også :)

    Landeveissykkelen derimot, er koblet til Wahoo Kickr og Trainerroad. Skal bruke Zwift også..

    Selvfølgelig plassert i stua med egen vifte og i nærheten av vindu, verandadør og AC.

    I tillegg blir det løping, svømming, spinning og styrke. God vinter!

    20161030_121238.jpg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.905
    Antall liker
    26.784
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Landevei sykkeln er satt undan. nye ski er kjøpt for denne sesongen så nå får snøen bare komme:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sykler fortsatt til og fra jobb når anledningen byr seg. Tanken er å fortsette gjennom vinteren, men planer har gått til helvete før.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Melder meg inn i Sufferclub i dag. Kanskje det går å holde syklingen gående gjennom vinteren i år på den måten. Ellers blir det løping, innebandy, ski, hockey, romaskin, svømming, og en og annen sirkeltrening på Vestlandet. Treningsprogrammet blir ad hoc og innfallsmetode.

    Sufferclub.cc
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Melder meg inn i Sufferclub i dag. Kanskje det går å holde syklingen gående gjennom vinteren i år på den måten. Ellers blir det løping, innebandy, ski, hockey, romaskin, svømming, og en og annen sirkeltrening på Vestlandet. Treningsprogrammet blir ad hoc og innfallsmetode.

    Sufferclub.cc
    Sufferclub hadde vært midt i blinken for meg, hadde jeg bare bodd i byen. Ser de bruker skikkelige sykler og Wahoo Kickr som meg!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Melder meg inn i Sufferclub i dag. Kanskje det går å holde syklingen gående gjennom vinteren i år på den måten. Ellers blir det løping, innebandy, ski, hockey, romaskin, svømming, og en og annen sirkeltrening på Vestlandet. Treningsprogrammet blir ad hoc og innfallsmetode.

    Sufferclub.cc
    Sufferclub hadde vært midt i blinken for meg, hadde jeg bare bodd i byen. Ser de bruker skikkelige sykler og Wahoo Kickr som meg!
    Ja, tror det kan bli bra. Erfaringsmessig blir det lite utesykling om vinteren, og jeg kommer ikke til å sette opp rule hjemme. Sufferclub holder dessuten til ca 400m hjemmefra, så det blir lite bortkastet reisetid!

    Har første time 19:00, 4*10min terskel. FTPen min aner jeg ikke, men skal teste på søndag. Det kan bli triste tall, men ett sted skal man begynne.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Så har man hatt sine første rulledrag, og det var ikke så galt. 4 * 10 minutter på terskel var planen, og det viste seg vel at den terskelen var litt lavere enn forutsatt, og det selv om forutsetningen var relativt beskjeden. Man får skylde på at man knapt har syklet på 12 uker og at rulle er noe annet enn utesykling. Gir ikke opp, nytt forsøk torsdag eller fredag.

    Men hadde jeg veid halvparten hadde ytelsen vært imponerende.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjørte ny økt på Sufferclub allerede i går, greit med litt rask tilvenning til rulle osv. selv om daglige hardøkter ikke er bærekraftig over tid. Gårsdagens var 3 serier med 13 * 30sek@115%/15sek@60%. Det var ganske tungt, men greit. En svært godt trent dame omtalte det som en "gutteøkt": Man slipper lettere med godt forholdstall mellom styrke og terskelwatt, høres vel rimelig ut. Jeg skal kjøre 20 minutters FTP-test på tirsdag, så får jeg en målt og ikke gjettet verdi å basere programmene på. Jeg har lagt inn FTP=240W nå, og det virker dessverre ikke urimelig. Et slags mål kan være å komme over 4W/kg før våren gjennom en kombinasjon av opp i effekt og ned i vekt: 288W @ 72kg. Jeg aksepterer rå latter om det etter en vinter med hvile&frityr ender opp med 225W @ 90kg i stedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    Et slags mål kan være å komme over 4W/kg før våren gjennom en kombinasjon av opp i effekt og ned i vekt: 288W @ 72kg. Jeg aksepterer rå latter om det etter en vinter med hvile&frityr ender opp med 225W @ 90kg i stedet.
    Vi kan vel uansett trygt konstatere at du er et stykke unna pallen i et treukersritt og Ferraris 6.7W/kg i 30 minutter.

    Ellers, som skadeskutt om dagen blir det lite sykling på meg. Om MDG får det som de vil og 25% av Oslos beflokning skal sykle til jobben må de staffe opp noe voldsomt på legevakta.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    6.7W/kg skal gå greit, men ikke i 30 minutter. 30 sekunder, kanskje.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Sykkelskoene mine, Sidi Drako, sa takk for seg på tirsdag. Hadde slitt de ut.
    Prøv å finn nye sykkelsko i sportsbutikker i dag! Det er nesten helt umulig, sykkelskoene har butikkene ryddet bort og sendt til et fjernlager!
    Etter mange timers leting, fikk jeg endelig tak i et nytt sett med Sidi Drako. Fikk det rimelig, kr 1700,-. Kunne gjerne tenkt meg å testet flere modeller..
    Nå er jeg er også lei av å bli våt og fryse på tærne, så 45nrth Japanther ble også handlet inn. Nå kan vinteren bare komme :)

    20161103_185105.jpg

    Guttungen på 4 år syns Sidi-skoene var kule, finnes det sykkelsko til barn. F.eks størrelse 28 til 30?
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Min aller første FTP-test i dag: 241W. Hadde håp om og tro på 250, så det ble utilsiktet positiv split, som jeg jo er vant med fra halvmaraton. Koselig å ta med seg modus fra en idrett til en annen. Kontinuitet og tradisjon.
    Jeg merker at de 4 kvalitetsøktene på mølle i løpet av uken før testen var viktig både for tilvenning og kapasiteten, så jeg hadde fort målt 10% dårligere for en uke siden. Det som kan ha trukket noe ned er at jeg hadde 7 sammenhengende dager med trening før testdagen, men jeg følte meg ikke slapp.
    Uansett: variere mellom ulike kvalitetsøkter, 2-3 i uken i snitt frem til mars, sammen med alternativ trening skal gjøre underverker.

    motivert totte
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er jo bra det, selv er jeg helt nede på 219W eller 2.75W/kg ut fra beste 60 minutter.

    Beste 20 min er 240W så estimert fra den blir det litt høyere.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Er jo bra det, selv er jeg helt nede på 219W eller 2.75W/kg ut fra beste 60 minutter.

    Beste 20 min er 240W så estimert fra den blir det litt høyere.
    Det gjelder å velge riktig referanse. De 3 jeg kjenner som kjørte test samtidig endte på 325-400W. Disse er utmerkede eksempler på feilvalg.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.880
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Holmestrand
    Min aller første FTP-test i dag: 241W. Hadde håp om og tro på 250, så det ble utilsiktet positiv split, som jeg jo er vant med fra halvmaraton. Koselig å ta med seg modus fra en idrett til en annen. Kontinuitet og tradisjon.
    Jeg merker at de 4 kvalitetsøktene på mølle i løpet av uken før testen var viktig både for tilvenning og kapasiteten, så jeg hadde fort målt 10% dårligere for en uke siden. Det som kan ha trukket noe ned er at jeg hadde 7 sammenhengende dager med trening før testdagen, men jeg følte meg ikke slapp.
    Uansett: variere mellom ulike kvalitetsøkter, 2-3 i uken i snitt frem til mars, sammen med alternativ trening skal gjøre underverker.

    motivert totte
    Kan du enkelt forklare hvordan målingen gjennomføres?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn