Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    Et spørsmål, og alt snobberi til side: Noen som har prøvd tape på pariserdekk? Noen tanker om det? Snubla over Tufotape på nett, ble litt nysjerrig, sjekka brukeranmeldelser på wiggle og et par youtubesnutter. Synes rett og slett det ser jæ*** fristende ut.
    Jeg punkterte i Italia i fjor, fikk skiftet (pariser)dekk i en større butikk. De fretrakk Tufo tape i stedet for lim, og sa at de i 90% eller mer av alle dekkskift brukte tape. Gjort på fem minutter. En fordel er at tape ikke smelter i lange nedoverbakker slik lim kan gjøre ("lange" er da bakker a la Steølvio). Noen sier at det er større rullemotstand med tape vs. lim, men dette må man jo selv vurdere.

F

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Limet i tapen smelter det også. Eneste kur mot overoppheting i laaange utforbakker er å ikke file på bremsene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    OK.

Da har vi gjort unna to av mine fire favorittord: Ja og nei. Videre til de to andre: Hvorfor og fordi.

Brukeranmeldelsene på wiggle tyder på at det i det minste fortjener en begrunnelse. Slike jeg leser dem er det en overvekt av noviser (ikke på langt nær bare) som gir maks score og tommelen opp. Samtidig virker det som om det bittelille mindretallet som gir tape det glatte lag har mengder av erfaring med lim, men veldig lite (i enkelte tilfeller antageligvis ingen) erfaring med tape, og da gjerne med eldre produkter eller fra andre enn Tufo.

Nesten som å lese hifidiskusjoner, med andre ord.....

frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    Med tape er du på veien umiddelbart, null griseri, dekket kan sentreres 100% før du lar tapen få feste, ... Bottom line: Du bestemmer selv. Det er jo masse meninger rundt dette, men det er jo ditt hjul det er snakk om, ikke sant? - Når det gjelder liming vs. tape i nedoverbakker: Han jeg snakket med i Italia var ikke i tvil om hva han ville anbefale.

F

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Helt klart fordeler. Raskt utført jobb er et stort pluss. Garantert 100% rett dekk er et annet. Jeg antar at alle aktuelle typer lim har et smeltepunkt/mykningspunkt, og at det varierer fra tape til tape og lim til lim. Jeg har sett Tufotape kritisert for å sitte for godt, slik at man risikerer å rive av karbonlag ved dekkbytte, helt klart en ulempe. En viss skepsis også i forhold til at Tufo kun gir garanti med egne dekk (som er 'uten søm').

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du kan bruke tape med Contidekk også.
    Hvor mange profflag bruker tape?

Jeg brukte 2 timer på å rengjøre et 29"-hjul for taperester forleden. Man fester ikke Dugast-dekk med Tufotape.

Dersom man vil lære om fordeler og ulemper med forskjellige festemidler for pariserdekk er det bare å gå på den berømmelige tråden på WW-forumet. Ønsker man å bruke tape etterpå? Neppe.

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Tape er og blir en snarveisløsning. Tape tar romantikken bort fra det hele. Den mest arbeidskrevende løsningen gir nok det beste resultatet, som med alt annet her i livet.

For øvrig er det vel bare å glede seg til Vueltaen nå.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Liten tur nettopp. Ikke langt, rett i overkant av to timer, men med en sving gjennom pittoreske landbruksområder i Ski og Enebakk. Mer romantisk kan det ikke bli, og jeg er usikker på om det hadde blitt mindre romantisk med tape under dekkene.

Skal forresten ikke se bort fra at jeg kommer til å ha Shamal Ultra-hjulene lenge, og jeg som akkurat slo til på et sett Schwalbe Ultremo tubeless....

Har du en link til den tråden, Val?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Den ligger som sticky under road-kategorien på weightweenies.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Du kan bruke tape med Contidekk også.
    Hvor mange profflag bruker tape?

Jeg brukte 2 timer på å rengjøre et 29"-hjul for taperester forleden. Man fester ikke Dugast-dekk med Tufotape.

Dersom man vil lære om fordeler og ulemper med forskjellige festemidler for pariserdekk er det bare å gå på den berømmelige tråden på WW-forumet. Ønsker man å bruke tape etterpå? Neppe.
    Noen tanker omkring dette: Hvor mange amatører har et betydelig antall reservehjul til disp? Jeg har faktisk redundans på sykkelfronten, men ryker et pariserdekk så er jeg på tubeless til hele limeprosessen er fullført.

Når det gjelder fjerning av tape har du definitivt et vesentlig poeng. Ikke at det var gjort i en fei å fjerne limet etter mitt første, mislykkede forsøk heller. Men det er nå en gang sånn at bærelaget i tapen blir en barriere for tynner, og da tar det en evighet å bløte opp limet under. Det er notert som et meget godt poeng.

Gjerne om noen kan hoste opp url til den omtalte tråden, jeg diskuterer ikke sykling andre steder enn her (på nett).

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.017
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blå og kvit sprit benyttet som forsøk på å fjerne limrester etter klistremerker på felgene.
    ikke mye suksess, dessverre. :(
    Det er mulig middelet er ok, men at jeg må gå lengre og hardere til verks?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er den 'hvite spriten' som løser opp limet. La den få lov til å jobbe en stund. Jeg fikk i hvert fall fine resultater med mine Mavichjul. Samme prinsipp som prislapper på platecover, men mindre behov for å engste seg for skader på underlaget.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Shit. Det er altså her hjulene slutter å rulle, på den endeløse ovalbanen mellom tape og lim. Milde himmel. En IPA til den som kan bevise signifikant forskjell på rollemotstand mellom de to.

Skrekk & gru.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Blå og kvit sprit benyttet som forsøk på å fjerne limrester etter klistremerker på felgene.
    ikke mye suksess, dessverre. :(
    Det er mulig middelet er ok, men at jeg må gå lengre og hardere til verks?
    Fjerne lim - hvorfor ? Kan ikke huske at jeg noen gang fjernet lim når jeg kjørte pariser. Ellers løser aceton det meste inklusiv lakk og plast...sikrere å bruke terpentin eller lynol.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.835
    Sted
    Holmestrand
    Jeg limte mitt første pariserdekk for ca 35 år siden etter at butikken hadde fortalt basiskunnskap for kontaktlim: Stryk tynt på, la tørke, monter. Takk og lov visste jeg ikke hvilken vitenskap det var. Uten YouTube og andre moderne informasjonskilder ble første forsøk litt skjevt, men fungerte OK. Første punktering endte opp med å gå over ei mil barbeint hjem i pøsregn (dette var før mobiltelefonen) fordi jeg ikke tenkte på eller visste at dekket måtte strekkes. Barbeint fordi lekre italienske sykkelsko med spikrede klosser ikke egnet seg særlig til fottur. Et kort besøk i butikken hvor jeg sørget for høy stemning med min historie:"Kjære deg, strekk dekket så går det lett på."
    Neste leksjon var å kjøpe dekk av god kvalitet. Deretter var det bare moro.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    309
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Klarte og miste brillene mine ett sted fra Høybråten tog rundt maridalsvannet. Si ifra hvis noen finner en:) Svart solbrillefuturale med Bjørn Borg brille inni..

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Da har jeg rekognosert terrenget litt mer, og funnet ut at FFWD ikke anbefaler tape. Så, da er det egentlig ute av bildet som alternativ for meg. Men nysjerrigheten er der. Å vite og forstå er artig, og dessuten har ikonoklasten nettopp hatt i seg en trippel espressoshot.

:cool:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Drar til La Toussuire for å prøve en ny Focus i dag. La Toussuire er litt lengre oppi bakken her:

4142584-3x2-700x467.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.835
    Sted
    Holmestrand
    Min fru og jeg spiste middag i all enkelhet sammen med min mor og hennes venn på Frognersetra ca kl 5 i ettermiddag. Mens vi satt der kom det rimelig sprek kar på en gammel Peugeot.
    Fullt (?) Raphaantrekk.
    uansett så er det gøy å se at noen finner nytte i en trofast gammel stålhest.
    Var denne elegante ekvipasjen noen kjente?

frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    Jeg har en 1981 Peugeot PK10 racer, 60 cm, hengende i garasjen. Den er nesten som ny, helt original unntatt forgiret. Hvis noen her er sugen på noe slikt, gi meg et hint. Original kvittering har jeg også: http://psykkel.net/peugeot2.jpg

Frode

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flott sykkel, Focus Izalco Max. Fantastisk på ujevn vei utfor. Ashley (hun ER pen) og Jered Gruber har tatt bilder av meg på den. Blir spennende å se meg selv foreviget av Grubers. De har en helt egen signatur på bildene sine.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Skikkelig kjepp Valentino!

Denne ble linket til fra terrengsykkel, interessant lesning. Nerdetid! Det er altså mindre energitap ved å ha kjedet på store skiver, både foran og bak.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har forresten hatt tre turer på tre dager med cx'n. Storveis moro.

DSCN7526 lite.jpg

Søndag ble det en kort tur på grusveiene over Prinsdalen og videre ut til Greverud. I går ble det en og annen avstikker ut i 'i overkant for meg' teknisk terreng, med litt trilling og bæring (det er noen år siden sist jeg fikk myggstikk på sykkeltur). I dag tok jeg veien over Nøstvedtmarka (Tusenfryd til Greverud gjennom 'skauen'). Det må innrømmes at den bakken er lang med 34/25, og at ny kassett er på ønskelista. Deretter hadde jeg en liten 'hvor i helvete er jeg nå?' som endte ved kirka på Klemetsrud. Jeg hadde nesten glemt hvor stas det er å rote seg bort med sykkel.

Stort fett glis hele veien!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Da har FMB'ene fått et strøk lim. Gudbevaremegvel for noen dekk! De kjennes fløyelsmyke å håndtere. Flaten der man limer er også veldig bra, med en ørliten kant som forhindrer søl av lim på dekksidene. Til alt overmål fikk jeg levert silkeversjonen (kanskje de som solgte dem ikke vet hva "soie naturelle" betyr, hehe).

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    @Fidelio: Blir vel ikke mye gangveier disse dekka ser regner jeg med !

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jup, samme her.
    Det var nok energitapet i kun å ha en 25 tilgjengelig på veien tilbake til La Toussuire fra Col de la Croix de Fer som gjorde utslaget i går. Hors Categorie, Hors Delai.

Tok intet bilde av Fru Gruber.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    DSCN7534.JPG

Jeg får vel kjeft igjen... Men jeg handlet en boks Vittoria Pit stop i går. Det blir den eller mobilen om jeg punkterer...

Fargen er strengt tatt ikke et resultat av estetiske hensyn. Det er rett og slett basert på tidligere erfaringer med co2. Boksene blir ille kalde, frostskadekalde, i bruk. Derfor en stump av en punktert Michelin latexslange rundt. Lokket er dessuten tapet fast fordi man ikke skal mer enn komme borti tuten før den åpner seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn