Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    @Minutten: Du bør være ca like skeptisk til sykkelselgere som hifi selgere.

Jeg anbefaler deg at du prøvesykler et par aktuelle sykler i butikken, det å få låne en sykkel rundt kvartalet er normal god service i en butikk. Ser din lokale butikk fører både Orbea og Cannondale som er to flotte merker. Cannondale CAAD10 er stort sett den sykkelen som blir anbefalt i prisklassen rundt 10k (vanlig tilbudspris er 10k). Modellen over (Supersix) er god nok for Liguigas.

Bruk magefølelsen og din estetiske sans.
    Vel og bra det der, men man blir veldig lett styrt til å tro at det som likner mest på det man har i dag er best. Et like godt tips kan være å gå i en eller 2 spesialforretning og huke tak i en kar som ser ut som han har jobbet der en stund og søke råd. Og så har vi internettet da - produsentene skriver gjerne litt om hvem de enkelte modellen er myntet på.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Noen som har en anbefaling når det kommer til allround landeveishjulsett? (clincher)
    Vil selvfølgelig ha alt i en pakke.. lett, solid, relativt rimelig, pent etc. Helst sort og hvitt design. Må være alu bremsebane.
    Aktuelle kandidater jeg har sett meg ut er.

HED Ardenne LT
    Fulcrum Racing Zero
    Mavic Ksyrium SL
    Shimano Dura Ace 9000 CL24
    Zipp 101

Andre kandidater mottas med takk :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Personlig synes jeg ikke det er noen vits å punge ut for Ksyrium SL når Ksyrium Elite funker like bra og er vesentlig billigere. Med Ksyrium SL betaler du 3k mer for 75 gram mindre vekt og carbon i fornavet som du kan se på når man blir sliten i bakkene, dårlig deal. Mine Ksyrium Elite har vært bombesikre treningshjul i fire år, aldri trengt å rett dem eller noe som helst, selv om jeg har utsatt dem for ganske hard bruk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.125
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ksyrium Elite og Zonda/Racing 3 er flotte hjul. Skal du ha allroundhjul med aluminiumbremsebane er det i mine øyne meningsløst å gå høyere i Mavic/Campa/Fulcrumhierarkiene.
    Jeg kjenner ikke Shimanohjulene så godt, men jeg tror at de har rimeligere CL24-hjul som gjør jobben like bra som DA-utgaven.

DT har også gode hjul i 1500 g-klassen:
    RR21 Dicut
    RR1450 Tricon
    RR23 Spline (Tar Shimano 10 og 11-delt)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Balle og mammut! Var fast bestemt på å bli KOM på "Kjelsens knekken" i Oslo i dag, men pokker heller var det ikke en bil jeg måtte rundt helt på slutten av bakken. Manglet 4 sekunder på toppen, vet ikke hvor mye jeg tapte på bilen. Gjorde også et ærlig forsøk på KOM opp Sognsveien, men der havnet jeg 24 sekunder bak. Skal ha dem begge i løpet av neste uke muhahaha!

Jeg er ikke helt sikker på hvor sunt Strava egentlig er....

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Hmm se der ja, Mavic Ksyrium Elite hadde de ikke på bikeshop, men de virket jo interessante. Da kan det jo bli mer penger på vinyl :p
    La deg til på Strava forresten Fidelio, skal gi et forsøk på Sognsveien imorgen;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noen tips om et billig rammesett?

Jeg kjenner at den skoesken på nattbordet, med en komplett Ultegragruppe i, gnager samvittigheten. Det er ille, nesten som en malplassert søm i sykkelbuksa.

Helst cyclocross, men racer er interessant som et alternativ.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Zomby: De Rosa Milanino. Håndlaget alu fra Italia, nydelig ramme. Litt over 5k på CRC. Burde vel kanskje hatt Campa dog, men aultegra funker sikkert like bra :) Bør kunne bli en skikkelig lekker cyclocrossykkel.

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Hmm se der ja, Mavic Ksyrium Elite hadde de ikke på bikeshop, men de virket jo interessante. Da kan det jo bli mer penger på vinyl :p
    La deg til på Strava forresten Fidelio, skal gi et forsøk på Sognsveien imorgen;)
    Kult! Prøv "Kjelsens knekken" også, en av mine favorittknekkere. Man kan legge inn 53/13 eller 14 og peise på i bukken.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nais... Men hva med noe billigere? Litt for fint til en nummer 2/rullesykkel/før påske-sykkel. Jeg har forresten sett litt på cx'ene til crc. De har noen rimelige men er ille utplukka på størrelser.

Edit: CX må ha feste for 'terrengsykkelkalipere' Altså utstående rør på gaffelbena foran og bak. Det er ikke plass til cx-dekk inne i standard landeveisbremser.

Sist redigert av en moderator:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Tror jeg nesten ville ha kjøpt noe kinakarbon hvis du skal ha det billigere enn dèt. Man får jo bra rammer for en slikk og ingenting.

Og hvis man ikke vil på kinakjøret finnes det jo en del lekre italienske stålrammer fra nittitallet på eBay for lite penger. Mye fint der...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sett en del sånt også på ebay. Vanskelig å stole på ukjente selgere på bæien. Det er så leit når sykkelrammer kollapser og du ligger i bånn av bakken med halve sykkelen, mens den andre halvsykkelen ligger igjen halvveis sammen en kvadratmeter hud.

Men for all del: Spesifikke merker eller forhandlere som er til å stole på er velkomne tips.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Stålrammer håndlaget i Italia og Frankrike er vel ikke akkurat upålitelige, uansett hvem man kjøper dem fra eller hvor gamle de er.

Hva med denne? Et virkelig smykke, 2 dager igjen av auksjonen og sikkert ingen andre som kommer til å by på den. Nye versjoner skreddersys av De Rosa og koster mye.

Dengfu i Kina har en ny ramme som heter FM066, veier 850 gram i medium, koster 3k og er sikkert akkurat like pålitelig som alle andre karbonrammer. De som har kjøpt den virker jaffal lykkelige etter en tids bruk.

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Stava er først og fremst sosialt.
    For noe tull! Strava er laget for å ødelegge seg selv opp bakker! Men moro er det da. Fikk hjerteklapp etter Kjelsens knekken i dag, men det tråkket jeg raskt av meg over toppen...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Sett en del sånt også på ebay. Vanskelig å stole på ukjente selgere på bæien. Det er så leit når sykkelrammer kollapser og du ligger i bånn av bakken med halve sykkelen, mens den andre halvsykkelen ligger igjen halvveis sammen en kvadratmeter hud.

Men for all del: Spesifikke merker eller forhandlere som er til å stole på er velkomne tips.
    Hva med en Planet-X ramme?
    Cyclocross | Frames - Planet X Bikes

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.125
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sett at de selger Rapha-Focus Giroen, men har ikke sett noen hjelm fra Condor-laget i salg.

Assos, på den annen side:

IMG_4267.jpg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Etappen var jo superspennende i dag også gitt. Ble spenning om topp 3 helt til målgang på siste fjellet. Kudos til Menchov også, fint å se at han får en seier igjen. Og litt plaster på såret for Katusha var det jo.

Toppen av Bola var jo helt rå, 20% på ruglete sement med sykkelgale spanjoler i hopetall. Froome var av sykkelen nesten før målstreken, hehe. Massørene er jommen flinke til å dytte syklistene i oppoverbakke. Allsidig jobb det der.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fin den Lazerhjelmen, Val. Jeg har faktisk fundert på en sånn, i klubbfargene.

$(KGrHqZHJCQE7yy+2m3JBPFoImO!Pg~~60_12.JPG

Men jeg aner ikke hvordan den passer på knollen min. Noen som vet om den er å få tak i her i potetia?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.125
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fundert på denne varianten:

Bianchi-Helm-LAZER-GENESIS-neu-2012.jpg
    Dette er riktignok en Genesis, som er noe tyngre enn Helium, som Assos og Frøy-utgaven er bygget på.
    I følge Lazers nettsider har de ingen forhandlere i Norge.
    Jeg har prøvd på den rimeligere modellen O2 som bruker samme strammemekanisme som storebrødrene, og den var den mest behagelige hjelmen som noengang sittet på hodet mitt i butikk.

Det jeg kommer til å huske fra Vueltaen 2012 er Contadors vannviddsangrep på onsdag. Det kan bli stående der oppe sammen med legender som Pantani på Galibier, Hampsten på Gavia, Coppi på Stelvio, Gaul på Bondone og Merckx på Tre Cime di Lavaredo.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fiiine begge to! Men hvor trekker man grensen mellom sykkelens farger og rytterens farger? Magefølelsen sier sykkel får være sykkel, og rytteren bærer klubbdraktas tema. Ingen fasit altså, bare et forslag til grensetrekking.

Det kryr ikke akkurat av Frøyfargede hjelmer i verden forresten, men fargefellesskap med det italienske flagget er en fordel. Ottestad kan muligens dra samme nytte av de flamske farger?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.125
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt med hjelm i sykkelens farger (Celeste, hvit og sort) de siste par årene, og synes det er god estetikk.
    Men klart, en gul Helium (om gulfargen nå er CMYK 0,0,100,0) til Ottestaddrakten og en Assos-Helium til Assostøyet ville funke det også.

Sett denne, forresten?

2046193_orig.jpg

Blir kanskje litt for mye "flagg"?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Slett ikke verst!

Men denne Lazer'n. Jeg passer brillefint i Giro Atmos. Det eneste problemet er 'nakkestøtta' som blir liggende for nær ørene sånn at brillestengene må legges oppå, og sklir ned, og klemmer på ørene. Ikke så irriterende som man skulle tro, egentlig. Jeg kjører stort sett med brillene festet i hjelmen med mindre det er mye regn eller insekter i lufta. Kan du si noe om likheter/forskjeller i passform på Giro/Lazer?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Uff jeg skulle hatt ny hjelm jeg også, har en Giro Atmos men passformen er ikke helt 100 og etter å ha glemt den en gang på biltaket er jeg ikke helt trygg på at den fungerer etter hensikten.

Hodet mitt passer 100% til POC hjelmer men siden de ikke har noen hjelm for landeveisbruk må jeg tydeligvis gjøre litt research.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Å prøve hjelm før man kjøper er et must. Jeg syklet og konkurrerte i flere år i hjelmer jeg ikke fikk til å sitter 100%, og da blir de irriterende, ubehagelige og i veien. Så en dag for noen år siden prøvde jeg en Met de hadde på Kjell Sykkel, og den satt som den skulle ha vært støpt etter mitt hode. Mitt tips er å prøve så mange som mulig og kjøpe den som passer best. Man ser ikke kul ut i hjelm uansett, og de er jo ganske like alle sammen. Tror den jeg bruker heter Stradivarius, men mulig jeg husker feil. Håper de ikke har sluttet å lage den, bør kanskje kjøpe meg én til.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.164
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg gikk for en Atmos hjelm. Jeg prøvde først en Met hjelm, men likte ikke at all luftstrømmen endte opp i ørene mine v høy fart. Det ble irriterende. Ikke ble jeg særlig imponert over silikonremsen i pannen som skulle lede vekk svette.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Enig Anonym, den er veldig fin. Men finnes den ikke kun i gul og sort?

Nytt forsøk på KOM på "Kjelsens knekken" i dag, men fikk pokker meg samme tid som forrige gang, tre sekunder bak kjappeste tid. I og med at bakken er så kort at en godt trent syklist ikke vil rekke å dra på seg merkbar melkesyre, må jeg dessverre konkludere med at jeg rett og slett ikke er sterk nok, blir ikke nok watt selv om jeg gønner på max hele veien. Må nok trene mer gitt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er som Henry Ford "You can have any color as long as it's black"

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.125
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den svenske skvettlappen jeg nevnte for noen sider siden fikk jomfruturen i dag på kjølig (5-8 grader) morgenvåt asfalt og grus. Den gjør akkurat det reklamen sier: Redder stumpen fra den kalde spruten fra bakhjulet. Nett sak.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den svenske skvettlappen jeg nevnte for noen sider siden fikk jomfruturen i dag på kjølig (5-8 grader) morgenvåt asfalt og grus. Den gjør akkurat det reklamen sier: Redder stumpen fra den kalde spruten fra bakhjulet. Nett sak.
    Men var det ikke slik at man ikke skulle ha noe under setet... for å si det slik, hvis det er så bra hvorfor bruker ikke proffene det :confused:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.125
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Proffer bruker både seteveske og om nødvendig skjermer. På trening. Spol fram til 0:30:

Min erfaring er at fullskjermer kan få en kald sykkeltur i regnet til å føles 3-4 grader varmere, og det kan være forskjellen på 1 og 4 timer der ute. Nå er jo denne skvettlappen kun en liten nødsak nærmest, men den, sammen med tynne ullsokker og gode skotrekk, øker trivselsfaktoren svært mye på morgenvåte høstveier.

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.125
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Den var rett og slett majestetisk, og når vi tar i betraktning Nordhaugs kjærlighetsforhold til Cauberg er det bare å glede seg til VM-fellesstarten.

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.125
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Orbeaen holder, men det styret som er på bildet er grusomt så du bør forlange at det byttes ut i en moderne kompaktvariant. Det kan også være at setet og rumpa di ikke er kompatible, men det finner du ut etterhvert.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn