Dette handler på ingen måte om ustyrshysteri. Selvsagt får man tak i riktige deler til forrige generasjon, på bestilling eller postordre. Men med siste generasjon kan man svippe innom den lokale sjappa, ta med hjem etter jobb, skru ferdig, og rekke treningsturen samme kveld. Sånn blir det ikke med 10 når Shimano har gått til 11 over hele fjæla. Derfor anbefalingen om å utsette nykjøp av Shimanoutrustede sykler. Logistikk, intet annet. Du kan godt lese min anbefaling som "behold den 8-delte en sesong til hvis du planlegger å kjøpe Ultegra".Nåja. 8-delte frikranser er enda å få taki i en mengde utvekslinger, så 10-delt blir vel lett å skaffe i framtiden også.
Pr dags dato er 10 delt Shimano/Sram det beste man kan ha dersom man skal stille i ritt (med tanke på tilgang på reservehjul).En ting om Shimano, forresten. Vær litt tilbakeholdne med å kjøpe 10-delt nå. Det er et generasjonsskifte rett rundt hjørnet. DA har kommet, og de andre følger gjerne hakk i hæl. Ny generasjon innebærer dårligere tilgang på reserve- og slitedeler til den gamle. Dette er, spesielt i Norge, en massiv fordel med Shimano, å kunne svippe innom hvilken som helst sykkelbutikk og skaffe deler på dagen.
Var nok ikke meg Ekkore. Jeg startet fra Torshov og opp Maridalen og til Kikut og samme vei hjem. Orket ikke Sørkedalen i dag!Se der jakan det være deg jeg så over Majorstua tidligere idag? samme sykkel hvertfall
Kommer ikke de fleste DBS racer rammene fra italienske Daccordi?De der ble laget i Sandnes, ikke sant? Det er jo litt kult da. Men synes prisen er litt vel drøy.