Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    corydoras skrev:
    Har noen tips til en god sykkelpumpe som er av typen man tar med på tur?
    Syns mange blir litt skralle og puslete i forhold til å få pupma opp ett dekk hvis uhellet først er ute når man er på tur.
    Mvh Morten
    Denne her er helt suveren, den klart beste minipumpa jeg har hatt, pumper opp både racer og mtb lett!

SKS Rookie XL 149kr på xxl.

Destiny.. :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk for tips destiny. På min aller første skikkelige treningstur sammen med kamerater. Punktering...

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Destiny skrev:
    Dette er sikkert en god sykkel RoDa.

Ser de har lavere kvalitet på kranksett, og hjulsettet vet jeg ikke noe om kvaliteten på, ellers så er den godt specca. RST pleier å være helt greie dempere.

Jeg parkerer delvis racern om en måneds tid når vi har tråkka oss gjennom vättern på 30 mil, da blir det å ta frem offroaden og leke litt med den, da kan jeg ta deg med på en fin tur rundt Glommastien, en runde på drøye 4 mil som du vil klare lekende lett ;)

Takker Destiny

Ser frem til Glommatur 8)

Nå lukter jeg på en sånn her....

Merida Birkebeiner Speed-D
    http://www.merida.no/birkebeiner-speed-d.4835401-161335.html

R

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hva skal du med en sykkel med dempegaffel og en totalvekt på over 12 kg? Min erfaring med disse gafflene er at de demper foran, men sender dobbelt så mye energi opp i setet. For å si det slik, man sitter bare på setet første kulen man treffer.

Jeg sykler som en tufs på en Diamant Allnatt ( Photon ) og har tilgode å ha savnet de 2.5 kiloene og dempegaffelen.

Mitt råd er Diamant Photon 10 til 7000 kr.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har tilsvarende Diamant Photon 50 selv. Dvs. Nakamura Nitro 7.0...
    Nå er jeg en novise totalt men det er en glimrende hybrid. Lett å sykle på :)

Har til nå ikke savnet demper foran....
    Har en gammel dårlig mtb med dempere og den er rimelig slitsom å sykle på ja...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Hva skal du med en sykkel med dempegaffel og en totalvekt på over 12 kg? Min erfaring med disse gafflene er at de demper foran, men sender dobbelt så mye energi opp i setet. For å si det slik, man sitter bare på setet første kulen man treffer.
    Tja, det blir sannsynligvis noen turer i skogen fremover.
    Er sikkert greit å ha offroad da, tenkte jeg....

Jeg sykler som en tufs på en Diamant Allnatt ( Photon ) og har tilgode å ha savnet de 2.5 kiloene og dempegaffelen.
    Mitt råd er Diamant Photon 10 til 7000 kr.
    Takk for tips.
    Det er låsing og returjustering på denne RST-gaffelen, og hvis de jeg kjenner som har litt peil faktisk har litt peil så låser de gaffelen ganske ofte.

Litt i overkant av hva jeg hadde tenkt å bruke av penger på sykkel den Diamanten.

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    bambadoo skrev:
    Har tilsvarende Diamant Photon 50 selv. Dvs. Nakamura Nitro 7.0...
    Nå er jeg en novise totalt men det er en glimrende hybrid. Lett å sykle på :)

Har til nå ikke savnet demper foran....
    Har en gammel dårlig mtb med dempere og den er rimelig slitsom å sykle på ja...
    Pen sykkel, bambadoo!

Har også en gammel MTB, så en nyere MTB blir nok bra det. Er jo novise så det holder selv. ;)

Mvh
    Rolf

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Sykkelen du har linket til koster 3000 kr mer.

Du må iallefall prøvesykle først. Det er en viss forskjell på vekt og stivhet i rammene. En lett og stiv ramme gir rask respons og akkselerasjon. Noe som gir "sykkelglede"
    Man tar gjerne en omvei hjem med en lett og responsiv sykkel.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Sykkelen du har linket til koster 3000 kr mer.
    Ikke nødvendigvis ;)

Du må iallefall prøvesykle først. Det er en viss forskjell på vekt og stivhet i rammene. En lett og stiv ramme gir rask respons og akkselerasjon. Noe som gir "sykkelglede"
    Man tar gjerne en omvei hjem med en lett og responsiv sykkel.
    Jeg er ikke spesielt kresen av meg, og er gjennomsnittlig på det meste.
    At en slik sykkel ikke skal gi meg mer sykkelglede enn jeg har i dag (som er mye det, for all del) finner jeg såpass usannsynlig at jeg nok peiser på. :)

Mvh
    Rolf

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    room skrev:
    Rundtråkk vil si at du trekker opp pedalen bak ! Er vel ikke så mye mer å si om pedaltråkk.
    Det å komme seg ut av pedalen i situasjoner lærer du deg fort.
    Nei, det betyr å tråkke "rundt". ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @RoDa: Dersom du begrenser deg til grusveikjøring er en sykkel lik bambadoos veldig smart. En slik XC hardtail som den Mattsen er til akkurat det: Terrengsykling.

Jeg kjører grusvei med 25mm dekk på vanlig landeveisracer. Dritgøy. Skremmer vannet av mine medlandeveissyklister, selvfølgelig, og det gjør det enda morsommere.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    392
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    @RoDa: Dersom du begrenser deg til grusveikjøring er en sykkel lik bambadoos veldig smart. En slik XC hardtail som den Mattsen er til akkurat det: Terrengsykling.

Jeg kjører grusvei med 25mm dekk på vanlig landeveisracer. Dritgøy. Skremmer vannet av mine medlandeveissyklister, selvfølgelig, og det gjør det enda morsommere.
    Hvilke dekk bruker du da? Er det ikke noe problem med punkteringer?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror jeg har 32mm dekk (standard på nakamuraen). Var den eneste med slike dekk på turen og bakdekket tok kvelden. Var tildels litt terreng og det gikk styggfort (... for meg ihvertfall ;) ) i nedoverbakke. Skikkelig tykt lag med grov grus et par steder og jeg følte dekkene gravde seg litt ned i nedoverbakken. Følte det var flaks at jeg ikke tryna...

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    janghell skrev:
    Valentino skrev:

Hvilke dekk bruker du da? Er det ikke noe problem med punkteringer?
    Bruker Conti GP 4seasons 25mm. (Punkterte heller ikke da jeg lekte med Michelin Prorace 23mm.)
    Alternativer:
    Vittoria Open Pavé Evo CG 24mm
    Michelin Krylion Carbon 25mm

Alle disse har forsterkede sidevegger sammenliknet med Conti 4000s, Michelin P3R og Vittoria Corsa CX. Litt større rullemotstand, men.
    24-25mm dekk som de nevnte er forresten hva som brukes i Belgias vårklassikere og Montepaschi Strade Bianche.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Valentino skrev:
    Hepp. Det har vært mye grus og asfalt så langt, for å få kroppen igang. Har jo nærmest aldri trent kondisjon tidligere... :-[
    Utvekslingen på min gamle Merida Dakar 670 er drepen, og mer fart enn gårsdagens rekord på 49km/t er umulig uten laaaange nedoverbakker ;D

Det er mange, lange og fine skogsløyper i området. Nå er planen å henge seg på kjentfolk som viser vei i skogen.

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ble ikke ny sykkel i dag heller, buhu.... Glemte å kjøpe vinyl som trøst i tillegg selv om jeg var i nærheten av Destinys vinylsjappe.
    Men fikk om ikke annet bekreftet at sykkelen kommer en av de neste dagene, gleder meg. :)

R

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Ble ikke ny sykkel i dag heller, buhu.... Glemte å kjøpe vinyl som trøst i tillegg selv om jeg var i nærheten av Destinys vinylsjappe.
    Men fikk om ikke annet bekreftet at sykkelen kommer en av de neste dagene, gleder meg. :)

R
    Alltid god trøst i god vinyl RoDa ;) var innom vinylsjappa og plukka med meg noen godbiter her om dan, blir nok straks en tur til.

Jeg syns du skal gå for en mtb nå RoDa, så kan du eventuelt utforske landeveissykkel for neste sesong, hi fi og sykkel er som hånd i hanske, to herlige hobbyer å kose seg med.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Destiny skrev:
    Jeg syns du skal gå for en mtb nå RoDa, så kan du eventuelt utforske landeveissykkel for neste sesong, hi fi og sykkel er som hånd i hanske, to herlige hobbyer å kose seg med.
    Da tenker vi likt ;)

Jeg var så "heldig" å bruke noen timer av mandagen frem mot midnatt i kø foran den nye GMAX butikken i Dikeveien.
    Det gjorde at jeg fikk muligheten til å bestille en Merida Birkebeiner Speed-D til 4.495,- kontra ca 10.000,- (har sett den til 8495,- som laveste på nett dog) i fullpris.
    Venter i spenning på at den skal bli levert, kribler litt nå for å ta den i bruk 8)

R

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.240
    Sted
    Holmestrand
    Monterte og justerte opp en Wilier Izoard i går. Kamerat uten den helt tekniske forståelsen hadde handlet på nettet. Trillet noen få km på den etterpå. Karbonsykkel levert med litt tvilsomme hjul (Fulcrum R7) og dekk (noe kinesisk som "ligna på Vittoria), men kjentes ellers veldig fin ut. Ultegra er jo en sikker vinner. Vel hjemme i sofaen begynte lysten på ny sykkel å komme sigende.... Litt utpå kvelden kom det telefon fra en lett opprømt eier av ny sykkel at gammel aluminium på Vestfold Rundt til helga er utelukket!

corydoras

Medlem
    Ble medlem
    25.04.2010
    Antall liker
    0
    lite teknisk spørsmål.
    Ønsker å bytte ut dempegaffelen min i en med lock out.
    er det noe teknnsk å tenke på annet enn at den passer hjulstørrelsen min og at den tar skivebrems?
    Mvh Morten

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    corydoras skrev:
    lite teknisk spørsmål.
    Ønsker å bytte ut dempegaffelen min i en med lock out.
    er det noe teknnsk å tenke på annet enn at den passer hjulstørrelsen min og at den tar skivebrems?
    Mvh Morten
    Jepp. Ramma er laget for en viss str demper/ gaffel. Du vil ikke bli sittende å se på skyene, heller ikke ned i asfalten, for nå å sette ting på spissen. 80mm og 100mm vandring er mest vanlig til mtb, 100mm kan bli mye. Håper noen med mer peiling kan fylle på litt ettersom dette er litt rusten kunnskap for min del.

corydoras

Medlem
    Ble medlem
    25.04.2010
    Antall liker
    0
    det hørtes veldig fornuftig ut,får sjekke vandring på den jeg har før jeg fortsetter.
    er det ellers standar diameter på den delen sok skal inn i styret?
    litt dårlig forklart fra min side, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    Da tenker vi likt ;)

Jeg var så "heldig" å bruke noen timer av mandagen frem mot midnatt i kø foran den nye GMAX butikken i Dikeveien.
    Det gjorde at jeg fikk muligheten til å bestille en Merida Birkebeiner Speed-D til 4.495,- kontra ca 10.000,- (har sett den til 8495,- som laveste på nett dog) i fullpris.
    Venter i spenning på at den skal bli levert, kribler litt nå for å ta den i bruk 8)

R
    Hvis den kommer i eske, så kan jeg montere den for deg...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Destiny skrev:
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    Da tenker vi likt ;)

R

Den leveres ferdig montert, men det kan hende jeg frir til deg for å stille den inn til kroppen min :)

R

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Har du rett og slett handlet RoDa. Stilig. Gratulerer med ny kjempefin sykkel.
    Håper du tar frem kameraet som du pleier. :)

Nærmer seg kristiansand - hovden nå. Glede seg har begyndt å gå over til grue seg. Godt de har vinmonopol ca halvveis :D

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alt går som kjent bedre med litt vin.

(Du er savnet, Laurent.)

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    392
    Torget vurderinger
    12
    thomand skrev:

Nærmer seg kristiansand - hovden nå. Glede seg har begyndt å gå over til grue seg. Godt de har vinmonopol ca halvveis :D
    Sitter og håper på pent vær. Hvor lang tid er planen å bruke opp til Hovden?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    thomand skrev:

Takker og bukker. Gleder meg stort, det er jo 11 år siden sist jeg kjøpte meg ny sykkel. ;D

21,5 mil. :eek:
    God tur 8)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Første tur i år med gir! Faktisk hele ni av dem. Man sykler på en annen måte, og jeg ble latterlig sliten. 3,5 timer på stier i Østmarka pluss en halvtime i sterk motvind hjem igjen.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    janghell skrev:
    thomand skrev:

Sitter og håper på pent vær. Hvor lang tid er planen å bruke opp til Hovden?
    Ser jo litt tvilsomt ut på værmeldingen.
    Er påmeldt i 7 timers, men det kommer ikke til å gå. Fikk en skikkelig lei lungebetennelse som jeg gikk for lenge med før jeg begyndte på antibiotika, så formen er mildt sagt rævva. Klarer jeg å kravle meg opp på 8,15 så er jeg fornøyd.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    Da tenker vi likt ;)

R

Den leveres ferdig montert, men det kan hende jeg frir til deg for å stille den inn til kroppen min :)

R
    Har du og D noe å meddele oss? ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    baluba skrev:
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    Da tenker vi likt ;)

R

R

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fotobevis fra den elendigste 3-manns lagtempoen som noengang har vært utført. Hamarrittet 22/5 2011.

Vedlegg

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    392
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Fotobevis fra den elendigste 3-manns lagtempoen som noengang har vært utført. Hamarrittet 22/2 2011.
    Merkverdig grønt til å være 22/2..... :eek:..

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der ser du. Er såpass misfornøyd med søndagens ritt at jeg trykkfjelet meg tilbake til februar. Rettet nå.
    Når det er sagt så er det bemerkelsesverdig grønt til å være 22/5 også.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    Da tenker vi likt ;)

R

R
    Det får vi til vet du, det er bare å plinge det ;)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    baluba skrev:
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    Da tenker vi likt ;)

R

R

;D ;D ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Kjørte til Moss i går og hentet en sykkel til madammen. En Diamant Allnatt. Klargjort til sommersesongen sto det i annonsen. Lurer på om det inkl å tilføre rust på kjede og krank..

Velvel, en runde med sandpapir og rustløser fjernet det. Nå ser jeg frem til å kunne ha min egen i fred.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn